Jeg kan ikke tabe mig


marie
 Share

Recommended Posts

Hej med jer!

Jeg er en pige på 24, der jævnligt (2-3 gange) træner styrketræning og konditionstræning i et fitnesscenter.

Jeg er ca. 165 høj og vejer ca. 57 kilo. Jeg er absolut klar over, at jeg ikke er overvægtig, men jeg ønsker alligevel at smide 3-4 kilo, som sidder primært på min mave og arme.

Men selv om jeg spiser sundt, magert og varieret synes jeg ikke der sker noget som helst med mit udseende. Hvad kan jeg gøre? Jeg er klar over kodeordet 'forbrænd mere end du indtager', men hvordan skal jeg efterleve det i praksis? Jeg er ikke meget for at tælle kalorier m.m. Jeg var egentlig af den antagelse, at det var godt nok blot at spise fedtfattigt..

Der er også nogle der siger, man skal spise 5-6 måltider om dagen. Men gør man da ikke netop det , at man indtager mere end man kan nå at forbrænde, i kraft af, at man spiser flere måltider??

Hjælp! Det er ganske irriterende at (synes jeg selv) arbejde så meget for det, uden jeg når mit mål.

Tak på forhånd for svar

marie

Link to comment
Share on other sites

Hejsa.

Ja det er en sur situation du er i.

Men der er flere ting at sige til det.

For det første kan man jo sige at styrketrænning ikke er den måde at forbrænde fedt. Konditionstræning er klart bedre.

Og nej du er jo absolut ikke overvægtig, men ja vi kender jo også alle det med at der er noget man gerne ville lave om på.

Problemet ligger nok i at det er genetisk bestemt, at være anligt til at have lidt fedt på armene, og maven, nogle har det feks på enden, og benene, andre ryggen, osv. Derfor kan det være stort set umuligt at komme af med.

Det lydder som du har rigtig godt tjeck på det der med at spise sundt, osv. Det er også fint.

Mht til at tælle kalorier, skulle det ikke være nødvendigt.

Det er også godt at spise bare fedtfattigt ja.

Grunden til at det er godt at spise 5-6 gange om dagen er dels at du holder forbrændingen igang, dvs at du forbrændere mere over hele dagen, i stedet for at skulle gøre det af tre gange, og samtidig får du også energi, og nærring hele dagen igennem. Sundt.

Men du skal nok regne med at det kræver en MEGET Stor indsats at komme det sidste til livs, da det sandsynligvis er genetisk.

prøv feks at kigge på dine forældre, om der er nogen af dem som har tendens til det samme.

Håber du kunne bruge dette til lidt.

Link to comment
Share on other sites

Ejj, Blackice - nu er du sgu lidt fuld! :)

Konditionstræning er ikke "klart" bedre end styrketræning mht at forbrænde fedt! Det kan faktsik være sidste udvej, hvis det ikke er muligt at smide de sidste kilo vha konditionstræning! Større muskler forbrænder nu engang en del mere fedt!!

Jeg tror ligeledes du skal lade genetikken ligge i første omgang... i hvert fald i denne omgang! Det er nok mere dårlige spisevaner, som går i arv!!

Marie... du har helt ret - forbrænder du mere end du indtager, vil du på længere sigt tabe dig. Det vil altså også sige at sodavand, pasta og andet godt tæller utroligt meget i den sammenhæng (Det er altså ikke kun de store flødeskumskager du skal passe på med ;)) Det kan godt tage lang tid, når man er helt nede i dit niveau - 57 kilo på 165 cm!! Det er faktisk slet ikke sikkert du behøver at tabe dig... det lyder til du vil ha flere muskler på arme og mave, hvilket jo vejer mere end fedt. Derfor er spejlet måske et bedre måleredskab end vægten i denne situation?!

Desuden er dette noget som har være diskuteret til ukendelighed på dette site! Læs nogle af de gode artikler, og indlæg... de ville kunne hjælpe dig. Se bla Xaxs svar til kondikarla under "den perfekte træningsuge"

MVH, DBM

Link to comment
Share on other sites

Hmm DBM, er du sikker på at du ikke har sniffet.

Det er korrekt at du godt kan fedt forbrænde med styrketræning, men du kan da ikkefedt forbrænde punkt vis. Feks på armene. Sådan fungerer det jo ikke. Så kunne man i teorien, have en fed venstre arm, og en tyk højre arm. Rimelig underholdende tanke, men sådan fungerer det jo ikke.Men man kan få musklen til at fremstå tydeligere, det er rigtigt.

By the way så er pasta da ikke fedende.

Umildbart synes jeg det lydder som noget gentisk, hvis man har lidt store arme, men ellers er slank. Det er der faktisk mange der har.

Link to comment
Share on other sites

Ejj, stop nu Blackice!!

