vand éller kilde vand.


CHONG
 Share

Recommended Posts

hej allesammen!

her igår, tror jeg det var, så jeg en genudsendelse af tv programmet 'du er hvad du spiser', eller noget lignende det,

og der var en kvinde som drak en masse skidt, som bla. over 20 kopper kaffe, en masse cola, cacao, osv,

men så sagde hende værten også at hun drak mellem 4-5 liter kildevand om ugen, og det skulle hun stoppe med,

og drikke alm. vand, fordi det ville hun få det 'bedre' af.

men passer det? jeg drikker selv kildevand hvis jeg har fået købt noget, da jeg syntes det giver en bedre smag, ved ikke hvorfor, men det syntes jeg,

og så virker det mere frisk :)

men hvis nogle kunne svare mig på om det er 'usundt' eller 'ikke godt' at drikke kildevand forhold til vandet fra hanen, ville det være super! :)

mange tak! - D. Perling.

Link to comment
Share on other sites

Kvaliteten af det danske drikkevand er generelt meget god. Om den har været bedre tidligere, er jeg lidt usikker på, for der har været et par episoder de sidste par år, der så vidt jeg husker ikke var så fede. Fordelen ved vand fra hanen er, at det bliver kontrolleret i hoved og røv nærmest konstant, samt at det filtreres enormt grundigt. Det mener jeg ikke er tilfældet for kildevand. Jeg tror i bund og grund forskellen er minimal, men skulle jeg sætte penge på en af de to mht. sundhed, ville jeg foretrække vand fra hanen. Desuden koster det jo en promille af kildevand :smile:

Link to comment
Share on other sites

Jeg ved ikke om man vil få det bedre af at drikke vand fra hanen, men jeg mener at have hørt at kildevand er meget meget rent når det bliver tappet men problemet er bare at når det kommer ud til forbrugeren så er der vokset bakterier i, ikke så mange at det er sundhedsskadeligt men alligevel så mange at vandet fra hanen er bedre.

Link to comment
Share on other sites

Og hvis jeg ikke tager fejl, så er den samlede mængde vand der bruges til fremstilling, plastproduktion, transport osv. af en liter kildevand i nærheden af 50-100 liter

det er jo heller ikke altid de er alt for smarte dem i tv programmerne ;)

Link to comment
Share on other sites

For nogen tid var der et indslag (vistnok i Aftenshowet på DR1), hvor de prøvesmagte en masse fancy kildevand. Den dyreste kostede 495 kr. for en flaske (en liter, tror jeg). Konklusionen på en blindsmagning var, at det dyre vand smagte som postevand!

Hvis man synes, at kildevand smager godt og/eller man ønsker at signalere en bestemt livsstil ved at drikke kildevand, så er der ikke noget galt i det. Om den ene eller den anden slags vand er bedst, rent sundhedsmæssigt, det er vist meget tvivlsomt.

Selv klarer jeg mig udmærket med postevand. Dog er vandet meget rigt på kalk, i det område, hvor jeg bor.

Link to comment
Share on other sites

Hvis jeg husker rigtigt, er det Lena Hansson, der er vært på det skandaleprogram - hun har tidligere været en del omtalt herinde for hendes fuldstændig absurde slankemetoder og holdninger, der er langt ud i skoven. Tag det derfor med et gran salt. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Jeg læste en artikkel om drikkevandet herhjemme kontra kilde vand.

Som der bliver nævnt er drikkevandet herhjemme tjekket i hoved og røv hvorimod kildevandet ikke er hvilket et uddrag fra en rapport viste som var lagt i artiklen.

Det var en kort oversigt over div kemikalier som man havde fundet i forskellige kildevand som dagligt bliver solgt i de danske supermarkeder, kiosker osv.

Nu kan jeg ikke huske hvad der stod og det var også volapyk for mig, men en ting man havde fundet som jeg fandt ret morsomt var raket brændstof..

Link to comment
Share on other sites

Problemet med kildevand er at plasten som den opbevares kan afgive stoffer (måske ikke ligefrem parabener) som både smager grimt og nok heller ikke er det sundeste.(?)

