Spirulina


Oakley
 Share

Recommended Posts

Hey all

Jeg overvejer at anskaffe mig et glas med disse "kapsler", dog vil jeg lige høre jeres mening om dem. De skal bruges i forbindelse med en lav kcal diæt, for at kunne holde sulten på plads.

Jeg har førhen hørt dårligt om lign. produkter, men jeg har intet negativt kunne finde på nettet angående disse.

Nogen som evt. har nogle erfaringer med dem?

Mvh. Oakley

Link to comment
Share on other sites

Hej Oakley. :wink:

Godt nytår.

Jeg kan ikke sige, om spirulina er godt eller ej.

Men jeg kan fortælle, at det har været kendt i de alternative fag/interesse-kredse i de sidste 20 år. Så spirulina er en gammel-kendt ingrediens, som også har fundet vej til en eller flere multi-vitamin/mineral-piller.

Engang tog jeg spirulina. Det gør jeg ikke mere.

Nogle af de reklamer, som jeg har set for spirulina gennem årene, synes jeg, har været overdrevne. Det samme gælder for chlorella.

Men som sagt kan jeg ikke sige om spirulina - eller chlorella - er godt eller dårligt.

Venlig hilsen Jan, Projekt Smørhul

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Jeg er meget imponeret over at du fundet steder hvor det snakker dårligt om spirulina - synes jeg kun finder steder hvor de skriver godt om det, dok tror jeg der er med lidt overdreven reklame ind imellem også.

Spirulina skulle indholde superkraftie antioxidanter og "udrensende" faktorer. Det der med udrensende er noget jeg ikke tror på eksisterer in the first place, så grunden til at jeg prøvede det var fordi jeg har en veninde som er fytolog og fortalt om de vildeste effekter hun fået når hun brugt det i form af chlorella. Så jeg tænkte at det kunne umuligt kun være placebo - så kraftige effekter som hun mente hun oplevt.

Jeg synes faktisk det har en meget let aptitdæmpende effekt, men den effekt jeg syntes var mest påtagelig var at jeg selv på en meget sparsom diæt, aldrig havde bøvl med maven.

Dok oplevede jeg aldrig nogle af de effekter min veninde fortalt om.

Link to comment
Share on other sites

Hej Linis. :wink:

Det kan være, at jeg misforstår dig. Men jeg læser det som om, at du mener, at chlorella og spirulina er det samme. Det er det mig bekendt ikke. Selvom de 2 ingredienser minder om hinanden, er det - så vidt jeg ved - da 2 forskellige ting. Ellers ville man jo nok også nøjes med at komme kun en af delene i en bestemt multi-vitamin/mineral-pille, hvor der vist er - eller har været - begge ingredienser i.

Kort og godt forstår jeg ikke, at din veninde skulle kunne tage spirulina i form af chlorella.

Når jeg førhen købte ingredienserne, købte jeg enten spirulina eller chlorella.

Det er mange år siden, jeg har læst om de 2 ingredienser. Så jeg tør ikke lægge hovedet på blokken. Men selvom de da måske er i familie med hinanden, er det da vist 2 forskellige slags.

Prøv lige at spørg din veninde.

venlig hilsen Jan, Produkt Smørhul

Link to comment
Share on other sites

Hej Linis. :wink:

Det kan være, at jeg misforstår dig. Men jeg læser det som om, at du mener, at chlorella og spirulina er det samme. Det er det mig bekendt ikke. Selvom de 2 ingredienser minder om hinanden, er det - så vidt jeg ved - da 2 forskellige ting. Ellers ville man jo nok også nøjes med at komme kun en af delene i en bestemt multi-vitamin/mineral-pille, hvor der vist er - eller har været - begge ingredienser i.

Kort og godt forstår jeg ikke, at din veninde skulle kunne tage spirulina i form af chlorella.

Når jeg førhen købte ingredienserne, købte jeg enten spirulina eller chlorella.

Det er mange år siden, jeg har læst om de 2 ingredienser. Så jeg tør ikke lægge hovedet på blokken. Men selvom de da måske er i familie med hinanden, er det da vist 2 forskellige slags.

