Spis et æg om dagen - og dø!


Seefor
 Share

Recommended Posts

Et æg om dagen øger risikoen for tidlig død. Pas især på, hvis du er en midaldrende mand, advarer forskere.

Det er efterhånden flere år siden, at debatten om sundhedskadelige æg fyldt med kolesterol rasede. Nogle eksperter mente, at risikoen var stærkt overdrevet, men nu advarer amerikanske forskere igen imod, at man spiser et æg hver dag. De har fundet ud af, at man øger risikoen for tidlig død som følge af hjertekarsygdomme med 23 pct., hvis man spiser mindst syv æg om ugen.

http://fpn.dk/mad/kost_ernaering/article1318566.ece

Det er jo en diskussion, der er blevet taget et utal af gange. Personligt så satser jeg lidt på, at det er uskadeligt, da jeg let når op på over seks æg på en uge. De smager jo godt, og er proppet med næring og protein!

Men hvis man vil være helt sikker, så kan man vel bare købe æggehvider?

Link to comment
Share on other sites

Det kan godt være at det øger risikoen for hjertekarsygdomme, men er det virkelig noget som MOL's brugere skal passe på med?

Man må da formode at de fleste herinde ellers lever et aktivt liv (eller har et ønske om at gøre det), og er hjertekarsygdomme så noget man skal frygte? Eller er det mig der har misforstået noget?

Jeg har aldrig rigtig gidet sætte mig ind i alt det med kolesterol, hjertekarsygdomme, etc. da jeg altid har haft den (lidt naive, måske?) holdning, at så længe jeg spiser godt og varieret, samt holder mig i nogenlunde form, så er jeg nok ikke i så overhængende fare, uanset om jeg så spiser nul, et eller to æg om dagen!

Men jeg vil meget gerne høre fra folk der ved mere end jeg gør...

Link to comment
Share on other sites

Ved ikke lige hvordan de så kommer frem til det lige er æggene der er farlige

Heh, ja. Nogen gange kan man undre sig lidt over opmærksomhedssøgende forskere eller sensationskabende videnskabsjournalister. Et mantra med sådanne undersøgelser burde jo være 'Corelation does not imply causation', men det glipper vist tit.

Edited by Seefor
Link to comment
Share on other sites

Så står jeg sgu med det ene ben i graven... 7 æg om ugen? Prøv 42 :laugh:

42 æg om ugen er satme BB, men ikke særlig gennenmtænkt ud fra en økonomisk eller sundhedsmæssig vinkel. Er det hele æg - altså med blomme?

Men det smager jo godt det skidt!

Edited by Quantanamo
Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger
42 æg om ugen er satme BB, men ikke særlig gennenmtænkt ud fra en økonomisk eller sundhedsmæssig vinkel. Er det hele æg - altså med blomme?

Yup!

Men det smager jo godt det skidt!

Yup!!

Link to comment
Share on other sites

Dagens nyhedsbrev fra Precision Nutrition er om lige præcis den undersøgelse:

Last week a study was reported on, a study suggesting that eating more than 7 eggs per week can lead to premature death.

Uh, oh. I eat about 21 whole eggs a week (3 per day).

So I guess I should be dead already. But instead of getting worried, I'm chuckling. Laughing at the absurdity of it all.

You see, this idea, the idea that natural foods like eggs, lean meats, soybeans, whole grain cereals, etc. can inherently be bad for us, is so absurd that the only thing an intelligent person can do is chuckle.

First of all, the "egg study" is flawed and virtually meaningless.

Second of all, the media has it all wrong about the "goodness" or "badness" of specific foods. You see, very, very few foods either qualify as good or bad. Instead, it's our own physiological environment that sets the stage for how the food reacts within our bodies. Control the environment and the food part becomes ridiculously simple.

[..]

It's time to put the good food vs. bad food debate to bed once and for all.

Until next time,

JB

Link to comment
Share on other sites

På nogle dage koger jeg gerne fire æg og kyler dem lige lukt ned i gabet. :devil:

Amerikanske forskere < KongKent! :superman:

4 store skiver rugbrød

8 skiver kyllingepålæg

5 store æg

1 pakke bacon

ketchup

1/4 L mælk

Mælk og æg røres grundigt og steges på pande. Bacon steges på pande.

