For stærke mavemuskler?


The_Pump
 Share

Recommended Posts

Hey allesammen,

jeg har lidt knas med ryggen til tider. Specielt i lænden. Jeg gik derfor til en kiropraktor for at få et godt råd til hvad der var galt. Han målte derfor af flere gange styrken på mine lavemuskler og mine lændmuskler. Det viste sig at min mave ifølge ham er enorm stærk. Min lænd derimod halter lidt. Derfor skal jeg træne mere lænd og mindre mave siger han.

Dette er jeg så begyndt på. Jeg kører 2x så meget lænd som mave. Pga. mavemusklerne er markant stærkere svejer jeg meget i lænden når jeg træner. Dette har så nu resulteret i, at jeg har problemer med squat og dødløft. 2 øvelser jeg ellers har været meget glad for at køre. Jeg er bare bange for at få knas med ryggen igen, da det kaster mig langt tilbage hvergang det går galt. (er sket 3 gange nu)

Så nu ville jeg prøve hente nogen råd her. Nogen som ligger inde med nogen guldkorn til hvordan jeg kan stabilisere lænden asap. Vil igang med tungere træning igen, men tør pt ikke i hverken squat eller død...... :blink:

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 55
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Har det ikke været Hoftebøjerne du var meget stærk i? Altså M. iliopsoas? De vil have tendens til at give lænden et svaj. Det er normalt meget vigtig med stærke mave muskler for at undgå svaj i lænden. Stærke mavemuskler(M. rectus abdominis og øvrige) giver ikke et svaj.

Tror du er nød til at være lidt kritisk over for din kiropraktor.

Han har da fat i noget, da man under nogle mave øvelser kommer til at aktivere iliopsoas rigtig meget, men man kan fx. bøje i hoften for at undgå dette.

Udfra de oplysninger du har givet er det faktisk meget vigtig at træne dine mavemuskler, men uden at aktivere hoftebøjerne(M.iliopsoas) da det er disse som med stor sandsyndlighed er skyld i dit overdrevet lændesvaj.

Men prøv at evt. at få en anden kiropraktor eller fysioterapeut til at kigge på det for din case lyder lidt mistænkelig.

Link to comment
Share on other sites

Pga. mavemusklerne er markant stærkere svejer jeg meget i lænden når jeg træner. Dette har så nu resulteret i, at jeg har problemer med squat og dødløft. 2 øvelser jeg ellers har været meget glad for at køre. Jeg er bare bange for at få knas med ryggen igen, da det kaster mig langt tilbage hvergang det går galt. (er sket 3 gange nu)

Hvis mavemusklerne er stærkere end lænden vil dette ikke resultere i et lændesvej men derimod det stik modsatte.

Altså et fremadskubbet bækken og ikke et bagudskubbet.

Så hvis du er meget svejrygget bør du finde ud af om det i virkeligheden ikke er dine abdominals, der er svage og hæmmede.

Det kunne være en god idé at du kiggede på nogen af Mike Robertsons og Eric Cresseys artikler omkring kropsholdning.

Det vigtige er at du stadig sørger for at opnå en træningseffekt i den tid du retter dine issues til.

Du behøver nødvendigvis ikke at følge Mikes og Erics artikler til punkt og prikke. Det kan også let overgøres.

Link to comment
Share on other sites

Nogle forslag til øvelser etc som kunne hjælpe?

Jeg har præcis det samme problem med for meget svej i ryggen lige i lænden.

Min kiro sagde netop, at mine mavemuskler var for svage i forhold til ryggen. Hendes råd var at styrke mavemusklerne og aller højest nøjes med at holde ryggen ved lige i den periode hvor jeg kom mig.

Der var egentligt ikke den store videnskab i det: Jeg har klaret det ved at gå rigtigt langt ned i belastning i squat og dødløft og så ellers lave maveøvelser på gulvet hjemme i lejligheden - mellem 200 og 300 om dagen. Det er måske ikke den mest effektive måde at træne mave-musklerne på, men det har virket fint.

Udover mave-træningen er jeg begyndt at strække meget ud. Det er hovedsageligt læg, baglår, baller, lænd, ryggen hele vejen op til nakken og hoftebøjerne, der bliver fokuseret på.

Link to comment
Share on other sites

Nu har du jo fået et par brugbare svar, så jeg vil bare sige tak for dagens latterkrampe.. Nogengange kan en typo være helt genial. :nissetunge:

glad for at kunne bidrage med lidt stemning :nissegrin:

@christianspoer

well, tror også det med at strække en del ud hjælper. Har lige købt en måtte hjem til, så må jeg jo bare komme igang med det om aftenen sammen med nogen ab crunches :cool:

Link to comment
Share on other sites

glad for at kunne bidrage med lidt stemning :nissegrin:

@christianspoer

well, tror også det med at strække en del ud hjælper. Har lige købt en måtte hjem til, så må jeg jo bare komme igang med det om aftenen sammen med nogen ab crunches :cool:

Det er ikke bare at strække ud. Ved udstrækning af nogen specifikke muskelgrupper vil problemet blot forværres.

