Hvornår begynder det at gå ned af bakke.


The Tiger
 Share

Recommended Posts

Hej....

Er der en af jer, der kan give mig et link eller noget der omhandler overstående. Jeg har søgt efter det, og kan nemlig ikke finde det. Der er sikkert nogle der ved en masse om dette emne, men hvis I ikke har tiden til at skrive det hele, vil jeg sætte stor pris på en refference til noget der omhander dette. Altså en artikel eller en debat som har noget om, hvornår det rent faktisk begynder at gå ned af bakke rent styrke/hypertrofi-mæssigt. Og om man ved styrke/BB-træning kan bibeholde sin styrke/hypertrofi , når man bliver ældre..

Håber andre end jeg synes dette er spændende, og dermed ville kommer med noget info.. ;)

Det er jo sikkert noget vi alle alligevel støder på en dag - alderen kan vi jo ikke træne os fra.... :lol:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har lige fundet et godt link, hvor der er en meget interessant graf - vi du synes dette er spændende så check lige dette link..

Verdensrekorder bliver ikke sat af 60 årige. Men som figuren ovenover viser, behøver en høj alder ikke, at være ensbetydende med et kraftigt fald i præstationsevnen. Styrketræning vedligeholder musklerne højt op i alderen. fra 60 år sker der en hurtigere svækkelse, hvilket kan tilskrives et større fald i testoron og væksthormoner fra dette alderstrin. men som figuren viser kan en trænet 60 årig godt være fysisk stærkere and hans 20 årige søn (barnebarn!).

http://home0.inet.tele.dk/haca_sb/fysiologi/alder.htm

;)

Link to comment
Share on other sites

Muskelfunktion og træning hos ældre

Læge, fysioterapeut, ph.d.stud. Eva Bjerregaard

Aldersbetingede ændringer af muskelfunktionen

Fysisk bevægelse (mobilitet) er nødvendig for at leve et frit, aktivt og uafhængigt liv, og en af forudsætningerne for god mobilitet er et velfungerende bevægeapparat. Skeletmuskulaturen er ansvarlig for udvikling af den kraft og styrke, der skal til for at udføre alt fra almindelige dag-ligdags funktioner til fx leg og sport.

Med alderen sker der ændringer i musklerne, såkaldt sarkopeni, der medfører tab af muskelmasse, som igen leder til tab af muskelstyrke.

Tab af muskelmasse ses dels som reduktion af omfanget af muskelfibre (deres volumen), dels som en reduktion af antallet af muskelfibre. Muskelfibrene kan groft opdeles i type I, som er såkaldte slow twitch fibres, dvs. langsom sammentrækningsfibre og i type II, der er såkaldte fast twitch fibres, dvs. hurtig sammentrækningsfibre. Det er formodentlig især tab af type II fibre, der sker med alderen. Tabet af muskelmasse, der begynder allerede i 25 års alderen og accelererer efter 50 års alderen, kan i 80 års alderen nå 30 pct.

En af hovedårsagerne hertil er muligvis tab af de muskelstyrende nervetråde, såkaldte motorneuroner, der medfører en ufuldstændig forsyning af nerveforbindelser i fibrene (deinnervering), som derfor svinder ind (atrofierer) og til slut forsvinder. Andre årsager kan søges i selve muskulaturen, hvor manglende genopbygning (regenerering) af ødelagte muskelfibre kan bidrage. Også hormonale årsager antages at have betydning for tab af muskelmasse.

Som nævnt nedsættes muskelstyrken ligeledes med alderen, især efter 50 års alderen bliver tabet markant. I 70 års alderen er muskelstyrken således ca. 60 pct. af et ungt menneskes, og for meget gamle mennesker er tabet 50 pct. "Gamle" muskler er samtidig svage set i forhold til deres størrelse, og det vil sige, at styrken pr. arealenhed muskel er mindre end hos et ungt menneske. Dette skyldes formentlig, at gamle mennesker ikke kan aktivere muskelmassen optimalt. Desuden sker sammentrækningen af musklerne, som ovenfor nævnt, langsommere med alderen, og de eksplosive sammentrækninger, såkaldt styrke (power), hvor både kraft og hastighed indgår, reduceres.

