Dødløft spørgsmål


BLACKICE
 Share

Recommended Posts

For små 10 uger siden lavede Squatfather et fantanstisk program mig mig.

Programmet har virkelig sparket numse, og det har givet mig en masse pr`s.

Jeg er dog løbet ind i et problem, som jeg vil lade MOL`s ekspert panel vurdere.

Essensen af programmet er at cyklusen løber over 6 trænings pas. I mit tilfælde 14 dage. Der er kun dødløft og bænkpres en gang om ugen, resten af dagene er det hjælpe øvelser af forskellig art og variation. Det samme gælder konventionel squat, det udføres også om Mandagen sammen med dødløft og bænkpres. De andre dage er det typisk afarter som box squat, front squat og normal squat for 5 x 5

For dødløft ser det sådan her ud

Mandag 1

Dødløft 3x5 + 3x3

Mandag 2

Dødløft 5x5

På mandag 1 er det ideen at man bygger op til en tung 3`er og på Mandag 2 bygger man op til en tung 5`er.

Nu har jeg kørt programmet i 10 uger, og jeg er oppe og køre 3 rep med 220kg i dødløft hvilket svarer til 93% af max,og 5 rep med 212,5kg hvilket er noget ala 89%

Essensen er at det kan jeg ikke blive ved med. Jeg tror min ryg siger fra snart hvis jeg bliver ved med at reppe så tungt hver uge. Det er nok snart tid til et nyt max forsøg, men efter det skal der jo også trænes.

Ideen er jo at der skal være progresion, men at men ellers løfter på dags form. Men i dødløft kan man altid tage en rep mere.

Hvad synes i vil være smart? At jeg kører 5 singles i stedet, at jeg tager hver 3 uge og sætter noget cat træning ind, eller skal jeg blive ved med det her og bare holde op med at tude?

Link to comment
Share on other sites

Dagsform er kodeordet.

Jeg må indrømme tunge reps i dødløft aldrig har fungere synderligt godt for mig. Min teknik går alt for hurtigt i lokummet. Vi snakker krydsning imellem skilpadde og kamel ryg.

Speed pulls med perfekt teknik og en masse hjælpeøvelser.

Jeg ville anbefale du fokuserede på at træne røv og en masse rows for øverste ryg.

Dimel deadlifts, pull throughs, ol squats i kælderen. Øvre ryg: rack pulls, rows variationer, shrugs måske?

Link to comment
Share on other sites

Dagsform er kodeordet.

Jeg må indrømme tunge reps i dødløft aldrig har fungere synderligt godt for mig. Min teknik går alt for hurtigt i lokummet. Vi snakker krydsning imellem skilpadde og kamel ryg.

Speed pulls med perfekt teknik og en masse hjælpeøvelser.

Jeg ville anbefale du fokuserede på at træne røv og en masse rows for øverste ryg.

Dimel deadlifts, pull throughs, ol squats i kælderen. Øvre ryg: rack pulls, rows variationer, shrugs måske?

Ja altså det kommer meget an på hvad det er jeg regner som tungt. Jeg kan relativt nemt trække 200, men repper jeg ud på 200 så er det klart at formen glider. Jeg kan reppe ud på 180 med pæn form.

Jeg kører allerede et antal øvelser. Jeg kører både normal squat, box squat, front squat, goodmornings, Dumbell rows, cable rows Snatch grip deadlift , shrugs og rumænsk dødløft.

Så det er slet ikke fordi jeg ikke forsøger at styrke hele løftet. Men den ugentlige "tunge" dag er svær at gennemføre i pæn stil når der skal være progresion. Men jeg kan naturligivs gå lidt tilbage i vægt for at sikre formen. essensen er egentlig at jeg er bange for konsekvenserne ved feks 5 rep med 215 i dårlig stil.

Edited by BLACKICE
Link to comment
Share on other sites

Ja altså det kommer meget an på hvad det er jeg regner som tungt. Jeg kan relativt nemt trække 200, men repper jeg ud på 200 så er det klart at formen glider. Jeg kan reppe ud på 180 med pæn form.

Jeg kører allerede et antal øvelser. Jeg kører både normal squat, box squat, front squat, goodmornings, Dumbell rows, cable rows Snatch grip deadlift , shrugs og rumænsk dødløft.

Så det er slet ikke fordi jeg ikke forsøger at styrke hele løftet. Men den ugentlige "tunge" dag er svær at gennemføre i pæn stil når der skal være progresion. Men jeg kan naturligivs gå lidt tilbage i vægt for at sikre formen. essensen er egentlig at jeg er bange for konsekvenserne ved feks 5 rep med 215 i dårlig stil.

Jeg havde samme problem. Af samme årsag har kun Sheiko og WSB, hvor man kun kører singles i dødløft, fungeret bedst for mig.

Mht at lære at hold ryggen ret: Archback goodmornings og keystone deadlifts er gode til at træne dette.

Hvis problemet er at røven kommer op og man stifflegger den, så skal ballerne aktiveres og styrkes, evt. benene styrkes.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share