De værste "eksperter"


Carmen
 Share

Recommended Posts

Hvorfor skulle der da ikke være noget i det..

Det er jo et faktum at der i alle organismer er en syre base ballance som skal opretholdes. (Homøostase). Ja det er en af de mest basale forudsætninger for opretholdelse af liv.

Det er også et faktum at alt hvad der indtages, og biokemisk omsættes, vil føre til en ændring i pH. Det er så organismens opgave at opretholde homøostae.

Dette er et faktum..

Spørgsmålet er nok rettere, hvor meget der er i det, samt hvor godt den fremlagte teori, stemmer overens med hvad der virkelig sker.

Den måde Lene Hanson fremlægger tingene på, (blandt andet bruger/fortolker den logaritmiske pH skala på) er heller ikke lige min kop te..

Ja, og så alligevel ikke. Det handler også i høj grad om, hvad man spiser sammen.

Ikke noget konventionel vestlig kostforståelse har de store meninger om.

Men noget som også indgår i bla. Ayurvedisk kost og traditionel kinesisk medicin/kost.

Det er bestemt en spændende teori. Og dele af teorien bygger jo på biokemiske fakta.

Desværre er vores videnskabelige grundlag i forbindelse med den menneskelige oganisme, og påvirkniniger af denne, ikke gearet til hverken at kunne godkende eller afkaste teorien.

Ganske lige som de danske..

Vil lade medicinere komme ind på banen med præcise henvisninger og forklaringer i dybden. men det er noget fis at kroppen har vanskeligheder ved at oprette en syra base balance. Der er mange meget effektive buffersystemer. Der er intet der underbygger hele idéen med syre base balancen skulle være vanskelig at opretholde for organismen.

Så det der vides indtil videre forkaster teorien ganske klart.

Hvorfor skulle der da ikke være noget i det..

Det er jo et faktum at der i alle organismer er en syre base ballance som skal opretholdes. (Homøostase). Ja det er en af de mest basale forudsætninger for opretholdelse af liv.

Det er også et faktum at alt hvad der indtages, og biokemisk omsættes, vil føre til en ændring i pH. Det er så organismens opgave at opretholde homøostae.

Dette er et faktum..

Forstår slet ikke idéen med dette for det tilbageviser jo fuldstændigt teorien om, at kroppen ikke ganske fint er i stand til at regulere syre/base balancen?

Hvis ikke dør man jo, det er jo det du skriver...

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 62
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Guest Slettet bruger
Hvad fanden er det der syre base crap?

Den såkaldte "syre/base-teori" er en fast bestandel af det alternative vrøvle- og idiotunivers.

I fedmesammenhæng opfylder den flere af de krav, som enhver evigt kurlegende matrone stiller for at lege kur igen-igen for 117. gang.

1:

Den er det rene nonsens,vås, pladder og ammestuesmåsnak!

2:

Den er ansvarsforflygtigende

3:

Den postulerer en magisk hemmelig "teori" kun kendt af de få indviede "kursisters" og fedmefundamentalistiske factshadende virkelighedsfornægtere, - og så naturligvis lige MATAS, Alt For Damerne og kuponhæfte nr. 21.

Link to comment
Share on other sites

Har i helt glemt vores allesammens Claus Stygger der huserede med "farvel fedt" omkring år 2000, føler faktisk han var på højde med nutidens Lene Hanson, og hvis han ikke var blevet snuppet som "børnenapper", havde haft en glimrende fremtid som MOL-hadeobjekt.

Men ellers kender jeg ikke så mange medie eksperter, og det giver vist ikke meningen at hænge diverse universitets"eksperter" ud på internettet - lige med undtagelse af Arne Astrup, som heller ikke altid får rosende ord med på vejen herinde fra. :Mrs_Claus:

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor skulle der da ikke være noget i det..

Det er jo et faktum at der i alle organismer er en syre base ballance som skal opretholdes. (Homøostase). Ja det er en af de mest basale forudsætninger for opretholdelse af liv.

