En Scott Cr1 team 08 til 14.199 eller en Tream Madone 4.7 til 13.000 (


jesv
 Share

Recommended Posts

Erfaringer/råd ved køb af ny racercykel søges.

Jeg har besluttet mig for at skifte min gamle racer ud med en ny racer med carbonramme. Jeg har snakket med 3 forhandlere her i København, hhv Heino cykler i Glostrup, Ritter cykler i Lyngby storcenter og WeBike Road og MTBikeshop (tidl RoadBikeShop) i Vanløse. Jeg er blevet tilbudt følgende efter at have diskuteret mine behov med forretningerne:

Heino: Focus Cayo med Carbon stel, Shimano Ultegra Ice samt hjul som de sagde var fine til træning men sagtens kunne opgraderes senere til lettere hjul (mener de vejede omkring 2000 gr), pris 12.999

Ritter cykler: Trek Madone 5.1, Carbonramme (white carbon), bontrager Race hjul, Shimano Ultegra, pris ca 13.000

WeBike: Visions nye NC-890 carbonstel med Ultegra, Viper Carbon sadelpind, Fulcrum Racing 7 og Michilindæk, pris ca 14.000

Er der nogen som har erfaringer med de nævnte cykler eller mærkerne? Kan i komme med gode råd om hvilken jeg burde vælge, hvilken der er mest fornuftig til prisen? Og endelig hvad er jeres erfaringer med de nævnte forhandlere? Jeg vil gerne bruge en dygtig forhandler der giver gode passende råd og god service efter køb af cykel, men kender ikke så meget til de 3 jeg har været ved udover at de hver især har nogle fede cykler? Har i nogen erfaringer med disse?

Håber at kunne få lidt indput!

Edited by jesv
Link to comment
Share on other sites

Jeg har selv en Focus Cayo præcis som den du har fået foreslået, køb i denne sæson, og Candygirl har lillesøsteren til Vision 890, nemlig C-1100 og tilsvarende udstyr.

Begge rigtig gode cykler til prisen er mit indtryk. Jeg tror heller ikke der er så væsentlige forskellige i udstyret at det gør noget. Focus'en har Ultegra ICE, der i løssalg koster en tusse mere, men ud over en lækker farve og nogle gram sparet ved jeg ikke hvad den præcise forskel er på den "gamle" ultegra. Til gengæld er Vision-stellet vist så en smule dyrere og du får lidt ekstra carbon med.

Da jeg købte min havde jeg egentlig valgt noget billigere fra BikeBuster, men det endte med at blive leveringstid og min fornemmelse for butikken der afgjorde det til Heino's fordel.

Candy's anmeldelse af WeBike som butik er:

- god service i butikken, dog lidt lange ventetider på reparationer

- ikke eksisterende telefon/email service

Som Arne vil jeg bestemt også anbefale den cykel du synes er lækrest og hvilken biks der tiltaler dig mest / ligger tættest på osv.

Link to comment
Share on other sites

Erfaringer/råd ved køb af ny racercykel søges.

Jeg har besluttet mig for at skifte min gamle racer ud med en ny racer med carbonramme. Jeg har snakket med 3 forhandlere her i København, hhv Heino cykler i Glostrup, Ritter cykler i Lyngby storcenter og WeBike Road og MTBikeshop (tidl RoadBikeShop) i Vanløse. Jeg er blevet tilbudt følgende efter at have diskuteret mine behov med forretningerne:

Heino: Focus Cayo med Carbon stel, Shimano Ultegra Ice samt hjul som de sagde var fine til træning men sagtens kunne opgraderes senere til lettere hjul (mener de vejede omkring 2000 gr), pris 12.999

Ritter cykler: Trek Madone 5.1, Carbonramme (white carbon), bontrager Race hjul, Shimano Ultegra, pris ca 13.000

