Den evige light kamp!


Underwear
 Share

Recommended Posts

Jeg står og skal bruge links der bekræfter cola light ikke feder. Gerne noget fra fornyligt.

Jeg er for tusinde gang røget ind i diskution om hvorvidt light feder.

Jeg mener som altid light ikke feder (ikke at det er sundere, blot at det ikke feder).

Jeg har googlet, men finder kun andre fora (eller tråde her) som er ret forældret.

Kan I ikke lige komme med links til lægers konklusioner af hvad de mener om light.

Jeg kan kan ikke bruge, "jeg har en gang læst..." til noget... Der skal stå udført af doktor ved-alt-om-light :wink:

Det skal være så kan printe det ud, tvinge min ven til at læse og bagefter få ham til spise papiret når han ser jeg har ret (håber jeg da jeg har ret, ellers er har ikke set den her tråd. I was never here :tongue: )

Link to comment
Share on other sites

Jeg står og skal bruge links der bekræfter cola light ikke feder. Gerne noget fra fornyligt.

Jeg er for tusinde gang røget ind i diskution om hvorvidt light feder.

Jeg mener som altid light ikke feder (ikke at det er sundere, blot at det ikke feder).

Jeg har googlet, men finder kun andre fora (eller tråde her) som er ret forældret.

Kan I ikke lige komme med links til lægers konklusioner af hvad de mener om light.

Jeg kan kan ikke bruge, "jeg har en gang læst..." til noget... Der skal stå udført af doktor ved-alt-om-light :wink:

Det skal være så kan printe det ud, tvinge min ven til at læse og bagefter få ham til spise papiret når han ser jeg har ret (håber jeg da jeg har ret, ellers er har ikke set den her tråd. I was never here :tongue: )

Hmm... mit bud ville være at få skrevet de forskellige stoffer ned og så ringe til din læge (hvis han/hun gider høre på det) og så få en lille snak om det.

Det er vel ikke sådan, at Cocacola har fremlagt en rapport om, at deres produkter feder og evt nogen der ikke gør - så dem kan du ikke spørge.

Link to comment
Share on other sites

Problemet er at personen har set Rabet'en eller noget i den stil. Hvor de har sagt et eller andet. Jeg har ikke selv set/hørt det, men jeg går ud fra de har viftet en af de typiske med at light ikke mætter og at man så spiser mere og bliver tyk... Og det er så lights skyld. :dry: Hvilket jo er pisse-sig-selv-i-bukserne-logik.

Det med at der ikke er nogen kcal i, gør ikke at jeg kan sige det ikke feder. For det siger jo ikke noget om eventuelle bivirkning ved kunststoffer, altså om det øger insulin udskældelsen ligesom almindelig sukker - som også gør at man holder på fedtet. Ret mig endelig hvis jeg tager fejl. Jeg sagde ikke dette til ham, da jeg ikke kan huske helt præcis hvordan det er. Så hellere holde mund end at sige noget forkert. Så vil jeg hellere sige forkert her og blive rettet :blush:

Bevisbyrden må ligge på den anden side. Vedkommende må fortælle dig hvad det er de mener i en cola light der feder?

Det er sjovere at have ret og træde i det :tongue:

Edited by Underwear
Link to comment
Share on other sites

Spekulationerne ligger i om man begynder at spise mere hvis man indtager sødemiddel, da kroppen da "snydes". Der er specielt et studie, som løber over 10 uger der giver nogle brugbare resultater. Andre undersøgelser har eftersigende ikke varet særlig længe. Det skal siges at jeg ikke selv har læst undersøgelsen, men har fået det gennemgået til holdtimer.

Nu skriver jeg bare direkte af fra de slides vi fik udleveret.

Formål: At undersøge ændringer i ad libitum energi- og makronæringsstofindtagelse, vægt og kropssammensætning i løbet af 10 ugers supplementering med enten sukker eller ikke-energigivende sødestoffer.

Design: I 10 uger indtog overvægtige mænd og kvinder enten supplement med sukker (n=21) eller ikke-energigivende sødestoffer (n=20). Svarende til enten 3,4 MJ og 152 g sukker eller 1MJ og 0 g sukker.

Konklusionen for undersøgelsen var, at overvægtige personer der indtog ret store mængder sukker (28 E%), primært som drikkevarer, havde en øget energiindtagelse, vægtøgning, fedtmasse og blodtryk efter 10 uger. Dette kunne ikke observeres i en tilsvarende gruppe der indtog ikke-energigivende sødestoffer.

Raben A, Vasilaras TH, Møller AC, Astrup A. Sucrose compared with artificial sweetners: different effects on ad libitum food intake and body weight after 10 weeks of supplementation in overweight subjects. Am J Clin Nutr 2002; 76: 721-9
Link to comment
Share on other sites

Nu er light jo en meget generel betegnelse, som bare betyder "der er mindre af et-eller-andet" typisk det totale energiindhold men nogengange bare fedtmængden.