Jeg bryder mig ikke specielt om smagen af postevand (Kbh ydrk) desuden er der en del neddysset polemik om kvaliteten

af rørene i København- så anbefalingen sidst jeg hørte efter var at man skulle lade vandet løbe i 20 sek før man brugte det som drikkevand - for at være sikker på at vandet ikke havde stået for længe i rørene - hvilket er absurt for hvem gør det - hver gang?

Jeg renser postevand i en kande, det står mig i ca 40 kr om måneden, jeg slipper for at slæbe og opbevare kildevand på flaske den eventuelle plastiksmag, og jeg bruger det til alt hvad jeg indtager - the kaffe, madlavning, brøddejen...- det smager bedre end det der kommer direkte fra hanen.

Desuden er det en belastning for miljøet "at bære vand over åen" vandet skal jo transporteres med lastbiler...

Phallas Athene den vandskelige

Edited by phallasathene
Link to comment
Share on other sites

Efter at have skrevet hvor dårligt det er for miljøet at købe vand på flasker må jeg jo indrømme jeg bruger kildevand til te, da det indeholder en del mindre kalk.

Kan jeg undgå det med en eller anden form for filtre? Jeg er skeptisk over for sådan noget, da jeg frygter det tilfører "noget" (kemikalier, "filterstoffer", hvad ved jeg) samtidig med at det fjerner det det nu skal fjerne fra vandet.

Link to comment
Share on other sites

Efter at have skrevet hvor dårligt det er for miljøet at købe vand på flasker må jeg jo indrømme jeg bruger kildevand til te, da det indeholder en del mindre kalk.

Kan jeg undgå det med en eller anden form for filtre? Jeg er skeptisk over for sådan noget, da jeg frygter det tilfører "noget" (kemikalier, "filterstoffer", hvad ved jeg) samtidig med at det fjerner det det nu skal fjerne fra vandet.

Hvorfor vil du undgå kalk?

Link to comment
Share on other sites

Efterfølgende er en artikel fra miljøministeriets web-site;

Lad vandet løbe

.

- Spørgsmål og svar om drikkevand og vandhaner

By- og Landskabsstyrelsen stiller høje krav til drikkevandskvaliteten. Derfor kan du trygt drikke, det vand der kommer ud af vandhanerne i dit hjem.

Nedenfor får du svar på en række spørgsmål om drikkevand og vandhaner.

* Kan det være farligt at drikke vandet fra vandhanen?

*

Er der noget særligt jeg skal være opmærksom på, hvis jeg er allergisk overfor nikkel?

*

Hvad sker der, hvis grænseværdien for nikkel i drikkevandet overskrides?

*

Er det farligt at drikke vand der indeholder cadmium?

*

Hvor meget bly må drikkevandet indeholde?

*

Er det farligt at drikke vand der indeholder zink?

*

Er det farligt at drikke vand der indeholder kobber?

* Kan drikkevandet komme til at indeholde mere metal end kvalitetskravene tillader, hvis vandet får lov at stå længe i vandinstallationerne?

*

Hvad betyder vandets hårdhed for, hvor meget metal der kommer i vandet?

*

Hvad gør myndighederne for at vejlede om materialevalg i vandinstallationer?

* Hvem har ansvaret for, at drikkevandets kvalitet er i orden?

*

Hvordan sikrer jeg mig, at mine vandhaner er ok?

*

Interesserer EU sig for drikkevandet?

*

Hvor kan jeg læse mere om reglerne for drikkevandskvalitet?

Spørgsmål: Kan det være farligt at drikke vandet fra vandhanen?

Svar: Nej, det er ikke farligt at drikke vandet fra vandhanen. Du kan fortsat trygt drikke det. Men lad vandet løbe lidt, før du drikker af hanen.

Du skal kunne drikke vandet direkte fra vandhanen uden risiko, og derfor stiller By- og Landskabsstyrelsen høje krav til drikkevandskvaliteten.

Men rørene og hanerne, som vandet løber igennem for at komme frem, kan afgive metaller. Det er, fordi der indgår forskellige materialer til rørinstallationerne.

Især når vandet har stået stille i rørene i længere tid - f.eks. natten over - kan der være nogle metaller i det første vand, der løber.