Så rådet fra Christian om bare at strække det hele er en rigtig skidt idé. Man strækker fx ikke en i forvejen forlænget og måske endda en inaktiv muskel. Det handler om længde/spænding forholdet.

Tag nu og læs de artikler, som jeg to gange har skrevet. Ellers er du ligesom lidt selv uden om det.

Edited by dpo
Link to comment
Share on other sites

Det er sandsynligvis også din nedre del af rectus abdominus, og external obliques der er svage.

Det vil ikke hjælpe synderligt at lave 200 crunches om dagen. Fokuser istedet på kvalitet.

Reverse crunches, hangig legraises, roman chair situps med vægt, decline chrunches, ab pulldown, dead bugs osv.

I det hele taget ikke øvelser, som du kan reppe en uendelighed med.

Det er selvfølgelig svært at bedømme på et board præcist hvad dit problem er.

Men du går nok ikke helt galt i byen hvis du ydermere strækker dine quads, hofte bøjere og piriformis før træning for at hæmme dem.

Edited by dpo
Link to comment
Share on other sites

Det er ikke bare at strække ud. Ved udstrækning af nogen specifikke muskelgrupper vil problemet blot forværres.

Så rådet fra Christian om bare at strække det hele er en rigtig skidt idé. Man strækker fx ikke en i forvejen forlænget og måske endda en inaktiv muskel. Det handler om længde/spænding forholdet.

Ja, du skal spænde de "korte/stramme" muskler ud - højst sandsynligt lænden og hoftebøjerne - og træne de "lange/svage" - maven, højst sandsynligt med fokus på den nedre region. Er selv i samme situation og har rettet en del op på forholdet mellem "muskelkorsettets" forside og bagside.

Edited by KKGaucho
Link to comment
Share on other sites

Det er ikke bare at strække ud. Ved udstrækning af nogen specifikke muskelgrupper vil problemet blot forværres.

Så rådet fra Christian om bare at strække det hele er en rigtig skidt idé. Man strækker fx ikke en i forvejen forlænget og måske endda en inaktiv muskel. Det handler om længde/spænding forholdet.

Tag nu og læs de artikler, som jeg to gange har skrevet. Ellers er du ligesom lidt selv uden om det.

Hvis ens lænd, som det er i mit tilfælde, har været for svejet betyder det da netop, at muskelrne om den ikke er forlængede, men for stramme... Derfor giver det da god mening at strække dem ud, samtidigt med at maven styrkes. På den måde vil lænden blive rettet ud... Og hvis netop en muskelgruppe er ekstra spændt/stram, er der da intet til hinder for at strække den ud specifikt :blink:

Hvis du læser mit indlæg, vil du se at jeg ikke "bare" anbefaler udstrækning. Det var faktisk det sidste jeg anbefalede i min post, som en ekstra bemærkning.

Derudover har de tiltag, jeg har beskrevet stort set kureret mit problem med ryggen, så min kiro kan vidst ikke være helt galt på den?!

Det vil ikke hjælpe synderligt at lave 200 crunches om dagen. Fokuser istedet på kvalitet.

Jeg skrev så også lige præcis, at det nok ikke var den mest effektive måde at klare mavetræningen på, men det var det kiroen anbefalede og det har virket ret godt for mig.

Ja, du skal spænde de "korte/stramme" muskler ud - højst sandsynligt lænden og hoftebøjerne - og træne de "lange/svage" - maven, højst sandsynligt med fokus på den nedre region. Er selv i samme situation og har rettet en del op på forholdet mellem "muskelkorsettets" forside og bagside.

Præcis! Det er også det jeg mener, jeg har rådet The_Pump til. Men som dpo, så skyder i sænk?!

EDIT: Slå-fejl

Edited by christianspoer
Link to comment
Share on other sites

Hvis ens lænd, som det er i mit tilfælde, har været for svejet betyder det da netop, at muskelrne om den ikke er forlængede, men for stramme... Derfor giver det da god mening at strække dem ud, samtidigt med at maven styrkes. På den måde vil lænden blive rettet ud... Og hvis netop en muskelgruppe er ekstra spændt/stram, er der da intet til hinder for at strække den ud specifikt :blink:

Hvis du læser mit indlæg, vil du se at jeg ikke "bare" anbefaler udstrækning. Det var faktisk det sidste jeg anbefalede i min post, som en ekstra bemærkning.

Derudover har de tiltag, jeg har beskrevet stort set kureret mit problem med ryggen, så min kiro kan vidst ikke være helt galt på den?!

Gluteus muskulaturen hæfter på lænden.

Ved et lændesvej betyder dette at, som oftest at gluteus muskulaturen er inaktiv og forlænget.

Og selvom hamstrings er overaktive grunden den dysfunktionelle gluteus muskulatur vil denne muskelgruppe også være forlænget og det vil derfor forværre problemet yderligere at strække dem.

