Lidt om WG


BLACKICE
 Share

Recommended Posts

Hejsa.

Jeg er som bekendt lidt vendt hjem efter 3 uger i USA.

Jeg har i de her tre uger spist en del mere end jeg plejer. Og drukket alt for meget cola. Men i 9 af dagene har jeg spist ude 3 måltider om dagen, og mange af dem på Taco bel, Mac D, burger King, Osv.

Dvs en del usundt mad.

Ikke desto mindre har jeg ikke taget et gram på. Tværtimod ser det ud som om jeg har tabt mig lidt.

Så nu skal jeg nok til at gå i gang med noget WG hvis jeg vil videre.

Jeg regner med at jeg i Morgen begynder på mit HST program igen. Dvs 8 uger.

Jeg er selvfølgelig ikke intereseret i at tage mere Fedt på en højest nødvendigt. Mit spørgsmål er hvordan virker WG, er det Protein og Kulhydrat eller hvad består det af?

Hvordan kan jeg regne mig frem til hvor meget jeg skal bruge, så jeg kun får den mængde som er nødvendig.

Det her er et af de mest mangelfulde områder i min tid på MOL. Kosttilskud.

Suk.

:ugone2far:

Link to comment
Share on other sites

Der er jo nemt nok at tælle kalorier, det er bare simpel kømandsregning. Start med et rimelig højt kalorieindtag måske 3500 kcal (du kommer nok til at bruge lidt tid på at få regnet det sammen til en ordentlig diæt), og hvis du ikke tager på i masse, så forøg mængden med 500 kcal. Det lyder som en kliché ikke......det er det også. Det vil formentlig være svært at gøre det på slum, pga. din tilsyneladende høje forbrænding - så den eneste måde hvor du kan være rimelig sikker på, er ved at gå systematisk til værk. Så ved du lige nøjagtigt hvor meget det kræver og så behøver du ikke at gå og hive dig i håret fordi du ikke tager på.

PS: køb en elektronisk køkkenvægt (uundværligt redskab).

Link to comment
Share on other sites

Jeg er også lige begyndt at veje min mad...... hrrmmmpppfffff Det er lidt irriterende her i starten, hvor man ikke ved hvor meget mælk der kan være i glasset osv. :tongue:

Men jeg har fundet et regneark på getbig, som jeg egenlig synes er ok. Det kan være du allerede kender det, men anyways her er et link:

kostprogram

Link to comment
Share on other sites

jeg overvejer lidt cardio ved siden af. Men det funger vidst ikke så godt med HST.

Mit protein indtag er blevet ret pænt. Jeg tager 25Gram i pulver om dagen. og på trænings dage 50gram. Dvs 50 gram tre af ugens dage.

Plus alt det mælk jeg drikker. Så jeg mener at mit protein behov bliver dækket.

Sådan da.

Men jeg troede at kalorie overskud var alt afgørende for muskel opbygning

Link to comment
Share on other sites

PB> Der er der ikke nogen grund til at skrue op eller ned for protein-indtaget! Der bør altid være på det samme (1,8-2,5 pr kg) om dagen... ligegyldigt om man ligger over eller under ligevægtsniveauet.

I øvrigt er gåture på tom mave en dum idé - ISÆR hvis man ønsker at tage på i muskelmasse!

Link to comment
Share on other sites

Det kan være fløjtende ligemeget om proteinet kommer fra pulver eller hvor f... det kommer fra. Det vigtige er at proteinet er der. 2 gram protein pr. kg LBM - det er alt rigeligt; Supler med 50-70 gram EFA's; Fyld op med kulhydrater indtil du rammer et kalorieoverskud på ca. 3-500kcal om dagen.

Pump:

Hvorfor skal der 60gram til i pulver?

Hvorfor er en gåtur om morgenen på tom mave en god ting på en bulkediæt?

Hvorfor vil cardio hver 3. dag få fedtet væk på en diæt med kalorieoverskud?

Link to comment
Share on other sites

Hmm ja hvorfor 60gram?

Jeg regner med at jeg skal ha 2 gram hver dag på kg jeg vejer. Dvs omkring 170gram.

Hvad er EFA`s?

mht et kalorie overksud, så er jeg ikke gået i gang med at tælle. lige pt forgår det lidt på slump.

Kan ikke se hvad jeg skal med en gå tur. Jeg skal jo ikke tabe mig. jeg skal gaine muskel masse.

Link to comment
Share on other sites

Pump:

Hvorfor skal der 60gram til i pulver?

Hvorfor er en gåtur om morgenen på tom mave en god ting på en bulkediæt?

Hvorfor vil cardio hver 3. dag få fedtet væk på en diæt med kalorieoverskud?

