træthed om morgenen


phallasathene
 Share

Recommended Posts

Hej jeg ved ikke om dette er det rigtige sted at poste det her - men here it goes...

Jeg for det meste betragtet mig selv som et B+++ menneske idet det tager mig ekstremt lang tid at vågne om morgenen mindst to kopper kaffe ect det har næsten altid været sådan. Hvis jeg tvinger mig selv til fysik aktivitet får jeg tit ondt i hovedet småkvalme ect. Er der nogen der kender nogen kneb - eller har nogen idé om hvad man kan gøre - bortset fra at gå halvsovende gennem halvdelen af dagen?

på forhånd tak

Phallasathene :dry:

Link to comment
Share on other sites

Hej jeg ved ikke om dette er det rigtige sted at poste det her - men here it goes...

Jeg for det meste betragtet mig selv som et B+++ menneske idet det tager mig ekstremt lang tid at vågne om morgenen mindst to kopper kaffe ect det har næsten altid været sådan. Hvis jeg tvinger mig selv til fysik aktivitet får jeg tit ondt i hovedet småkvalme ect. Er der nogen der kender nogen kneb - eller har nogen idé om hvad man kan gøre - bortset fra at gå halvsovende gennem halvdelen af dagen?

på forhånd tak

Phallasathene :dry:

Sover du eftermiddagssøvn?

Og skal du ikke bare gå tidligere i seng?

Link to comment
Share on other sites

Well.

Der kan jo være flere faktore der spiller ind, din mad, din senge tider, vitamin mangel?

Jeg har oplevet at have et utrolig energi overskud når jeg sørger for at dyrke motion jævnelig, det kan være gåture, løb, styrketræning, svømning etc.

~Allan Pedersen

Edited by ap1983
Link to comment
Share on other sites

Tak for svar...

Jeg sover ikke om eftermiddagen - det er der at jeg er vågen ; ) jeg mener at kunne huske at jeg engang stod op kl 6 - "sov til middag" og så kunne holde mig vågen til 1-tiden -- så fremdeles det kørte lige indtil at jeg fik et normalt dagarbejde igen ;)

Jeg spiser vitaminpille, sund mad (frugt grønsager groft brød..) Jeg prøver at gå tidligt i seng 12 - 1 tiden

og så selvfølgelig varierer hvornår jeg vågner efter hvornår jeg går i seng. Men i princippet er det det samme om jeg går tidligt i seng - så sover jeg bare mere - eller hvad jeg spiser!

Men tager bare lang tid for mig at vågne - ca 1 1/2 time(!) hvor jeg er absolut træt småfryser ect jeg er ikke morgensur -men indadvendt og dybt koncentreret om at vågne.

Har måske lidt for lavt blodtryk...

Jeg har INGEN appetit om morgenen- lidt småkvalme - jeg har prøvet at tvinge mig selv til at spise " et ordentligt måltid" men jeg får mavekneb bliver endnu mere træt - så jeg klarer mig med et stykke frugt indtil at jeg er vågnet.

. Jeg vil prøve at motionere igennem - og se om det hjælper...; )

kh Phallasathene

Link to comment
Share on other sites

Tak for svar...

Jeg sover ikke om eftermiddagen - det er der at jeg er vågen ; ) jeg mener at kunne huske at jeg engang stod op kl 6 - "sov til middag" og så kunne holde mig vågen til 1-tiden -- så fremdeles det kørte lige indtil at jeg fik et normalt dagarbejde igen ;)

Jeg spiser vitaminpille, sund mad (frugt grønsager groft brød..) Jeg prøver at gå tidligt i seng 12 - 1 tiden

og så selvfølgelig varierer hvornår jeg vågner efter hvornår jeg går i seng. Men i princippet er det det samme om jeg går tidligt i seng - så sover jeg bare mere - eller hvad jeg spiser!

Men tager bare lang tid for mig at vågne - ca 1 1/2 time(!) hvor jeg er absolut træt småfryser ect jeg er ikke morgensur -men indadvendt og dybt koncentreret om at vågne.

Har måske lidt for lavt blodtryk...

Jeg har INGEN appetit om morgenen- lidt småkvalme - jeg har prøvet at tvinge mig selv til at spise " et ordentligt måltid" men jeg får mavekneb bliver endnu mere træt - så jeg klarer mig med et stykke frugt indtil at jeg er vågnet.

. Jeg vil prøve at motionere igennem - og se om det hjælper...; )

kh Phallasathene

Du siger du prøver at gå tidlig i seng, og det er 12-1tiden?? Hvor længe sover du så når du sover?

Link to comment
Share on other sites

Det er meget forskelligt hvor længe jeg sover ; nogle gange 11 timer andre gange 4-5 timer.

lyder egentligt lidt underligt kan jeg godt se...hm det kunne være at jeg skulle prøve at genopfinde et vækkeur...