WeBike: Visions nye NC-890 carbonstel med Ultegra, Viper Carbon sadelpind, Fulcrum Racing 7 og Michilindæk, pris ca 14.000

Er der nogen som har erfaringer med de nævnte cykler eller mærkerne? Kan i komme med gode råd om hvilken jeg burde vælge, hvilken der er mest fornuftig til prisen? Og endelig hvad er jeres erfaringer med de nævnte forhandlere? Jeg vil gerne bruge en dygtig forhandler der giver gode passende råd og god service efter køb af cykel, men kender ikke så meget til de 3 jeg har været ved udover at de hver især har nogle fede cykler? Har i nogen erfaringer med disse?

Håber at kunne få lidt indput!

Jeg har en Trek Madone 6.5, jeg kikket meget på Trek 5.5, den samme som 5.1 men med Dure Ace udstyr, jeg syntes Treken er fed og det er en mærkevare cykel så man er sikker på hvad man får modsat Vision hvor stellet er noget de selv får lavet.

Du kan også kikke på http://www.feltet.dk/forum/list.php?21 der er meget info.

Vær sikker på at den cykel du vælger er den du vil have, det er dyrt at sælge og købe en anden, jeg købte selv en Trek 5000, men ville have noget bedre efter 1 måned det kostet mig 2.200.- :blush:

Hvis du vil give lidt mere kan du få en 6.5 07 model LINK :laugh:

Der er en del at spare hvis du kan leve med en 07 model eller en model med nogle få risser, jeg fik min 6.5 08 for 29.000.- og jeg fik nogle Carbon pedaler med.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en Trek Madone 6.5, jeg kikket meget på Trek 5.5, den samme som 5.1 men med Dure Ace udstyr, jeg syntes Treken er fed og det er en mærkevare cykel så man er sikker på hvad man får modsat Vision hvor stellet er noget de selv får lavet.

Jeg kan ikke helt se hvorfor det skulle være et issue.

Hvorfor skulle Visionstel laves væsentlig anderledes end alle mulige andre cykelproducenters stel? WeBike skriver i deres katalog om hvor og hvordan stellet laves. Gør Trek det?

Man kunne også vende den om og sige at med en Trek-ramme betaler du for rammen og navnet, imens du med en Vision kun betaler for rammen. :wink:

Men hvis man er mere til Treks stil, så skal man da tage sådan én. :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan ikke helt se hvorfor det skulle være et issue.

Hvorfor skulle Visionstel laves væsentlig anderledes end alle mulige andre cykelproducenters stel? WeBike skriver i deres katalog om hvor og hvordan stellet laves. Gør Trek det?

Man kunne også vende den om og sige at med en Trek-ramme betaler du for rammen og navnet, imens du med en Vision kun betaler for rammen. :wink:

Men hvis man er mere til Treks stil, så skal man da tage sådan én. :bigsmile:

Der bliver brugt en hel del flere penge på at udvikle er Trek stel, det stel jeg har har taget 3 år at lave, så det er taget hensyn til næsten alt, det er ikke tid til på en farbrik i Taiwan, det er bare et standart stel, så ja man får lov at betale lidt mere for en Trek, men man får også mere for pengende, det er jo det samme som forholdet Porsche mod Lada :tongue: Porsche er dyere, men det er også en helt anden teknik.

He he, Porsche var nok et dårlig valg som eksempel :laugh:

Det er jo ikke uden grund at der er del proffer der køre med Trek og ingen med Vision.

Men vælg den du syntes er fed og kører godt.

Link to comment
Share on other sites

Heyson, tak for input. Jeg syntes Trek'en ser federe ud end de andre, men hvad jeg har kunnet læse rundt om på nettet i diverse forum's er, at Trek også er dyrere, så man skal betale mere for at få samme kvalitet som ved mindre kendte mærker. Ved ikke om det har noget på sig! I så fald jeg vælger den bliver det gennem Ritter cykler, men min ide om deres service er kun udfra den præsentation de gav mig ved kig på cyklen, jeg ved ikke meget om deres service efterfølgende, og har læst en enkel indlæg på nettet som ikke talte så positivt om deres service. Er der nogen der har en anden holdning til det? De virkede ellers ret servicemindede.