Det er også et faktum at alt hvad der indtages, og biokemisk omsættes, vil føre til en ændring i pH. Det er så organismens opgave at opretholde homøostae.

Dette er et faktum..

Spørgsmålet er nok rettere, hvor meget der er i det, samt hvor godt den fremlagte teori, stemmer overens med hvad der virkelig sker.

Før du går alt for meget amok med at konstatere hvad der er faktum og hvad der ikke er, skulle du måske læse lidt fysiologi, så der var en chance for at du vidste hvad du snakkede om...

Der er skam rigtigt nok at føde netto kan producere syre eller base, men det er bare et lige så stort faktum at blodet buffersystemer og nyrernes ditto sagtens kan vedligholde den ligevægt ved indtag af almindelig mad.

DET er fanme et faktum!

Der findes ingen evidens for at hvis man indtag kålrabi, aspargeskartofler, vegtelæg eller whatnot, så stiger eller falder blodets pH og det er jo ikke fordi det ville være skidesvlrt at lave et sådant forsøg. Tænk på hvilket ramaskrig det ville udløse og hvis stor faglig prestige der ville være i at bryde sådan et fagligt dogme... Det jeg prøver at sige er de forsøg folk har gjort på at påvise at syre/base diæter skulle have en væsentlig impact på blodets pH eller sundhedsmæssigt parametre er udeblevet..

Ja, og så alligevel ikke. Det handler også i høj grad om, hvad man spiser sammen.

Ikke noget konventionel vestlig kostforståelse har de store meninger om.

Men noget som også indgår i bla. Ayurvedisk kost og traditionel kinesisk medicin/kost.

Det er bestemt en spændende teori. Og dele af teorien bygger jo på biokemiske fakta.

Desværre er vores videnskabelige grundlag i forbindelse med den menneskelige oganisme, og påvirkniniger af denne, ikke gearet til hverken at kunne godkende eller afkaste teorien.

jeg vil med det samme sige at man sevfølgelig ikke kan afvise at det kan have noget på sig, det ser bare ikke ud ti lat have haft noget på sig endnu, sådan er vores videnskabelige paradigme. Omvendt er mange af de "alternatives paradigme" at de jo let kan tillade sig at være ligeglde med hvad fagfolk sig, for de er jo alle kommercielle zombier og hvad ved jeg.... Problemet er at de forsøger at forklare noget som i høj grad tilhører vores videnskabelige grundlag, men som ikke kan dokumenteres indenfor vores videnskabelige dogme. Det er da at sætte sig selv op til prygt. Hvis du i øvrigt bruger lidt tid på at se hvem der har gjort mest for at udbrede kendskabet til syrebase diæter i vesten, så vil nok hurtigt se, hvem der ikke er økonomisk uafhængige...

Ganske lige som de danske..

Igen ville det være rart hvis du satte dig lidt ind hvad det er du snakker om. Det amerikanske akademiske system er lavet helt anderledes end det danske og det kan derfor mere eller mindre lade sig gøre at købe sig til en PhD, eller at lave en PhD helt uden at forske, hvilket jo er hul i hovedet fordi det er der er meningen med en PhD. Der findes sikkert både idioter der slipper gennem systemet i danmark og USA, men i Danmark kan man ikke undgå at lave fagligt relevant forskning og formidling....

Link to comment
Share on other sites

Den såkaldte "syre/base-teori" er en fast bestandel af det alternative vrøvle- og idiotunivers.

I fedmesammenhæng opfylder den flere af de krav, som enhver evigt kurlegende matrone stiller for at lege kur igen-igen for 117. gang.

1:

Den er det rene nonsens,vås, pladder og ammestuesmåsnak!

2:

Den er ansvarsforflygtigende

3:

Den postulerer en magisk hemmelig "teori" kun kendt af de få indviede "kursisters" og fedmefundamentalistiske factshadende virkelighedsfornægtere, - og så naturligvis lige MATAS, Alt For Damerne og kuponhæfte nr. 21.

Vi har savnet dig, Jørgen..... :nissetunge:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har læst en lille smule om syre/base, dog mest ift. knoglevæv. Her er der en del forskning der tyder på at vores kost kan have en indflydelse på knogletætheden via syre/base balance. Læs f.eks.

