For stærke mavemuskler?


The_Pump
 Share

Recommended Posts

@dpo da du trænede for at rette op på S holdningen, brugte du da 100% deres program eller strikkede du selv noget sammen som tog udgangspkt. i Mike og Erics idéer?

Jeg har ikke brugt hele pakken. :xmas:

Men mit arbejde for at udrette mine problemer med kropsholdningen kommer fra dem.

Jeg har ikke indlagt en masse ekstra workouts og andet gøjl, som det siger at man kan, men jeg har lagt væk på få ting, der virkelig har givet mig meget "bang for my buck".

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 55
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jeg har ikke brugt hele pakken. :xmas:

Men mit arbejde for at udrette mine problemer med kropsholdningen kommer fra dem.

Jeg har ikke indlagt en masse ekstra workouts og andet gøjl, som det siger at man kan, men jeg har lagt væk på få ting, der virkelig har givet mig meget "bang for my buck".

Kunne du måske lokkes til at give mig et udkast af dit prg. endten her i tråden, pr. mail eller PM her på forumet? Ville være super lækkert med lidt mere inspiration. :xmas:

Link to comment
Share on other sites

nemlig ja :nissegrin:

Som jeg forstod det, måske underforstået, kunne det også opfattes som en måde at se kroppen på?

Enlighten me :nissecool:

Tobias

Nu starter hun de første mange sider med at fortælle, hvorfor faget er gået fra overvejende praktisk til akademisk...!!

Nu er det ikke mig, der foreslår denne læsning - men dig! Jeg er ikke fysioterapuet, så det ville måske være spild af tid og høre/læse Frøken Sahrman berette om fysioterapiens historie :blink:

Jeg kan ikke se relevansen til denne tråd, måske du kan forklare mig den, da jeg oprigtigt er interesseret i emnet.

Link to comment
Share on other sites

Kunne du måske lokkes til at give mig et udkast af dit prg. endten her i tråden, pr. mail eller PM her på forumet? Ville være super lækkert med lidt mere inspiration. :xmas:

Selvfølgelig. Her er hvad jeg har lagt vægt på for at fjerne mit anterior pelvic tilt.

  • Statisk stræk af hoftebøjere og piriformis før træning, som en del af opvarmningen.
  • Statisk stræk af quads efter jeg har været i bad.
  • Træning af abs i hver eneste træningssession. 2x tung om ugen med få reps, og 2x let om ugen bare for at få mavemusklerne aktiveret. Det lette består somregelt af hanging leg raises eller et ab circuit.
  • Øge mobiliteten i hofteleddet under opvarmningen og aktivere glutes.
  • En gang imellem foamrolling, som en del af opvarmningen.
  • Store øvelser, der i høj grad rammer bagkæden såsom box squat, rack pulls, sumo dødløft, sumo RDL osv osv. Unilateralt arbejde er også godt.

Det kan nok gøres mere effektivt hvis man følger deres program til punkt og prikke, men det gad jeg altså ikke. Synes let man kan komme til at overgøre det. Det handler ikke mindt om at du samtidig får en træningseffekt imens du retter dit problem til.

Edited by dpo
Link to comment
Share on other sites

Sorry for forsøg på trådskapring! Men jeg har lige et spørgsmpl, der relaterer sig til tråden..

Jeg har ligesom trådsstarter... indroterede skuldre formentligt pga. for stram brystmuskulatur (dertil fremskudt hoved)! Jeg kan læse mig frem til, at stræk af bryst og lattimus dorsi, mens man styrker skulderbælter på ryg-siden, skulle kunne løse problemet...

Også det Robertson og Cressey program ligger op til, men jeg føler ikke det hjælper! Der sker simpelthen ingenting.

Jeg er langt stærkere i ryggen end bryst... og har altid været det! Jeg har altid kørt langt flere rygøvelser end bryst...

I do not undestand

Forslag anyone`?

Link to comment
Share on other sites

Nu starter hun de første mange sider med at fortælle, hvorfor faget er gået fra overvejende praktisk til akademisk...!!

Nu er det ikke mig, der foreslår denne læsning - men dig! Jeg er ikke fysioterapuet, så det ville måske være spild af tid og høre/læse Frøken Sahrman berette om fysioterapiens historie :blink:

Jeg kan ikke se relevansen til denne tråd, måske du kan forklare mig den, da jeg oprigtigt er interesseret i emnet.

relevansen henviser til (som jeg forstod det i det oplæg S.Sahrman holdt på 2 dagen af fagfestivalen, hvor hun også brugte den betegnelse du selv nævner: the path of least resistance) at kroppen er således indrettet at hvis et område er stram/stift, så vil det give øget bevægelighed/problemer et andet sted.

Som eksempel jeg ofte ser i klinisk praksis: hvis thoracal columna ledmæssigt er rigig så må Thoracolumbal overgang og lumbal del af columna bevæge sig relativt mere, nogle gange med problemer til følge.

Jeg opfatter kroppen som en helhed i min praksis, dvs at et rygproblem kan have årsag i f.eks fodstilling, starmme muskler, over/underbevægelige led, hyper/hypotoni/atrofieret muskulatur eller neuromuskulære problemstillinger. Der kan også være en dybereliggende patologi som en morbus scheurmann, men alt dette er kun generaliserede bud.

Det var en lang teknisk smøre, håber du kan hitte rede i det?

Det er muligt jeg har opfattet det forkert, men synes teorien giver mening for mig, dermed relevansen. Beklager hvis jeg namedropper uden at have min reference i orden, men skriver ud fra bedste overbevisning :nissecool:

Jeg er dog stadig at den opfattelse, som jeg tidligere har nævnt, at en kvalificeret objektiv vurdering af en fagperson aldrig er af vejen.

Tobias

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share