Link to comment
Share on other sites

Der bliver brugt en hel del flere penge på at udvikle er Trek stel, det stel jeg har har taget 3 år at lave, så det er taget hensyn til næsten alt, det er ikke tid til på en farbrik i Taiwan, det er bare et standart stel, så ja man får lov at betale lidt mere for en Trek, men man får også mere for pengende, det er jo det samme som forholdet Porsche mod Lada :tongue: Porsche er dyere, men det er også en helt anden teknik.

He he, Porsche var nok et dårlig valg som eksempel :laugh:

Det er jo ikke uden grund at der er del proffer der køre med Trek og ingen med Vision.

Men vælg den du syntes er fed og kører godt.

Lad os holde lidt realitetssans.

Det her handler ikke om hvem der laver de absolut bedste rammer, men hvem der er bedst til prisen og ser godt ud. :smile:

Det tilbud jesv har fået på en Madone 5.1 til 13k lyder ret godt, når den står til 22k i vejledende udsalgspris, men det er måske fordi det er sidste års model, så hvis han kan li' udseendet og butikken lyder det som et fint valg. Ligesom Focus og Vision er rigtig gode cykler til den pris.

Random kommentarer:

- Hvor længe et eller andet har taget at lave/udvikle siger da absolut intet om hvor godt det er.

- Toray, der laver Vision-stellet er japanske. Hvor ved du fra deres stel bliver bygget i Taiwan, at det skulle være et problem for kvaliteten, og hvor ved du fra at Trek ikke bruger Taiwanesiske underleverandører? :tongue:

- Grunden til at flere proffer kører med Trek er uden tvivl at de laver hammergode rammer, og så lige den detalje at de har et brand at promovere, og derfor indgår sponsoraftaler med de store hold..

PS: :wink:

The Trek Bicycle Corporation is a major American bicycle and bicycle component manufacturer located 60 miles west of Milwaukee and 30 miles east of Madison in Wisconsin. Trek's high-end bicycles (such as the Madone road bike, ridden in three of seven Tour de France victories by Lance Armstrong, and Fuel mountain bike) are built at Trek's world headquarters in the town of Waterloo, Wisconsin, while the price-competitive models are manufactured in Taiwan or mainland China.

PPS: Og så er der vist ikke mere grund til at gøre dette til en Trek vs The world krig

Link to comment
Share on other sites

Lad os holde lidt realitetssans.

Det her handler ikke om hvem der laver de absolut bedste rammer, men hvem der er bedst til prisen og ser godt ud. :smile:

Det tilbud jesv har fået på en Madone 5.1 til 13k lyder ret godt, når den står til 22k i vejledende udsalgspris, men det er måske fordi det er sidste års model, så hvis han kan li' udseendet og butikken lyder det som et fint valg. Ligesom Focus og Vision er rigtig gode cykler til den pris.

Random kommentarer:

- Hvor længe et eller andet har taget at lave/udvikle siger da absolut intet om hvor godt det er.

- Toray, der laver Vision-stellet er japanske. Hvor ved du fra deres stel bliver bygget i Taiwan, at det skulle være et problem for kvaliteten, og hvor ved du fra at Trek ikke bruger Taiwanesiske underleverandører? :tongue:

- Grunden til at flere proffer kører med Trek er uden tvivl at de laver hammergode rammer, og så lige den detalje at de har et brand at promovere, og derfor indgår sponsoraftaler med de store hold..

PS: :wink:

PPS: Og så er der vist ikke mere grund til at gøre dette til en Trek vs The world krig

Pris/ydelse er kedligt :bigsmile:

Du har ret i at tiden i sig selv ikke siger noget om hvor god den er, det kunne være de bare er dovne, men jeg tror det ikke :bigsmile:

Man kommer nok til at betale lidt mere for en mærkevare cykel, men der er også livtids garanti på stellet.