"Low dietary potassium intakes and high dietary estimates of net

endogenous acid production are associated with low bone mineral

density in premenopausal women and increased markers of bone

resorption in postmenopausal women" Helen M Macdonald et al Am J. clin. Nutr.

Dvs. proteinrig mad skaber en netto syre effekt i kroppen som kroppen ganske rigtig buffer, men desværre "buffer" den måske denne syre effekt via bl.a. calcium fra knoglerne og dermed øges risikoen for knogleskørhed. Frugt og grønt indeholder en del basisk kalium som modvirker dette.

Edited by laush
Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger

Her gik man og troede, at konspirationsteorier primært var et amerikansk fænomen, men disse hjemlige sysler trives tilsyneladende også glimrende i DK......... :4heart: :4heart:

Det ændrer dog heldigvis ikke uimodsigeligheden i min kommentar til pjankede amerikanske fupnumre.

Link to comment
Share on other sites

Før du går alt for meget amok med at konstatere hvad der er faktum og hvad der ikke er, skulle du måske læse lidt fysiologi, så der var en chance for at du vidste hvad du snakkede om...

Der er skam rigtigt nok at føde netto kan producere syre eller base, men det er bare et lige så stort faktum at blodet buffersystemer og nyrernes ditto sagtens kan vedligholde den ligevægt ved indtag af almindelig mad.

DET er fanme et faktum!

Hvis du mener, at nogle af de ting som jeg har skrevet værende et faktum, er forkerte, så må du sige til!!

Jeg skriver jo på ingen måde, at kroppens funktioner ikke er istand til at opretholde ballancen, via div. buffersystemer, lunger, nyrer, etc.. Tværtimod..

Det er jo en forudsætning for at holde sig i live, at denne ballance til en hvis grad opretholdes.

Alt andet end lige så vil brugen af disse reguleringsprocesser have betydning i større eller mindre grad for øvrige funktioner i kroppen.. Det kunne eksempelvis være nyrene..

Om de mekanismer kroppen skal tage i brug for, at regulere pH ballancen ved indtag af bestemte fødevarer, hos nogle kan føre til bestemte symptomer og sygdomme, eller generelt mindre velbefindende, -skal jeg ikke kunne sige..

Men det er da bestemt værd at tænke over..

Nu er det jo som tidligere skrevet ikke fordi jeg vil gøre mig til forsvarer af "syre-base kost teorierne".

Jeg kritiserer blot den argumentation, som mange bruger til at feje dem af banen.

Der findes ingen evidens for at hvis man indtag kålrabi, aspargeskartofler, vegtelæg eller whatnot, så stiger eller falder blodets pH og det er jo ikke fordi det ville være skidesvlrt at lave et sådant forsøg. Tænk på hvilket ramaskrig det ville udløse og hvis stor faglig prestige der ville være i at bryde sådan et fagligt dogme... Det jeg prøver at sige er de forsøg folk har gjort på at påvise at syre/base diæter skulle have en væsentlig impact på blodets pH eller sundhedsmæssigt parametre er udeblevet..

At man ikke har evidens for diverse ideer og teorier er bare ikke = at disse teorier og ideer kan have noget på sig, ja endda være sande. Det ville gøre det hele noget lettere.. Men sådan er det bare ikke..

jeg vil med det samme sige at man sevfølgelig ikke kan afvise at det kan have noget på sig, det ser bare ikke ud ti lat have haft noget på sig endnu, sådan er vores videnskabelige paradigme. Omvendt er mange af de "alternatives paradigme" at de jo let kan tillade sig at være ligeglde med hvad fagfolk sig, for de er jo alle kommercielle zombier og hvad ved jeg.... Problemet er at de forsøger at forklare noget som i høj grad tilhører vores videnskabelige grundlag, men som ikke kan dokumenteres indenfor vores videnskabelige dogme. Det er da at sætte sig selv op til prygt. Hvis du i øvrigt bruger lidt tid på at se hvem der har gjort mest for at udbrede kendskabet til syrebase diæter i vesten, så vil nok hurtigt se, hvem der ikke er økonomisk uafhængige...