Den fysiske arbejdsevne reduceres ligeledes med alderen, og dette skyldes først og fremmest tabet af muskelmasse. Den maksimale iltoptagelse (VO2 max) formindskes således med ca. 50 pct. fra 30 års alderen til 80 års alderen.

Træning kan modvirke ændringer af muskelstyrken

Disse aldersafhængige ændringer af muskelfunktionen har betydning for, hvordan den enkelte ældre fungerer i det daglige. Hvis en bestemt funktion eksempelvis kræver større muskelstyrke, end en person kan præstere, overskrides en tærskel, og man taler om tab af denne funktion. Og jo større uoverensstemmelse, der er mellem de daglige krav, og de funktioner en person rent faktisk formår at udføre, jo dårligere fungerer denne person i dagligdagen.

For at modvirke disse ændringer i muskulaturen og dermed bevare evnen til at udføre de daglige funktioner er det nødvendigt med en aktiv indsats. Og flere undersøgelser viser, at det nytter at gøre en sådan indsats.

Flere undersøgelser af muskelstyrketræning viser således, at muskelstyrken i en vis udstrækning kan genvindes med den rette træningsform. En intensiv muskelstyrketræning, hvorunder der trænes med en belastning på op til 80 pct. af den maksimale kunnen, medfører formentlig den største styrkevinding. Ved denne form for træning kan der påvises et øget tværsnitareal af muskulaturen og en øget vækst (hypertrofi) af muskelfibrene, især af type II fibrene, og muskelstyrken kan på denne måde forbedres med over 100 pct. Muskelstyrketræning har desuden vist, at visse dagligdags funktioner kan bedres, og at dette kan ske i langt større omfang, end det er objektivt muligt at måle.

Hvis man bevæger sig på kanten af sin kunnen, kan selv små fremskridt imidlertid få stor betydning i hverdagen, og små forbedringer af muskelstyrken betyder samtidig, at man kan få udbytte af andre træningstilbud. Flere forsøg med almindelig styrketræning, udholdenhedstræning og træning af balancen har således vist, at man med en hensigtsmæssig træningsform både kan genvinde tabt muskelstyrke og forbedre udholdenheden, og at det formentlig er muligt at vinde både 10 og 20 år med et bedre funktionsniveau.

Infestedass> ;) hehe, så kan man gå efter at blive den stærkeste pensionist på plejehjemmet...

Link to comment
Share on other sites

Jeg har lige lidt mere her.

Forandringerne, der angriber muskulaturen hos ældre, er iøjenfaldende. Mellem 30- og 60-års-alderen mindskes styrken i ryg-, arm- og benmuskulaturen i gennemsnit med 60 procent. Dette svarer til et tab af muskelmasse på fire procent pr. ti år mellem 25- og 50-års-alderen og et tab på ti procent pr. ti år derefter. Desuden mindskes musklernes udholdenhed, hvilket fører til, at ældre mennesker hurtigere bliver trætte.

:D - Nu sagde jeg nok, at jeg ikke kunne finde noget om emnet - dog havde jeg lige glemt, at der var noget der her Google. :bblush: Det viser sig nemlig, at der er ret meget. Nå, men nu fik vi da lige dette emne belyst.. Om ikke andet, så blev jeg da det klogere.. ;)

Fortsat god weekend :tongue:

Link to comment
Share on other sites

Lagoon-> Spændende links! :D Ikke værst hvis man har denne råstyrke, når man når hans alder ;)

Columbo->

Jeg læste også om en tidligere WDFPF verdensmester (mener han hed Bill Remely eller sådan noget?), der havde en total på knap 600kg.... ikke dårligt når man er 72

Du kan da nå det endnu :lol: :D :rolleyes: :lol:

Link to comment
Share on other sites

Forandringerne, der angriber muskulaturen hos ældre, er iøjenfaldende. Mellem 30- og 60-års-alderen mindskes styrken i ryg-, arm- og benmuskulaturen i gennemsnit med 60 procent. Dette svarer til et tab af muskelmasse på fire procent pr. ti år mellem 25- og 50-års-alderen og et tab på ti procent pr. ti år derefter. Desuden mindskes musklernes udholdenhed, hvilket fører til, at ældre mennesker hurtigere bliver trætte.