Fordi at via protien pulver bliver ikke alle gram optaget!!!

Når jeg bulker (Cirka 300 dage om året) så drikker jeg den sidste protien shake 20 min inden sengetid så kroppen har noget at arbejde i løbet af natten, jeg plejer også en gå en rask tur om morgen for at nedbryde de sidste energier så de ikke sætter sig som fedt!

ang. Cardio!

Cardio er altid en god ting, både diæt eller bulk! Det sætter din forbrænding op så der kan komme mere ned og skulle gerne holde din BF% stabil!

Link to comment
Share on other sites

Det kan være fløjtende ligemeget om proteinet kommer fra pulver eller hvor f... det kommer fra. Det vigtige er at proteinet er der. 2 gram protein pr. kg LBM - det er alt rigeligt; Supler med 50-70 gram EFA's; Fyld op med kulhydrater indtil du rammer et kalorieoverskud på ca. 3-500kcal om dagen.

Jeg kan se vi har forskellige opfattelse af tingene!

Du satser på kulhydrater og jeg satser på protien overskud!!!

Det er et emne jeg har læst en del og de kloge har endnu ikke fundet ud af hvad der virker bedst! Men 1 ting er sikkert Protien overskud virker 100 for mig!

Link to comment
Share on other sites

Problemet med protein er at der ikke er nogen der ved med sikkerhed hvormeget der skal til for at have optimale betingelser og masseopbygning. Det eneste man ved med sikkerhed er at man skal have en positiv nitrogenbalance over hele dagen....og hvordan opnåes det når man bulker?

Jo, det opnåes selvfølgelig ved at spise rigeligt protein fordelt over hele dagen. Hellere fylde op med protein end kulhydrater......

Link to comment
Share on other sites

Du skal op omkring 60 gram mindst i pulver!
Men hvorfor skal det nu være i pulverform? Solid kost kan sagtens skabe rigeligt med protein indtag - specielt når du alligevel skal være i kalorieoverskud.
Cardio er altid en god ting, både diæt eller bulk! Det sætter din forbrænding op så der kan komme mere ned og skulle gerne holde din BF% stabil!

Vi er enige om at for at tage på så skal du være i energi overskud, ikke? Hvorfor er det så du vil lave cardio for at forbrænde flere kalorier, det eneste det resulterer i er at du skal spise endnu flere kalorier. Fedt lagrer sig ved kalorieoverskud, din krop er meget ligeglad om du er ven med trædemøllen...

Når jeg bulker (Cirka 300 dage om året) så drikker jeg den sidste protien shake 20 min inden sengetid så kroppen har noget at arbejde i løbet af natten, jeg plejer også en gå en rask tur om morgen for at nedbryde de sidste energier så de ikke sætter sig som fedt!

Say what? Er der en speciel årsag til de energirester skulle sætte sig mere end den du for via din morgenmad? Btw, hvilken protein spiser du inden sengetid?

Link to comment
Share on other sites

Vi er enige om at for at tage på så skal du være i energi overskud, ikke? Hvorfor er det så du vil lave cardio for at forbrænde flere kalorier, det eneste det resulterer i er at du skal spise endnu flere kalorier. Fedt lagrer sig ved kalorieoverskud, din krop er meget ligeglad om du er ven med trædemøllen...

Say what? Er der en speciel årsag til de energirester skulle sætte sig mere end den du for via din morgenmad? Btw, hvilken protein spiser du inden sengetid?

Ved at dyrke cardio sætter du din forbrænding op, det er vi enige om ik? Ved at forbrænde flere kulhydrater og kcal, kan du få mere ned og derved få flere naturlige protiener!

Når du bulker, gælder det om at havde noget brændstof til kroppen hele tiden! Også når man sover! Men de energier man ikke for brug når man sover vil sætte sig som fedt! Derfor er en god ting at gå en tur om morgen til at forbrænde de rester af energier der er, inden et godt solidt morgen måltid! Der er ingen grund til at bulke fedt når det er muskler man vil havde!

Du kan sige hvad du vil, men det virker helt kanon for mig, men hvis du har prøvet andet så må du godt fortælle hvordan det gik og hvordan du kørte

Link to comment
Share on other sites

Jo, det opnåes selvfølgelig ved at spise rigeligt protein fordelt over hele dagen. Hellere fylde op med protein end kulhydrater......

Jeg kan ikke rigtigt følge den praksis. Vi er vel enige om at der godt kan sættes retningslinier op for for meget man gennemsnitligt skal have af protein henover et døgn (og det er vel forholdsvist simpelt at lave undersøgelser hvor man på en bred gruppe trænende personer ser hvor meget der gennemsnitligt skal til før man begynder at udskille kvælstof), for at være i positiv nitrogen-balance i hovedparten af døgnet (man behøver ikke at være i positiv nitrogen-balance 24 timer i døgnet for at bygge muskelmasse) ?? Hvis vi kan blive enige om det, så er vi første skridt på vejen.