Nu skal man også passe på med at lave en alt for stor skille linie mellem det alternative og "vores videnskabelige grundlag" og opstille patenter på forskellige begreber. Så vidt jeg ved var det en vel anset kemiker, som i sin tid grundlagde syre-base teorierne..

Selvfølgelig er økonismiske interesser da med til at sløre tingene, både i det alternative og det konventionelle.

Igen ville det være rart hvis du satte dig lidt ind hvad det er du snakker om. Det amerikanske akademiske system er lavet helt anderledes end det danske og det kan derfor mere eller mindre lade sig gøre at købe sig til en PhD, eller at lave en PhD helt uden at forske, hvilket jo er hul i hovedet fordi det er der er meningen med en PhD. Der findes sikkert både idioter der slipper gennem systemet i danmark og USA, men i Danmark kan man ikke undgå at lave fagligt relevant forskning og formidling....

Inden du nu kommer for godt igang med, at spille alt for overlegen og bedre vidende, så forhold dig lige til hvad jeg svarede på, samt hvilket niveau dialogen havde..

Jeg quotede "amerikanske PhD er nogen gange ikke en potte pis værd."

Hvortil jeg svarede "Ganske ligesom de danske"

Jeg skriver jo ikke at de to landes akademiske system] er bygget ens op..

Men blot at "danske PhD er nogen gange ikke en potte pis værd.."

Og dette er bestemt også sandt.. Jeg kender op til flere i Danmark, som kan titulere sig selv som PhD, men som fagligt ikke er en potte pis værd!

Edited by pioneer.
Link to comment
Share on other sites

Jeg har læst en lille smule om syre/base, dog mest ift. knoglevæv. Her er der en del forskning der tyder på at vores kost kan have en inflydelse på knogletætheden via syre/base balance. Læs f.eks.

Dvs. proteinrig mad skaber en netto syre effekt i kroppen som kroppen ganske rigtig buffer, men desværre "buffer" den måske denne syre effekt via bl.a. calcium fra knoglerne og dermed øges risikoen for knogleskørhed. Frugt og grønt indeholder en del basisk kalium som modvirker dette.

"Low dietary potassium intakes and high dietary estimates of net

endogenous acid production are associated with low bone mineral

density in premenopausal women and increased markers of bone

resorption in postmenopausal women" Helen M Macdonald et al Am J. clin. Nutr.

Sjovt linis har læst lidt op på knogletætheden bland midelalder befolkningsgrupper da hun skulle have forsket på området.

Hypotesen var at den proteinrige kost skulle have ført til den langt højere knogletæthed.

Tror du tager studiet ud af kontekst, for konsensus er det modsatte.

Link to comment
Share on other sites

At man ikke har evidens for diverse ideer og teorier er bare ikke = at disse teorier og ideer kan have noget på sig, ja endda være sande. Det ville gøre det hele noget lettere.. Men sådan er det bare ikke..

Det er et sjovt fænomen:

Vores nuværende fysiologiske viden modsiger denne teori totalt.

Der er ingen forskning der underbygger tesen.

"Den alternative" Hvis der ingen forskning er og det er imod almen fysiologisk viden, så må det være sandt :blink:

Jeg kommer aldrig til at forstå det.

Hvis tesen så er modbevist overbevisende, så er det fordi hele lægevidenskaben og alle fysiologer af uransagelige årsager er købt, og der er en stor konspiration igang...

Det er de store "anti grønsags lobbyvirksomheder" der har bestukket hele lægevidenskaben! Det lyder som det mest sandsynlige... :blink:

Nogen gange er virkeligheden bare mere kompleks og kedelig end hvad man kunne ønske.

Den mest sexede og letforståelige teori er ikke den mest korrekte. Det ville ellers være dejligt...

