Deep squat og styrkeløftskonkurrencer


Henning Friis
 Share

Recommended Posts

Er det hensigtmæssigt ikke at køre røven til gulvet når man squatter, hvis man har intentioner om at stille op til styrkeløftkonkurrencer en gang i fremtiden?

Jeg har læst lidt rundt omkring på hjemmesider og div. forums, men kan ikke rigtige blive klog på hvor dybt man egentlig kører ned i konkurrencer(afhænger vel også hvilket forbund man stiller op i?!)

Det er fordi at jeg har mistanke om at deep squats måske har en dårlig virkning på mine knæ, desværre... :(

og jeg har intentioner om at kunne stille op til konkurrencer en gang i fremtiden...

(Redigeret af xax ved 10:48 pm på Dec. 4, 2001)

Link to comment
Share on other sites

Følgende citat er fra Det internationale Styrkeløfts forbunds regelsamling (de regler det danske forbund - DSF - er underlagt):

,,Efter dommerens signal skal løfteren bøje knæene og lade kroppen gå ned, indtil overfladen af benene ved hofteleddet er lavere end toppen af knæene. "

Hvis du har problemer med knæene, så er der ingen grund til at gå dybere ned end det. Personligt kan jeg godt lide at gå så dybt jeg kan, men nu er jeg ikke ret smidig, så det er ikke ret dybt :)

Link to comment
Share on other sites

På www.deepsquatter.com fandt jeg en artikel, med følgende citat omhandlende squat dybde:

"It is would suggested that you go no further than just below parallel. That means where the top of the thigh (where it joins the hip) goes below the top of the knee. It is suspected that going beyond this point places unnecessary stress on the patellar ligament and the cartilage of the knee. If you do train lower than parallel (which is not suggested), use extreme control, DO NOT bounce off the bottom."

Citatet bekræfter, at det ikke er nødvendigt (faktisk frarådeligt) at gå dybt :)

Link to comment
Share on other sites

Å squatte til godkjent dybde kan for enkelte føles riktig så dypt, mens det for andre med en perfekt teknikk kun føles som en liten "vipp".

Skal du konkurere i styrkeløft bør du som regel trene til minst godkjent dybde, ellers er det ingen grunn til å tro at du vil nå denne dybden på et stevne.

Dog, om du har en teknik som gjør at godkjent dybde innebærer at du må "ligge på gulvet" med svært krom rygg og knærne langt forbi tærne, så er det en ide å prioritere teknikk en tid før du begyner å tenke på dybden.

Link to comment
Share on other sites

Et vanlig problem er at man er for stiv på baksiden (hamstring.glutes) Da kan overgangen fra paralell til godkjent dybde bli et kritisk punkt.  Baken trekkes under og frem mot hælene og ryggen blir kromet.

Tøying (streching) kan da hjelpe.

Et annet tips dersom all squat ender opp som good mornings, er å endre stangplaseringen. Prøv å tren med stangen på nakken (vægtløfter squat) i perioder, det hjelper ofte på stilen.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Fortsættelse af TT's indlæg:

Prøv at supplere med Frontsquats og evt. Overhead squats - de forbedrer din smidighed og hjælper dig til at hold overkroppen lodret i bunden af squattet.

Som en sidegevinst er Frontsquats en FORMIDABEL øvelse for mavemuskulaturen - OH-squats er en FORMIDABEL øvelse for lænden!

hej...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share