Prøv lige at spørg din veninde.

venlig hilsen Jan, Produkt Smørhul

Så kan det godt være jeg har misforstået hende :smile: Jeg læste faktisk aldrig selv efter på etiketten til chlorella :bigsmile:

Dok ved jeg at der NU er spirulina i de multivitamineral tabs jeg tager (har læst etiketten) , men ud fra dem kan jeg ikke mærke nogen forskel mod de tidligere jeg brugt, uden det.

Link to comment
Share on other sites

Hej Linis. :wink:

Du skriver, at der er spirulina i din multi-vitamin/vitamin-pille. Jeg ved ikke, om det er MAXIMUM, som du tager. Så vidt jeg husker, har der vist været både chlorella og spirulina i Maximum..

Hvis det er MAXIMUM, som du tager, er der jo utrolig meget i denne tablet. Både vitaminer, mineraler, vistnok spirulina, chlorella og meget, meget andet. Med andre ord er det kun relativ små mængder af spirulina, ginseng og de andre ingredienser, som kan være i pillen.

Derfor vil du måske få langt større mængde spirulina, hvis du vælger en tablet med kun spirulina.

venlig hilsen Jan, Projekt Smørhul

Link to comment
Share on other sites

Spirulina skulle indholde superkraftie antioxidanter og "udrensende" faktorer. Det der med udrensende er noget jeg ikke tror på eksisterer in the first place, så grunden til at jeg prøvede det var fordi jeg har en veninde som er fytolog og fortalt om de vildeste effekter hun fået når hun brugt det i form af chlorella. Så jeg tænkte at det kunne umuligt kun være placebo - så kraftige effekter som hun mente hun oplevt.

Jeg synes faktisk det har en meget let aptitdæmpende effekt, men den effekt jeg syntes var mest påtagelig var at jeg selv på en meget sparsom diæt, aldrig havde bøvl med maven.

Dok oplevede jeg aldrig nogle af de effekter min veninde fortalt om.

hvilke effekter oplevede din veninde??

Link to comment
Share on other sites

Jeg har selv bogen 'Superfoods For Optimum Health: Chlorella and Spirulina' af Mike Adams, men huske den ikke så godt i detaljer, og det er der klart en grund til - personligt mener jeg der er for mange uholdbare alternative teorier og myther omkring de nævnte, men disse gennemgår bogen tilgengæld i dybden. Min opfattelse ud fra det jeg har LÆST, er at du skal op og i en eller anden grad havde det i mad doser, som der står i den nævnte bog:

Finally, I consume both chlorella and spirulina every day. I eat them as foods, not as vitamins, which means I actually “eat” this stuff. And my health has never been better. I use spirulina as my primary source of protein, since I rarely eat animal products, and I use chlorella for its astounding disease prevention and health enhancing properties, many of which I will share with you in this report. Both chlorella and spirulina are foods that I believe in and that I strongly recommend to friends, family members, and anyone who wants to get healthier.

hvilket også giver mening hvis man skal sammenligne feks doserne af eccencielle fedtstoffer i selvsamme med feks fiskeolie og kæmpenatlys olie.

om de to - citat mere fra bogen:

Both chlorella and spirulina are microscopic plants that grow in fresh water. They’re actually called micro-algae, since they are microscopic forms of algae. (For those sticklers out there, I’m using the term “algae” to mean both “alga” and “algae” throughout this report, ignoring the proper conventions for this term.) And they’ve been around for quite some time: a few billion years, actually. These are some of the earliest and simplest life forms on the planet, appearing way before animals roamed these lands.

These micro-algae contain an astounding array of nutritional elements: vitamins, macrominerals, trace minerals, essential fatty acids, protein, nucleic acids (RNA and DNA), chlorophyll, and a vast spectrum of phytochemicals. They are thought to contain every nutrient required by the human body. Yes, you could literally live off these micro-algae. You wouldn’t need to eat much, either, since they are so nutritionally dense.

The “micro” part of their name is no joke: these superfoods range in size from 2 to 8 microns, which is about the same size as a human blood cell. They appear green due to their chlorophyll content. Harvesting them requires special centrifuge equipment, which is one reason why individuals don’t grow their own micro-algae for consumption. You have to get it from commercial processors who grow these superfoods in vast water farms located in regions of the world where the climate permits (the closer to the equator, the better, since there’s more sunlight).