Men det der med at småfryse og være lang tid om at vågne - det er det samme - hver gang. undtagen et par dage for et par uger siden da jeg kun spiste frugt og grønt der kunne jeg slet ikke falde i søvn. Jeg havde for meget energi...men så var jeg jo træt næste morgen når jeg vågnede fordi jeg havde sovet nok...

normalt sover jeg et eller andet sted mellem 6 og 9 timer.

kh

athene

Link to comment
Share on other sites

Søvnforskere siger at det vigtigste er at man står op på samme tidspunkt hver dag, også i weekenden. Hvis man kører på den måde, kan man bare gå i seng når man bliver træt. Hvis man står op på samme tidspunkt hver dag, skulle der også være basis for at sove mindre, med samme energiniveau.

Link to comment
Share on other sites

Hej igen

Jeg vil prøve at stå op på samme tidspunkt...og dyrke noget mere motion. Måske finde et eller indendørs jeg kan foretage mig for at få gang i systemet...

Men der ingen der kender til fænommenet at vågne langsomt ? jeg synes at det er generelt - om jeg sover meget eller lidt og hvornår jeg er gået i seng. Jeg kan bare ikke vågne rigtigt, og skal passe på i trafikken, med fumlegængeri ect. er dog lidt mere sikker på cyklen heldigvis.

Men "symptomerne" er:

Jeg fryser (også om sommeren i 27 grader)

Lidt svimmel

små kvalme (især ved fysisk hm udendørs aktivitet og spisning)

føler mig slet ikke vågen

kh athene

Link to comment
Share on other sites

Er det ikke meget normalt, at man fryser lige når man er stået ud af sengen? Lige meget hvilken temperatur rummet har.. Der er som-regelt varmere under dynen end ude i rummet.. :laugh: - Jeg fryser også hver morgen, når jeg står op, men det holder som regelt op, når jeg begynder at bevæge mig lidt og få lidt morgenmad.

Link to comment
Share on other sites

Jo det tror jeg da at det er normalt at fryse lidt om morgenen - men her snakker vi flere timer efter at jeg er vågnet - og går rundt i verdenen...

Men jeg tror jeg har fundet løsningen...; ) jeg fandt de her på netdoktor om lavt blodtryk

"...I dit tilfælde drejer det sig formentlig om en godartet såkaldt primær form for lavt blodtryk, som giver anledning til svimmelhed og træthed. Det er især ens hjerne og hjerte som kan reagere på for lavt blodtryk med iltmangel til følge (træthed, svimmelhed).

Behandlingen i dit tilfælde kan være god fysisk træning, som kan regulere dit blodtryk op til et mere normalt leje, samtidig med at dine gener kan minimeres..."

aha!

jeg må i gang noget god motion.

Phallasathene

Link to comment
Share on other sites

Hvis det er et meget slemt problem kan du kontakte scansleep

ScanSleep er en nordisk søvnklinik som i sin organisation har samlet en række af nordens førende eksperter indenfor den nye disciplin

"Sleep Medicine".

Vores formål er at hjælpe mennesker med søvnproblemer, søvnsygdomme og døgnrytmeforstyrrelser ved at tilbyde rådgivning, undersøgelse, diagnostik og behandling.

ScanSleep vil desuden udbrede kendskab til søvn, søvnens fysiologi, den normale søvns betydning for helbred og livskvalitet.

Scansleep består at læger og psykologer.. intet alternativt hokus-pokus

Link to comment
Share on other sites

Mange tak for infoen - jeg er efterhånden ved at synes det er et problem - jeg er blevet opdraget til og har jo vænnet mig til ikke at pive over "småting" men en hvis alvor omkring den tilstand er efterhånden ved at gå op for mig. Jeg er tit svimmel og bange for "at falde" og er efterhånden træt af at være træt, om man så må sige. Så jeg vil fortsætte med "kuren" og intensivere motionen - hvis det ikke hjælper vil jeg gå til lægen og høre om der er noget man kan gøre - ellers så må jeg indstille mig selv at skulle bruge 3-4 timer om dagen på fysiske aktiviteter. som dans og den slags for det hjalp - jeg kan godt huske at jeg havde det bedre - og var knapt så svimmel de de perioder hvor jeg dansede næsten hver dag...

Men det "fede" er at brikkerne pludselig begynder at falde på plads -- og jeg begynder at forstå de kropsfornemmelser jeg har.

fortsat god dag

Phallasathene

Link to comment
Share on other sites

Hej i fald at nogen skulle falde over tråden - og have brug mere info...fra Helse nyt:

Send denne side til en som det kan gavne Udskriv siden For lavt blodtryk: 6 tips til at få gang i dit kredsløb!

