Omkring indtag ved vægttræning og cardio


Jenslyn17
 Share

Recommended Posts

Jeg spurgte lige lidt til det i dag i centret, og jeg har set mange forskellige svar rundt omkring på nettet... så nu vil jeg lige have styr på det: Hvis man - som jeg - forsøger at smide noget fedt og blive nogenlunde cut, hvad skal man så have i sin shake med til træning, og hvornår skal den tages. Det her er, hvad jeg troede, men nu er jeg blevet meget i tvivl:

Vægttræning først, så en lille pause efterfulgt af cardio i fx 30 minutter. Herefter en shake kun med proteinpulver og vand fx, altså ingen/meget få hurtige carbs. Logikken skulle være, at man på den måde brænder fedt og ikke glykogen/de carbs man lige har indtaget.

Jeg læste i en artikel på et andet dansk site, at dette var en bedre approach: Dyrk cardio først, så vægttræning og til sidst tag en shake med det hele - altså gerne druesukker og proteinpulver fx.

Hvad ville I gøre, hvis I skulle smide nogle overflødige kilo?

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville ihvertfald ikke vente med prots til efter cardio.

Vægt træning, prots, eventuelt med lidt carbs, og så cardio, og måske lidt prots igen.

Du mener ikke, det gør, at jeg bare kommer til at brænde de nye carbs af under cardio? Det skulle jo meget gerne være fedt.... måske jeg skulle tage halvdelen af min shake inden cardio + evt. en banan ind imellem vægte og cardio?

Link to comment
Share on other sites

Du mener ikke, det gør, at jeg bare kommer til at brænde de nye carbs af under cardio? Det skulle jo meget gerne være fedt.... måske jeg skulle tage halvdelen af min shake inden cardio + evt. en banan ind imellem vægte og cardio?

Musklerne er sultne efter prots og carbs efter styrke, så jeg synes ikke du skal bekymre dig om at cardioen er spildt fordi du lige har indtaget energi. Sådan ville man jo så kunne sige om stort set alt cardio, hvis det hang sådan sammen.

Men hvad er der er optimalt, tjaa... Hvis det var mig ville jeg nok bare hapse en ½ L kakao eller tilsvarende shake lige efter styrke, og sørge for at indtaget ikke var problematisk når jeg så kom til cardioen - mht kvalme og sådan. Faktisk heller ikke helt ulig med nuværende træning, da den slutter med ca 20 min cykeltur hjem. Det er vel også en slags cardio? :innocent:

Link to comment
Share on other sites

Musklerne er sultne efter prots og carbs efter styrke, så jeg synes ikke du skal bekymre dig om at cardioen er spildt fordi du lige har indtaget energi. Sådan ville man jo så kunne sige om stort set alt cardio, hvis det hang sådan sammen.

Men hvad er der er optimalt, tjaa... Hvis det var mig ville jeg nok bare hapse en ½ L kakao eller tilsvarende shake lige efter styrke, og sørge for at indtaget ikke var problematisk når jeg så kom til cardioen - mht kvalme og sådan. Faktisk heller ikke helt ulig med nuværende træning, da den slutter med ca 20 min cykeltur hjem. Det er vel også en slags cardio? :innocent:

Det er det da! Hvad siger du til en proteinshake med like 30 gram protein og en banen oveni før cardioen? Tror du, det er fornuftigt - også i forbindelse med vægttab? :)

Jeg ved godt, jeg er pertentlig omkring det her. Jeg klarer simpelthen ikke at smide 15 kg muskelmasse væk, ligesom jeg plejer!

Link to comment
Share on other sites

Nu må du lige spænde hætten.

Du taber naturligvis ikke 15kg masse. Vægt tab er altså ikke så super svært igen. Sørg for at få de prots du skal ha, og sørg for at dit kalorie underskud kommer via kost omlægning og cardio og tag det stille og roligt, og pas ellers din træning, så går det slag i slag. Naturligvis kan du ikke undgå at miste lidt masse, men værre er det altså heller ikke

Link to comment
Share on other sites

Nu må du lige spænde hætten.

Du taber naturligvis ikke 15kg masse. Vægt tab er altså ikke så super svært igen. Sørg for at få de prots du skal ha, og sørg for at dit kalorie underskud kommer via kost omlægning og cardio og tag det stille og roligt, og pas ellers din træning, så går det slag i slag. Naturligvis kan du ikke undgå at miste lidt masse, men værre er det altså heller ikke

Har tabt 10-20 kg masse (muskelmasse var ikke rigtigt... jeg blev bare like 15 kg mindre med nogenlunde samme fedtprocent) de sidste tre gange, så jo, det er der en reel fare for, jeg gør igen. Derfor forsøger jeg at helgardere mig :) Men selvfølgelig ikke 15 kg ren muskelmasse - trodsalt!

