Komrad bølgen...


Lagoon
 Share

Recommended Posts

Efter den kæmpe komrad bølge der har været her på MOL, synes jeg lige den højtærede Dr. Bompa skulle have lov til at få et ord indført:

T: Fair enough. I've read that in Bulgaria, Olympic athletes train five times a day, seven times a week and that Russian powerlifters bench press up to 21 times a week. What do you think of this training frequency and would these types of programs be beneficial to a natural trainer?

TB: I just wish that people wouldn't compare apples to oranges. In order to discuss this we have to better qualify what Bulgarians and Russian Olympic weightlifters were doing in the time of the communist system. Yes, the Bulgarian Olympic lifters were training from 9:00 AM to 5:00 or 6:00 PM, 45 minutes on and 30 minutes off, except for the lunch break of some two hours. The Russians weren't powerlifters. They were Olympic lifters and what they were doing is something they've adapted to progressively over several years. Most of these athletes had a background of eight to ten years before they were doing that kind of training.

Also, remember that their training regimen was done in national training camps, where training, sleeping, and food ingestion were the only things they were doing. In addition, they weren't working on anything else, just lifting the bloody barbells! I'm not as impressed — exaggerations and myths aside — as many seem to be, simply because I have a similar background, where my athletes were training two to four times per day with a total of five to eight hours of training!

Now let's examine what pro-athletes are doing in the US. They train technically, tactically, speed, agility and strength/power several times per week, some up to three times per day. Is anybody suggesting that these athletes have to bench press 21 times per week? Team sports, however, aren't the best examples regarding training. Many amateur athletes train much more than pro-players. Also, the quality of coaching in many team sports, especially with regard to strength and conditioning, is quite pathetic. Similarly, some of the professional coaches — in fact, the majority — have a very poor understanding of training theory.

What do I think about the programs you mentioned? Who cares? Would I like to duplicate in this continent what my athletes have done in training camps in Romania? Not at all! Different societies, different times and mentality! Yet several of the athletes trained or consulted by myself in this continent have won against the East Europeans several times with just half of the amount of training time!

One of the key elements in training is to have high training knowledge and excellent methodology in applying it. Being equipped with such knowledge can do miracles. Forget about the "locker room gossip" regarding Russians and Bulgarians.

Taget fra T-mag

Link to comment
Share on other sites

Nå ja hva... Dem af os der kørte sheiko kørte det jo i ferien, så vi havde heller ikke så meget at lave. For mig selv kan jeg sige at jeg smed 70kg på min total på 4 uger med et sheiko program, så det er da ikke noget jeg vil lade være med at anbefale. Desuden så har de programmer der har været igang på MOL helller ikke været med 21 gange bænk om ugen. Jeg kørte selv et 3 dages program så det er altså max 6 gange om ugen, og så meget var det sgu aldrig.

- Rod

Link to comment
Share on other sites

Hehe... Jeg er da klar over Sheiko har været uhyre effektivt for mange, men jeg postede nu indlæg udelukkende som en spøg... Specielt den sidste linje:

"Forget about the "locker room gossip" regarding Russians and Bulgarians."

Men igen, jeg gjorde det kun for sjov!

Link to comment
Share on other sites

Thomas Jagd>

Klart, vi kan ikke træne som professionelle atleter, men det er bestemt heller ikke de professionelle udgaver vi kører.

Grunden til at man ikke kan træne som de professionelle atleter, er det at mange af de professionelle ikke laver andet og dermed har mere tid til at restituere eller er det pga. doping eller hvad er årsagen til det?

Mhv Tiger :wave:

Link to comment
Share on other sites

Tiger> nu er jeg ikke glad for at beskylde folk for noget før det modsatte er bevist, men det er nu alment kendt at østlandene ofte stikker næsten i gryden. Så det er nok en lille del af forklaringen.

Men hovedparten af forklaringen ligger i at de ikke laver andet end at træne. De har et væld af restitutive aktiviteter til deres rådighed. Sauna, dampbade, massørere, tid til eftermiddagslur osv. osv. En anden stor del af forklaringen ligger i talentskaren. I disse lande er der langt flere atleter at vælge imellem, og allerede i en tidlig alder vælges de bedste ud. Det er ikke kun atleter som har anlæg for at blive store og stærke, men også anlæg for at kunne tolerere den enorme arbejdsmængder der skal til for at blive en vægtløfter af international kaliber. Samtidig har de allesammen en træner som bygger dem op år efter år, indtil de når det niveau vi kender til.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Tiger> tror det er meget forskelligt. Men de Bulgarske vægtløftere startes allerede op i de tidlige teenage år. Det er blandt andet derfor de allerede kan producere verdensmestre i en alder af kun 20 år.

Thomas

TJ > Hvor lå du sådan styrkemæssigt i en alder af 18-20 år :unsure::unsure:

Havde du overhovedet set lyset på det tidspunkt (styrkeløft) :lol:

Link to comment
Share on other sites

Ice> Jeg startede som ca. 19-20 årig. Og jeg var ultra-svag. Jeg kunne bænke omkring 50 kg (FOR 1 REP). Jeg kunne ikke løfte 60 kg op fra gulvet. Jeg kørte curls med 10 kg håndvægte. Det siger vist rigeligt om mit ynkelige styrkeniveau da jeg startede. Jeg begyndte først at træne styrkeløftsprogrammer for en ca. 4 års tid siden.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Ice> Jeg startede som ca. 19-20 årig. Og jeg var ultra-svag. Jeg kunne bænke omkring 50 kg (FOR 1 REP). Jeg kunne ikke løfte 60 kg op fra gulvet. Jeg kørte curls med 10 kg håndvægte. Det siger vist rigeligt om mit ynkelige styrkeniveau da jeg startede. Jeg begyndte først at træne styrkeløftsprogrammer for en ca. 4 års tid siden.

Thomas

TJ > Der findes grundlæggende 4 typer mennesker

1. Den som er svag med eller unden træning.

2. Den som er svag uden træning men som kan blive meget bedre med

træning.

3. Den som er stærk med eller uden træning.

4. Den som er stærk uden træning men som ikke kan blive meget bedre

med træning.

Dette gælder for udholdenhedstræning, mon ikke det også gælder for styrketræning.

Du må høre til gruppe 2 mennesker :lol:

Med den viden så synes jeg da du har haft en flot fremgang :thumbwink: :tongue:

Link to comment
Share on other sites

hehe.. Jeg hører sku' også til gruppe 2 :D

Da jeg startede med at træne vejede jeg 58kg (omkring 180 cm høj), kunne lave en 5-6 reps med 30 kg i bænkpres, curlede med 9kg's håndvægtene og tør slet ikke tænke på hvor lidt jeg ville kunne løfte i dødløft :lol:

Mere slatten end mig dengang,kan man næsten ikke være.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share