He he, min første Trek var faktisk med et Taiwan stel :bigsmile: , men Madone skulle være Handbuilt i The USA.

13K for en Trek 5.1 er en super pris, det må næsten være en gammel model.

Jeg tror at jeg fik at vide i RodeBikeShop aat de var fra Taiwan, men det kan godt være at jeg husker forkert.

Ps. Cassette er ikke ultegra, men 105, så det er ikke en ren Ultegra.

Hvis det er en 08 model ville jeg købe Treken for det er en super pris, du kan kende den gamle model på at slellet er med runde rør og det nye har mange sjove former.

held og lykke med dit cykelkøb, kan se at du har oprettet en tråd på feltet, god ide, herinde er vi bare cykeltosser, derinde ved de hvad de snakker om :bigsmile:

Trek mod verden krigen er slut :laugh:

Link to comment
Share on other sites

Jamen det var da også lidt af en snak ang trek og de andre :bigsmile:

Hvad angår den trek jeg så på, så havde den netop de omtalte sjove former, og jeg ved at forhandleren sagde, at det var en model fra i år, så sikkert og vist det må være en madone, men om han har sagt forkert med at den skulle svare til en madone 5.1 ved jeg ikke helt. Han sagde til mig at det var en cykel til en værdi af 17.000 kr men han kunne give mig den til 13.000. Men jeg kan godt selv se at andre steder på nettet er prisen 22.000. Måske han har ment madone 4.5!!? Jeg må snakke med dem.

Uanset om i mener i er cykeltosser eller ej, så har i absolut givet mig gode input, jeg vil nu gå i tænkeboks, for indtil videre er konklusionen: Alle 3 er gode cykler til gode priser. Og input om forhandlere har mest været om WeBike som har fået både ris og ros. Og sørme om jeg ikke er blevet anbefalet andre modeller også. Jeg føler mig oplyst, men også en anelse forvirret da jeg er ret grøn på det her område, men jeg har da en fornemmelse af, at jeg ikke køber katten i sækken ved de tre bud jeg har fået præsenteret!!

En ting dog til jer, der sådan handler cykler og ved noget mere om det end mig: Falder priserne på cyklerne når vi nærmer os enden af året her?? Jeg mener nå de nye modeller banker på, vil forhandlerne så gerne af med de gamle men udemærkede modeller?? I så fald vil jeg da slå koldt vand i blodet, da min opsparing til cyklen hives ud af en i forvejen minimal SU og lille studieløn. :tongue:

Edited by jesv
Link to comment
Share on other sites

En ting dog til jer, der sådan handler cykler og ved noget mere om det end mig: Falder priserne på cyklerne når vi nærmer os enden af året her?? Jeg mener nå de nye modeller banker på, vil forhandlerne så gerne af med de gamle men udemærkede modeller?? I så fald vil jeg da slå koldt vand i blodet, da min opsparing til cyklen hives ud af en i forvejen minimal SU og lille studieløn. :tongue:

Ingen tvivl om at sidste års model bliver billigere når de nye kommer, men som du kan se på Heino's Focus modeller, så er det ikke de vilde besparelser. Cayo'en er heller ikke faldet siden jeg købte min. Du risikere også at forhandleren så ikke lige har den rigtige størrelse og/eller farve tilbage, så det er lidt et sats.