Mange mennesker har svært ved at stå op om morgenen

Hvem er arvefjenden for alle morgenhadere? Ja, det må da bestemt være vækkeuret, når det hver morgen k-i-m-e-r højt og larmende og maner en til at stå op. Specielt natteravne har store problemer med at komme ud af fjerene. Man føler sig træt, nedtrykt og energiforladt. Og når det efter flere forsøg endelig lykkes at komme ud af den lune rede, så bliver man ovenikøbet også svimmel.

For de fleste af morgenhaderne lider af for lavt blodtryk (hypotoni). Når de står op, strømmer blodet ned i venerne i benene og bliver stående. Dermed får hjernen for lidt ilt, og man bliver svimmel eller besvimer kortvarigt.

I modsætning til for højt blodtryk er for lavt blodtryk ikke nogen sygdom, men "kun" en funktionel forstyrrelse, som enten er en reaktion på en sygdom (hjertesygdom eller hormonel forstyrrelse) eller er arveligt betinget.

Her er nogle tips til, hvordan du får dit kredsløb op på mærkerne:

1. Bevægelse er vigtigere end medicin. Svømning, jogging, cykling - alt, hvad der kan bringe dit blodtryk op på mærkerne.

2. Bade med skiftevis koldt og varmt vand kombineret med børstemassage kan give en aktiv start på en ny dag for dem, der ikke kan lide at komme op.

3. Drik 1-2 kopper kaffe om dagen, samt rosmarin-te - og snup af og til et glas mousserende vin om aftenen kan sætte fut i dit kredsløb.

4. Tag et rosmarin-bad med jævne mellemrum. Også udvortes kan du bruge denne urt, som har en behageligt opkvikkende virkning.

5. Bindevævsmassage har en glimrende indvirkning på et blodtryk, der er for lavt. Tal med din læge - han kan evt. give dig en henvisning, hvis du har behov for bindevævsmassage.

6. Og hvis du alligevel føler dig træt i løbet af dagen, så læg dine underarme i koldt vand i 1-2 minutter og massér dem. Tør dem derefter grundigt. Derved sætter du gang i blodomløbet.

Kh

Phallasathene

Link to comment
Share on other sites

hehe fandt nogle yderligere oplysninger om hvad der afhjælper for lavt blodtryk

Har vidst endelig fået en forklaring på min morgentræthed - og det lidt mystiske fænomen at jeg tit ikke er træt dagen efter at jeg har drukket alt for meget rødvin...

Jeg har vidst for lavt blodtryk - ikke noget farligt bare noget der gør een lidt svimmel og træt

kan afhjælpes ved: hør så godt efter ; ) kaffe, rødvin, chilli, ingefær, hvidløg mousserende vin....og nåja røde bøffer...lol

Oh sweet life - here I come!

Kh P A

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes du skal måle dit blodtryk og/eller opsøge din læge inden du antager at trætheden skyldes for lavt blodtryk.. det kan sagtens have en anden årsag.

Man skal i øvrigt passe på med netdoktor og søgninger på nettet generelt.. man kan hurtigt tro, at man fejler en masse - og ja, jeg taler af erfaring :laugh:

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil tjecke op med lægen - det er ikke så smart at selvdignostisere - eller medicinere - selvom jeg nu medicinerede mig selv med rødvin igår - og ganske jeg springer ud af sengen...varme i hele kroppen...det kan der sikkert være mange årsager til - men det var herligt med lidt vino. Godt jeg snart skal i svømmehallen igen! Generelt er jeg vidst lidt af en natteravn...

:tongue:

Link to comment
Share on other sites

Jeg er desværre selv ufattelig langsom fra start - ofte skal jeg forbi klokken 13 før jeg for alvor kommer i hopla.

Men jeg har dog erfaret at selv om min hjerne er B-mennesker så er kroppen det ikke og at gå i seng klokken 23 i stedet for midnat gør en kæmpe forskel. Og hvis man ikke flere gange lægger sig på den anden side for at sove videre når man vågner om morgenen men står op første eller anden gang man vågner kommer man også langt.

At starte dagen med masser af postevand har også hjulpet da jeg går i dvale når jeg vågner dehydreret efter en nat uden væske - især hvis jeg også er gået tørstig i seng.

Link to comment
Share on other sites

JOg hvis man ikke flere gange lægger sig på den anden side for at sove videre når man vågner om morgenen men står op første eller anden gang man vågner kommer man også langt.

Det vil jeg forsøge at efterleve. Synes jeg er mest smadret de morgener, hvor jeg er vågnet en masse gange for så at sove videre.

Jeg er ligesom andre her i tråden virkelig en langsom starter.. Møder typisk på arbejde ved 9.30 tiden (thank god for flextid :bigsmile:), men får først typisk lavet noget effektivt efter frokost ved 12-tiden. Det er lidt belastende at første halvdel af dagen går med at være sløv, langsomt opfattende og virkelig tung i hoved og krop. Til gengæld er jeg super skarp og produktiv om aftenen og især sen aften :blink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share