Jeg har ikke på noget som helst tidspunkt talt om punktvis fedtforbrænding! Jeg har slet ikke brugt ordet fedtforbrænding, da det begreb rent faktisk hænger mig langt ud af halsen!! Men det er da ellers en smuk fortolkning af, vist nok Lars Nielsens, indlæg du her kommer med! Hans eksempel var bare med hele kroppen og ikke kun armene!

Det jeg siger er " Hvis dine muskler bliver større forbrænder de mere fedt" OVER HELE KROPPEN!! Dine benmuskler forbrænder altså lige så meget fedt på maven som dine mavemuskler gør! Læs bla her Morten Z´s bud på en ligende situation: http://www.motion-online.dk/cgi-bin....topic=8

Og nej, pasta indeholder ikke meget fedt, men enormt meget energi, som selvfølgelig også skal medregnes i dit samlede energiindtag.... ligesom sodavand og andre ting skal.

BEMÆRK, jeg har aldrig sagt det var usundt at spise pasta, men man kan altså ikke proppe sig uhæmmet med kulhydrater hvis man ønsker at tabe sig!

Venlige sommertræningshilsner, DBM

Link to comment
Share on other sites

Jeg må give DBM ret. Hvis man skal tabe sig skal man ikke kun se på fedt indholdet i kosten. Det er yderst klogt at skære ned på sit fedt indtag hvis man vil smide i vægt, da 1 gram fedt indeholder mere end dobbelt så mange kalorier som 1 gram kulhydrat og 1 gram protein. Man skal huske at i sidste ende er det ikke kun fedt som er fjenden (fedt er trods alt et livsvigtigt makronæringsstof, som spiller en vigtig rolle for nerveceller, hormonopbygning, optag af fedtopløselige vitaminer osv.), men overflod af kalorier. Hvis du i gennemsnit kan forbrænde 2000 kalorier pr. dag, så vil du tage på hvis du spiser 2500 kalorier, selvom om du rent teoretisk spiser 0 gram fedt. Pasta har en meget høj kalorie densitet, og man skal bestemt ikke proppe sig med pasta hvis man vil tabe sig.

Hvad angår styrketræning kontra konditionstræning, så burde jeg nok holde mig fra at nævne undersøgelser som jeg ikke kan henvise til (måske ved Morten Z det), men jeg mener at have læst at forbrændingen (og vi snakker ikke om den mængde fedt der forbrændes under træning), er øget i op til 24 timer efter et vægttræningspas. Forbrændigen efter et konditionstræningspas skulle ifølge undersøgelsen falde hurtigere. Dvs. at du efter et vægttræningspas kan ligge hjemme på sofaen og forbrænde flere kalorier i længere tid end efter et konditionstræningspas.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Tak for jeres svar!

Vil det sige, at jeg skal skære ned på kulhydrater, og istedet indtage noget andet.. - protein eller hvad?

Det er et dumt spørgsmål, men hører frugt og grønt ind under kulhydrater? Kan I ikke give mig nogle tips om rigtig kost, i forhold til min situation? - Er knækbrød, cornflakes m.m. skidt, hvis man ønsker at tabe sig?

Skal man se på varedeklarationen og tælle kalorier eller hvad? Er der et max. antal kalorier, der bør være i fødevaren før man kan tabe sig? - ligesom man tidligere (som jeg har hørt er en skrøne) kiggede på fedtenergi-procenten?

Link to comment
Share on other sites

Genetisk bestemt fedme!! Det er vist ikke så sandsynligt.

En sjov lille ting: Var der nogen af jer der så Lotte Heises 5 minutter omkring folks spisevaner?

Jeg siger ikke der er videnskabeligt, brugeligt eller noget andet. Det var bare nogle sjove/interessante spørgsmål hun rejste.

Netop en af hovedbudskaberne var forskellen mellem genetisk bestemt fedme og genetisk bestemte madvaner.

Men jeg vil give DBM ret. Prøv at pakke nogle muskler på kroppen, og glem vægten for et øjeblik. Brug hellere spejlet, det vil til alle tider være ganske retvisende.

En god ide kunne evt. være, at tage et billede af dig selv, ofte får man stiret sig blind på problemområderne, hvorved der ikke ligges mærke til fremgangen.

Link to comment
Share on other sites

Hej Marie!

Det er næsten umuligt at svare dig på hvad du skal gøre! Det kommer lidt an på hvor længe du har trænet uden de ønskede resultater?! Du skal, som jeg før nævnte være klar over, at det kan tage utrolig lang tid at smide de sidste kilo når man er helt nede i din vægtklasse!!

En kvindelig idrætsudøver bør indtage 6-10 g kulhydrater pr. kg kropsvægt. For en kvinde på ca 60 kg svare det til ca 360-600 g. pr dag! Hvis du ønsker et vægttab går jeg ud fra, at du skal ligge i den lave ende af denne skala; altså omkring 6!