If chlorella and spirulina were sold with “Nutrition Facts” labels, those labels would be impressive indeed: zero refined carbohydrates, high in digestible protein, high in essential fatty acids, no “bad” fats, high in chlorophyll, and so on. I’ll list some of the known properties below. But it’s also important to recognize that much of the healing phytochemical content in these superfoods is simply unknown. Scientists haven’t isolated and named all the nutrients found in these plants. So it doesn’t render a complete picture to just list all the vitamins and minerals found in powdered chlorella, for example. The vitamins and minerals that we know of are not the only ones that matter.

Of the nutritive substances we know about, however, here’s what you find in chlorella and spirulina:

• High-quality complete protein that is more dense and more digestible than any animal-derived protein. (Chlorella is 58% protein.)

• All the known B vitamins, including vitamin B12 which is almost never found in plants.

• Vitamin C

• Vitamin E

• Macrominerals: calcium, magnesium, zinc, potassium and many more

• Trace minerals

• Omega-3 fatty acids including GLA

• Mucopolysaccharides

• Beta-carotene

• Nucleic acids (RNA & DNA)

• Chlorophyll

spørgsmålet er om det overhovedet er til at få fat i, i mad doser, til penge man kan betale sig fra... Lidt som der ikke er meget fidus i at indtage et soya tilskud, med 5 gram soya i. Hvis det er muligt, så tror jeg da det er en FØDEVARE der er værd at undersøge, men jeg tror samtidig godt man kan holde lidt igen, men de voldsomste spekulationer om mirakel effekterene.

M.V.H

Helio

Link to comment
Share on other sites

Hov jeg kan også lige nævne som Jan er inde på senere, bekræfte om i vil, at Chlorella og Spirulina er to forskellige dog lignende ting:

Chlorella:

Chlorella has been touted as the perfect whole food. Aside from being a complete protein and containing all the B vitamins, vitamin C, vitamin E, and the major minerals (with zinc and iron in amounts large enough to be considered supplementary), it has been found to improve the immune system, improve digestion, detoxify the body, accelerate healing, protect against radiation, aid in the prevention of degenerative diseases, help in treatment of Candida albicans, relieve arthritis pain and, because of its nutritional content, aid in the success of numerous weight loss programs.

- Earl Mindell’s Vitamin Bible

Spirulina:

Spirulina’s predigested protein provides building material soon after ingestion, without the energy-draining side effects of meat protein; its mucopolysaccharides relax and strengthen connective tissue while reducing the possibility of inflammation; its simple carbohydrates yield immediate yet sustained energy; its GLA fatty acids improve hormonal balance; and its protein-bonded vitamins and minerals, as found in all whole foods, assimilate better than the synthetic variety. Spirulina can generally be considered an appropriate food for those who exercise vigorously, as evidenced by the many world-class athletes who use it.

- Healing With Whole Foods by Paul Pitchford

M.V.H

Helio

Link to comment
Share on other sites

Hej Heliotrop. :wink:

Det er lang tid siden. Godt nytår.

Du kommer med en god pointe; nemlig mængder/doser.

Det er bl.a. på dette område - det vil sige mængder/doser - at jeg har stået af, når jeg har læst reklamer for chlorella og spirulina gennem årene. Jeg vil nemlig give dig ret i, at man bør tænke på mængder og doser.

Det er mange år siden, at jeg sidst har set på reklamer for chlorella og spirulina. Så jeg tør ikke lægge hovedet på blokken. Men så vidt jeg husker, reklameres der vist med, at en eller begge af disse ingredienser har et højt proteinindhold - eller en god sammensæting af aminosyrer. Som sagt tør jeg ikke lægge hovedet på blokken.

Men selv hvis du tager måske 10 piller af chorella - som jeg tror nogle personer gør - ja så vil det da ikke udgøre samme proteinmængde, som der er i 100 gram kød, ½ liter mælk eller noget helt trejde.

