Undervægt


JenZen24
 Share

Recommended Posts

Hej allsammen

Nu har jeg snart prøvet alt og har ledt og ledt på nettet for gåde råd.

Jeg er 172 høj og vejer 45kg.

jeg er 24 år, og har vejet det samme i 10 år nu.

Jeg har ikke helt vildt mange penge, så jeg spiser meget sjældent.

Spiser ikke morgenmad, til frokost får jeg gerne 1-2 fede fiskefilet, og til aften får jeg gerne kartofler med brun sovs og lidt kød (ca. 2 koteletter eller 200g hk. oksekød)

Jeg ville høre, om det ville være sundt for mig at køre "weight gainer", for at supplere til vægt forøgning, jeg er fysisk aktiv ca. 10 timer om dagen.

eller hvad der ville være godt i ex kost for at tage på, mit første mål er at komme op og veje 60-65 kg.

håber i kan hjælpe mig

På forhånd tak.

Link to comment
Share on other sites

Hej allsammen

Nu har jeg snart prøvet alt og har ledt og ledt på nettet for gåde råd.

Jeg er 172 høj og vejer 45kg.

jeg er 24 år, og har vejet det samme i 10 år nu.

Jeg har ikke helt vildt mange penge, så jeg spiser meget sjældent.

Spiser ikke morgenmad, til frokost får jeg gerne 1-2 fede fiskefilet, og til aften får jeg gerne kartofler med brun sovs og lidt kød (ca. 2 koteletter eller 200g hk. oksekød)

Jeg ville høre, om det ville være sundt for mig at køre "weight gainer", for at supplere til vægt forøgning, jeg er fysisk aktiv ca. 10 timer om dagen.

eller hvad der ville være godt i ex kost for at tage på, mit første mål er at komme op og veje 60-65 kg.

håber i kan hjælpe mig

På forhånd tak.

hvordan vil du have råd til det når du skriver du ikke spiser så meget, frodi du ikke har så mange penge

Link to comment
Share on other sites

så kunne jeg jo købe det istedet for noget andet, primært vil jeg bare tage på.

Weightgainer er meget dyrt, og desuden er det et kosttilskud, og bør aldrig indgå som erstatning for rigtige måltider.

Hvis du ikke har så mange penge, må du købe billigt mad, så du kan få nok med kalorier. Fx tun, pasta, havregryn, mælk o.lign.

Link to comment
Share on other sites

Weightgainer er meget dyrt, og desuden er det et kosttilskud, og bør aldrig indgå som erstatning for rigtige måltider.

Hvis du ikke har så mange penge, må du købe billigt mad, så du kan få nok med kalorier. Fx tun, pasta, havregryn, mælk o.lign.

Enig - IMO, start med at kom i et SOLIDT kalorieoverskud. Din undervægt er jo temmelig stor. Køb noget billigt rugbrød og spis det med et glas mælk ved siden af (hvis du ikke har råd til pålæg) ;) Du må se at få styr på din kost, for det er ikke sundt at veje så lidt.

Hvad laver du til dagligt? Arbejde? nogen form for motion?

Jeg har lige udregnet din bmi - har du selv set hvor lav den er? - chokerende lav (15.xx) Naturligvis skal man ikke stole hundrede procent på den, men den er en udemærket sladrehank hvis man er i den lave eller høje ende.

Er det korrekt opfattet at du er hankøn?

Edited by Kristoffer88
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

yes, jeg er hankøn..

og ja den er utrolig lav, har været til mange læge undersøgelser om min vægt, men den er tilsyndeladende intet galt.

og jeg arbejder i en almindelig butik, men det er 10 timer om dagen hvor man går rundt (i snit ca. 20.000 skridt på sådan en arbejds dag)

og nej sidder ikke i kassen :)

Jeg prøver så vidt muligt bare at spise noget mere.. det er åbenbart det eneste man kan gøre, for at gøre noget ved det. da det ingen lette løsninger er.

Link to comment
Share on other sites

men jeg træner til daglig herhjemme, med hvad man nu kan hjemmefra :) (løber, arm/mave bøjninger, vægt løft)

så musklerne er intet problem, eller træning, men mangler noget at bygge dem op af, derfor jeg tænkte på weightgain, om det ville hjælpe med at få det til at køre lidt hurtigere.

Link to comment
Share on other sites

Og igen: Du ønsker IKKE fedt på kroppen.

Der er INGEN fordel i fedt.. Hvis du skal have noget på kroppen, så er det muskler. Har du ikke tid til det, så må du leve med din vægt.

Når hans vægt er så lav skal han have både fedt og kød på kroppen. Derfor mener jeg, at han skal i kalorieoverskud og ikke ligge i ligevægtsindtag. Dét er også kringlet og det lader ikke til, at trådstarter er specielt dedikeret til BB.