Link to comment
Share on other sites

Ang. Berardi så gravende jeg i det for snart langt tid siden, - han har publiceret hvad jeg mener er et enkelt eller to reviews for snart mange år siden, - og hans phd i 'Kinesiology' er skam god nok (hvor meget man end kan undre sig over det nogen gange) selvfølgelig i forhold til den amerikanske standard - at han så ikke holdte sig forskende særlig længe, og ret hurtigt blev kommerciel, er en anden snak. - Jeg har set mange skrifter fra ham være noget spekulativt vrøvl, - andet selvfølgelig være udemærkedet.

Ang. Phd generelt, dansk såvel som alt andet, - så er det jo ikke en garranti for andet, end at man har forståelse inden for de fag der har indgået i den uddanelse man nu har taget. - Det udelukkede på ingen måde det kommercielle, slet ikke senere hen, - hvilket person som Astrup vel er et glimrende eksempel på. - Man er selvfølgelig også stadig fejlbarig, menneske og alt andet der dertilfølger.

Ang. syre-base teorierne, så finder jeg det meget usandsynligt at det skulle havde noget reelt på sig...

Sjovt linis har læst lidt op på knogletætheden bland midelalder befolkningsgrupper da hun skulle have forsket på området.

Hypotesen var at den proteinrige kost skulle have ført til den langt højere knogletæthed.

Tror du tager studiet ud af kontekst, for konsensus er det modsatte.

Yes konsensus er det modsatte... - Det eneste jeg har set ordentlige forsøg indikere, - er i forhold til syre + koffein kombinationen som man feks ser i cola, - da jeg læste om det sidst, havde man endnu ikke en ordentlig forståelse af påvirkning-årsag sammehængen.

M.V.H

Helio

Edited by heliotropen
Link to comment
Share on other sites

Sjovt linis har læst lidt op på knogletætheden bland midelalder befolkningsgrupper da hun skulle have forsket på området.

Hypotesen var at den proteinrige kost skulle have ført til den langt højere knogletæthed.

Tror du tager studiet ud af kontekst, for konsensus er det modsatte.

Sorry du har ret. Længe siden jeg læste studiet. De skriver:

"Our data suggest that a low protein intake may be detrimental

to bone health because women in the lowest protein group had

significantly greater concentrations of bone resorption markers.

The Framingham Study found that a higher animal protein intake

was associated with lower bone loss and that nonanimal protein

sources were not related to BMD (44). The influence of protein

may depend on whether the overall diet is balanced in terms of its

acid-generating potential.Abeneficial role for protein was noted

in elderly subjects, provided that they were replete in calcium

(45). Most of the women in our study had sufficient calcium in

their diet. However, we cannot be certain that the higher concentration

of bone resorption markers in the lowest quartile of protein

intake was a result of low intakes of protein or to some other

nutrient that was significantly lower in the lowest quartile (such

as zinc or vitamin D)"

Det jeg vil frem til at syre/base balancen ser ud til at have en fysiologisk effekt der kan påvirke helbreddet, her ift. knogletæthed så at afvise at syre/base kost har nogen betydning for sundheden er forkert. Hvordan det forholder sig ift. fedttab osv. ved jeg ikke.

De skriver bl.a. også

"It has

also been argued that the healthy kidney is able to cope with the

demands of an acidic diet (54) and that the acid-base hypothesis

is only relevant for persons with impaired renal function. However,

in disputing this, it was claimed that small increases in

blood pH that are within physiologically normal values can still

virtually eradicate net renal acid excretion and affect bone metabolism

(17, 55)."

Link to comment
Share on other sites

laush; - Mit bud er at nøgleordet her er:

the influence of protein

may depend on whether the overall diet is balanced in terms of its

acid-generating potential.

Det jeg vil frem til at syre/base balancen ser ud til at have en fysiologisk effekt der kan påvirke helbreddet, her ift. knogletæthed så at afvise at syre/base kost har nogen betydning for sundheden er forkert. Hvordan det forholder sig ift. fedttab osv. ved jeg ikke.

Du kan ikke sige at det er forkert, medmindre du beviser andet, - du kan sige at det måske ikke er et 'justified true belief' - men det kan man da i høj grad sige i endnu højere grad gør sig gældende for det modsatte..