Så ja, du snakker om fødevare-mængder og mad-doser. Så m.h.t. protein skal man vel op i meget store mængder chlorella eller spirulina, hvis det skal batte noget. Måske gælder det samme med et eller flere af de andre stoffer i de 2 ingredienser.

Som tidligere nævnt har spirulina og chlorella været kendt i alternative fag/interesse-kredse i de sidste 20 år. Så vidt jeg husker, kom man vist begge ingredienser i multi-vitamin/mineral-pillen Maximum. Der kan jo kun være tale om meget små mængder i MAXIMUM, da den ud over vitaminer og mineraler også indeholdt ginseng og meget andet.

P.S: Jeg skal som sagt ikke sige, om chlorella eller spirulina er godt eller ej. Jeg vil blot sige, at heliotropen har en utrolig god pointe m.h.t. mængder/doser. Ved protein - og måske ved et eller flere af stofferne - er 10 piller chlorella ( eller hvor meget en person nu tager ) vel kun af lille betydning.

venlig hilsen Jan, Projekt Smørhul

Link to comment
Share on other sites

Hej Heliotrop. :wink:

Det er lang tid siden. Godt nytår.

Du kommer med en god pointe; nemlig mængder/doser.

Det er bl.a. på dette område - det vil sige mængder/doser - at jeg har stået af, når jeg har læst reklamer for chlorella og spirulina gennem årene. Jeg vil nemlig give dig ret i, at man bør tænke på mængder og doser.

Det er mange år siden, at jeg sidst har set på reklamer for chlorella og spirulina. Så jeg tør ikke lægge hovedet på blokken. Men så vidt jeg husker, reklameres der vist med, at en eller begge af disse ingredienser har et højt proteinindhold - eller en god sammensæting af aminosyrer. Som sagt tør jeg ikke lægge hovedet på blokken.

Men selv hvis du tager måske 10 piller af chorella - som jeg tror nogle personer gør - ja så vil det da ikke udgøre samme proteinmængde, som der er i 100 gram kød, ½ liter mælk eller noget helt trejde.

Så ja, du snakker om fødevare-mængder og mad-doser. Så m.h.t. protein skal man vel op i meget store mængder chlorella eller spirulina, hvis det skal batte noget. Måske gælder det samme med et eller flere af de andre stoffer i de 2 ingredienser.

Som tidligere nævnt har spirulina og chlorella været kendt i alternative fag/interesse-kredse i de sidste 20 år. Så vidt jeg husker, kom man vist begge ingredienser i multi-vitamin/mineral-pillen Maximum. Der kan jo kun være tale om meget små mængder i MAXIMUM, da den ud over vitaminer og mineraler også indeholdt ginseng og meget andet.

P.S: Jeg skal som sagt ikke sige, om chlorella eller spirulina er godt eller ej. Jeg vil blot sige, at heliotropen har en utrolig god pointe m.h.t. mængder/doser. Ved protein - og måske ved et eller flere af stofferne - er 10 piller chlorella ( eller hvor meget en person nu tager ) vel kun af lille betydning.

venlig hilsen Jan, Projekt Smørhul

En lille kommentar. Vi har tidligere diskuteret længden af dine indlæg og dette er ingen undtagelse. Du gentager dine pointer i en uendelighed, har afmærket det med fed. Reelt siger du jo intet Heliotropen ikke har sagt lige ovenover. Derudover er det vel ikke tilladt at omtale specifikke kosttilskud så som Maximum.

Link to comment
Share on other sites

Hej Dines. :wink:

Du har ret i, at jeg gentager mig selv flere gange.

Jeg kommer i indlægget ind på protein/aminosyrer, som Heliotropen vist ikke snakker så meget om.

Jeg synes, at det var en vigtig pointe, som Heliotropen kom med. Derfor skrev jeg mit indlæg.

Vi må faktisk gerne nævne multi-vitamin/mineral-piller som Maximum, Omnimin o.s.v. Det er der en del læsere, der ikke er klar over. Og det kom da også som en overraskelse for mig, at man gerne må det.

Men du har ret i, at jeg gentager mig selv flere gange. Længden af mine indlæg har altid været mit store problem. Jeg håber, at jeg bliver bedre til at lave dem korte og præcise.

venlig hilsen Jan, Projekt Smørhul

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share