der gøres for lidt for overvægtige børn


apprenti
 Share

Recommended Posts

http://politiken.dk/tjek/dagligliv/mad/article468027.ece

og når der gør:

»Men hvad nytter det, når pengene er sluppet op efter tre år? Der går minimum et halvt år, før projekter for overvægtige er anerkendt af både familier, sundhedsplejersker og skoler. Og der går lige så lang tid, før familierne opsøger tilbuddene. Når det så endelig kører, lukker projekterne igen,« siger Regitze Siggaard.
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Enig.

Skolen og samfundet har selvfølgelig også noget ansvar, men det primære ansvar må altså ligge hos forældrene og børnene selv...

Yes, det kan man da sagtens være enig i.

Men når mængden af overvægtige så stadig stiger og stiger, så er det nok fordi vejledningen og hjælpen svigter et eller andet sted i systemet, og der er brug for massive og langvarige programmer til at rette på det.

Det er langtfra alle der har overskud til at sætte sig ind hvad der er god kost, dyrke motion dagligt osv. Det kræver tilbud, hvor man nogen gange er nød til at tage folk i hånden, og selvom de koster noget, så er det sandsynligvis de nada i forhold til hvad man sparer i det lang løb!

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger
Men når mængden af overvægtige så stadig stiger og stiger, så er det nok fordi vejledningen og hjælpen svigter et eller andet sted i systemet, og der er brug for massive og langvarige programmer til at rette på det.

Kunne man forestille sig at det snarere er fordi at folk fortsat ufortrødent spiser mere og mere?

Det er langtfra alle der har overskud til at sætte sig ind hvad der er god kost, dyrke motion dagligt osv. Det kræver tilbud, hvor man nogen gange er nød til at tage folk i hånden, og selvom de koster noget, så er det sandsynligvis de nada i forhold til hvad man sparer i det lang løb!

Den hopper jeg simpelthen ikke på. Stil en burger og en pizza op ved siden af noget magert kød, nogle nødder og noget salat, og spørg enhver hvad det sundeste valg er - jeg tror simpelthen ikke på at folk ikke kender svaret, de er blot for fede, dovne og rygradsløse til at foretage det bedste valg i handlingsøjeblikket :4mewantfood:

Link to comment
Share on other sites

Enig med Cronfeld.

Selvfølgelig er det ikke alle der har styr på forskellen i de forskellige fedtsyrer, kulhydrater, aminosyrer, osv., men folk kender altså udemærket godt forskellen på decideret usund mad - og så bare "sundere" mad. Min niece på 8 år gør hvertfald, og hun er ikke opdraget af forældre der ved ret meget om kost - men barnet har da styr på "godt/skidt". Hvis mindre børn kan forstå det, så kan voksne ansvarlige mennesker ikke have nogen undskyldning for at lade være.

Ingen tvivl om at "samfundet/systemet" _kan_ gøre en masse i den her sammenhæng, men jeg syntes bestemt at det er forkert at drage dem til ansvar for det!

Link to comment
Share on other sites

Her må det så også hjælpe, at der efterhånden flere steder i idrætshaller/svømmehaller o.lign ikke serveres det sædvanlige friture-mad.

I vores lille lokalsamfund har ejeren netop fjernet alt friture, og serverer kylling og andre gode sager.

At det ikke altid falder i ungernes smag, er selvfølgelig fordi, at de er fodret op med alt for meget usundt/friture.

Kan det ikke købes, kan de ikke spise det.

Her skal det vel lige nævnes hvor tåbeligt det er, når Mcdonalds og TeamDanmark har fået et "samarbejde". Fuldstændigt godnat, ligesom når Boldsen, den store tamp, reklamerer for Nutella ! ! ! :blink:

Lad os få nogle gode madordninger i gang i skolerne, det må hjælpe altsammen.

