kompensering af muskulær skævhed


JesperT
 Share

Recommended Posts

Hvis vi taler rundryg/fremskudte skuldre, så instruerer jeg altid i mange gentagelser (30*3) til de muskler som adducerer skulderbladene. Det som der i virkeligheden er tale om er holdningskorrektion, og så er "tung træning" ikke indiceret. Når du skal finde belastningen, så tænk på hvordan de muskler arbejde som du vil have til at "rette dig op". Men da det er individuelt hvordan musklerne i ryggen reagerer på træning, så vil jeg anbefale dig at få et råd af en prof. behandler.... :)

Link to comment
Share on other sites

Det er jeg ikke sikker på jeg er enig i. I de fleste tilfælde skyldes fremskudte skuldre, at der er en seriøs styrkeubalance mellem forsiden og bagsiden af kroppen. Man ser tit folk som træner meget tung bænkpres, men har en minimal arbejdsburde for ryggen og den posteriore deltoideus muskel, som lider af lige netop dette problem. Jeg kan overhovedet ikke se hvordan det skulle kunne korrigeres med 3 sæt x 30 reps.

Det er muligt at det gælder for utrænede personer med en dårlig holdning. Men er problemet opstået på baggrund af forkert træning, så vil jeg anbefale at man hurtigts muligt kommer igang med noget tung ryg træning. Først og fremmest skal arbejdsbyrden udjævnes. Den arbejdsmængde man har for pectoralis/anterior deltoideus, bør være MINDST lige så stor for den øverste del af ryggen/posteriore deltoideus. Og øvelserne skal helst ramme alle musklerne som har med adduktion af skulderbladene at gøre, samt de posteriore skuldermuskler. Det kunne eks. være:

Barbell rows (m. armene ud til siden, trukket til den øverste del af maven) 5 sæt x 6 reps

Dumbell shrugs 5 sæt x 6 reps

Rope face pulls 3 sæt x 10-15 reps

Er ens pectoralis/anteriore deltoideus workload større end ovenstående, så kan man smide endnu en øvelse oveni. Hvis problemet (og ved styrketræningsbefolkningen er det i langt de fleste tilfælde problemet) skyldes en styrkeubalance, så nytter det ikke noget at begynde at lave sæt af 30 reps.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Thomas: Hvis det drejer sig om skævvridning som følge af manglende rygtræning - så er jeg enig, man skal træne forsiden på samme måde som bagsiden.

Men hvis det er et generelt holdningsproblem, så er tung styrketræning ikke vejen. Men det bliver vi nok ikke enige i. Her mener jeg at vejen frem er fascilitering af de vandrette fibre i trapezius og rhomboideerne samt latissimus, og det sker bedst ved højrepetetivt arbejde (3*30), udført meget kontrolleret.

Men vi kan vel blive enige om at det er en adduktion af scapula som der er brug for, og at det derfor ikke nytter noget at træne pars posterior af deltoideus ;)

Link to comment
Share on other sites

Men vi kan vel blive enige om at det er en adduktion af scapula som der er brug for, og at det derfor ikke nytter noget at træne pars posterior af deltoideus
Så meget kan vi da med 100 % sikkerhed blive enige om ;)

Nu var det nu også mest det her jeg svarede ud fra.....

eller man har trænet sig duknakket (måske ved ingen rygtræning), skal man så kompensere med styrketræning eller massetræning?

Her er der for mig ingen tvivl om at der skal tung træning til for at udligne den styrke/masse forskel der er på dorsale og ventrale del af kroppen. Men det var du jo så også enig i. Så ingen is på koen der ;)

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger

Thomas - hvad nu hvis skævheden er en såkaldt s-ryg (rygraden formet som et s)? Kan man kompensere, rette det ved styrketræning af ryggen på en bestemt måde?

Link to comment
Share on other sites

Denne er fra "rygdoktor":

Hvis ryggens udformning afviger fra det normale, er det ikke ensbetydende med at man vil få smerter. Faktisk har de fleste mennesker en ryg med mindre skævheder hist og her.

Små skævheder vil sjældent give smerte, men der er en øget risiko, hvis skævhederne er udtalte. Det gælder både hvis ryggen er skæv set forfra eller bagfra, og hvis den ikke har et normalt svaj set fra siden.

En særlig form for skævhed kaldes scoliose: Set forfra ellerbagfra er ryggen skæv og har et S-formet udseende (se tegningen). Scoliose, der er en forholdsvis sjælden lidelse, ses mest hos piger - begyndende i 8-12 års alderen

Under væksten udvikles en S-formet skævhed af rygsøjlen. Ofte vil det være skolelægen, der opdager denne lidelse. Hvis der er tvivl om, hvorvidt en S-formet ryg kan diagnosticeres som scoliose, har lægen mulighed for at foretage en måling, som kan afgøre spørgsmålet.

Scoliose behøver ikke at give smerter, men i alvorligere tilfælde kan den S-formede skævhed resultere i smerte og påvirke brystkassen. I sjældne tilfælde kan lungefunktionen blive hæmmet.

Behandlingen vil være en tidsbegrænset brug af stive korsetter, der kan holde rygsøjlen lige. I enkelte tilfælde er operation nødvendig.

Som ved alle andre ryglidelser er det vigtigt, at ryggen holdes i god form. Det vil sige, at der gennemføres træning efter kyndig rådgivning, for eksempel fra en fysioterapeut.

Under alle omstændigheder er det vigtigt, at lægen løbende holder øje med ryggens udvikling.

Mere information:

Gigtforeningen, Gentoftegade 118, 2820 Gentofte. Tlf. 39 77 80 00.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share