Det gælder så nok for folk, som ikke træner.

Link to comment
Share on other sites

Vi havde et længere forløb sidste vedrørerende ældreidræt, og vi blev faktisk meget overrasket over hvor gammel man kan blive uden de helt store forandringer....hvis man træner, vel at mærke!!!

I "idrættens træningslærer" er der vist et forsøg med en en gruppe elitesvømmere og en inaktiv kontrolgruppe, som blev fulgt i 25 år. Nu vil jeg ikke komme med detaljer, men det viser sig, at ved en alder af af 55-59 år, så er funktionsevnen kun faldet med ca. 7% hos elitesvømmerne. Det er set i forhold til de var 25 år gamle. Hos kontrolgruppen er den til gengæld faldet med 30%.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Guest Slettet bruger
ved en alder af af 55-59 år, så er funktionsevnen kun faldet med ca. 7% hos elitesvømmerne. Det er set i forhold til de var 25 år gamle. Hos kontrolgruppen er den til gengæld faldet med 30%.

Shit. Endnu en årsag til, at man er glad for man styrketræner!

Jeg kan ikke lade være at tænke på - at når vi har så mange facts omkring hvorfor en krop ældes, hvordan - og hvad vi kan gøre ved det rent fysisk..........hvorfor faen vi så endnu ikke helt kan STOPPE ældringsprocessen........hmmmmm.

Link to comment
Share on other sites

mbyms : og hvis vi _kunne_, tror du så at vi ville vide det ? Det ville efter alle kunstens regler blive mørklagt hvis sådan en opdagelse var på vej ud... forestil dig de sociologiske aspekter sådan opdagelse ville medføre... det er vi bare ikke gearet til som 'organisme', af mange åbenlyse årsager...

Det ville ikke undre mig overhovedet hvis man allerede kunne idag, om end måske kun udskyde ældningsprocessen 400-500 år eller lign... ikke nok med at der er moral og etik i det, men det altafgørende er som altid faktorerne : magt og penge ... og derfor vil du og jeg fortsat leve "in ignorant blizz"...

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger

BrainRoid - tror sgu faktisk godt du kunne have ret -for et eller andet sted virker det lidt ulogisk at vi har al denne faktuelle viden om hvorfor og hvordan vi ældes, og principielt også hvad der så egentlig skal til for at vi netop IKKE ældes.

Mange forskere - heriblandt også anerkendte - mener vores krop principielt er skabt som en evighedsmaskine, som egentlig ikke bør ældes og dø.......men at vor psyke og dens opfattelse af virkeligheden er den egentlige årsag til vi gør. Simplificeret sagt; vi tror vi bliver gamle og dør - derfor gør vi det. Kunne vi seriøst tro på vi holder evigt......såeh........

Link to comment
Share on other sites

et eller andet sted virker det lidt ulogisk at vi har al denne faktuelle viden om hvorfor og hvordan vi ældes, og principielt også hvad der så egentlig skal til for at vi netop IKKE ældes.
men har vi nu også så meget viden?

Og hvor langt er vi i virkeligheden kommet med at forlænge livet? - peanuts mine damer og herrer :)

Simplificeret sagt; vi tror vi bliver gamle og dør - derfor gør vi det. Kunne vi seriøst tro på vi holder evigt......såeh........

så længe vi snakker simpelt, så burde en psykisk syg person, som virkeligt inderligt tror, at vedkommende er gud eller "bare" udødelig, leve længere end vi andre, som ved, at vi skal dø?

Link to comment
Share on other sites

Nu er det ikke et emne, jeg ved meget om, men umiddelbart vil jeg da give Claus B ret. Der må være mere end det psykiske, der spiller ind.

Enderne på kromosomerne (telomererne) bliver kortere for hver gang, et kromosom deles. En af teorierne for ældning går på, at der er en sammenhæng mellem denne forkortning og hvornår en celle(linje) dør.