Derfor anbefaler By- og Landskabsstyrelsen, at du lader vandet løbe lidt, før du drikker.

Samme råd betyder også, at du undgår uønskede bakterier i vandet: Lader du vandet løbe til, det er koldt, sikrer du dig, at vandet er frisk og ikke har stået længe i installationen.

Det grundvand, der indvindes til drikkevand, kan indeholde metaller fra naturens hånd. Herudover kan husinstallationer afgive nikkel, cadmium, bly, zink og kobber.

Spørgsmål: Er der noget særligt jeg skal være opmærksom på, hvis jeg er allergisk overfor nikkel?

Svar: Hvis du hører til gruppen af særligt følsomme nikkelallergikere, er det tilstrækkeligt at følge det generelle råd om at lade vandet løbe lidt, inden du drikker det. Hvis du ikke gør det, kan der være en risiko for udbrud og forværring af hudsymptomer som følge af nikkelallergien. Ved at lade vandet løbe eliminerer du denne risiko.

Hvis du vil være sikker på, at din vandhane ikke indeholder nikkel, skal du vælge en vandhane, som er lavet af rustfrit stål, da den ikke afgiver nikkel. Det kan du læse mere omMiljøprojekt, 603, 2001, "Metalafgivelse til drikkevand"

Spørgsmål: Hvad sker der, hvis grænseværdien for nikkel i drikkevandet overskrides?

Svar: Kvalitetskravet til drikkevand er på 20 mikrogram nikkel pr. liter.. Grænseværdien er beregnet under hensyntagen til, at hvis man f.eks. drikker 2 liter vand fra hanen, så må nikkelindholdet i drikkevandet kun bidrage med 1/10 del af det daglige nikkelindtag.

Dermed er der "gjort plads" til andre nikkelbidrag fra f.eks. fødevarer. Hvis grænseværdien på 20 mikrogram nikkel pr. liter i drikkevandet overskrides, er der derfor ikke tale om, at der opstår en sundhedsrisiko. Men man bør under alle omstændigheder undgå at drikke vand, der har stået over længere tid i vandhanen, og lade vandet løbe lidt, inden det drikkes.

Spørgsmål: Er det farligt at drikke vand der indeholder cadmium?

Svar: Cadmium ophobes i nyrerne og kan medføre nyreskader. Der er ingen sundhedsrisiko ved at man en gang i mellem drikker mindre mængder vand med forhøjet cadmiumindhold, så længe den samlede cadmiumbelastningen over tid ikke påvirkes i betydelig grad. Men da alt cadmium ophobes i organismen, må ethvert unødigt indtag imidlertid anses for uønsket.

Derfor bør man undgå at drikke vand, der har stået over længere tid i vandhanen, og lade vandet løbe lidt, inden det drikkes.

Kvalitetskravet til drikkevand er på 5 mikrogram cadmium pr. liter baseret på, at en person dagligt drikker 2 liter vand. Til sammenligning anbefaler WHO, at det samlede gennemsnitlige cadmium indtag ikke over stiger 70 mikrogram cadmium pr. dag.

Spørgsmål: Hvor meget bly må drikkevandet indeholde?

Svar: Bly kan påvirke nervesystemet, og indlæringsevnen kan forringes. Der er ingen sundhedsrisiko ved, at man en gang i mellem drikker mindre mængder vand med blyindhold, som ligger over kvalitetskravet, så længe den samlede blybelastning over tid ikke påvirkes i betydelig grad. Men da alt bly ophobes i organismen, må ethvert unødigt indtag imidlertid anses for uønsket.

Derfor bør man undgå at drikke vand, der har stået over længere tid i vandhanen, og lade vandet løbe lidt, inden det drikkes.

EU's og WHO's kvalitetskrav til bly i drikkevand er på 10 mikrogram pr. liter.

Spørgsmål: Er det farligt at drikke vand der indeholder zink?

Svar: Zink er ikke sundhedsskadelig, men ved afsmitning fra rørinstallationerne kan det give problemer med smagen af vandet. Derfor er der i bekendtgørelse om drikkevandskvalitet fastsat et kvalitetskrav til zink, som tager hensyn til smagen af vandet.

