Kvindelige Bodybuildere


Blomsterhunden
 Share

Recommended Posts

Efter som facts viser, at der er blevet fokuseret mere og mere på kroppens udsende de sidste år, tror jeg at mange er begyndt at "holde fingrerne fra kagen". Jeg er også sikker på at der er langt under 50% af danske piger der vil se bedre ud men ikke gøre noget ved det.

Men jeg tror at De der indtager meget usundt (kager, slik, etc.), inderst inde godt ved de ikke er "perfekte", men er tilfredse med deres udsende.

Jeg syntes det er langt mere facinerende at kvindelige bodybuildere bevidst "kæmper" for at overskride andres idealer. De modstrider idealet bevidst, det gør "små-chubby" piger ikke.

Det er så det jeg ikke er helt enig i... De små chubby pigerne gør det også bevist, men det sker til forskel fra BB pigerne i en retning de egentlig ikke ønsker og gør alligevel ikke noget ved det.

Og desværre ser det ud til at vi ikke er langt fra at hver anden dansker er for fed (det er allerede flere end hver tredje) - det er i hvert fald trenden så langt og den viser ikke rigtig nogen tendens til at vende. Og udover de overvægtige, er der alle skinny fat folk som også har et helbred som ligger i fare for at ryge ned ad bakke, selv om de på vægten har en ganske fin BMI.

Edited by linis
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 53
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Det må jeg jo give dig ret i, men jeg syntes det er ligemeget hvad, hvis det skader, er det "værre" at gøre det med overlæg, end at det kommer ubbevidst. Piger spiser jo ikke for at blive fede, det er bare en udbredt livstilssygdom, ligesom rygning. Hvilket (rygning) bare ødelægger koppens indre, så man ikke lægger mærke til det. Men at tage sterioder, og andre muskelfremmende præparater, er med fuldt overlæg, og langt mere skadeligt end fedme og rygning.

Link to comment
Share on other sites

Det må jeg jo give dig ret i, men jeg syntes det er ligemeget hvad, hvis det skader, er det "værre" at gøre det med overlæg, end at det kommer ubbevidst. Piger spiser jo ikke for at blive fede, det er bare en udbredt livstilssygdom, ligesom rygning. Hvilket (rygning) bare ødelægger koppens indre, så man ikke lægger mærke til det. Men at tage sterioder, og andre muskelfremmende præparater, er med fuldt overlæg, og langt mere skadeligt end fedme og rygning.

Der er forskel på aktivt at presse og pine sig væk fra det stereotype kvindeideal og så at overspise sig fed.

Dog kan jeg slet ikke følge dig, når du siger at det er ubevidst når folk æder sig fede og at overvægt i sig selv er en livsstilssygdom.

For det første er man pænt bevidst om at man er fed. Kroppen og dellerne kan man ikke løbe fra.

Medgivet, der er nogle der er så dumme at de ikke ved at pizza og cola og kager er potentialt fedende fødevarevalg, men det er ikke idioti der fører til det her, dårlige valg fører til det.

Du skal også passe på med at sætte universelt lighedstegn imellem bodybuilding og steroider.

Der er atleter der konkurrer clean og folk der gør det modsatte. Der er en klar forskel på de to grupper vil jeg mene.

Bodybuilding i sig selv er ikke nødvendigvis mere skadelig end andre populære konkurrenceidrætter. Bodybuilding med steroidebrug, især hos kvinder er et helt andet overdrev og ekstremt fopretagende end clean kvindelig bodybuilding.

Link to comment
Share on other sites

Der er forskel på aktivt at presse og pine sig væk fra det stereotype kvindeideal og så at overspise sig fed.

Dog kan jeg slet ikke følge dig, når du siger at det er ubevidst når folk æder sig fede og at overvægt i sig selv er en livsstilssygdom.

For det første er man pænt bevidst om at man er fed. Kroppen og dellerne kan man ikke løbe fra.

Medgivet, der er nogle der er så dumme at de ikke ved at pizza og cola og kager er potentialt fedende fødevarevalg, men det er ikke idioti der fører til det her, dårlige valg fører til det.

Du skal også passe på med at sætte universelt lighedstegn imellem bodybuilding og steroider.

Der er atleter der konkurrer clean og folk der gør det modsatte. Der er en klar forskel på de to grupper vil jeg mene.

Bodybuilding i sig selv er ikke nødvendigvis mere skadelig end andre populære konkurrenceidrætter. Bodybuilding med steroidebrug, især hos kvinder er et helt andet overdrev og ekstremt fopretagende end clean kvindelig bodybuilding.

Altså, hvis vi tager udgangspunkt i overstående billede: For det første har kvinder ikke den hormonelle

forudsætning for at komme til at se sådan ud.

