De værste "eksperter"


Carmen
 Share

Recommended Posts

Jeg har ikke set nogle kilder, jeg vil mene desideret viser det, - som du selv skriver, - er der mange der har forskellige hypoteser, - når man skal gætte på årsag-virkning - men det er jo ikke helt det samme.

M.V.H

Helio

Ift. kilder ville jeg gerne se den artikel jeg nævner ovenfor da de åbenbart har lavet humane forsøg med alkaline salts og set på bone resorption. Om der ligger 5-6 andre rct lignende studier og vi derfor kan tale en smule om evidens tror jeg ikke, men alligevel!

Der ligger rigtig mange artikler på pubmed og da der samtidig er en lødig biokemisk forklaring på hvorfor syre/base er vigtig (syre = calcium trækkes ud af knoglerne) mener jeg at emnet ikke kan afvises. Jeg er dog heller ikke overbevist om hvor vigtig syre/base er, men der må være noget om snakken.

I klinikken møder jeg aldrig nogen osteoporose patienter der har fået ret meget at vide omkring kost (andet end d-vitamin calcium), men hvad nu hvis f.eks. alkaline diet kunne hjælpe dem sammen med EPA, DHA og GLA?

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 62
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Modern nutrition in health and disease:

Protein

The average protein intake in many industrialized countries is at least 50% above recommended levels. Excess protein intake has been proposed as a reason for the high incidence of osteoporosis in such populations despite moderate-to-high average calcium intakes. The proposed mechanism is the calciuric effect of protein. Over a wide range of protein intake, an average increase in dietary protein of 1 g results in the loss of an additional 1 mg of calcium in the urine. The effect of protein is rapid and is not balanced by a change in calcium absorption. Calcium losses of this magnitude could be very important in individuals with a low usual calcium intake or impaired calcium absorption. The importance of the protein effect in healthy adults is less clear. The interactions of protein, calcium, and phosphorus at various intake levels of these nutrients require further study.

Although reducing protein intake conserves calcium, intakes below the RDA can have serious adverse effects in the elderly. Patients with hip fracture are frequently protein and calorie malnourished. Protein-rich dietary supplements administered to hip fracture patients reduced the rates of complications and death immediately after surgery, and the rates remained lower than those of nonsupplemented patients for a period of 6 months (43).

Review 2007 http://www.pubmedcentral.nih.gov/picrender...mp;blobtype=pdf

Acid–base balance refers to the potential of dietary components to contribute to the acid and

alkali load of the body (Remer & Manz, 1995;Ginty, 2003;New, 2003;Prynne et al. 2004).

When protons are produced during metabolism they are neutralised by the buffering action of

anions generated from food or liberated from bone (Buclin et al. 2001). Since increases in bone

resorption lead to greater urinary Ca excretion, a high renal acid load could potentially be

associated with increased bone loss in older adults or reduced bone gain in children (Barzel,

1995;New et al. 2004). The main contributors to acid load are foods rich in S amino acids, P

or chloride (e.g. in meat, grains, nuts, dairy products), while major contributors to alkali load

are the K and Mg salts of organic acids (e.g. in fruit and vegetables). The acidity or alkalinity

of the food before consumption does not predict its contribution to acid–base balance after

metabolism (e.g. citric acid contributes to alkali load). The extent to which the potential renal

acid load of the diet contributes to low bone gain or fracture risk in children and adolescence

is not yet known. This aspect is currently under investigation in the Cambridge teenage cohort.

Preliminary data would suggest that there are relationships between size-adjusted BMC and

intake of fruit and vegetables (Prynne et al. 2006) but not with potential renal acid load (Ginty

et al. 2005).

Ps. efter lidt hurtig søgning ser det ud til at der er masser af artikler der diskuterer emnet.

Edited by Stubbe
Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger
ENIG! :nissecool:

Så er I nu ikke kommet meget omkring i den verden.

Ethvert spørgsmål om banaliteter som f.eks. betydningen af ekstra membranmasse for Qt og Fs, eller hvad der sker med systemresonansen på et lukket system, hvis man monterer et element i en volumen svarende til Vas mødes med vås eller tavshed.

Ja endsige betydningen af Fs:Q for valget af kabinetstype aner de intet om...................