Edited by Jenslyn17
Link to comment
Share on other sites

Har tabt 10-20 kg masse (muskelmasse var ikke rigtigt... jeg blev bare like 15 kg mindre med nogenlunde samme fedtprocent) de sidste tre gange, så jo, det er der en reel fare for, jeg gør igen. Derfor forsøger jeg at helgardere mig :) Men selvfølgelig ikke 15 kg ren muskelmasse - trodsalt!

Det lyder meget usandsynligt. Du skal huske på, at det primært er de sidste kilo der gør forskellen mellem et cut udseende og et ikke cut udseende. Så hvis du har tabt 10, ser du måske blot mindre ud, hvor du efter 15kg måske ser cut ud.

Osv

Link to comment
Share on other sites

Det lyder meget usandsynligt. Du skal huske på, at det primært er de sidste kilo der gør forskellen mellem et cut udseende og et ikke cut udseende. Så hvis du har tabt 10, ser du måske blot mindre ud, hvor du efter 15kg måske ser cut ud.

Osv

Tjah... tror det ærlig talt ikke. Jeg fik kommentarer på mit ret ekstreme vægttab, der alle gik på, hvorfor fanden jeg var blevet så lille ligepludselig. Kan huske sidst, hvor jeg før kun løfte 91kg for gode sæt/reps i bænken, og hvor jeg efter havde svært ved 70 kg... Var det samme over hele linien med alle øvelser!

Link to comment
Share on other sites

JensL, du spørger lidt ind til noget du formentligt allerede godt ved i forvejen :wink:

Det er det samlede energiunderskud der tæller. Du bør IKKE bekymre dig om hvorvidt du bruger det ene eller andet substrat under arbejde, men fokusere på generelt at nedsætte dit energiindtag og/eller opregulere aktivitetsniveau (som du også gør). I samme øjemed bør du netop sørge for at placere en del af dit energiindtag omkring din træning (før/under/efter), for netop at minimere muskelmasse tab. Se ikke cardio som noget isoleret der hakker adskillige gram af "dækket", mens det står på. Du forbrænder fedt hele tiden - i hvile såvel som under aktivitet.

Link to comment
Share on other sites

Tjah... tror det ærlig talt ikke. Jeg fik kommentarer på mit ret ekstreme vægttab, der alle gik på, hvorfor fanden jeg var blevet så lille ligepludselig. Kan huske sidst, hvor jeg før kun løfte 91kg for gode sæt/reps i bænken, og hvor jeg efter havde svært ved 70 kg... Var det samme over hele linien med alle øvelser!

Og hvad har din fremgangsmåde været i de tilfælde?

hej

Skal der ikke være en balance mellem Protein, Kulhydrater og fedt.?

Jørgen

"balance"?

Hvad mener du?

Der findes naturligvis de gængse anbefalinger på energifordelingen, som man kan bruge som rettesnor.

Link to comment
Share on other sites

Guest Jorgen Bodholdt
"balance"?

Hvad mener du?

Der findes naturligvis de gængse anbefalinger på energifordelingen, som man kan bruge som rettesnor.

Skal der være en balance P, K og F for at opnå optimal udnødelse af Protein.?

Jørgen

Edited by Jorgen Bodholdt
Link to comment
Share on other sites

Skal der være en balance P, K og F for at opnå optimal udnødelse af Protein.?

Jørgen

Igen, hvad tillægger du ordet balance? At de skal være det samme, at de skal være fordelt med en vis procentdel eller noget tredje?

De nordiske anbefalinger hedder:

10-20% fra Protein

55-60% fra Kulhydrat

25-35% fra Fedt (med yderligere forbehold for mættet, umættet og flerumættet)

http://www.dfvf.dk/Files/Filer/Ern%C3%A6ri...er/NNA_2004.pdf

Optimal udnyttelse af protein kræver bl.a. at aminosyrefordelingen er passende. Animalske kilder (herunder proteinpulver) regnes over en bred kam for at have det man kalder en komplet aminosyreprofil imens vegetabilske kilder typisk skal supplere hinanden for at det dækker. Så veganere skal nok tænke lidt nøjere over deres valg af proteinkilder end andre.

Mange benytter især for protien en "hellere for meget end for lidt" approach, hvilket sikkert også er ok, for hvis der ikke er behov for proteinet for proteinets skyld, så kan det også bruges til forbrænding i kroppen.