Det hele puttes på i rækkefølgen: kylling > ketchup > æggekage > bacon og til retten bundes den sidste 3/4 L mælk direkte fra kartonen.

Det virker når kroppen skriger på kolestorol.

Link to comment
Share on other sites

undskyld jeg bryder ind i tråden på den måde, men jeg er lidt doven.. hvordan får i spist jeres æg? fordi jeg gider ikke til at komme dem i gryden og alt det , og spiser i dem et specielt tidspunkt på dagen ..

Typisk som omelet/æggekage, spejlæg, hårdkogt på rugbrød eller bare håndkogte uden tilbehør. Spiser dem typisk til middagsmad eller aftensmad.. mest fordi jeg ikke gider slæbe rundt på æg til mellemmåltider :smile: Men hvis du ikke engang gider koge dem, så er mulighederne for tilberedning jo lidt begrænsede..

Link to comment
Share on other sites

undskyld jeg bryder ind i tråden på den måde, men jeg er lidt doven.. hvordan får i spist jeres æg? fordi jeg gider ikke til at komme dem i gryden og alt det , og spiser i dem et specielt tidspunkt på dagen ..

Koger dem. 11 minutter i kogende vand = perfekte, hårdkogte æg uden løbende blomme eller grå kant.

Link to comment
Share on other sites

aaargh jeg er ved at være så forbandet træt af den her slags undersøgelser.

De viser jo ikke en skid og der er så mange fejlkilder det er til at brække sig over.

Så kan man få kræft af for mange tomater, så er cola farligt hvis man drikker 1500 liter om dagen, kartofler giver synsskader osv.

Spis nu bare sundt og motioner. Thats it.

PS. Spiser selv i omegnen af 15-30 æg om ugen for tiden, fordi de smager godt!

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes det bliver forenklet lidt herinde.

Det handler jo om at have styr på sin kost, så produktionen af det gode kolesterol HDL stiger og det dårlige kolesterol LDL falder, eller holdes nede.

Det gøres bedst ved at spise en masse gode fedtstoffer og holde sig fra de dårlige (eller i hvert tilfælde begrænse dem) og samtidig begrænse indtaget af raffinerede kulhydrater (pasta lavet på hvedemel, ris og kager, hvidt brød)

Desuden er der nogle ting der kan hjælpe til at sænke det dårlige kolesterol. Bla krom, niacin tofu (sojaprodukter), hvidløg, øbler, havre og mange flere.

Hvis der ellers er balance i kosten og styr på indtaget af mættet fedt fra dyr, så er det ikke ægget man dør af.

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes det bliver forenklet lidt herinde.

Det handler jo om at have styr på sin kost, så produktionen af det gode kolesterol HDL stiger og det dårlige kolesterol LDL falder, eller holdes nede.

Det gøres bedst ved at spise en masse gode fedtstoffer og holde sig fra de dårlige (eller i hvert tilfælde begrænse dem) og samtidig begrænse indtaget af raffinerede kulhydrater (pasta lavet på hvedemel, ris og kager, hvidt brød)

Desuden er der nogle ting der kan hjælpe til at sænke det dårlige kolesterol. Bla krom, niacin tofu (sojaprodukter), hvidløg, øbler, havre og mange flere.

Hvis der ellers er balance i kosten og styr på indtaget af mættet fedt fra dyr, så er det ikke ægget man dør af.

Ved ikke med øbler og tofu, men der er ikke meget evidens for at chrom skulle have nogen gavnlig effekt på cholesterol.

Fra nedenstående artikel: "No significant effects were seen in this metaanalysis for different forms of Cr on normal subjects' lipid or glucose metabolism."

E. Balk, A. Tatsioni, A. Lichtenstein, J. Lau and A.G. Pittas, Effect of chromium supplementation on glucose metabolism and lipids: a systematic review of randomized controlled trials, Diabetes Care (May 22; 2007) [Epub ahead of print].
N. Kleefstra, S.T. Houweling, F.G. Jansman, K.H. Groenier, R.O. Gans, B. Meyboom-de Jong, S.J. Bakker and H.J. Bilo, Chromium treatment has no effect in patients with poorly controlled, insulin-treated type 2 diabetes in an obese Western population: a randomized, double-blind, placebo-controlled trial, Diabetes Care 29 (2006), pp. 521–525.
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share