Jeg skrev så også lige prævis, at det nok ikke var den mest effektive måde at klare mavetræningen på, men det var det kiroen anbefalede og det har virket ret godt for mig.

Det var ikke myndet på dig. I was just saying. Undskyld den lidt arrogante tone. :xmas:

Edited by dpo
Link to comment
Share on other sites

Gluteus muskulaturen hæfter på lænden.

Ved et lændesvej betyder dette at, som oftest at gluteus muskulaturen er inaktiv og forlænget.

Og selvom hamstrings er overaktive grunden den dysfunktionelle gluteus muskulatur vil denne muskelgruppe også være forlænget og det vil derfor forværre problemet yderligere at strække dem.

OK tak for uddybning.

Jeg er dog ikke helt med på hvad du mener med at gluteus (medius/maximus/begge?) er inaktiv og forlænget? Hvad er grunden så til, at hamstrings er forlængede? Er det som en følgevirkning af den problematiske gluteus?

Det var ikke myndet på dig. I was just saying. Undskyld den lidt arrogante tone. :xmas:

No problem! :xmas:

Link to comment
Share on other sites

OK tak for uddybning.

Jeg er dog ikke helt med på hvad du mener med at gluteus (medius/maximus/begge?) er inaktiv og forlænget? Hvad er grunden så til, at hamstrings er forlængede? Er det som en følgevirkning af den problematiske gluteus?

No problem! :xmas:

Glute minimus er typisk spændt og overaktiv mens glute max er svag, hæmmet og forlænget.

Hamstrings behøver ikke nødvendigvis at være forlænget ved disse issues.

Har vi at gøre med et fremad skubben bækken, hvilket resultere i et lændesvej, er hamstrings typisk forlænget hvor de sagtens ellers kan være stramme grunden svage og hæmmede glutes.

Det er derfor at man ofte bruger screenings for præcist at bedømme hvilke issues, der er. Problemerne er ikke altid ens. :xmas:

Edited by dpo
Link to comment
Share on other sites

jeg fandt denne artikel da jeg søgte lidt på problematikken.

http://www.motion-online.dk/fora/lofiversi...php/t41305.html

det viser som sådan mit prb. ganske godt.

Jeg kan dog ikke finde de nævnte artikler omkring Erik og Mike. Nogen som kunne være behjælpelige med et link eller to ?

Neanderthal No More, Part 1

Neanderthal No More, Part 2

Neanderthal No More, Part 3

Neanderthal No More, Part 4

Neanderthal No More, Part 5

Mere på Mike Robertson's og Eric Cressey's sider.

Link to comment
Share on other sites

jeg fandt denne artikel da jeg søgte lidt på problematikken.

http://www.motion-online.dk/fora/lofiversi...php/t41305.html

det viser som sådan mit prb. ganske godt.

Jeg kan dog ikke finde de nævnte artikler omkring Erik og Mike. Nogen som kunne være behjælpelige med et link eller to ?

Det er mig du ser i billedet i den tråd du linker til. Idag er mit lændesvej udbedret helt.

Du kan starte med den artikel fra t-nation, der hedder 'Hip's don't lie: Fixing your force couple' af Mike Robertson.

Link to comment
Share on other sites

Det er mig du ser i billedet i den tråd du linker til. Idag er mit lændesvej udbedret helt.

Du kan starte med den artikel fra t-nation, der hedder 'Hip's don't lie: Fixing your force couple' af Mike Robertson.

Så er jeg igang med at læse på lektien. Det er hård kost må man sige, mange begreber jeg skal have på plads inden jeg forstår hvad dælen de snakker om :blink: Men det er sku meget spændende! :xmas:

Link to comment
Share on other sites

Så er jeg igang med at læse på lektien. Det er hård kost må man sige, mange begreber jeg skal have på plads inden jeg forstår hvad dælen de snakker om :blink: Men det er sku meget spændende! :xmas:

Spørg endelig hvis, der er noget du ikke forstår. :xmas:

Link to comment
Share on other sites

Hey igen,

jeg er nået lidt længere i læsningen, når dog ikke læse så meget som jeg gerne ville - desværre, men jeg har meget travlt i disse dage. Jeg studsede dog over at Mike og Eric nævner, at den dårlige holdning ofte skyldes Scheuermann syndrom. Jeg kan huske, at jeg som omkring 16 årig fik dette konstanteret da jeg havde rygproblemer og fik taget røntgen billeder deraf. Lægen forklarede mig da, at det drejede sig om Scheuermann. Nu da jeg så ordet kom jeg i tanker om det.

Dvs mit lændesvej og min dels rundrykkethed skyldes ikke kun musklulære problemer, men i stor grad er det "sygdommens" skyld. Læste derfor lidt mere om Scheuermann og fandt frem til at en af mulighederne for at afhjælpe er, at man ligger på maven med armene strakt ud til siden, løfter overkroppen og armene en lille smule og holder stillingen så længe man kan. Det hele må gerne laves med en pude under maven.

Mike og Eric er ved at få lidt lys i sagen :santa2:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share