Skal træning altid gøre ondt!


bullerbasse
 Share

Recommended Posts

Jeg træner jævnt fordelt over hele ugen men det som undre mig er! Hvad har været den bedste trænings dag? Er det efter jeg er kommet hjem og min muskler er ømmer flere dage, og jeg derefter ikke kan træne igennem dagen efter eller er det når jeg har trænet og næste ikke kan mærk jeg har trænet.

Skal man altid føle at man har trænet efter en trænings periode?

:devil:

Link to comment
Share on other sites

Når man er øm kaldes det DOMS (kan ikke huske hvad det står for), dette aftager gradvist med tiden. Nogle muskler er nemmere at få DOMS i end andre, men det er igen et individuelt spørgsmål. Derfor tror jeg det er svært at sige noget generelt om det du spørger om.

Link to comment
Share on other sites

bullerbasse: man behøver bestemt ikke at være øm efter en trænings session, for at vide om den har været god. Du kan vokse uden at være øm, og du kan ikke-vokse selvom du konstant er øm, så graden af ømhed burde IKKE være en indikater for effektiviteten af træningen. Sørg istedet for der kommer flere skiver på stangen. Hvis det IKKE er tilfældet træner/spiser/hviler du højst sandsynligt forkert.

Med mit nuværende program, hvor jeg rammer alle muskler 3 gange om ugen er jeg faktisk næsten aldrig øm - og jeg stiger konstant i styrke :wave:

Link to comment
Share on other sites

Tjaaa, det er lidt hvordan man ser på det:

Hvis mild grad af DOMS indikerer musklen har fået mere workload end den har været vant til, og den vokser som respons på progression, så kan mild DOMS ses som en indikator for et effektivt trænigspas. Der har været en spændende tråd om en kvinde, Kate, der eksperimenterede lidt med inducering af doms... Link til tråden i den her diskuteres nogen af tankerne bag, den er laaang

Men DOMS er ikke NØDVENDIG for muskelvækst ;)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har det præcis på samme måde som columbo skriver. Jeg træner HST og er blevet færdig med min første cyklus og er igang med at måle rm værdier, så jeg kan komme igang med næste omgang. Det var kun de første par uger i HST jeg havde DOMS, men efter 9 dages total pause (efter cuklus slut) for så at skulle måle rm værdier, så for satan! Der blev min krop virkeligt tævet! Glæder mig godtnok til at komme ordentligt igang med programmet igen.

Link to comment
Share on other sites

Thomas J: Tænkte den var vigtig at få med for at holde den gode tone på boardet :lol: Det er som jeg ser det, et spørsmål om at presse den så langt som muligt, dvs let DOMS er en indikator på grænsen for maksimal stimulation er opnået. Men det allerbedste ville med garanti være at stoppe LIGEFØR doms indtræder for at spare så meget som muligt på kroppens ressourcer - det er bare så fandens svært at finde punktet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share