Spørgsmål: Er det farligt at drikke vand der indeholder kobber?

Svar: Drikkevandskravet for kobber, der er på 2 milligram pr. liter, er fastsat for at beskytte mod sundhedsmæssige gener, som kan omfatte mavegener og afsmag. Det gælder tilsvarende, at man bør undgå at drikke vand, der har stået over længere tid i vandhanen, dvs. at man skal lade vandet løbe lidt, inden det drikkes.

Spørgsmål: Kan drikkevandet komme til at indeholde mere metal end kvalitetskravene tillader, hvis vandet får lov at stå længe i vandinstallationerne?

Svar: Miljøstyrelsen har fået udført er række undersøgelser af forskellige produkter lavet af forskellige metaller, som anvendes i vores installationer. På den måde har man fundet ud af, hvad disse produkter kan afgive af metaller (zink, kobber, bly, tin, cadmium, arsen, chrom, nikkel og molybdæn). De første forsøg startede i 1999, og resultaterne er blevet rapporteret løbende.

Link til rapporter:

Miljøprojekt, 603, 2001, "Metalafgivelse til drikkevand"

Miljøprojekt, 970, 2004, "Metalafgivelse til drikkevand, Del 2"

Miljøprojekt, 1100, 2006, "Metalafgivelse til drikkevand, Del 3"

Undersøgelserne viser, at nogle metaller afgives til vandet, når drikkevandet står stille i længere tid i visse typer installationer og armaturer, der indeholder metaller. I undersøgelserne har vandets opholdstid været på 12 timer, dvs. vandet har stået 12 timer i installationen, før det er blevet opsamlet og testet. Jo længere vandet står i installationen, jo større er afsmitningen til vandet.

De høje afgivelser af metallerne bly, kobber, zink og arsen ses især i de hårde vandtyper (vand der indeholder meget kalk), der findes på øerne og i visse dele af Østjylland. Ved middelhårdt vand er afgivelsen af bly, kobber og arsen lav og opfylder Miljøministeriets bekendtgørelse om drikkevandskvalitet.

Samtidig viser undersøgelserne, at for visse typer af materialer kan nikkel være et problem, idet vand, der har henstået i forkromet messingarmaturer, kan opnå uhensigtsmæssigt høje nikkelniveauer.

Miljøstyrelsen har fået foretaget en undersøgelse af menneskers forbrugsmønster i forskellige typer af boliger, der er repræsentative for Danmark. Det kan du læse mere om iMiljøprojekt, 998, 2005, "Vandforbrug og forbrugsvariationer". Det viser sig, at vandet som regel maksimalt henstår i installationerne i 4 til 6 timer.

Når opholdstiden hos forbrugerne er gennemsnitligt 4-6 timer kan det derfor forventes, at afsmitningen fra installationerne i praksis vil være mindre end den, som er påvist i Miljøstyrelsens undersøgelser, hvor vandet henstår i 12 timer.

Spørgsmål: Hvad betyder vandets hårdhed for, hvor meget metal der kommer i vandet?

Svar: Vandets hårdhed, (dvs. vandets indhold af kalk), har stor betydning for metalafgivelsen. Jo hårdere vand desto mere metalafgivelse. Det gælder for de fleste metaller. Dog gælder det ikke for afgivelse af nikkel, som synes næsten upåvirket af vandsammensætningen.

Du kan finde oplysninger om hårdheden af dit drikkevand hos dit lokale vandværk eller på hjemmesiden for Danmarks og Grøndlands Geologiske Undersøgelser (GEUS) www.geus.dk.

Hårdhed angives i hårhedsgrader. Nedenfor er vist, hvor blødt eller hårdt vandet er ved en given hårdhedsgrad:

mindre end 4: meget blødt

4 - 8: blødt

8 - 12: middelhårdt

12 - 18: temmelig hårdt

18 - 24: hårdt

24 - 30: meget hårdt

Skål :dry:

Så problemet med kalk i vandet er at det suger mere skidt fra vandrørene med sig. Desuden er det smagsmæssigt en fordel hvis man brygger the og kaffe at bruge blødt vand.

den stadigt vandskeligere

Phallas Athene

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share