All-time greatest cardio udstyr?


coachmichael
 Share

Recommended Posts

Ja overskriften siger vel næsten det meste, men er blevet ret interesseret i spørgsmålet efter at jeg er gået på jagt efter en relativt stor udvidelse af kredsløbsparken i vores lille center Forever Fitness i Svendborg.

Da centeret åbnede i sin tid var der ikke meget fokus på kredsløbsafdelingen, nok mere på tunge vægte. Den kredsløbsafdeling der blev sammensat var mest af alt en hovsa-løsning der blev bestilt lidt hurtigt inden åbningsdagen. Indehaverne fandt hurtigt ud af at medlemsgrundlaget for "tunge drenge" ikke var stort nok, centeret blev sat til salg og her kom jeg ind i billedet som ny bestyrer. Siden da har vi mange-doblet medlemstallet og nu kan vores kredsløbsafdeling ikke længere klare belastningen.

Det der i sin tid blev købt hertil var:

1 water-rower.

2 SportsArt Elliptical.

5 SportsArt Upright Bike

2 Cybex pro+ treadmills

2 Cybex Arc trainer.

Lad os lige tage dem en af gangen og give dem karakter fra 1-10, vurderet udfra holdbarhed, stabilitet, funktionalitet samt overordnet set i forhold til prisen.

Waterrower:

Udensammeligning den mindst holdbare kredsløbsmaskine jeg nogensinde har set. Indenfor det første år havde ALT været i stykker på maskinen. Sæde, håndtag, kabel, u name it!! Til en indkøbspris på 11.900, ekskl moms er concept 2 vist et bedre køb...

- Karakter: 2 (det var jo meget sjovt at trække i vand - trods alt...)

SportsArt Elliptical:

Har egentligt fungeret upåklageligt, men skal nu have skiftet nogle utilgiveligt dyre printplader. De er lige nøjagtigt blevet 3 år gamle og bum - nu er de stort set lige til at skrotte! Ikke godt nok set i forhold til prisen på 32.900, ekskl moms pr. stk.

- karakter: 3 (fine maskiner - men holdbarhed nej nej nej...)

SportsArt Upright Bike:

Der har været lidt problemer med enkelte mekaniske dele, og lidt saddelstumper der skulle skiftes, men kun noget der må betragtes som værende almindeligt vedligehold. Cyklerne kører mange timer hver dag, og folk er glade og tilfredse. Synes dog cyklen virker lidt "plastic-agtigt" og ikke lige det image jeg vil mene en cykel til 18.900, ekskl. moms skal udstråle.

- karakter: 6

Cybex pro+ treadmills:

Fine løbebånd der i gennemsnit er i brug 6-8 timer pr. dag! Det stiller store krav til holdbarhed, men vi har ingen problemer haft. Det ene har fået skiftet et display, men eller har de fungeret upåklageligt. Prisen på 53.900, er lidt grov for et simpelt løbebånd, men hvis det holder flere år endnu med det forbrug, så er prisen jo rimelig.

- karakter: 8

Cybex Arc trainer:

Absolut centerets mest populære kredsløbsudstyr, uden sammenligning det der bliver brugt flest timer pr. dag. Står på 3. år i centeret og fremgår som helt nye. Har aldrig haft reparationer på dem (7-9-13) og ser umiddelbart ud til at kunne klare flere år endnu. Prisen på 45.700, ekskl. moms kan sikkert findes billigere, men hvis de holder - så står pris og produkt fint i spænd med hinanden.

- karakter: 9

Men hvad med alle de andre systemer? Life Fitness, Precor, Star Trac, Concept 2 og technogym? Hvilke erfaringer har du som udøver? Eller som indkøber? IKKE som sælger! Det må man ikke herinde jo :nonono::tongue: Jeg vil høre alt inden jeg går ud og shopper, for jeg nægter simpelthen at begå samme fejl som min forgænger i jobbet!

Link to comment
Share on other sites

Jeg syntes helt klart i mangler Crosstrainer i det center, jeg træner har vi 2 Hi-Power og 2 Life-Fitness, Hi-Power er nogle år gammel og har været rep. et par gange, men ikke det vilde, den ene et letter at køre end den anden og pulsmåler virker ikke, men det er super maskiner, Life er 2-3 år gamle der en den ene blevet skæv, men det kan også være fordi den står dårlige, men virker som meget solide maskiner har ikke været i stykker, men jeg kan bedre lide Hi - Fitness.

Edited by Mollerup
Link to comment
Share on other sites

Er godt nok overrasket over at høre at waterrower er så dårlig, den har stået øverst på min ønskeliste længe..

Jeg bruger i perioder tit C2-romaskinen, og den virker som en god, virkelighedstro og robust maskine. computeren er også nem at gå til.

Eneste ulempe jeg lige kan komme på er at den larmer ret meget når man gi'r den gas :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Er godt nok overrasket over at høre at waterrower er så dårlig, den har stået øverst på min ønskeliste længe..