For det andet, skal der være en vis koncentration af det mandlige hormon testosteron, til stede, før man opbygger sådanne mængder muskelmasse.

Og der er kun muligt at få en så høj koncentration af testosteron, med en eller anden form for muskel fremmende præparat.

(Vi spørger selvfølgelig ikke om hvad der driver "normale" kvindelige bodybuildere, men ekstremistisk bodybuilding.)

(mange tak for de mange godt svar indtil videre, håber der kommere flere :D Vi har haft fantastiske fremskridt i vores opgave.)

Link to comment
Share on other sites

Hey det kan godt være det er nødvendigt hvis man vil blande sig i toppen, men det er nødvendigt at skelne imellem dopede og ikke dopede bodybuildire hvis det skal give mening.

For kvindelige dopede atleter har dopingen så mange omkostninger, at det er i en helt anden boldgade.

Link to comment
Share on other sites

Lige en tilføjelse:

I de lavere vægtklasser kan man godt være med i toppen i BB uden at tage noget.

Kragen har ligget i top3 flere gange i 82,5 clean. Er han lige så imponerende som et hakket 110kg's krudmonster?

Ikke hvis man er pjattet med freaks. Men han er med i toppen i sin klasse og er et eksempel for dem der vil se muligheder for en clean atlet der har kæmpet for hvert et gram muskel på hans krop. Det er mere ispirerende for mig til hver en tid.

Link to comment
Share on other sites

Og der er kun muligt at få en så høj koncentration af testosteron, med en eller anden form for muskel fremmende præparat.

det er ganske enkelt ikke helt korrekt... for det første er testosteron ikke når så potent anabolt, som det har ry for...

Og man kan sagtens bygge stor masse på et optimalt forhold mellem træning, restitution, kost og gode gener, hvis vi snakker meget store..!

Hvis det skal være i forhold til billedet... snakker vi jo BB vs. ekstreme BB!!, og så snakker vi højst sandsynligt forbrug af vækstfremmere af den ene eller ande kaliber!!

men gode træning, kost og især gode gener kan altså bære en langt!

Link to comment
Share on other sites

Det kan jeg kun give dig ret i Poul :)

Og det er lige præcist den drivkraft vi søger svar på. Hvorfor nogle mennesker er villige til at pumpe sig med div. stoffer, bare for at vinde en pokal.

Hvorfor melder folk sig til popstars, paradise hotel og diverse andre 15 minuts of fame serier!? Jeg mener, et potentielt svar ligger der...

hvilken litteratur arbejder I med, for svarene kan ligeledes ligge der.!

Link to comment
Share on other sites

Det kan jeg kun give dig ret i Poul :)

Og det er lige præcist den drivkraft vi søger svar på. Hvorfor nogle mennesker er villige til at pumpe sig med div. stoffer, bare for at vinde en pokal.

Men hvorfor så specifikt Bodybuilding? dte kunne ligesågodt være cykling, atletik, NFL etc..

Link to comment
Share on other sites

Det er nok ikke liige fame der driver en bodybuilder...

Bliver deltagerne i popstars og paradise hotel berømte....? Nej vel?

Det handler om, at danne sig en identitet... Negativ opmærksomhed er bedre end ingen opmærksomhed...

alle har projekter, for nogle er det oaradise hotel (og imo gøre sig selv til grin på tv), mens det for andre er kroppen!

Link to comment
Share on other sites

Bliver deltagerne i popstars og paradise hotel berømte....? Nej vel?

Det handler om, at danne sig en identitet... Negativ opmærksomhed er bedre end ingen opmærksomhed...

alle har projekter, for nogle er det oaradise hotel (og imo gøre sig selv til grin på tv), mens det for andre er kroppen!

Altså. . . Folk er jo ellevilde efter at komme på S og møde paradise "stjernerne".

Du kan også se hvordan det gik med håret efter sidste års show... Nu er det på mode med oceaner af voks i - hvor det stritter i alle retninger... No wonder at det kaldes "paradise hår"

Så jo, de bliver berømte hos unge - der vil være som dem - for de får jo netop uendelig meget opmærksomhed - og jeg tror, at for mange er det en drøm at ligge som top 10 mest viste profiler på dkbn!

Edited by Kristoffer88
Link to comment
Share on other sites

Som jeg skrev i mit første indlæg: Det særlige ved bodybuilding er at fokuset og træning er rettet mod hvordan resultatet SER UD. Alle andre sportsgrene går det ud på at finde ud af hvordan det VIRKER.

Derfor synes jeg også at det er et interessant spørgsmål at stille, i særdeleshed over for de ekstreme eksempler af bodybuildene kvinder.