Betina

Link to comment
Share on other sites

Her skal det vel lige nævnes hvor tåbeligt det er, når Mcdonalds og TeamDanmark har fået et "samarbejde". Fuldstændigt godnat, ligesom når Boldsen, den store tamp, reklamerer for Nutella ! ! ! :blink:

Lyder som om du er ved at koge over her... :wink:

Jeg kan ikke se problemet i at Boldsen som er professionel sportsmand, med et højt aktivitetsniveau, lader sig vise med nutella i gabet.. Et eller andet sted må det vel være en god balance? Jeg kan ikke selv sige mig fra at have lyst til usund mad, og det tror jeg ikke nogen kan, og jeg spiser det nu og da uden at have den mindste dårlige samvittighed for jeg er aktiv og har styr på min kost/mængde.

Det er ikke alle der har styr på kosten, det ved jeg godt, men er det så ikke netop et godt billede at give når en mand der spiser en nutellamad samtidig er prof. håndspiller der træner dagligt?

Ikke for at afspore diskussionen som iøvrigt er meget god.

Edited by Jimbo
Link to comment
Share on other sites

Lyder som om du er ved at koge over her... :wink:

Jeg kan ikke se problemet i at Boldsen som er professionel sportsmand, med et højt aktivitetsniveau, lader sig vise med nutella i gabet.. Et eller andet sted må det vel være en god balance? Jeg kan ikke selv sige mig fra at have lyst til usund mad, og det tror jeg ikke nogen kan, og jeg spiser det nu og da uden at have den mindste dårlige samvittighed for jeg er aktiv og har styr på min kost/mængde.

Det er ikke alle der har styr på kosten, det ved jeg godt, men er det så ikke netop et godt billede at give når en mand der spiser en nutellamad samtidig er prof. håndspiller der træner dagligt?

Ikke for at afspore diskussionen som iøvrigt er meget god.

Hmm... Er Boldsen ikke lidt tyk? - eller er det bare mig..

Link to comment
Share on other sites

Hmm... Er Boldsen ikke lidt tyk? - eller er det bare mig..

Tyk er nok så meget sagt.. han har ikke en fedtprocent nede i de et-ciftrede. Han vejer omkring 100kg, men eftersom han rykker rundt med spillere der vejer enten det samme eller mere på banen er det nok ikke flæsk det hele.

Link to comment
Share on other sites

Diskussionen om hvorvidt samfund, læger, politikere, familie, forældre eller venner gør nok for at dæmme op for fedmeepidemien er endeløs. Som mennesker har vi en særlig trang til at skyde skylden på andre end os selv. Er der noget vi ikke kan, så er det enten en dårlig barndom, noget genetik eller andre ting der står i vejen. Det er sjældent vores egen skyld. Faktisk aldrig.

Men vi kan faktisk godt selv!

Link to comment
Share on other sites

Min erfaring, gennem mere end 20 år med forskellige former for træning, er: Tit har man brug for lidt hjælp til at få startet op, og der kan lærere, forældre, fysioterapeuter og mange andre være til hjælp.

Men, men, men....Den store og afgørende indsats kan ikke ydes af andre end personen selv! Hvis personen selv ikke er motiveret, så er selv de mest kostbare og velmente tiltag forgæves. Man KAN ikke tvinge en person til at gøre en positiv indsats ved træning (dvs. det kunne man måske godt, men ikke ved metoder, der er et civiliseret samfund værdig). Truslen om livsstilssygdomme er i hvert fald ikke nok, for `det rammer jo altid naboen´.

Jeg kan godt huske, da jeg, som barn, kom i trods-alderen, og var ved at drive både mine forældre og min fys til vanvid med min modvilje mod at træne. Og til syvende og sidst blev jeg jo selv taberen.

Omvendt: Hvis en person, ung eller gammel, brænder for sagen, så er der kun ganske lidt, der er umuligt. Den regel tror jeg, folk kan have gavn af at leve efter.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share