Hos idrætsudøvere, som har et forholdsvist lavt energibehov (som dig) bør sukker (fra fx slik, sodavand/sportsdrik) max dække 10 % af det samlede energiindtag!

Jeg tror dog ikke du skal skære mere ned på dit indtag af kulhydrater, da der også skal være noget kroppen kan arbejde med. (også, som Thomas nævner det, fedt!! bla fordi kroppen skal kunne optage de fedtopløselige vitaminer A, D, E og K vitamin) Brug fx planteolier til stegning.

Der er heller ikke behøv for en decideret protein kur...du er ikke bodybuilder, og skal nok få dit behov dækket via normal sund kost. Ligeledes vil for meget protein (ligesom for meget fedt) give mindre plads til kulhydraterne = nedsat ydeevne

Til sidst vil jeg råde dig til at bare spise en "normal sund kost" det vil gavne dig mest i det lange løb. Det er de færreste som kan holde en utrolig streng diæt gennem længere tid, hvis man da ikke lige træner til DM i miss-fitness!

Måske skulle du i stedet se om der var noget ved din træning du kunne ændre på. Hvis du poster den under "den perfekte træningsuge er jeg sikker på at mange vil hjælpe dig med gode råd mm.

kilde: Kost og præstation, Team Danmark

MVH, DBM

P.s JA, der er også kulhydrater i fx bananer (1 lille = 22g), rosiner (1,5 dl = 79g) Æble/pære (1 mellemstor = 13g) Det er derfor fx rosiner er godt efter træning, hvis man skal ha fyldt sine depoter hurtigt op!!

Link to comment
Share on other sites

Det er vist den her du mener, Thomas:

Osterberg, K.L., & Melby, C.L. (2000). Effect of acute resistance exercise on postexercise oxygen consumption and resting metabolic rate in young women. International Journal of Sport Nutrition and Exercise Metabolism, 10, 71-81

/Niels

Link to comment
Share on other sites

Jammen DBM, så er vi jo også enige.

Mht Lars, så ja, så har han også skrevet det tidligere.

Men fedt er nu altså arveligt, der er der ikke nogen tvivl om, og det ved du vel også, men ok det var heller ikke dig der skrev at det ikke var. Men ja ellers er vi skam enige.

Link to comment
Share on other sites

Tak skal du have Niels. Hvis folk er interesseret i at læse hvad der står i undersøgelsen, så smæk "Osterberg, K.L., & Melby, C.L. (2000)" i en søgemaskine (jeg brugte google), og du skulle kunne finde en artikel der beskriver undersøgelsen.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Desuden, så må jeg for en gang skyld give BLACKICE ret. Fedme er til dels genetisk bestemt. Det er det genetiske "make-up" som bestemmer hvor mange fedtceller man fødes med, jo flere fedtceller jo bedre mulighed for lagring af overflødige kalorier. Desuden er der forskel på folks forbrænding, hvilket også er genetisk bestemt. Her er et par sider som beskæftiger sig med genetisk fedme:

http://www.hhp.ufl.edu/keepingfit/ARTICLE/genob.HTM

http://www.washington.edu/newsroom/news/19...ve/M050197.html

http://www.obesity.chair.ulaval.ca/intromap.html

http://www.medicine.indiana.edu/mini_med/1999/mms6.htm

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Nåeh - det lader til jeg har postet denne her post det forkerte sted så nu gentager jeg den lige herinde.

Hej Marie

Der er mange gode måder at tabe sig på og mange af måderne er nævnt herinde, læs under "Konditionstræning" og evt. også de artikler Morten har lavet om at tabe sig.

Der er imidlertid også andre måder at tabe sig på, en af dem går ud på at hæmme fedtoptagelsen fra tyndtarmen. Dette kan gøres ved forskellige ting.

For det første kan du spise en masse fibre, dissse gør at kroppen optager mindre fedt. Fibre får du bl.a. fra frugt og grønt samt fuldkornsprodukter. Fibre er i øvrigt også godt for selve mavetarmkanalen generelt.

Der findes også rene fiberprodukter et af dem af produktet "Husk" der fåes i håndkøb.

Det kan også lade sig gøre at hæmme de fedtspaltende enzymer i tyndtarmen medicinsk, dette kan fx gøres ved indtagelse af det receptpligtige stof Xenical, der indeholder proteiner med antigener der binder sig til de fedtspaltende enzymer. Men da du, som du selv pointerer, absolut ikke er overvægtig skal du nok ikke regne med Xenical.

Jeg kan som et sidste råd anbefale dig at træne om morgenen, da kroppen om morgenen indeholder udskildt væksthormon der øger stofskiftet.

Denne hypotese er blevet kraftigt kritiseret af Lars Nielsen der mener at energiforbrændningen reduceres på trods af de forhøjede kortisol/væksthormon niveauer. Denne diskussion kan læses i posten "Tabe sig i vægt!" under "Generelt"

Med Venlig Hilsen

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share