Kablet faldt af efter få måneders brug, håndtaget knækkede et par måneder senere, så gik sædet i stykker, og inden der var gået et år var displayet også dødt og kunne ikke reddes. Det skal da også siges at dem der startede centeret IKKE vedligeholdte maskinerne og mange af tingene kunne måske være undgået med rettidigt omhu..

Link to comment
Share on other sites

CII er et suverænt redskab og nærmest ikke til at ødelægge... meget robust - man skal bare give kæden en dråbe olie i ny og næ

Den kommer vi helt sikkert heller ikke uden om i vores nye lille investeringsprojekt!

Nu husker du at du kan afskrive de maskiner i dit regnskab ikke? ;)

Den del af det tror jeg vi har styr på - ellers kender jeg en god revisor;)

shw_3530012.main_lv_v1_m56577569830472362.jpg

Måske ikke det mest sexede at se på, men en schwinn airdyne er et fantastisk stykke cardio udstyr. Det er MEGET let at få pulsen op på den.

http://www.schwinnfitness.com/schwinn-fitn...lution+Comp.jsp

Nej helt korrekt - den er ikke den mest sexede :blink:

Kunne rigtig godt tænke mig at høre noget mere om Precor og Life Fitness. Nogen der har erfaringer med disse typer udstyr?

Link to comment
Share on other sites

I OBBC fik vi sidste år en prøve maskine fra Octane Fitness, af typen 4500pro

pro4500leftrear.jpg

http://www.octanefitness.com/

De minder meget om ArcTrainer, men i stedet for at benene kører i en halv cirkel frem og tilbage, så kører benen i en hel cirkel og man får derfor følelsen af at man løber, altså en mere naturlig bevægelse for kroppen.. Desuden kan man også køre baglænds med benene...

Alle er blevet så glade for dem at der nu står 3 i centret og vi vil meget gerne have flere, desværre er de ret dyre...

Kan klart anbefales, det er helt sikekrt den bedste cardiomaskine jeg har prøvet.. !!

//Anita

Edited by Anita Rye
Link to comment
Share on other sites

I OBBC fik vi sidste år en prøve maskine fra Octane Fitness, af typen 4500pro

Kan klart anbefales, det er helt sikekrt den bedste cardiomaskine jeg har prøvet.. !!

//Anita

Og jeg har på fornemmelsen at du har prøvet et par stykker :4thumbup: Der er nok ingen vej uden om - jeg må drøne ind i OBBC og prøve den af en dag, og så se om jeg kan finde ud af hvor i har købt den.

Link to comment
Share on other sites

Og jeg har på fornemmelsen at du har prøvet et par stykker :4thumbup: Der er nok ingen vej uden om - jeg må drøne ind i OBBC og prøve den af en dag, og så se om jeg kan finde ud af hvor i har købt den.

Det synes jeg helt sikkert du skal gøre.. !!

Der er mange der ikke kan lide at bruge armene og i stedet holder ved de små håndtag (også mig selv), hvor andre har det omvendt.. så lad dig ikke skræmme af det til armene hvis du ikke kan lige det.. !!

//Anita

Link to comment
Share on other sites

Og jeg har på fornemmelsen at du har prøvet et par stykker :4thumbup: Der er nok ingen vej uden om - jeg må drøne ind i OBBC og prøve den af en dag, og så se om jeg kan finde ud af hvor i har købt den.

Du kan sammenligne med AMT'en fra Precor og se hvilken du syntes er bedst og mest prisvenlig.

AMT'en er efter vores vedligeholds ansvarliges mening meget solidt konstrueret, men vi har ikke haft den stående, så vi har kunnet se hvordan holdbarheden har været.

Precors udstyr har dog generelt været tæt på vedligeholdelsesfrit.

Link to comment
Share on other sites

Det synes jeg helt sikkert du skal gøre.. !!

Der er mange der ikke kan lide at bruge armene og i stedet holder ved de små håndtag (også mig selv), hvor andre har det omvendt.. så lad dig ikke skræmme af det til armene hvis du ikke kan lige det.. !!

//Anita

Sådan helt generelt er jeg SLET ikke til brug af arme og/eller ben :tongue: Kredsløbsudstyr er slet ikke mig - må hellere få en af fitness sherifferne med ind i centeret...

Link to comment
Share on other sites

Du kan sammenligne med AMT'en fra Precor og se hvilken du syntes er bedst og mest prisvenlig.

AMT'en er efter vores vedligeholds ansvarliges mening meget solidt konstrueret, men vi har ikke haft den stående, så vi har kunnet se hvordan holdbarheden har været.

Precors udstyr har dog generelt været tæt på vedligeholdelsesfrit.

Det er også hvad jeg sådan generelt har fået af meldinger om deres udstyr. Prisen ser generelt meget fornuftig ud også.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share