It has

also been argued that the healthy kidney is able to cope with the

demands of an acidic diet (54) and that the acid-base hypothesis

is only relevant for persons with impaired renal function. However,

in disputing this, it was claimed that small increases in

blood pH that are within physiologically normal values can still

virtually eradicate net renal acid excretion and affect bone metabolism

I mine øjne, virker det meget spekulativt - og så er det jo taget helt ud af sammenhængen. - Jeg husker ikke de nævnte kilder i detaljer lige nu, - men husker du deres argument for at forklaringen skulle ligge i noget syre-base haløj og ikke noget helt andet?

Igen, - jeg siger ikke det ikke KAN være tilfældet, - så godt er jeg ikke inde, i det specifikke emne mere. - Men jeg finder det ret usandsynligt, - og ikke mindst at det skal være i en grad, hvor det ligefrem bliver det aspekt, man bør strukturere sin diæt efter.

The influence of protein

may depend on whether the overall diet is balanced in terms of its

acid-generating potential.

Værd er det også at bemærke, at som tidligere nævnt så viser fek.s syre/koffein forsøgene præcist det modsatte PH mæssigt, netop at syre+koffein kombinationen påvirker knoglerne negativt. - Spørgsmålet er om selve forklaringen ikke skal findes et helt andet sted, - som sagt jeg ved det ikke, - men jeg finder det mere sandsynligt.

Det er også værd at bemærke at alle de såkaldte syre/base diæter, - dem jeg har set ihvertfald,- modsat - råder folk til at spise en lettere alkaline diæt, og advare mod kost med de lavere pH mæssmige værdier - argumentet skal eftersigende være, at blodet er lettere alkaline, med sin pH på 7,365.

For at runde af kan jeg godt have en tendens til at give Robert Young en del af ansvaret for mange af syre base misforståelserne http://en.wikipedia.org/wiki/Robert_Young_(author) - så er der også nævnt lidt i relevans til trådens emne 'De værste "eksperter"'

M.V.H

Helio

Edited by heliotropen
Link to comment
Share on other sites

laush; - Mit bud er at nøgleordet her er:

Du kan ikke sige at det er forkert, medmindre du beviser andet, - du kan sige at det måske ikke er et 'justified true belief' - men det kan man da i høj grad sige i endnu højere grad gør sig gældende for det modsatte..

I mine øjne, virker det meget spekulativt - og så er det jo taget helt ud af sammenhængen. - Jeg husker ikke de nævnte kilder i detaljer lige nu, - men husker du deres argument for at forklaringen skulle ligge i noget syre-base haløj og ikke noget helt andet?

Igen, - jeg siger ikke det ikke KAN være tilfældet, - så godt er jeg ikke inde, i det specifikke emne mere. - Men jeg finder det ret usandsynligt, - og ikke mindst at det skal være i en grad, hvor det ligefrem bliver det aspekt, man bør strukturere sin diæt efter.

Værd er det også at bemærke, at som tidligere nævnt så viser fek.s syre/koffein forsøgene præcist det modsatte PH mæssigt, netop at syre+koffein kombinationen påvirker knoglerne negativt. - Spørgsmålet er om selve forklaringen ikke skal findes et helt andet sted, - som sagt jeg ved det ikke, - men jeg finder det mere sandsynligt.

Det er også værd at bemærke at alle de såkaldte syre/base diæter, - dem jeg har set ihvertfald,- modsat - råder folk til at spise en lettere alkaline diæt, og advare mod kost med de lavere pH mæssmige værdier - argumentet skal eftersigende være, at blodet er lettere alkaline, med sin pH på 7,365.

For at runde af kan jeg godt have en tendens til at give Robert Young en del af ansvaret for mange af syre base misforståelserne http://en.wikipedia.org/wiki/Robert_Young_(author) - så er der også nævnt lidt i relevans til trådens emne 'De værste "eksperter"'

M.V.H

Helio

Ift. rigtigt/forkert forholder jeg mig til at der findes en del materiale på området der viser at syre/base homeostase og kost har en indflydelse på sundheden på den eller anden måde. Der var bare en del posts tidligere i tråden der fuldstændig afviste nogen sammenhæng - derfor mente jeg det var relevant at finde kilder der viser det modsatte.

