Jeg undres


BLACKICE
 Share

Recommended Posts

Hej.

jeg sad og så lidt Eurosport her den ene aften.

Det var noget højdespring, med nogle mandlige højdespringere.

Noget der undrede mig var at det faktisk alle sammen var meget muskuløse, og havde ret store overkroppe, arme, osv.

Jeg var ellers overbevist om at det meste af styrken i et højdespring lå i benene.

Link to comment
Share on other sites

Nu har jeg godt nok ikke set atletik i lang tid, men sidste gang jeg så højdespring, var der tale om nogle relativt ranglede røjsere.

Deres fedtprocent er så lav, at deres muskler i overkroppen er markerede, og de er da sikkert også mere muskuløse end gennemsnittet, men "ret store overkroppe" har jeg ikke set på en højdespringer.

Er du sikker på, at det ikke var tikæmpere eller lignende?

Mvh

Morten

Link to comment
Share on other sites

Nu du nævner højdespringere, så kom jeg til at tænke på noget jeg har læst. Jeg ved ikke om det var en russisk undersøgelse, men det er også sagen uvedkommende. Folk har altid et billede af at højdespringere, basketballspillere etc. som laver meget springtræning, er de mest eksplosive atleter i verden hvad angår springstyrke. I den artikel jeg læste, viste det sig at de mest eksplosive atleter i verden er olympiske vægtløftere. De olympiske vægtløftere kunne lave højere vertikale hop end selv højdespringerne. Dette er selvfølgelig ikke ensbetydende med at de kunne slå højdespringerne i højdespring da det involvere en masse teknik og timing. Det fortæller bare lidt om at det ikke nødvendigvis er springkraft højdespring vindes på, men måske mere en kombination af teknik, hurtighed og timing. De olympiske vægtløftere blev også testet imod 100 meter løbere, og det viste sig at vægtløfterne var hurtigere end 100 meter løberne de første 30 meter, men kunne ikke accelere og opretholde hurtigheden på samme måde som 100 meter løberne kunne. Jeg synes det er et godt argument for at dyrke eksplosiv vægttræning for at blive bedre til sin sport, hvis den har et islæt af kraft og hurtighed. Vægttræning udgør da også en meget stor del af atletik folks træning, når vi snakker sprint og kastediscipliner.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Hmm måske, de ser jo også altid størrere ud i fjernsynet synes jeg. Jeg er også selv rimelig tynd, og har ikke SÅ meget muskel masse igen, men jeg er MEGET markeret pga at jeg er ret spinkel af natur.

Det er noget jeg så skal kæmpe lidt med.

Intrersant Thommas. Det har jeg faktisk selv tænkt på, hvordan de mon var i andre sportsgrene. Altså vægtløftere.

Link to comment
Share on other sites

Blackice => Jeg tror nu også at det var 10. kæmperne du så... og ja de er MEGET muskuløse, hvilket ikke er så underligt med alle de øvelser de skal igennem!!

Eksplosiv og tung styrketræning er helt sikkert en del af deres daglige træning!

Thomas => Du skulle vel ikke kunne grave den undersøgelse frem ? - Det er jo altid en fornøjelse at læse dine links! :)

MVH, DBM

Link to comment
Share on other sites

For en god ordens skyld skal det lige påpeges, at stor muskelmasse giver stor eksplosiv kraft, uanset om man har trænet eksplosivt eller ej. Det ville for alvor være mystisk, hvis en person med ben på tykkelse med telefonpæle IKKE kunne hoppe højt. Det er altså problematisk uden videre at konkludere, at han er blevet i stand til at hoppe højt netop fordi, han har vægttrænet eksplosivt.

