OMG skal jeg virkelig have så meget protein?


vindruen
 Share

Recommended Posts

Hej

Har lige prøvet at finde ud af hvor mange gram protein man ca. skal have pr. dag og kan se at der er nogenlunde enighed om 1½ g. om dagen ca. pr. kg. legemsvægt. Det vil sige jeg skal spise ca. 115 g. protein om dagen! Jeg checkede så mine madnotater og kan se at jeg kun får 20-40 g. om dagen de fleste dage. Idag har jeg så fået 64 g. og syntes selv jeg havde været dygtig, men OMG.....jeg får jo alt alt for lidt??!! Hvilke konsekvenser kan det have? Jeg er midt i vægttab og har sådan set kun kigget på samlet energiindtag samt fordeling af energiprocenterne. Skal jeg tage det alvorligt at jeg ligger så lavt i protein eller er det kun vigtigt hvis man ønsker større muskler? Energiprocenten for mit proteinindtag har ligget ok mellem 15-25%.

Link to comment
Share on other sites

Hej

Har lige prøvet at finde ud af hvor mange gram protein man ca. skal have pr. dag og kan se at der er nogenlunde enighed om 1½ g. om dagen ca. pr. kg. legemsvægt. Det vil sige jeg skal spise ca. 115 g. protein om dagen! Jeg checkede så mine madnotater og kan se at jeg kun får 20-40 g. om dagen de fleste dage. Idag har jeg så fået 64 g. og syntes selv jeg havde været dygtig, men OMG.....jeg får jo alt alt for lidt??!! Hvilke konsekvenser kan det have? Jeg er midt i vægttab og har sådan set kun kigget på samlet energiindtag samt fordeling af energiprocenterne. Skal jeg tage det alvorligt at jeg ligger så lavt i protein eller er det kun vigtigt hvis man ønsker større muskler? Energiprocenten for mit proteinindtag har ligget ok mellem 15-25%.

Hvis du kun får 20g protein per dag bør du nok kligge poå det.

Det er sku ikke bmeget, 115g er måske ikke nødvendigt... Men 20g er imo alt for lidt.

Link to comment
Share on other sites

Hvilke konsekvenser kan det have? Jeg er midt i vægttab og har sådan set kun kigget på samlet energiindtag samt fordeling af energiprocenterne. Skal jeg tage det alvorligt at jeg ligger så lavt i protein eller er det kun vigtigt hvis man ønsker større muskler?

Jeg synes du skal øge indtaget - det er ikke kun vigtigt, hvis man ønsker øget muskelmasse, men også under et vægttab for ikke at miste alt for meget muskelmasse - hvilket også vil nedsætte forbrændingen og derfor kan gøre det svært at holde et vægttab.

Husk at det er per kilo muskelmasse, og ikke generel legmesvægt.

Hmm - både den alm. anbefaling på 1,5 - 2,0 g. protein ved styrketræning og den officielle anbefaling på 0,8 g. protein fra statens ernærings-whatever er da pr. kg. kropsvægt og ikke FFM.

Link to comment
Share on other sites

Hej

Har lige prøvet at finde ud af hvor mange gram protein man ca. skal have pr. dag og kan se at der er nogenlunde enighed om 1½ g. om dagen ca. pr. kg. legemsvægt. Det vil sige jeg skal spise ca. 115 g. protein om dagen! Jeg checkede så mine madnotater og kan se at jeg kun får 20-40 g. om dagen de fleste dage. Idag har jeg så fået 64 g. og syntes selv jeg havde været dygtig, men OMG.....jeg får jo alt alt for lidt??!! Hvilke konsekvenser kan det have? Jeg er midt i vægttab og har sådan set kun kigget på samlet energiindtag samt fordeling af energiprocenterne. Skal jeg tage det alvorligt at jeg ligger så lavt i protein eller er det kun vigtigt hvis man ønsker større muskler? Energiprocenten for mit proteinindtag har ligget ok mellem 15-25%.

Du kan umuligt kun spise ca 30g protein og samtidigt have din protein-energiprocent på 15-25%? :o

Bare i 1 dåse tun er der mere protein end i din dagskost!

Jeg vil i hvert fald råde dig til at spise lidt mere af det, da det nedsætter din appetit, og samtidigt sørger for at du mister mindre af din muskelmasse under vægttabet.

Husk at det er per kilo muskelmasse, og ikke generel legmesvægt.

Hr. K

Tommelfingerreglen lyder: 1½g protein pr kilo legemsvægt. Og ikke per kilo muskel.

Edited by klud
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share