De to kilder (kilde 17 & 55) er

"17. Arnett TR, Spowage M. Modulation of the resorptive activity of rat

osteoclasts by small changes in extracellular pH near the physiological

range. Bone 1996;18:277–9"

55"Morris RC, Frassetto LA, Schmidlin O, Forman A, Sebastian A. Expression

of osteoporosis as determined by diet-disordered electrolyte

and acid-base metabolism. In: Burckhardt P, Dawson-Hughes B,

Heaney RP, eds. Nutritional aspects of osteoporosis. 4th International

Symposium on Nutritional Aspects of Osteoporosis, Switzerland, 2000.

New York: Academic Press 2001:357–78."

Så den ene bygger på et studie på rotter, hvilket jo altid er spekulativt at overføre til mennesker. Jeg ved ikke om der er lavet lignende forsøg på mennesker.

Om det rent faktisk er noget andet end PH effekten fra frugt/grønt der forårsager den forbedrede knoglemetabolisme er jeg ikke nok inde i emnet til at udtale mig om, men som sagt er der en del publikationer der netop forklarer det med denne hypotese.

Link to comment
Share on other sites

laush, - har du iøvrigt læst følgende? - Der er en del af de argumenter, hvormed jeg mener det skulle være usandsynligt:

Gabe Mirkin MD, Acid/Alkaline Theory of Disease is Nonsense, February 6, 2003:

Advertisements for products such as coral calcium or alkaline water claim that they will neutralize acid in your bloodstream, but eating calcium or drinking alkaline water does not affect blood acidity. You should not believe that it matters whether foods are acidic or alkaline, because no foods change the acidity of anything in your body except your urine.

Your stomach is so acidic that no food can change its acidity. Citrus fruits, vinegar, and vitamins such as ascorbic acid or folic acid do not change the acidity of your stomach or your bloodstream. An entire bottle of calcium pills or antacids would not change the acidity of your stomach for more than a few minutes.

All foods that leave your stomach are acidic. Then they enter your intestines where secretions from your pancreas neutralize the stomach acids. So no matter what you eat, the food in stomach is acidic and the food in the intestines is alkaline. Your bloodstream and organs control acidity in a very narrow range. Anything that changed acidity in your body would make you very sick and could even kill you.

Chemical reactions in your body are started by chemicals called enzymes. For example, if you convert chemical A to chemical B and release energy, enzymes must start these reactions. All enzymes function in a very narrow range of acidity called pH. If your blood changes its acidity or alkalinity for any reason, it is immediately changed back to the normal pH or these enzymes would not function and the necessary chemical reactions would not proceed in your body. For example, if you hold your breath, carbon dioxide accumulates in your bloodstream very rapidly and your blood turns acidic, and you will become uncomfortable or even pass out. This forces you to start breathing again immediately, and the pH returns to normal.

If your kidneys are damaged and cannot regulate the acidity of your bloodstream, chemical reactions stop and you poisons accumulate in your bloodstream and you can die.

Certain foods can leave end products called ash that can make your urine acid or alkaline, but urine is the only body fluid that can have its acidity changed by food or supplements. ALKALINE-ASH FOODS include fresh fruit and raw vegetables. ACID-ASH FOODS include ALL ANIMAL PRODUCTS, whole grains, beans and other seeds. These foods can change the acidity of your urine, but that's irrelevant since your urine is contained in your bladder and does not affect the pH of any other part of your body.

When you take in more protein than your body needs, your body cannot store it, so the excess amino acids are converted to organic acids that would acidify you blood. But your blood never becomes acidic because as soon as the proteins are converted to organic acids, calcium leaves your bones to neutralize the acid and prevent any change in pH. Taking calcium supplements or drinking alkaline water will not change the pH of your blood. A healthful diet should include adequate sources of calcium; if you wish to take calcium supplements see report #8418.