Link to comment
Share on other sites

Her går du altså galt i byen Lars. Det er en af de ting HIT fortalere har misfortået totalt. Det er rigtigt at en større muskel er en stærkere muskel, og muskelstyrke ("limit strength" altså det man kan løfte en gang) ligger grundlaget for hvor eksplosiv man kan blive. Men du glemmer et par ting. SAID (specific adaption to imposed demands) princippet siger at man kun tilpasser sig den måde man træner. Du bliver altså ikke mere udholden af at løbe sprint, og du bliver hellere ikke hurtigere af at løfte langsomt. Det hele er et spørgsmål om neurologiske tilpasninger. HIT fortalere kører meget i muskler, men synes at glemme at nervesystemet spiller en meget væsentlig rolle i det at blive hurtigt og stærk. Du skal også huske på at mange idrætsfolk ikke må blive store og muskuløse. De er afhængige af at deres relative styrke er stor (dvs. styrke i forhold til kropsvægt). Den eneste måde de kan blive hurtige på, er ved eksplosiv træning. Hvis man skal optimere sin kraftudviklingsrate, så er det meget vigtigt at man træner eksplosivt med vægte som ligger indenfor de træningsprocenter som har vist at have det bedste forhold mellem kraft og hurtighed (force/velocity kurven). Målinger har vist at forholdet er bedst når man træner med en intensitet som ligger mellem 55-85 %. Det er dumt at tro at man kan blive hurtig og eksplosiv, ved at udføre sine øvelser langsomt, da fyringsfrekvensen fra nervesystemet er langt større, når man presser igennem på vægten. Nervesystemet bliver hermed trænet til at reagere hurtigere. Hvis man samtidig træner plyometrisk træning, så får man den gevinst at man træner golgi sene refleksen og forhindre inhibition. Hvis man ikke er vandt til eksplosiv træning, og plyometrisk træning, så har golgi sene organet en meget lav tærskel, og vil være hurtig til at inhibere. Hvis man derimod træner disse egenskaber, så vil inhibitionen først ske senere. Det er da rigtigt at plyometrisk træning indebære en stor skadesrisiko, men det er prisen man må betale hvis man vil være blandt de bedste i sin sport. Du vil aldrig kunne overbevise mig om at du kan skabe en eksplosiv og stærk atlet med langsom udført HIT træning. Det er simpelt i strid med den måde nervesystemet virker på. Du har dog ret i at en person som har opnået stor muskelmasse og stor styrke ved hjælp af HIT vil være mere eksplosiv end en person af lavere styrke og muskelmasse. Det er bare MEGET langt fra den optimale måde at blive stærk og eksplosiv på.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Ejj, Lars jeg er altså ikke enig!!

Nu nævner du selv at hoppe højt. vi kan vist godt blive enige om at en vigtig faktor ifm. at hoppe højt er styrken ift. ens kropsvægt, og ens envne til at eksplodere! (nej ok det kan vi måske ikke) Men den optimale måde at træne dette forhold er vha eksplosiv træning.

Du finder altså ingen kæmpe store BB´ere som hopper særlig højt eller løber sprint på 10 sek - hvorfor?

Ganske rigtigt som Thomas skriver - fordi man tilpasser sig den måde man træner!!  Eller vil du påstå at hele den etablerede om et par år vil træne efter andre træningsmetoder ? (HIT?) - Jeg tror det altså ikke.

Med venlig hilsen, DBM  

Link to comment
Share on other sites

Grrrrrffffffffffffffffffffffffffffffsgu! Hvor svært er det egentlig at læse mine indlæg? Jeg tager jo netop ikke, IKKE, I.K.K.E. stilling til plyometrics-diskussionen bla. af den simple årsag, at jeg ikke har en mening. Jeg påpeger alene en potentiel fejlkilde ved en argumentation. Det er dog helt ufatteligt, så dygtig navnligt Thomas er til at brygge videre på mine indlæg på egen hånd. Prøv at lade være.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ligger da ikke mere i indlægget end du selv har skrevet.

Du skrev selv: "stor muskelmasse giver stor eksplosiv kraft, uanset om man har trænet eksplosivt eller ej". Det opfatter jeg ganske enkelt som om, at du mener at man skal træne ikke-eksplosivt, og for større muskelmasse, hvis man vil være mere eksplosiv. Er det fejlfortolket ??

Jeg synes dit indlæg klart giver udtryk for at du ikke mener at eksplosiv træning er nødvendigt, hvis man vil være eksplosiv. Tager jeg fejl, så ret mig endelig, og uddyb hvad du så mener. Ingen grund til at hidse sig op, vel ;-)

Desuden så henviser jeg heller ikke udelukkende til dig, jeg siger at det er en generel holdning blandt HIT fortalere (jeg nævner ikke navnet Lars Nielsen), at eksplosiv træning er farligt, unødvendigt og bidrager ikke til udviklingen af styrke og hurtighed. HIT nichen er meget muskelfikseret i deres forklaringsmodeller, og glemmer hvor stor en rolle nervesystemet spiller når det drejer sig om styrke og eksplosivitet. Jeg kan ikke bebrejde dem, da deres mål er hypertofi, men det er helt klart en mangel i deres forklaringsmodel.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share