Mænd er i den forbindelse mindre interessante, fordi "urmekanismer" på mange måder lader det være mere naturligt at mænd søger et muskuløst udseende. Så ud fra det, kan det med god vilje godt ”forsvares” at mænd træner sig ekstremt store med alle midler i brug. (Jeg må vel hellere skrive til de der ikke forstår dette: at når jeg sætter citationstegn omkring forsvares, er det fordi jeg ikke mener det som sådan er forsvarligt at bruge kunstige midler, men set ud fra et antropologisk og sociologisk synspunkt, så giver det en vis form for mening)

Når kvinder vælger at gå til ekstremerne (fint med eksempelbilledet, så vi kan se hvad vi snakker om), bliver det svært at forklare det ud fra teorier om hvad der driver det almene menneske. For der ligger ikke nogen ”urkraft” der skulle berettige kvinder til at søge et ekstremt muskuløst udseende. Spørgsmålet hvorfor disse kvinder på trods af det så alligevel vælger at gøre det, synes jeg da også er interessant at få besvaret.

Måske ligger svaret i diversitet – altså, for alle slags kvinder er der en mand (og vice versa). Som nævnt er der jo andre særlige typer, der også falder uden for det ”normale” billede: ekstremt piercede, kæmpe siliconebryster osv. Disse typer finder som regel også en mage, netop pga deres særlige tilegnede egenskaber.

Hvis diversitet er tilfældet, er vi tilbage ved egenanalysen: Hvorfor synes den store brede masse at disse typer er ”freaks”. Og hvorfor generer vi i vores moderne civilisation disse særlige typer. (Når man ser på såkaldte ”primitive” kulturer, er der sjældent så ekstreme tilfælde at finde som i vores)

Nu har jeg bemærket en stemning blandt indlæggene af at føle sig trådt over tæerne, når ”det lige var bodybuilding og ikke andre sportsgrene” opgaveskriverne havde valgt.

Men som jeg indledte med, det særlige ved bodybuilding er at fokuset er på hvordan det SER UD. Dermed kommer den ekstreme del af sporten (og i særlig grad for kvinders vedkomne) exv. meget mere til at ligne de ”miss” (og her mener jeg ikke fitness) skønhedskonkurrencer, der ofte vindes af kvinder der har ladet sig plastisk operere netop udelukkende for at vinde disse konkurrencer.

At idealbillederne så ligger i hver sin ende af femininitet/maskulinitets-skalen er så en anden sag, og det er nok netop det spørgerne søger at få svar på – altså, hvorfor vælger nogle kvinder at søge mod udseende som i den grad er præget af maskulinitet. Og hvad er det der gør at alle midler tages i brug for at nå det mål.

Til spørgerne: Jeg håber ikke jeg har lagt ord i munden på jer.

Jeg håber også at vi herinde får lov at få indblik i, hvad jeres resultat bliver af anstrengelserne.

(En helt anden ting: anonymitet er fint i visse sammenhænge og under særlige omstændigheder, men det er nu god praksis at underskrive i hvert fald første gang man ankommer til et nyt forum. Jeg synes fx det kunne være interessant at vide hvordan kønsfordelingen er i jeres gruppe. Og det ville jeg typisk kunne udlede af nogle navne.

Hvad også kunne være interessant at vide er jeres egen baggrund, hvorfor I har valg emnet, dyrker I selv sport, hvad er jeres forhold til bodybuliding som sådan...)

Vh

Søren

Edited by Sir1
Link to comment
Share on other sites

Profilerne er indretet til det du efterspørger. Derudoever skriver folk forskellige ting i deres logs.

Du får ikke rigtigt nogen til at starte deres indlæg i en tilfældig tråd med en personlig profil :wink:

Maskulinitet er også in "the eye of the beholder".

Hvis vi taler om ikke dopede bodybuildere kan man tale om en kraftfuld atletisk fysik, frem for en maskulin fysik.

Hvis vi taler clean atleter handler det om hvorvidt man associerer muskler og lav fedtprocent med noget maskulint. Det kan det være, men også det modsatte.

http://images.google.se/images?hl=da&c...sa=N&tab=wi

http://images.google.se/images?hl=da&c...sa=N&tab=wi

Link to comment
Share on other sites

At idealbillederne så ligger i hver sin ende af femininitet/maskulinitets-skalen er så en anden sag, og det er nok netop det spørgerne søger at få svar på – altså, hvorfor vælger nogle kvinder at søge mod udseende som i den grad er præget af maskulinitet.

