bulke og styrke


usser
 Share

Recommended Posts

kan nogen egentligt sige mig hvorfor man bliver stærker når man bliver lidt chubby ? altså når man begynder at bulke ? er det bare pga. energioverskuddet, eller er der andet der spiller ind der? det er sådan at jeg bulker nu, og allerede efter jeg har taget 8-9 kg på har jeg kunnet mærke en ok stigning i næsten alle øvelser!.... synes bare det ville være interresant hvis nogen havde svaret.

Link to comment
Share on other sites

og allerede efter jeg har taget 8-9 kg på har jeg kunnet mærke en ok stigning i næsten alle øvelser!

Du får selvfølgelig mere optimale forhold for at opbygge styrke når du har energi overskud, og desuden så er 8-9kg jo ikke så lidt igen :)

- Rod

Link to comment
Share on other sites

Energioverskud giver dig ressourcer til at fylde dine glycogen depoter op igen, hvilket igen medfører du kan skabe bedre hypertrofi, og derved træne med flere kg på stangen.

Det er vigtigt at understrege med det samme, at fedt IKKE løfter nogen vægte - alene muskler gør ;) så er resten vist intuitivt forklaret... :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Det er vigtigt at understrege med det samme, at fedt IKKE løfter nogen vægte - alene muskler gør

Nej, fedtet LØFTER ikke vægtene. Men forøget fedtprocent KAN faktisk resultere i forøget styrke-output. Det skyldes at ens "leverages" (kan ikke huske det danske udtryk) forbedres. Tag f.eks styrkeløftere, som har fået en større mave. Det giver et bedre tyngdepunkt i squat, og efter Louie Simmons udsagn en bedre kraftoverførsel fra ben til overkrop. Så i squat kan forøget kropsmasse (selvom meget af det er fedt) faktisk resultere i større styrke. Det samme gør sig gældende i bænkpres. Hvis det modsatte var tilfældet, så ville der ikke være så mange styrkeløftere med ekstrem høj fedtprocent i +125 kg klassen.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Mmmm det danske ord må være gearing... anyway, så vil det ekstra fedt også have tyngde med sig.. mit skud er det er powersvinenes undskyldning for en livslang bulkning :lol:

I bænkpres køres stangen ned til brystet ikke? jeg kan ikke helt se hvad spæklaget på sækken skulle gavne med her andet end at stritte deformt ud i luften... I squatten kan jeg godt se gearingen bliver en anelse mere favourabel....

Link to comment
Share on other sites

I bænkpres køres stangen ned til brystet ikke? jeg kan ikke helt se hvad spæklaget på sækken skulle gavne med her andet end at stritte deformt ud i luften... I squatten kan jeg godt se gearingen bliver en anelse mere favourabel....

..men jo med spæklag man har på sækken jo mere har man vel også på brystet så, hvilket så igen betyder, at man skal løfte stangen det mindre ned, ikke?

;) :tongue:

Link to comment
Share on other sites

Cille> nu er du jo heller ikke styrkeløfter :)

Men selvom jeg primært træner for styrke, så får du nu heller ikke mig til at bulke op til 150 kg. Også selvom det sikkert ville øge min styrke DRAMATISK. Jeg har altid haft det sådan at jeg er steget mest i styrke de perioder jeg har gainet vægt. Også selvom noget af vægten har været blubber :D Det er værd at bemærke at jeg gik fra 108 kg til 130 kg på WSB programmet. Og det er den træningsperiode i mit liv for jeg har gainet mest styrke.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share