Light cola er faktisk lidt specielt, idet det indeholder ca 0 kcal og udelukkende er søddet med sødemiddel.

"Problemet" kan deles i to:

1. Kan kroppen lave fedt ud af ingenting? NEJ, og kan din ven ikke acceptere dette, så ville jeg droppe diskussionen og stemple ham udenfor pædagogisk rækkevidde.

2. Kan sødemiddel på en eller anden måde have en effekt der enten gør at kroppen har større "lyst" til at gå i fedtlagringsmode eller får det folk til at spise mere, så de indirekte tager på af sødemidlet.

Der er lavet mange forsøg med det stads og generel konsensus er uden tvivl at det gør ikke de påstande nævnt i punkt 2. Der er visse forsøg som kunne indikere af det gør, men ud over at jeg ikke kan gå i detaljen med kritik af disse, så er det tydeligvis ikke noget generelt fænomen.

Googlede lige denne:

Kilden: http://www.eurekalert.org/pub_releases/200...c-sct020808.php

<h1 class="headline">4 myter om kunstige sødemidler</h1> Amerikanske kost-forskere går nu direkte i rette med teorien om, at man bliver tyk af kunstige sødemidler.

Af Marianne Fajstrup

Fredag den 8. februar 2008, 19:18

Kritikken af teorien har fire hoved-punkter:

1. Der er tale om meget små forsøg.

Den første lancering af teorien i 1989 var baseret på 24 mennesker. De seneste overskrifter kommer efter et forsøg med 27 laboratorierotter.

2. Kroppen frigiver ikke insulin som reaktion på en sød smag

En af forklaringerne på at man tager på at kunstige sødemidler, skulle være, at når man smager noget sødt, frigiver kroppen insulin i forventning om at der bliver brug for det til at nedbryde sukker. Overskuddet af insulin skulle så gøre en så sulten, at man spiser mere bagefter.

Denne præ-udløsning af insulin er dog ikke påvist. Tværtimod er det vist, at det meget udbredte sødemiddel aspartam ikke udløser en ekstra insulin-produktion.

3. Dyreforsøg med kost kan ikke overføres til mennesker

Et nyligt forsøg med rotter viste, at enhver smag af "lav-kalorie" kost får rotterne til at spise mere af noget andet, selv af salt. Men effekten er kun påvist hos fire uger gamle rotteunger og forsvandt fire uger senere.

4. Sødemidlerne vænner os til, at ting skal være søde

Kritikere af sødemidler siger, at mere vil have mere: Når vi spiser og drikker så meget sødt, får vi større behov for sødt.

Men den søde tand er medfødt, siger ernæringsforskerne bag den seneste store undersøgelse til støtte for sødemidlerne.

Fra vi er spæde, reagerer vi positivt på den søde smag - det er ikke en tillært eller kulturel reaktion.

Kilde: Bellisle, F. and Drewnowski, A. (2007).

En lidt mere "kritisk" holdning fra vores gode ven Hr Arne Astrup:

http://www.arne-v-astrup.dk/stimulerer%20kunstige.htm

Han slutter af med (min fremhævning):

I vores rådgivning har vi belæg for, at advare mod de sukkersødede drikkevarer, og skal man endelig have sødet sodavand, så er det bedre at vælge de kunstigt sødede end de sukkersødede. Men vi har en mistanke om, at kunstigt sødede drikkevarer hos måske 40 % af befolkningen kan stimulere appetitten, og denne gruppe ville måske tabe sig yderligere hvis de drak vand i stedet for. Det er derfor vanskeligt generelt at anbefale brug at kunstige sødemidler, før vi bedre forstår hvorledes de indvirker på appetitreguleringen.
Link to comment
Share on other sites

Det kommer jo an på, hvad du forbinder med light-produkter.

Mener du coca-cola light og sprite zero, så feder de jo ikke i sig selv. Der er stort set ingen kalorier i og kan dermed ikke fede. Der er visse forskere, der hævder, at de øger sulten, men dette er vidst en individuel svag. Jeg følger mig i hvert fald mere "mæt" efter, at have drukket en halv liter cola-light.

Forbinder du derimod light med varer, der blot har lavt fedtindhold, så er det ikke sikkert, at det feder mindre end et tilsvarende "ikke-light" produkt. Fedtet er ofte skiftet ud med sukker eller andre ting, der gør, at kalorieindholdet ender med at være noget nær det samme som "ikke-light" produktet. Det handler reelt set kun om, hvor højt kalorieindholdet er, hvor meget det feder.

Link to comment
Share on other sites

Om light-sodavand øger sultfornemmelsen skal jeg ikke kunne sige, det er ikke min personlige erfaring.

Jeg blev dog rystet over denne artikel i BT fra deres såkaldte "personlige træner, slankecoach og livsstilsvejleder" i og med at jeg ikke ser tegn på at vedkommende har set på hvad der rent faktisk er evidensbaseret og hvad der ikke er:

Tager man på af light sodavand?

