At konvertere


Henning Friis
 Share

Recommended Posts

Efter at læst lidt om folks stats, så falder det mig i øjene, at der er alligevel er del herinde som træner styrkeløft, eller rettere sagt: Konverterede til styrkeløft...

Så spørger jeg jer: Hvad fik jer til det? Ikke kun jer som konverterede til styrkeløft, men også alle jer andre som måske gik fra anden sport til BB, eller fra styrkeløft til BB..

Jeg kan starte med min egen historie:

Jeg konverterede fordi jeg fandt ud at jeg var helt tosset med at træne squat og dødløft. Da jeg trænede BB, trænede jeg kun disse ting en gang om ugen, og på samme dag. Det irreterede mig efterhånden en del at det kun var en gang om ugen.Jeg så frem til den prøvelse, den behagelige smerte, ja hele den attitude at man virkelig trænede hårdt... :devil:

Bænkpres er selvfølgelig lækkert/hårdt at træne, men for mig er squat og især dødløft det som tæller mest. :cool2:

Andre ting som motiverede mig til at skifte til styrkeløft:

- Stod stille i bænkpres de sidste 6 måneder af min BB-tid.

- Har altid prioriteret funktionalitet fremfor udseende, især med tøj, så hvorfor ikke også med træning...!

- Behov for at være anderledes. Det er efterhånden lidt svært at finde en ung mand i dag, som ikke træner BB eller tilnærmet BB. Derimod er det noget sværere at opdrive styrkeløftere, især på min egen alder.

- Thomas J og hans salgstaler... ;)

Generelt så glæder jeg mig til hvert træningspas som involverer en af de 3 store løft , lige pånær let-bænk dag, hvor det eneste andet der trænes er skulder.

Hmmm... vil I mene at jeg har en forskruet forhold til min træning, hvis jeg siger at jeg på en lørdag aften har mere lyst til at tage i centeret og træne noget dødløft og squat end at tage i byen og hænge med slænget?? :biggrin:

Link to comment
Share on other sites

God konverteringshistorie xax.

Jeg er konverteret fra bb, men jeg har altid synes mest om det tunge basisøvelser. Jeg kan absolut heller ikke udelukke, at jeg vil køre en hypertrofi fase i ny og næ, for jeg savner faktisk at træne til failure. Det gode ved ikke at træne til failure, er at jeg nu kan træne min favoritøvelser flere gange om ugen. Den gik ikke da jeg trænede bb med sæt til failure :)

Min vigtigste grund til at skifte fra bb til styrkeløft, er at styrke alligevel var mit primære fremgangsparameter da jeg trænede bb. Der ud over synes jeg det er kedeligt og asocialt at skulle igennem hårde diæter (men al respekt for dem der gør det), og det er jo en del af "rigtig" bodybuilding.

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger

Jeg skiftede også over til styrketræning, da BB er noget som er meget svært, da det betyder at ens kost skal være 140% i orden hvis man vil have resultater. Det skal man selvfølgelig også i Styrketræning men der for man sådan set altid noget.

Link to comment
Share on other sites

Jeg træner primært BB, men bruger tillempet SL til at blive en bedre BB'er.

For mit vedkommende er forskellen, hvad målet er. I BB er det hypotrofi og i SL at få den bedste 1rm.

Hvis jeg skal vælge mellem de 2 tager jeg hypertrofi, men det betyder ikke at jeg er ligeglad med styrke.

Styrke er en nødvendighed for en ren BB'er og i den henseende hænger styrke og størrelse langt mere sammen end det gør for krudtede BB'ere.

Jeg kender en del der er krudtede og som træner med vægte der er ret lette. Det kan bare ikke lade sig gøre uden krudt og selv hvis det kunne, ville det være ynkeligt at være stor men svag.

Ud over det, er det også fedt nok at træne for styrke, men bare ikke hele tiden.

Derfor er SL noget jeg bruger i faser, så jeg kan håndtere større vægte, så jeg kan få mere hypertrofi.

Link to comment
Share on other sites

Hmm jeg har aldrig rigtig været i den ene eller anden lejer. Jeg har trænet for masse. Men hvem ønsker masse uden styrke. Jeg vil gerne være "halv" stor og rimelig defineret, men samtidig også stærk. Så det er sådan lidt blandet.

Jeg kan rigtig godt lide basis øvelser, og jeg er ikke for vild med maskiner. Jeg kan godt lide de "korte" trænings pas på cirka en time. Jeg har altid, og vil altid træne uden krudt. Så hvis jeg ikke kan blive større end jeg er, da jeg er hardgainer er der ikke noget at gøre ved. Men det må kunne lade sig gøre.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har det vist lidt som dig xax. Jeg kan heller ikke undvære lidt db curls og cardio, men jeg mener nu heller ikke, at det behøver at være et problem for en styrkeløfter. Styrkeløft handler vel om at løfte tungt i forhold til ens kropsvægt, så der er fornuft i at holde fedt% på et rimeligt niveau. Der udover er der jo også de sædvanelige helbredsmæssige argumenter for at dyrke cardio, og selv om det skulle vise sig, at cardio træning er en hindring for optimal styrke, så kan vi da glæde os over, at vi kun er hobby styrkeløftere :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share