FÆRRE KALORIER - LÆNGERE LEVETID?


The Tiger
 Share

Recommended Posts

Til de kostinteresserede synes jeg lige, at jeg ville lave det indlæg. Det kunne jo være nogle fandt det interessant..

Endnu et forsøg har vist, at lav kalorieindtagelse øger levealderen.

I denne undersøgelse viste det sig, at hunde (Labrador-retriever)

opvokset på en kaloriefattig kost, ikke alene levede længere end

andre hunde (fra samme kuld), men også undgik almindelige

hundesygdomme længere end tykkere hunde.

Andre undersøgelser har vist, at kaloriebegrænsning på alt fra gær

til gnavere øger levealderen. Denne undersøgelse med hunde

adskiller sig fra tidligere undersøgelse, fordi den foregik med et pattedyr.

Undersøgelse med aber tyder også på, at kaloriefattig kost kan

udsætte forekomsten af kroniske sygdomme.

Det er interessant, at hundene på kaloriefattig kost i det meste

af deres voksne liv havde mindre fedt på kroppen, lavere

niveau af bestemte fedtstoffer i blodet, blodsukker og hormonet

insulin. Hos mennesker er det netop forbundet med lavere

risiko for bl.a. sukkersyge og hjertesygdom.

(Journal of the American Veterinary Medical Association

September 2002;220:1315-1320)

:huh:

Link to comment
Share on other sites

Dumme spørgsmål fra en lallende amatør:

1. hund på kalorierig kost altid = tyk hund? - samme motionsvaner?

2. er der tale om alm. kaloriefattig kost eller er det en omgang kunstige sødestoffer o.lgn.

Det er interessant, at hundene på kaloriefattig kost i det meste

af deres voksne liv havde mindre fedt på kroppen

øh nej egentligt ikke, det giver vist sig selv.

Link to comment
Share on other sites

Det er da interessante studier, men en længerevarende kalorierestriktiv kost er aldrig afprøvet på mennesker så vidt jeg ved.

Typiske kalorierestriktioner i dyrestudier er omkring 40% af et normalt indtag. Det eneste jeg kan komme i tanke om som ligner dyrestudierne er de sultende i Afrika og lign. lande. De lever bestemt ikke længere, men sammenligningen er måske heller ikke helt fair da de typisk får en meget ensidig kost.

Før jeg gik med til en kalorierestriktiv kost skulle jeg med sikkerhed vide at den førte til bedre sundhed, velvære og længere levealder og selv der ville jeg betænke mig en hel del. God mad er en vigtig del af livet.

Link to comment
Share on other sites

På en relativt ukendt hjemmeside omkring dette var der en artikel hvori konklussionen var at man ikke døde af overvægt eller for stort kalorieforbrug men istedet af manglende kondi. Faktisk var undervægtige/normalvægtige med dårlig kondi i højere risikogruppe end overvægtige med samme kondi. (Det er dog svært at opretholde et dårligt kondital som undervægtig da man bl.a. skal dividere med kropsvægten).

Jeg kan ikke huske referencen men hjemmesiden er MOL :lol:

Link to comment
Share on other sites

Guest Voravong

Er det dén forsker der bor sammen med sin datter som også kører på den kaloriereduceret kost.

Hvis det er ham. Så siger han samtidig at han har brug for mindre søvn og er mere frisk i det hele taget.

Men jeg gad godt at se hans motionsvaner, samt en status over hans helbred generelt. En velfungerende krop er jo en hårfin balance mellem "nedbrydning" når den bruges og deraf genopbygning. I øvrigt hvis man altid er på kaloriereduceret kost, så skilder kroppen sig af med alt hvad der overflødigt. Hans aktivitetsniveau kan da umuligt være det samme. Så hvad med muskelmassen og knogledensiteten engang når han passerer 130 år?

Teorien går jo netop på at cellerne kun kan dele sig sig et hvis antal gange på et liv. Pointen med den kaloriereduceret kost skulle så være at sætte tempoet i cellerne ned. Så det lugter vel lidt af den gamle vittighed: man lever ikke længere ved at leve sundt, undgå sprut, røg og kvinder - men det føles sådan. Bortset fra at nu er det plausibelt at man virkelig lever længere - man er bare ALTID sulten.

Den samme forsker påstår at hvis man begynder at leve kalorefattigt i 20-årsalderen så skulle man kunne blive op til 170 år. Gode nyheder for piger med spiseforstyrrelser. :w00t:

Link to comment
Share on other sites

Voravong: :lol: :lol: :lol: Ja, han sætter nok ikke rekorder i SL!! Men hvis indtaget beregnes til at ligge på nøjagtigt det forbrugte (Nok ikke muligt i praksis) så burde resultatet vel være det samme?? Altså i teorien kunne han vel godt træne, og samtidigt leve længere?? :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Hmm.. Der må jo så være en mekanisme som gør at man ikke ender med ikke at kunne gå, pga. manglende benmuskler :unsure: Jeg træner med lungepatienter, det arbejde de laver med at trække vejret gør, at de i løbet af ingen tid svinder ind til de til sidst ligner noget fra en Kz lejr.. Men mange af dem kan stadigt gå..

Link to comment
Share on other sites

Guest Voravong

Så spørgsmålet bare - hvordan føles det så at leve 170 år på den måde. Ingen tung træning eller forøgelse af muskelmasse. Ingen babes, ingen øller, ingen bernaisesovs, ingen noget som helst andet end den forbandede sult der gør at man hellere vil have mad end dyrke sex eller noget som helst andet. FEDT LIV - men det er LANGT. Sikkert FOR langt på den måde. :blink:

Link to comment
Share on other sites

så også noget af et discoveryprogram for et mdr. siden om en mand, der levede meget energirestriktivt - om det var den samme mand som I omtaler, ved jeg ikke.

Han gik til en række undersøgelser, fx. en UL af hans halsarterier for at se, hvor stor atherosklerose, han havde - og de viste en reduktion i aflejring(hvilket er positivt.)

Han fik også en knoglescintigrafi, som viste hastigt begyndende osteoporose, så han skulle begynde på styrketræning... uheldigvis stoppede programmet her :(

spændende forsøg, men ok, det er jo kun en forsøgsperson og spørgsmålet er nok også, hvor dokumenteret forsøget er.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share