Link to comment
Share on other sites

MaxP: Den har udelukkende gået på at regulere mit indtag. Drak lidt mindre mælk, forsøgte at skifte nogle færdigretter ud med rugbrød med sundt pålæg og trænede ellers som jeg plejede. Måske overdrev jeg det med kosten lidt. Det var som om, at enten skete der intet, eller også tabte jeg mig helt tosset.

Jeg har aldrig dyrket seriøs cardio... Også lidt derfor prøver jeg det nu.

Jeg nægter stadig at tro på, jeg bliver nødt til at følge en diæt 100% for at blive cut. Det tror jeg ganske enkelt ikke, jeg kan... og ser mine kammerater blive cut uden de store problemer. Når man spørger til deres fremgangsmåde, får man i reglen et svar, der ligner det her: "Nåååeh... Jamen jeg spiser ikke så meget slik og dyrker motion 4 gange i ugen".

Elvirus: Ved måske godt en del af det, ja. Jeg kan bare ikke forstå, at cardio skulle være så ligegyldigt i forbindelse med fedttab (hvis man altså let kan nå et kalorieunderskud uden), når nu mere eller mindre alle bodybuildere/fitnessfolk på højt plan bruger og sværger til det. Jeg har læst lidt artikler, hvor der ofte konkluderes, at det kan gøre et fornuftigt vægttab langt lettere, og at det kan være en enorm hjælp til det sidste fedt.

Med min tilgang til kosten, kunne det måske være essentielt. Nu prøver jeg i hvert fald at køre noget seriøs cardio i nogle uger, tror jeg. Det værste der kan ske er vel, at jeg kommer i hæderlig form ;)

Link to comment
Share on other sites

Cardio gør ihvertfald at man kan tillade sig at spise lidt mere :smile:

Tror du ikke dit fald i styrke kan have været delvist mentalt, og muligvis forkert koordinering af indtag? (er jo vigtigt at time måltidet inden krævende cardio, knapt så vigtigt inden styrketræning imo - men stadig vigtigt at få noget energi og væske).

Husk at det bedste du kan gøre er at time din mad, så du får størstedelen af dine kalorier i løbet af formiddag -> eftermiddag, og så holder lidt igen om aftenen (kan evt google, og læse lidt om insulin / glukagon, hvis du vil have det uddybet).

Link to comment
Share on other sites

Elvirus: Ved måske godt en del af det, ja. Jeg kan bare ikke forstå, at cardio skulle være så ligegyldigt i forbindelse med fedttab (hvis man altså let kan nå et kalorieunderskud uden), når nu mere eller mindre alle bodybuildere/fitnessfolk på højt plan bruger og sværger til det. Jeg har læst lidt artikler, hvor der ofte konkluderes, at det kan gøre et fornuftigt vægttab langt lettere, og at det kan være en enorm hjælp til det sidste fedt.

Jens, så har jeg udtrykt mig for dårligt/du har misforstået hvad jeg mente. Jeg mener bestemt cardio er en vigtig del af såvel vægtab, som almindelig sund livsstil. Det jeg forsøgte at sige var, at du bør placere en eftertragtelig del af dit energiindtag omkring dine træningsperioder, cardio såvel som styrke, for at minimere negativ nitrogen(protein) balance, og derved nedbrydning af muskelvæv. Dette skal selvfølgelig ikke medføre et øget indtag, men blot en optimere timing af dit eksisterende indtag. Såmænd blot det jeg forsøgte at sige før :blush:

Link to comment
Share on other sites

Jens, så har jeg udtrykt mig for dårligt/du har misforstået hvad jeg mente. Jeg mener bestemt cardio er en vigtig del af såvel vægtab, som almindelig sund livsstil. Det jeg forsøgte at sige var, at du bør placere en eftertragtelig del af dit energiindtag omkring dine træningsperioder, cardio såvel som styrke, for at minimere negativ nitrogen(protein) balance, og derved nedbrydning af muskelvæv. Dette skal selvfølgelig ikke medføre et øget indtag, men blot en optimere timing af dit eksisterende indtag. Såmænd blot det jeg forsøgte at sige før :blush:

Ah... Jamen det er vi sådan set enige i. Jeg kan godt være slem til at æde alt for meget sent på dagen. Ved heller ikke hvor jeg har det fra :crazy:

Nu prøver jeg i hvert fald at spise ret fornuftigt, på ret fornuftige tider og så spise en god del og dyrke noget cardio. Jeg vil i hvert fald spise så meget, at der ikke sker noget helt drastisk med vægten. Hvis jeg så skulle skyde så meget forkert, at der slet intet sker, så er katastrofen ikke større, end at jeg holder udgangspunktet :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share