Hej Evy,

Da vi er på slankekur herhjemme, så vi kan blive sommerklar, er vi blevet uenig om at man må drikke sukkerfri sodavand (feks. Pepsi Max), da min mand har hørt at kroppen reagere som om den får sukker og derved ødelægger kuren.

Med venlig hilsen

Os på kur

Drik vand!

Kære jer på kur,

At I skriver til mig at I er på slankekur hjemme hos jer, for at blive sommerklar. Vil jeg altså lige begynde med at skrive til jer at slankekurer jo ikke virker. Men det ved I jo nok. I ved også at hvis I skal tabe fedt skal der ekstra meget vand til for at kroppen kan skille sig ad med sine affaldsstoffer og effektivt forbrænde mere fedt?

At drikke sukkerfri sodavand svarer til at spise tyggegummi. Du bilder maven ind at den får noget godt, men tværtimod. Det svarer til at spise et æble som mellemmåltid, når man er sulten. 10 minutter efter vil du være dobbelt så sulten, som før du spiste det.

Alle light, eller Max og Zero sodavand indeholder kunstige sødemidler. Sødemidler menes at skulle give hukommelsestab og fordøjeproblemer. Når du drikker light sodavand, får du lavt blodsukker, og det er derfor du bliver mere sulten. Og derfor spiser man mere. Nogen sødemidler menes ligefrem at være kræftfremkaldende. Læger råder børn til at drikke alm. sodavand frem for light, selvom vand klart er bedst.

Så helt klart et lille råd til jer, drik rigeligt med vand. Dehydrering er den største og mest almindelige fejl, der bliver lavet idag, især under slankekure. Undgå at lave denne fejl. Drik minimum 3 liter vand om dagen. Er du IKKE tørstig efter vand, er du ikke tørstig.

Held og lykke med jeres kur.

Hilsen fra Evy

Kan desværre ikke linke til artiklen, i det "Du har indsat et link til et website, der er blokeret af administratoren".

Synes det er underligt at så mange medier vælger at støtte sig op af personer uden en relevant faglig uddannelse og erfaring. Et andet eksempel er Lene Hanssons jævnlige visit i TV2's "Godmorgen Danmark".

Link to comment
Share on other sites

Keki -> Kender det godt... Jeg bliver også altid dobbelt så sulten 10 min efter at have spist et æble. :blink:

Magen til vrøvl skal man da lede længe efter, og sikke dygtig hun er til at holde liv i diverse myter og "vi tror dit og dat".

BT lader til at have en lidt sjov link formatering.

Til andre kan siden nås ved www.bt.dk -> kvinder -> Scroll ned til "skriv til eksperterne"

Link to comment
Share on other sites

Keki -> Kender det godt... Jeg bliver også altid dobbelt så sulten 10 min efter at have spist et æble. :blink:

Magen til vrøvl skal man da lede længe efter, og sikke dygtig hun er til at holde liv i diverse myter og "vi tror dit og dat".

BT lader til at have en lidt sjov link formatering.

Til andre kan siden nås ved www.bt.dk -> kvinder -> Scroll ned til "skriv til eksperterne"

Jeg har lige skrevet en kritik af svaret til Evy. Håber at der kommer en reaktion, for den slags "ekspert" svar er simpelthen for useriøst.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har lige skrevet en kritik af svaret til Evy. Håber at der kommer en reaktion, for den slags "ekspert" svar er simpelthen for useriøst.

Har selv tænkt på at gøre det samme, men synes endnu ikke helt at jeg har den faglige balast til virkelig at smide de virkelig gode argumenter på bordet - dem har jeg dog tænkt mig at tilegne mig gennem mit studie.

Synes dog alligevel at det er tankevækkende, at meget af det hun skriver er så komplet ulogisk og fundamentalt modstridende mod stort set al den viden, man kan tilegne sig på selv et relativt lavt niveau.

EDIT: Hold os orinterede hvis der kommer svar fra Evy/BT.

Edited by Keki
Link to comment
Share on other sites

"En ny undersøgelse slår fast, at kunstige sødemidler ikke øger appetitten. Det er eller blevet en gængs opfattelse blandt mange mennesker, selv om videnskaben har vist noget andet. Oven i købet kan det være en fordel at drikke light sodavand, fordi det tilfredsstiller noget af dit behov for sødt uden at trække på kaloriekontoen.

Kilder: European Journal of Clinical Nutrition/American Journal of Clinical Nutrition."

Link to comment
Share on other sites

"En ny undersøgelse slår fast, at kunstige sødemidler ikke øger appetitten. Det er eller blevet en gængs opfattelse blandt mange mennesker, selv om videnskaben har vist noget andet. Oven i købet kan det være en fordel at drikke light sodavand, fordi det tilfredsstiller noget af dit behov for sødt uden at trække på kaloriekontoen.

Kilder: European Journal of Clinical Nutrition/American Journal of Clinical Nutrition."

Links?

Jeg har kun kunne finde noget hvor jeg skulle betale for adgang

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share