Link to comment
Share on other sites

Du arbejder ti timer om dagen - jeg går ud fra det bliver 37 timer eller mere om ugen, og har ikke råd til at købe noget ordentligt kost? Med andet børnebidrag eller tilskud til din lokale sekt spiser alt din indkomst, så må du sku' oppe dig og omprioritere så du har pengene til en normal sund kost.

45 kilo, lyder mere som en spiseforstyrelse, og måske burde du kontakte din læge - om ikke andet så kan han ihvertfald vejlede dig i hvad der er godt at spise, for du er vel nærmest farligt undervægtig?

Link to comment
Share on other sites

Hvis du laver en form for styrketræning, så kunne du godt tage noget weightgainer lige efter træning. Men ellers vil jeg også anbefale dig at spise mere generelt.

En anden ting: Hvis du er så aktiv hver dag og godt vil veje mere, hvorfor løbetræner du så?

Link to comment
Share on other sites

Øhhh - 37 timer i butik giver altså ikke en fyrstelig løn. Minus husleje og andre omkostninger behøver der altså ikke at være meget tilbage så det kan SAGTENS tænkes at der ikke bare kan prioriteres anderledes.

Men er bestemt enig i at det umiddelbart nok er vejen frem med mere mad - at tage tilskud så længe grundkosten halter er ikke en løsning. At spise fisk flere gange om ugen er helt klart noget vi fleste andre kunne lære noget af - men billigt er det jo ikke så måske nogle af fiskefileterne kunne veksles til noget andet. Mælk er en billigt proteinkilde og vil du have muskler på kroppen skal du i hvert fald have mere protein end du får i dag. Og lidt havregryn til morgenmad er i hvert fald billigt så du også får det måltid dækket ind.

Om du skal have mere fedt på kroppen eller ej ved jeg så ikke og meningerne er delte kan jeg læse. Den slags vægtøgning plejer ikke at have første prioritet men da vægten er så lav som den er kan det ikke udelukkes at også lidt tarvelig vægtøgning SAMMEN MED vægttræning kan være på sin plads.

Link to comment
Share on other sites

SPIS MEGET MERE!

Jeg er selv 16 - næsten lige fyldt - og indtager i hvert fald 3 gange så meget mad..

Morgenmad er utroligt vigtigt, og meget billigere end din typiske aftensmad, så her kan der i hvert fald prioteres anderledes...

ellers så prøv at spis noget æg, tun, pasta og grønt blandet sammen. Det smager fortrineligt og med nok æg og pasta er den en rigtig klaoriebombe samtidig med at Æg og tun indeholder utrolig mange god næringstoffer der er nødvendige!

men ellers så bare kom igang med at æd æd æd æd og så æd lidt mere!

Skræmmende at jeg næsten vejer dobbelt så meget som dig!

Link to comment
Share on other sites

Hvis jeg var dig, ville jeg prøve at vænne mig til at spise morgenmad. Jeg ved godt der er mange der ikke er sultne om morgenen, men så kan man nøjes med jogurt eller et stort glas mælk, bare så man vænner sig til fornemmelsen at få noget i maven. Som regel vil man efter nogle uger blive mere sulten og kan måske spise havregryn eller müslie; begge dele indeholder meget energi og det er jo glimrende når man er undervægtig som dig.

Forhåbentlig vil det generelt give dig en større sultfølelse, for du spiser jo næsten ingenting!

Men god mad behøver altså ikke være dyrt: frossen fisk er fint og billigt, frosne grøntsagsblandinger er billige og det er friske også når der er sæson for dem. (Men du skal nok ikke spise dig mæt i salat og agurk, der skal mere kalorietunge ting til, f.eks. avokado og kartofler). Tag en pose nødder med på arbejde og småspis af dem, måske også noget chokolade, så burde du kunne få lidt fedt og muskler på kroppen. Held og lykke med det!

Link to comment
Share on other sites

Jeg takker for de mange svar.. og vil prøve mig frem med forskellige ting..

men for at svare lidt på de ting der er blevet sagt.

Jeg arbejder ca. 50 timer om ugen i butik. de sidste 3 år har jeg skulle forsørge en familie på 4, hvor af de så er smuttet nu, men skal stadig betale til 2 børn, og er alene med husleje og andre regninger.. deraf ligger det at jeg ikke har helt vildt mange penge.

Der var en der nævnte læge før.

jeg har været til læge mange gange, og fysisk, eller energi mæssigt fejler jeg ikke spor.

Jeg er så småt begyndt at stå op og spise morgenmad nu, gerne med sødmælk, og hvad jeg nu har liggende (kellogs produkter eller havre gryn), det er ikke hver dag, men det kommer så småt..

Men igen, tak for svarene :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg arbejder ca. 50 timer om ugen i butik. de sidste 3 år har jeg skulle forsørge en familie på 4, hvor af de så er smuttet nu, men skal stadig betale til 2 børn, og er alene med husleje og andre regninger.. deraf ligger det at jeg ikke har helt vildt mange penge.

Husk beskyttelse næste gang ;)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share