Herefter er vi vel enige om at det er smartest af spise et fast antal måltider hver dag. Hvis vi siger at vi spiser hver 3. time mens vi er vågen, så løber det op i 6-7 måltider om dagen. Hvis vi siger at en person på 100 kg skal spise 2,5 gram protein pr. kg legemsvægt (estimere lidt højt efter standard anbefalingerne), så skal han spise ca. 250 gram protein pr. dag. Det bliver til ca. 35-42 gram protein pr. måltid (alt efter om man spiser 6 eller 7 måltider). Så er proteinet på plads efter den metode som jeg anser for værende bedst.

Næste punkt i diskussionen er så antallet af kalorier. For at opbygge nævneværdig muskelmasse skal man være i kalorieoverskud. Nu er spørgsmålet så, hvad skal man fylde op med ?? Vi skal have en vis mængde fedt, og hvis vi siger at vi smider 50-70 gram kvalitetsfedt oveni, så skulle vi være dækket ind der. Vi står så med en pæn mængder kalorier som skal fyldes på for at nå et kalorieoverskud. Det er her du siger at man hellere skal fylde på med proteiner. Og det er her kæden hopper af for mig. For det kan jeg slet ikke se nogen mening i. For det første skulle vi være dækket godt nok ind med 2,5 gram pr. kg legemsvægt, fordelt over dagens 6-7 måltider. Her er de mest væsentlige problemer i bare at fylde på med protein, for at være på den "sikre" side.

1. Yderligere protein øger det samlede indtag pr. måltid, og selvom der ikke videnskabeligt er sat nogen grænser for hvor meget man kan optage pr. måltid, så må vi antage at der er en grænse. Derfor bliver der teoretisk set en masse protein i overskud pr. måltid, som ikke kan optages (da vi i givet fald ryger langt over 50 gram pr. måltid). Dette bringer mig til problem 2.

2. I teorien er det ikke et problem at der er et overskud af protein. For i det samlede regnskab, kan protein omsættes til brugbar energi på lige fod med kulhydrater. Der er bare et problem i dette. Protein koster en meget anseelig mængde energi at omsætte. Dette betyder at man skal spise ENDNU mere for at skabe kalorieoverskuddet. Der er mange som i forvejen har svært ved at skabe det nødvendige energioverskud, og en røvfuld ekstra protein forværrer bare problemet yderligere.

3. Et andet problem er at makronæringsstofferne ikke er det eneste som er af betydning i en perfekt diæt. Mikronæringstofferne spiller også en væsentlig rolle. Kulhydratskilder har som regel et meget stort indhold af vitaminer, mineraler, sporestoffer og phytokemikalier, sammenlignet med proteinkilder (f.eks grøntsager og frugt). Hvis der bliver slækket på disse ernæringskilder på bekostning af ekstra protein, så får vi også et problem.

Så overordnet set kan jeg ikke se det fornuftige i at fylde på med protein. Pointen er jo netop at det skulle være tilgodeset ved at fordele et fornuftigt indtag over hele dagen. Hvis du skulle fylde på med protein i en diæt som i forvejen er velrepræsentere proteinmæssigt, hvor og hvordan skulle det i givet fald gøres ??

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Pump> nu er du jo på anabolske steroider. Så din protiensyntese kører i et højere gear end f.eks Blackice. Derfor kan du forsvare at spise mere protein. Men for en drug-free bodybuilder er der ingen mening i at spise mere end 2,5 gram pr. kg legemsvægt. Ideen er at skabe en positiv nitrogen balance henover den tid du er vågen. Hvis det kan gøres med 2-2½ gram pr. kg legemsvægt, så gør du det bare sværere at bevare et kalorieoverskud, ved at øge indtaget yderligere, da protein koster meget energi at omsætte.

Du kan sige hvad du vil, men det virker helt kanon for mig, men hvis du har prøvet andet så må du godt fortælle hvordan det gik og hvordan du kørte

At det virkede for dig er ikke et gyldigt argument, hvis det skal gælde i bredden.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Du kan sige hvad du vil, men det virker helt kanon for mig, men hvis du har prøvet andet så må du godt fortælle hvordan det gik og hvordan du kørte

At det virkede for dig er ikke et gyldigt argument, hvis det skal gælde i bredden.

Thomas

Nej det er jeg enig i! Men det lød på cilius som om at dette ikke kunne lade sig gøre!!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share