Så lad mig formulere det sådan:

"At idealbillederne så ligger i hver sin ende af hvad man kunne kalde en proto-/stereotypisk femininitet/maskulinitets-skala er så en anden sag, og det er nok netop det spørgerne søger at få svar på – altså, hvorfor vælger nogle kvinder at søge mod et udseende som i høj grad er præget af maskulinitet (altså det forhold taget i betragtning at mænd hormonelt set i langt højere grad er disponeret for at udvikle muskelmasse og kvinder disponeret for at have et "blødere og rundere" udseende i kraft af en naturlig højere fedtprocent)" :wink:

Nu er det jo stadig ekstremerne problematikken drejer sig om, sådan som det postede billede viser. Men enig: grænsen mellem hvad der anses for at være maskulint/feminint er individuel - og kulturelt betinget (hvis man ser på kunst gennem tiderne vil man få et tydeligt billede af det!)

Vh

Søren

Edited by Sir1
Link to comment
Share on other sites

Hvis det højeste man kan opnå her i verden, for mange er at opnå andres anerkendelse, som du selv skriver, syntes jeg du selv anser en person der ikke prøver at opnå andres anerkendelse som unormal.

Og er det at være fodboldspiller for 20 år siden, ikke det samme som berømt ?

Jeg syntes du modsiger dig selv, jeg vil ikke afvise jeg har misforstået dig, men jeg syntes bare ikke det hænger sammen.

For mig er det ikke specielt vigtigt at få andres anerkendelse, derfor synes jeg ikke der er noget unormalt i ikke at stræbe efter dette som det primære i ens liv, så nej, jeg modsiger ikke mig selv.

Der er en fundamental forskel på at ville være berømt fodboldspiller og bare at være berømt. Den berømte fodboldspiller er kendt fordi der er noget han er god til, at et barn har en drøm om at være så god til noget at alle ved hvem han/hun er synes jeg er en fin målsætning. Vil man bare være kendt, uanset af hvilken grund, nærer man ikke noget ønske om at være god til noget, bare at være én alle ved hvem er, det er da ufatteligt tomt efter min mening.

Link to comment
Share on other sites

Hej Søren, Vi er 3 Drenge på 17-18 år. Grunden til at vi lige har valgt dette emne, er at vi skulle lave en synopsis opgave, omhandlende kroppen, sundhed og historien bag valgte emne. Vi fandt det så, at bodybuilding var væsenligt, da "trængen til at være stor", går helt til bage til antikkens grækenland, og andre gamle kulture. Men vi manglede noget af den baggrunds viden i her inde kunne bidrage til, og har været fantastiske til ;)

Jeg skal nok lægge en meddelse ind om hvordan det er gået.

Vi har fået den hjælp vi ønskede, og det er vi meget glade for, da vi som sagt fandt emnet lidt utilgængeligt, da vi ikke selv træner i fitness centre, dog går til lidt håndbold og spiller musik.

Mange tak for hjælpen :4thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Som mange har sagt, er bodybuildere drevet af det samme som andre elite udøvere. I spørge hvorfor de vil gå til ekstremer, så de skader sig selv.. det gør alle elite udøvere. Det er et kendt faktum at elite sport ikke er sundt, men driv kraften til at komme frem, og til at sejre er større end viljen til sundhed.

Jeg tror ikke at kvindelige bodybuildere vil "trodse" noget skønhedsideal, jeg tror bare de er ligeglade med hvad masserne synes, og i stedet er styret af hvad de selv synes, hvis du fx. spørge en kvindelig bodybuildere, vil jeg tror hun selv synes hun ser godt ud som hun gør!

Hvad der undre mig er, at i vil skrive en opgave, der tilsyneladende har et negativt billede på folk der går mod strømmen... det er da dem der bare følger efter der er galt på den!

Link to comment
Share on other sites

Altså. . . Folk er jo ellevilde efter at komme på S og møde paradise "stjernerne".

Du kan også se hvordan det gik med håret efter sidste års show... Nu er det på mode med oceaner af voks i - hvor det stritter i alle retninger... No wonder at det kaldes "paradise hår"

Så jo, de bliver berømte hos unge - der vil være som dem - for de får jo netop uendelig meget opmærksomhed - og jeg tror, at for mange er det en drøm at ligge som top 10 mest viste profiler på dkbn!

Ok, du ved tydeligvis mere om Paradise Hotel, end jeg gør!! Jeg trækker mine ord tilbage..., men jeg mener stadig, der ligger noget opmærksomhed/anerkendelse i folks projekter!!

En Ronnie Coleman-størrelse ville jo også skabe en form for anerkendelse og opmærksonhed, hvis han kom gående ned af gågaden... Folk finder noget de er gode til, og skabe deres egen personlige projekt/identitet omkring det.., hvilket er meget naturligt! Det, der er interresant med mine briller, er, hvorfor man vælger kroppen som projekt, fremfor fodbold, keramik eller noget tredje...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share