En Nybegynders Logbog Del 1


KristofferB
 Share

Recommended Posts

Mit navn er som mit brugernavn Kristoffer, jeg vejer ca. 125kg og er 190cm høj. Jeg er 20 år gammel.

Jeg er netop blevet færdig med Gymnasiet og kan nu kalde mig selv international student. Desværre er jeg en anelse overvægtig. Det har jeg tænkt mig at gøre noget ved, og skrive om det her i denne logbog. Jeg skal i Livgarden og aftjene 8 måneders værnepligt den 4/8 så det er min "deadline" mit mål er at kunne løbe et halvmarathon (gennemføre det) og have tabt noget der ligner 26.5KG.

Jeg er ikke typen der tror på pulver, piller eller andre magiske måder at tabe sig på. Jeg gør det helt naturligt, ved at lave om på min kost der før var meget fyldt med sodavand, hvidt brød og andre dårlige ting.

Planen er at løbe ca. 30 minutter dagligt og lave øvelser (armstrækkere, mavebøjninger osv) ca. 15 minutter dagligt. Hvad mad angår har jeg disse "guidelines"

Morgenmad:

Ca. 100g havregryn med mælk

Frokost:

2 skiver rugbrød med noget salat, tomat, agurk og lidt fedtfattigt pålæg

Aftensmad:

(eksempel fra i går)

61g rugbrød (1 skive) 100g kylling, 30g pasta (højt proteinindhold) og 350g grøntsager.

Jeg er nu på min anden dag, og selvom jeg ikke kan se meget fremgang på vægten, så ved jeg det kommer lige pludselig :-)

Jeg håber at kunne opdatere denne logbog mindst 3 gange om ugen, men jeg kan ikke lige love noget.

Mvh

Kristoffer

PS. Hvis der er nogen der har forslag til optimering af vægttabet eller gode fif, må i meget gerne skrive det ;)

Link to comment
Share on other sites

Hej, har du overvejet andet end at løbe med din vægt, kan være ret hårdt for dine knæ, evt cykel eller Crosstrainer.

Maden ser fin ud.

Du skal nok træne mere end ½ times cardio hvis du skal tabe 26,5 kg på 2 måneder, jeg har tabt der samme på 5 måneder med træning 6 dage om ugen mindst 2 timers cardio.

En god ide er at måle dig flere steder på kroppen, så du kan se der sker noget selv om du ikke taber dig.

Held og lykke med dit projekt.

Link to comment
Share on other sites

Hej, har du overvejet andet end at løbe med din vægt, kan være ret hårdt for dine knæ, evt cykel eller Crosstrainer.

Maden ser fin ud.

Du skal nok træne mere end ½ times cardio hvis du skal tabe 26,5 kg på 2 måneder, jeg har tabt der samme på 5 måneder med træning 6 dage om ugen mindst 2 timers cardio.

En god ide er at måle dig flere steder på kroppen, så du kan se der sker noget selv om du ikke taber dig.

Held og lykke med dit projekt.

Så jeg bør lave 2 timers højintensitetstræning hver dag? Skal det være i sammenhæng, eller kan det godt gøres fx. morgen og aften?

Jeg løber fordi det er det jeg foretrækker, og fordi jeg ikke lige har andre muligheder ved hånden!

Tak for opbakningen ;-)

Kristoffer

Link to comment
Share on other sites

Lav så meget cardio du orker, tidspunkterne gør ikke så meget, men husk at holde mindst en træningsfri dag om ugen, hvis du kan tåle til at løbe så er det meget fint.

Hvis du ikke har trænet før kan det være en god ide med langsom optrapning, eks, 5 min mere om dagen og husk at lytte til kroppen, hvis du er helt smadret en dag så hold fri.

En anden god ide er at sætte nogle del mål, eks 120 kg om 14 dage.

Link to comment
Share on other sites

En lille opdatering her 3 dage senere.

Løbet går stadig godt, jeg er nu oppe og løbe ca. 1 kilometer gå 200 meter og så løbe igen.

Jeg har ikke fået problemer med knæene, som der var blevet advaret imod men jeg har derimod fået nogle spændinger i begge lægge og nede ved anklerne. Ydermere begynder det også at syre til noget hurtigere end da jeg startede med projektet.

På madsiden går det ikke så godt. Jeg er elendig til at følge en madplan, og har svært ved at finde balancen i at måle/veje mad der samtidig med at være sundt også smager godt. Det er især små mellemåltider der giver problemer, fx. så går jeg i køkkenet og spiser et par stykker pålæg direkte fra pakken bare fordi jeg var lidt småsulten.

For at illustrere hvordan min madplan er fucked up lad mig give jer dagens "menu"

Morgenmad: INTET (stod op 10.30)

FROKOST: En kebab (dog uden dressing :p) ca. 1400

Aftensmad: 250g Fisk, 350g Grøntsager og 2 skiver rugbrød, til dessert en skål koldskål med kammerjunker.

Drikke: Alt for meget mælk/koldskål - ikke nok vand.

Mht. Vægttab sker der ikke så meget pt. Jeg tror at jeg måske officielt har tabt mig 500g - men det går ikke sygt hurtigt.

Link to comment
Share on other sites

Hej Kristoffer

Velkommen til loggen, jeg synes her er sjovt at være.

I stedet for at betragte mellemmåltider som en synd, så husk at de netop hjælper dig til at tabe dig. Du holder blodsukkeret mere stabilt og forbrændingen oppe. Der er nogle rigtig fine artikler her i diskussionsfora, under vægttab, der forklarer noget mere om hvordan det fungerer. Det er de artikler, der er 'pinned'.