Et andet problem er, at der dannes frie iltradikaler som et biprodukt ved nogle af de kemiske processer, der giver kroppen energi. Frie iltradikaler vil reagere med andre molekyler i cellen og kan ødelægge dem. Statistisk bliver der derfor større og større risiko for DNA-skader (som fx. kan medføre kræft) som tiden går.

Nogle typer celler deler sig ikke, fx. siger man traditionelt, at nerveceller i centralnervesystemet ikke kan dele sig. Disse dør dog efterhånden (fx. :pint: :smashtard: :)), så det kan vel også blive et problem på sigt.

Og der findes sikkert mange andre teorier om, hvorfor vi ældes. Psyken er også en vigtig faktor som Mbyms er inde på, men som Claus B pointerer:

Og hvor langt er vi i virkeligheden kommet med at forlænge livet? - peanuts mine damer og herrer.
Link to comment
Share on other sites

men hold da ferie, hvor ville jeg gerne være den, der patenterer en foryngelseskur :D

men man kunne da godt forestille sig en fremtidig enzymkur, som ville være istand til at reparere nogle af kroppens skavanker, så man kan holde nogle år frem igen :)

i dag bruger man fx. en slags enzymkur til at forlænge livet for folk, der har fået et hjerteinfarkt.

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger
men har vi nu også så meget viden?

så længe vi snakker simpelt, så burde en psykisk syg person, som virkeligt inderligt tror, at vedkommende er gud eller "bare" udødelig, leve længere end vi andre, som ved, at vi skal dø?

Ja vi har da meget viden, man ved de frie radikaler kan give rynker for eksempel - og ved antioxidanter er med til at forhindre det......til en vis grad. Man ved styrketræning gør, vi mister en mindre procensats af vor styrke med alderen....for eksempel. Men hvorfor går vores viden ikke længere - så vi kan stoppe aldringen helt.....det kan undre mig....

og den psykisk syge - nope - for os i den virkelige verden bliver jo ved at sige han er syg, og at han tager fejl - så han vil inderst inde alligevel nok aldrig være helt overbevist om at han er udødelig..... Men teoretisk - hvis han, fuldt bevidst og ubevidst, var overbevist om han var udødelig - så mener de jo netop at ja, så ville han være udødelig.....

Det var såmænd ikke min egen tro... men jeg kan se en vis logik i ræsonnementet..... og så kan jeg se folk aldre og dø hver dag - så ræsonnementet kan ikke overbevise mig.....

Link to comment
Share on other sites

mbyms:

det kan selvf. være, at jeg ikke ved det, "man" ved ligesom det kan være, at du ikke ved det, som "man" ikke ved - hvilket gør det lidt svært at blive enigeom, hvorvidt man ved meget eller lidt :)

man ved de frie radikaler kan give rynker for eksempel - og ved antioxidanter er med til at forhindre det......til en vis grad
tja, her mangler der altså længerevarende undersøgelser.

Det lyder logisk, at det skulle være sådan, men man ved det ikke.

Man ved styrketræning gør, vi mister en mindre procensats af vor styrke med alderen....for eksempel.

ja, men dette er ikke det samme som at være ung eller at dø senere. Mit gæt er fx., at hvis du tager 2 ældre mænd - den ene har trænet hele livet og opretholdt sin styrke som 20årig - og en lige så gammel mand, som ikke har trænet noget videre igennem det meste af hans liv; sætter sidstnævnte til at træne et års tid eller hvor lang tid, der nu skal til, for at han får samme styrke som den første.

Så vil den sidstnævnte mands muskelceller være "yngre"/mindre "slidt" end den førstnævntes.

Link to comment
Share on other sites

Mange forskere - heriblandt også anerkendte - mener vores krop principielt er skabt som en evighedsmaskine, som egentlig ikke bør ældes og dø.......

Det er jo ikke en hemmelighed at mennesket er skabt til at leve evigt. Grunden til at vi alligevel dør, skyldes en ulydig kælling, ved navn Eva, der trods strengt forbud, gik på æblerov…… ;)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share