Fra sagen med Robert Young:

With regards to his microscopy course, a declaration made by the United States Department of Health and Human Services in July 2001, "all laboratories that offer Live Blood Cell Analysis were unable to meet requirements pertaining to the establishment and verification of test methods."

http://www.oig.hhs.gov/oei/reports/oei-05-00-00250.pdf

M.V.H

Helio

Edited by heliotropen
Link to comment
Share on other sites

Åååh, det er sgu næsten det sjoveste. Jeg elsker de blåøjede ekspedienter. I ny og næ kan jeg godt finde på at fingere interesse i et hifi-anlæg i Fona eller Merlin, og stille spørgsmål til watt, effekt, surround (det der såraauunt, er det sådan noget med fire - fem højtalere?) - og når de har snublet længe nok over disse betegnelser, så kaster man lige et par antipersonelminer ud i form af ord som 'bi-wiring', 'bi-amping' og forskellen på aktiv og passiv subwoofer. Så er 99 ud af 100 ekspedienter stået af, og jeg fyrer en svada om at jeg lige skal tænke mig om, og husker at takke dem for deres overskud af vidensdeling. :nissetunge:

Jeg har indtil videre kun mødt rigtige eksperter i Hifi-Klubben og TapeConnection. Alle andre steder aner de ikke en kæft om hifi.

ENIG! :nissecool:

Link to comment
Share on other sites

Helio>

Faktisk altid godt at se på det sådan helt overordnet som teksten der gør, men den siger også

"But your blood never becomes acidic because as soon as the proteins are converted to organic acids, calcium leaves your bones to neutralize the acid and prevent any change in pH"

Hvilket netop er hvad der er en del materiale om og derfor har der været teorier omkring at højt protein-indtag gav højere risiko for hoftefrakturer og osteoporose.

Som skrevet tidligere i tråden er PH balancen tæt reguleret, men de ændringer der kan ske inden for denne regulation, kan have en effekt på f.eks knoglevæv. Så bare en mindre forskydning mod en lavere PH kan over år give en større risiko for knogleskørhed grundet buffering fra knoglevævets calcium.

Ville i øvrigt rigtig gerne læse dette studie, da de henviser til humane studier om netop "low-grade systemic metabolic acidosis":

Diet, evolution and aging--the pathophysiologic effects of the post-agricultural inversion of the potassium-to-sodium and base-to-chloride ratios in the human diet

Link to comment
Share on other sites

Lene Hansson.. være ekspert er der da ikke! hvad er ideen med at æde en så special sammensætning af kost, så man bliver nød til at være så "anderledes" syntes nu det er synd for dem som gør det... man kan jo godt måske leve efter hendes livs-stil nogen uger,mdr. men sku ikke resten af livet.. hun er sku indbegrebet af "Selvrealisering"

Link to comment
Share on other sites

Ift. rigtigt/forkert forholder jeg mig til at der findes en del materiale på området der viser at syre/base homeostase og kost har en indflydelse på sundheden på den eller anden måde. Der var bare en del posts tidligere i tråden der fuldstændig afviste nogen sammenhæng - derfor mente jeg det var relevant at finde kilder der viser det modsatte.

Jeg har ikke set nogle kilder, jeg vil mene desideret viser det, - som du selv skriver, - er der mange der har forskellige hypoteser, - når man skal gætte på årsag-virkning - men det er jo ikke helt det samme.

Om det rent faktisk er noget andet end PH effekten fra frugt/grønt der forårsager den forbedrede knoglemetabolisme er jeg ikke nok inde i emnet til at udtale mig om, men som sagt er der en del publikationer der netop forklarer det med denne hypotese.

Jeg har ikke været i seng endnu, da jeg har arbejdet på en opgave hele natten, - det er nok bedst jeg venter med at skrive for meget, og se på for meget før jeg har fået noget søvn.. - Jeg har lige pludselig en fornemmelse af at vi måske snakker forbi hinanden, - simpelthen snakker om helt forskellige ting.

M.V.H

Helio

Edited by heliotropen
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share