Held og lykke med træning og vægttab,

/christine

Link to comment
Share on other sites

Som Christine er det vigtig med flere måltider og morgenmad er meget vigtig, da jeg køre min diæt spiste jeg sådan her.

Morgen 2 knækbrød med mager ost.

Kl. 9.30 1 rugbrød med mager pålæg.

Middag 2 rugbrød med mager pålæg.

Kl. 14 noget frugt.

Aftensmad noget fornuftig mad.

Aften noget frugt.

Der burde også spises noget mellem kl 14 og aftensmad, men efter arbejde tog jeg lige over og træne.

Hver Lørdag tillod jeg mig en pizza, men spiste kun til jeg var mæt.

EDIT: jeg læste på JP.dk at kebab er den fedeste junkfood, hvorfor smager den så godt, øv.

Edited by Mollerup
Link to comment
Share on other sites

Så jeg bør lave 2 timers højintensitetstræning hver dag? Skal det være i sammenhæng, eller kan det godt gøres fx. morgen og aften?

Hej Kristoffer.

Først og fremmest held og lykke med projektet, det lyder som nogle rigtige spændene mål du har sat dig.

Jeg mener ikke, at du bør lave 2 timers cardio om dagen. Jeg synes, de 30 min om dagen du ligger ud med er rigtig fornuftigt. Jeg vil endda mene, at du skulle overveje, at snuppe en hviledag fra løbetræningen med et par dages mellemrum. Men det er sikkert en god idé som Mollerup skriver, at øge med 5 min engang imellem.

Hvad angår din kost, så ser det fornuftigt ud, og jeg er enig med Cwr i, at mellemmåltider er en god ting i forbindelse med et vægttab. Du skal huske, at det tager tid, at lære nye vaner, så når du falder i en gang imellem, så tag ved lære af det, i stedet for at betragte det som et nederlag. Det kan f.eks være, at du skal lade være med, at have koldskål i hjemmet, hvis det er det der ryger for meget indenbords af i et svagt øjeblik.

Bare en lille kommentar herfra :wink: og et kæmpe held og lykke :superman:

Link to comment
Share on other sites

Hej Kristoffer.

Først og fremmest held og lykke med projektet, det lyder som nogle rigtige spændene mål du har sat dig.

Jeg mener ikke, at du bør lave 2 timers cardio om dagen. Jeg synes, de 30 min om dagen du ligger ud med er rigtig fornuftigt. Jeg vil endda mene, at du skulle overveje, at snuppe en hviledag fra løbetræningen med et par dages mellemrum. Men det er sikkert en god idé som Mollerup skriver, at øge med 5 min engang imellem.

Hvad angår din kost, så ser det fornuftigt ud, og jeg er enig med Cwr i, at mellemmåltider er en god ting i forbindelse med et vægttab. Du skal huske, at det tager tid, at lære nye vaner, så når du falder i en gang imellem, så tag ved lære af det, i stedet for at betragte det som et nederlag. Det kan f.eks være, at du skal lade være med, at have koldskål i hjemmet, hvis det er det der ryger for meget indenbords af i et svagt øjeblik.

Bare en lille kommentar herfra :wink: og et kæmpe held og lykke :superman:

Hey, tak for opbakningen til alle der har skrevet indtil videre :-)

@Mille

Jeg løber ikke torsdag, der holder jeg hviledag :)

Link to comment
Share on other sites

Hurtig opdatering inden jeg skal ud og løbe her fredag d. 6

Jeg kan ikke finde ud af det med kosten, hvor kan man evt. finde en plan henne som jeg kan følge mere slavisk?

I går på min hviledag gik det lidt galt, jeg fik pizza til aftensmad og drak et par glas sodavand :((

Nu må jeg ud og løbe laaaang tid.

Link to comment
Share on other sites

Motion:

2.5 Omgange á 400 meter

derefter 10 armbøjninger, 15 rygbøjninger og 20 mavebøjninger

direkte op og løbe 1.5 omgang igen

10 armbøjninger, 15 rygbøjninger, 15 mavebøjninger

løbe en sidste omgang

Mad:

Stod først op ved 2 tiden, var ikke sulten.

kl. 1600 ca. 4 stykker rugbrød med blandet pålæg og agurk.

kl. 1930 ca. en tallerken med 2 stykker rugbrød, noget ris og noget gryderet

Link to comment
Share on other sites

Hej Kristoffer.

Først og fremmest held og lykke med projektet, det lyder som nogle rigtige spændene mål du har sat dig.

Jeg mener ikke, at du bør lave 2 timers cardio om dagen. Jeg synes, de 30 min om dagen du ligger ud med er rigtig fornuftigt. Jeg vil endda mene, at du skulle overveje, at snuppe en hviledag fra løbetræningen med et par dages mellemrum. Men det er sikkert en god idé som Mollerup skriver, at øge med 5 min engang imellem.

Hvad angår din kost, så ser det fornuftigt ud, og jeg er enig med Cwr i, at mellemmåltider er en god ting i forbindelse med et vægttab. Du skal huske, at det tager tid, at lære nye vaner, så når du falder i en gang imellem, så tag ved lære af det, i stedet for at betragte det som et nederlag. Det kan f.eks være, at du skal lade være med, at have koldskål i hjemmet, hvis det er det der ryger for meget indenbords af i et svagt øjeblik.

Bare en lille kommentar herfra :wink: og et kæmpe held og lykke :superman:

Hej, Mille hvis han vil tabe 26,5 km på 2 måneder så tror jeg ikke 30 min er nok, det er jo 3 kg om ugen.

Måske et mål på det halve vil være en bedre ide.

Edited by Mollerup
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share