Og ønsker man ligefrem at få demonstreret et surroundsystem, der hæver sig over Brian-niveau eller få kalibreret en plasmaskærm korrekt, så findes der faktisk kun et sted, hvor de kan udføre det kunststykke!

PS:

Er de nu også begyndt at sælge hifi hos Tape Connection og Hifiklubben?

Link to comment
Share on other sites

Uden at ville nævne nogle navne, synes jeg at der er ret mange "eksperter" der er totalt latterlige at høre på.

Arhh, sorry. thanks Helio ;-)

Ellers god info der konkretiserer emnet. Og lige netop kød, korn og mælkeprodukter har vi danskere da så vidt jeg ved et højt indtag af. Information der er rimelig nem at give videre til patienter hvor det er relevant. Jeg gætter på at denne viden ikke er hos de praktiserende læger endnu, medmindre de har en speciel interesse i det.

Edited by laush
Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger
Uden at ville nævne nogle navne, synes jeg at der er ret mange "eksperter" der er totalt latterlige at høre på.

Jeg vidste, man kunne finde noget, som vi kunne blive enige om..........

Heldigvis er det drøftede spørgsmål, som optager så mange små sind så meget jo ret let at gå til i praksis, uanset hvordan det så måtte forholde sig på flækket myrekussehårsniveau.

Man kan såmænd blot "nøjes" med at kombinere den nødvendige moderate mængde protein og et fornuftigt calciumindtag samt vægtbærende øvelser, så er resten ikke værd at spilde tid på at bekymre sig om.

Et misforstået stort proteinindtag levner også mindre plads til frugt og grønt inden for en given kalorieramme, så alene af den grund er den ofte sete helt misforståede tvangsfodring med protein også en elendig idé!

Link to comment
Share on other sites

Åååh, det er sgu næsten det sjoveste. Jeg elsker de blåøjede ekspedienter. I ny og næ kan jeg godt finde på at fingere interesse i et hifi-anlæg i Fona eller Merlin, og stille spørgsmål til watt, effekt, surround (det der såraauunt, er det sådan noget med fire - fem højtalere?) - og når de har snublet længe nok over disse betegnelser, så kaster man lige et par antipersonelminer ud i form af ord som 'bi-wiring', 'bi-amping' og forskellen på aktiv og passiv subwoofer. Så er 99 ud af 100 ekspedienter stået af, og jeg fyrer en svada om at jeg lige skal tænke mig om, og husker at takke dem for deres overskud af vidensdeling. :nissetunge:

Jeg har indtil videre kun mødt rigtige eksperter i Hifi-Klubben og TapeConnection. Alle andre steder aner de ikke en kæft om hifi.

Yes har også prøvet det samme i KT radio- Totalt noobs når det handle om andet end on off knappen :nissetunge:

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger
Yes har også prøvet det samme i KT radio- Totalt noobs når det handle om andet end on off knappen :nissetunge:

Jeg hungrer efter nogle tekniske hifi guldkorn, der kunne sandsynliggøre, at MOL´s ekspertpanel udi lydens forunderlige univers besidder indsigt over banalitetsniveau og hvad en 5-årig kan læse sig til på side 1 i ELGIGANTENS ugeavis.

At dømme efter det overfladiske sludder jeg hidtil har læst, kommer jeg til at hungre længe! :santa2:

Link to comment
Share on other sites

Jeg hungrer efter nogle tekniske hifi guldkorn, der kunne sandsynliggøre, at MOL´s ekspertpanel udi lydens forunderlige univers besidder indsigt over banalitetsniveau og hvad en 5-årig kan læse sig til på side 1 i ELGIGANTENS ugeavis.

At dømme efter det overfladiske sludder jeg hidtil har læst, kommer jeg til at hungre længe! :santa2:

Ha ha ha kan du ikke tage din egen medicin :nissegrin: Alt for forudsigeligt.....

http://ktradio.dk/staff.asp

Link to comment
Share on other sites

Det er et sjovt fænomen:

Vores nuværende fysiologiske viden modsiger denne teori totalt.

Der er ingen forskning der underbygger tesen.

Det er jo så ikke helt rigtigt..

Og lige netop kød, korn og mælkeprodukter har vi danskere da så vidt jeg ved et højt indtag af.

Sjovt nok er disse fødevarer også problemområder, i flere andre alternative teorier, samt meget gamle kostråd fra andre kulturer..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share