Lidt om WG


BLACKICE
 Share

Recommended Posts

Ved at dyrke cardio sætter du din forbrænding op, det er vi enige om ik? Ved at forbrænde flere kulhydrater og kcal, kan du få mere ned og derved få flere naturlige protiener!
Jo da, det vi 110% enige om, der hvor vi ikke pt. er nået til enighed, er på behovet for proteiner.

De ekstra proteiner du så har mulighed for at spise, de bliver også lagret såfremt du ikke har mulighed for at bruge dem enten som muskelopbyggende eller som energi... derfor ryger rationalet med at indtage ekstra proteiner sig en tur.

Hvad er summasummarum så, ved kalorieoverskud vil en del sætte sig som overskydende fedt - uanset cardio og næringskilde.

Når du bulker, gælder det om at havde noget brændstof til kroppen hele tiden! Også når man sover! Men de energier man ikke for brug når man sover vil sætte sig som fedt! Derfor er en god ting at gå en tur om morgen til at forbrænde de rester af energier der er, inden et godt solidt morgen måltid! Der er ingen grund til at bulke fedt når det er muskler man vil havde!

Jeg sætter stor tvivl ved om dit proteinindtag inden du gik i seng, stadig bevirker du har et kalorieoverskud når du vågner. Vi snakker (for de fleste vedkommende) 7-8 timer efter indtaget... Grunden til jeg var nysgerrig er, at Whey proteins optagelseshastighed gør at det peaker omkring en time efter indtag.

Det er skam ikke et personligt angreb, jeg syntes bare mange af dine anbefalinger om diæt er baseret på gym-myter. Hvilket er ok til personligt brug, men ikke favorabelt når det kommer til viderformidling.

Link to comment
Share on other sites

Thomas jeg er til dels enig! Men jeg snakker ud for egne efaringer! Og jeg kender flere der har kørt bulk på den måde og gainet for meget fedt i forhold til muskler! Og det er jo ikke meningen med bulk!

Så har deres kalorieoverskud været for stort. Længere er den ikke. Det skyldes ikke at metoden er dårlig, men at de ikke har brugt den rigtigt.

Prøv at kaste et blik på Jørgen Storm´s (JS) profil billede over på getbig. Han anvender og anbefaler samme metode som den jeg beskriver her. Fortæl mig så at han ikke har styr på hans diæt :wave:

Thomas

Link to comment
Share on other sites

cilius:> Jeg prøver bare at give min version af bulk til BLACKICE, der med ikke sige at det er en vidunder bulk kur, men at den virker for mig! Jeg tvinger ingen til at bruge mine råd men en mulighed for andre at se at det kan gøres på andre måder end fx. JS køre sin på!

Thomas:> Ja JS en rigtig fitness trold, men jeg har nu hørt fra flere at han har udtalt at han har brugt ECA stack før hen!

Link to comment
Share on other sites

Jo, det opnåes selvfølgelig ved at spise rigeligt protein fordelt over hele dagen. Hellere fylde op med protein end kulhydrater......

Jeg kan ikke rigtigt følge den praksis. Vi er vel enige om at der godt kan sættes retningslinier op for for meget man gennemsnitligt skal have af protein henover et døgn (og det er vel forholdsvist simpelt at lave undersøgelser hvor man på en bred gruppe trænende personer ser hvor meget der gennemsnitligt skal til før man begynder at udskille kvælstof), for at være i positiv nitrogen-balance i hovedparten af døgnet (man behøver ikke at være i positiv nitrogen-balance 24 timer i døgnet for at bygge muskelmasse) ?? Hvis vi kan blive enige om det, så er vi første skridt på vejen.

Herefter er vi vel enige om at det er smartest af spise et fast antal måltider hver dag. Hvis vi siger at vi spiser hver 3. time mens vi er vågen, så løber det op i 6-7 måltider om dagen. Hvis vi siger at en person på 100 kg skal spise 2,5 gram protein pr. kg legemsvægt (estimere lidt højt efter standard anbefalingerne), så skal han spise ca. 250 gram protein pr. dag. Det bliver til ca. 35-42 gram protein pr. måltid (alt efter om man spiser 6 eller 7 måltider). Så er proteinet på plads efter den metode som jeg anser for værende bedst.

Næste punkt i diskussionen er så antallet af kalorier. For at opbygge nævneværdig muskelmasse skal man være i kalorieoverskud. Nu er spørgsmålet så, hvad skal man fylde op med ?? Vi skal have en vis mængde fedt, og hvis vi siger at vi smider 50-70 gram kvalitetsfedt oveni, så skulle vi være dækket ind der. Vi står så med en pæn mængder kalorier som skal fyldes på for at nå et kalorieoverskud. Det er her du siger at man hellere skal fylde på med proteiner. Og det er her kæden hopper af for mig. For det kan jeg slet ikke se nogen mening i. For det første skulle vi være dækket godt nok ind med 2,5 gram pr. kg legemsvægt, fordelt over dagens 6-7 måltider. Her er de mest væsentlige problemer i bare at fylde på med protein, for at være på den "sikre" side.

Eftersom dette kunne være spyttet ud af min mund, så er jeg naturligvis 100 % enig

1. Yderligere protein øger det samlede indtag pr. måltid, og selvom der ikke videnskabeligt er sat nogen grænser for hvor meget man kan optage pr. måltid, så må vi antage at der er en grænse. Derfor bliver der teoretisk set en masse protein i overskud pr. måltid, som ikke kan optages (da vi i givet fald ryger langt over 50 gram pr. måltid). Dette bringer mig til problem 2.
God pointe, jeg ikke selv har tænkt på. :)
2. I teorien er det ikke et problem at der er et overskud af protein. For i det samlede regnskab, kan protein omsættes til brugbar energi på lige fod med kulhydrater. Der er bare et problem i dette. Protein koster en meget anseelig mængde energi at omsætte. Dette betyder at man skal spise ENDNU mere for at skabe kalorieoverskuddet. Der er mange som i forvejen har svært ved at skabe det nødvendige energioverskud, og en røvfuld ekstra protein forværrer bare problemet yderligere.

Igen - helt enig. :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener heller ikke han nogensinde har nævt det på getbig. Og jeg læser immervæk en meget stor procentdel af de indlæg som bliver postet :bblush:

Det virker meget usansyneligt at han indtager en så fjendsk holdning imod ECA stacks, hvis han selv har leget med det i tidernes morgen.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Næ næ, jeg nævnte at mene at have læst, han selv brugte det ved diæt i tidernes morgen. Formentlig før det kom på listen... men spørg fætteren - er det ikke meget nemmere? Desværre findes der ikke nogen særlig god søgefunktion på getbig...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share