Overdrevet svedafsondring


allerup
 Share

Recommended Posts

I forbindelse med cykling og spinning sveder jeg helt vildt. Efter 45 min spinning kan jeg veje op til et kg mindre end før start, selvom jeg indtager 1 l væske under træningen, hvilket jo må betyde at jeg mister op til to liter på 45 minutter.

Ligeledes under lange cykelløb døjer jeg generelt med saltmangel, efter 8 timer i sadlen under Nordjylland rundt lignede jeg en snemand af salt. Og de sidste fire timer blev henslæbt med et generelt ildebefindende, som kun kunne dæmpes lidt med agurk med salt på... Jeg synes min svedafsondring er noget overdrevet, er der nogen der kender dette, eller måske en løsning... Eller måske skal jeg bare leve med det??

Kan oplyse at jeg er 180 og vejer 74 kg.

Edited by allerup
Link to comment
Share on other sites

I forbindelse med cykling og spinning sveder jeg helt vildt. Efter 45 min spinning kan jeg veje op til et kg mindre end før start, selvom jeg indtager 1 l væske under træningen, hvilket jo må betyde at jeg mister op til to liter på 45 minutter.

Ligeledes under lange cykelløb døjer jeg generelt med saltmangel, efter  8 timer i sadlen under Nordjylland rundt lignede jeg en snemand af salt.

Jeg synes ikke, at 2 kg er ekstaordinært meget. Jeg har selv cyklet meget på kondicykel, og kan nogle gange også tabe et par kilo på en træningssession. Istedet for at se det som et problem har jeg set det som et tegn på, at jeg har givet den en skalle. Jeg plejer at selvfølgeligt at kompensere bagefter ved at drikke det samme mængde væske om jeg har afgivet.

Det der med saltmangel har jeg ikke forstand eller erfaring med. Jeg har (heldigvis da) aldrig cyklet 8 timer på en dag :tongue: . Forresten hvor lang er sådan en tur rundt Nordjylland?

Link to comment
Share on other sites

Der er ikke noget ekstraordinært ved dit væsketab under spinning. Høj varme, høj luftfugtighed og høj intensitet giver en stor svedmængde. Temperaturreguleringen i denne høje luftfugtighed er ikke ret god. Sveden drypper af og fordampes ikke. Dermed opnår kroppen ikke den nedkøling som fordampningen giver.

Hvis du mister ligeså meget væske pr. time når du kører på landevejen har du et problem. Det er absolut de færreste der taber 2L / 45 min på landevejen! Din saltbalance bør du opretholde før, under og efter cykeltræningen. Specielt på de lange cykelture hvor dit salttab er stort. Hvis du erstatter dit væsketab med saltfrie læskedrikke vil du fortynde kroppens ekstracellulære væske og dermed skabe en for lav natriumkoncentration. Dette kan meget vel være forklaringen på dit ildebefindende.

Artikel om saltmangel under længerevarende fysisk aktvitet

Mieses>> Nordjylland Rundt er forresten en tur på ca. 250 km.

Link to comment
Share on other sites

Anyone her på forummet sveder som en gal, måske han har en kommentar at knytte.

Ih tak! Af alle de ting man KAN være kendt for, er jeg kendt for min overdrevne transpiration! :lol:

Jeg har ikke rigtig noget at sige til det, desværre. Det er bare noget man må leve med. Det eneste jeg kan sige er: Du er ikke alene, og du er ikke meget unormal (måske lidt unormal, men ik meget ;) ), det gode ved det er, at man ALTID ser ud som om man yder sit max, også selvom man tuller rundt og curler. ;)

Link to comment
Share on other sites

Store mennesker med en meget stor muskelmasse producere vel mere varme end små spinkle mennesker.

Tak, tak og atter tak TJ! Den vil jeg bruge HVER gang nogen spørger mig hvorfor jeg ligner et vandfald!

:D :D :D

"Det er bare fordi jeg har en MEGET stor muskelmasse!" :evillaughter:

Det var et sandt guldkorn!

Link to comment
Share on other sites

Graden af svedsekretion er meget individuel, men også træningstilstand og akklimatisering giver en øget svedmængde og et lavere indhold af elektrolytter i sveden. En akklimatiseret og/eller trænet person vil derfor miste færre elektrolytter ved en given mængde sved og har derfor en bedre temperaturregulering, hvilket i sidste ende medfører, at personen kan levere en bedre præstation i idrætssammenhæng.

Nyrernes primære funktion er at udskille kroppens metaboliske affaldsprodukter, fjerne fremmede substanser og regulere kroppens væske- og elektrolytbalance. Overskud af vand og opløsninger udskilles og opbevares der, hvor der er underskud af vand eller elektrolytter, indtil balancen er genopnået. Osmolariteten af ekstracellulærvæsken er stærkt påvirket af natrium koncentrationen.

Regulering af kroppens natriumbalance spiller en vigtig rolle for væskebalancen, da natriumsalte udgør mere end 90% af det osmotiske tryk i ekstracellulærvæsken. Antidiuretisk hormon (ADH) regulerer vandreabsorption ved at hæve vandpermeabiliteten af den distale tubulus af nephronet og samlerøret. ADH frigives fra nuc. supraopticus i lobus posterior af neurohypofysen, når der kommer signaler fra osmoreceptorer i hypothalamus. Hvis der er en høj koncentration af ADH i blodet er samlerørerne stærkt permeable for vand, og urinen koncentreres ved osmotisk vandabsorption, mens de er næsten impermeable ved fravær af ADH.

Link to comment
Share on other sites

Et bud på en oversættelse:

Jo bedre form du er i, des bedre er du til at svede. Hvilket betyder, at du bedre køler kroppen ned uden at vaske kroppen tom for salte.

Men jeg gik muligvis glip af en ekstra pointe i bunden, hvor min "sports-latin for begyndere" ikke helt slog til :)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Jeg præsterede at veje næsten 7kg mindre efter et 5 timers cykelløb da jeg kom hjem. Selv efter at have bundet 2 liter vand på vej hjem. Så det er ikke helt unormalt. Jeg sveder også helt abnormt. Også selv om jeg ikke træner. Kan tit være irriterende. Men man må jo vende sig til det. 10 min på en spinningcykel og der ligger en stor pøl under en.

Eneste måde du kan undgå at kollapse på under sådan en belastning er simpelhen ved at kaste den ene liter væske ned efter den anden under løbet. Også selvom du ikke er tørstig. Tænk på en etape i tour de france. Armstrongs assistent sagde at Lance drak 12-14 flasker a 750ml under en etape på ca 5-6 timer. Husk du taber 20% ydeevne ved 2% væsketab.

Det er ikke uanmindeligt at remmen på hjelmen er helt hvid af salt. Kom evt. lidt salt i dunken medmindre du har energidrik som tager højde for salt/væskebalancen. Håber det kunne hjælpe lidt B)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share