Når en cykel koster 12-14k bliver den ikke bare sådan sat 3-5k ned fordi næste års modeller er kommet. Så store revolutioner sker der næppe fra år til år. Trek'erne er selvfølgelig så dyre at der er mere spillerum til rabatter. :tongue:

Ellers har du nok helt ret i at ingen af de cykler vil være et dårligt valg. Heino har i øvrigt de to Scott'er RuneN foreslår. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Angående Scott, så købte jeg mountainbike hos Heino cykler (deres butik inde på gl.kongevej) og der fortalte de mig, at scott lavede gode stel, men man fik også lov at betale prisen for dem, hvilket gjorde, at de cykler man kunne få havde en skrabet udstyrspakke kontra de andre modeller, hvor stellet var billigere selvom det stadig var af en god kvalitet!! Mener i at det er det værd at give de ekstra penge for scott fremfor at købe eks en focus til samme pris men med bedre udstyr??

Link to comment
Share on other sites

Jeg har fået tilbudt en Rumaro landevejs racer.Full carbon ramme, token carbon saddelpind, frempind og styr, Mode hjul, specialized toupe sadel,ritchey Wcs pedaler og fuldt SRAM rival. ny pris kr. 24.000.-

den er 1 år gammel og har kørt max 1000 km. kr. 12.000.-

Hvad mener i om dette, er det et godt tilbud?? Kender ikke så meget til Rumaro eller det gear der sidder på raceren!

Link to comment
Share on other sites

Jeg har fået tilbudt en Rumaro landevejs racer.Full carbon ramme, token carbon saddelpind, frempind og styr, Mode hjul, specialized toupe sadel,ritchey Wcs pedaler og fuldt SRAM rival. ny pris kr. 24.000.-

den er 1 år gammel og har kørt max 1000 km. kr. 12.000.-

Hvad mener i om dette, er det et godt tilbud?? Kender ikke så meget til Rumaro eller det gear der sidder på raceren!

Jeg har ikke selv haft erfaring med SRAM, men Rival gruppen svarer til Shimano Ultegra og Campa Centaur. Så det virker da som en okay pris udfra nyprisen. Eneste ting er at du altså kan få helt nye cykler til samme penge med både Centaur og Ultegra.

Kender intet til de mærker der sidder på den cykel så ved ikke om det er kram. Men her er nogle eksempler:

Battaglin carbon med komplet ultegra: 12.500 kr.

Wilier Team Alu Carbon med komplet dura-ace(minus bremser):

Jeg kender ikke mærket Romaro, men du kan få helt nye cykler til samme brugte pris.. Endda med bedre grupper.. Wilier cyklen er sat ned fra 30.000. Det er godt nok sidste års modeller(måske forrige års), men det er den brugte jo også.

Edited by Xzebetz
Link to comment
Share on other sites

Nu har jeg endelig fundet frem til 2 cykler jeg syntes er værd at investere i.

Den ene er en Scott CR 1 team 08 til 14.199. http://www.heino-cykler.dk/Cykler/Scott/Ra...R1+Team+08.html

Den anden er en Trek Madone 4.7 til prisen 17.999 sat ned til 13.000 kr. http://www.trekbikes.com/dk/da/bikes/2008/...adone/madone47/

Jeg kunne godt tænke mig nogle bud fra jer cykelkyndige om, hvilken der er det bedste køb. Har læst meget rosende på forskellige forum og i magasiner om Scott’s stel, men er det så godt at det overtrumfer Madone og det tilbud jeg har fået der?? Udstyret er jo ret forskellig ud over rammen da der bla sidder ultegra på Madone men 105 på Scott. Jeg har skam også læst udmærkede ting om Madone på nettet, men vil gerne have nogle flere meninger.

En sidste ting: Kan se at Scott CR1 pro 08 har samme ramme som team men bedre udstyr. Det smider den så også op i en prisklasse som er 17.599 som er lidt dyrt syntes jeg. Kan godt ser der er en forskel på udstyret såsom gear, hjul, kranksæt med mere, men er det ekstraprisen værd?? Hvor meget vil en motionsrytter som jeg få ud af den ekstrainvest?? Eller få jeg mere ud af at købe den billige model og så opdatere den lidt hen ad vejen??

Edited by jesv
Link to comment
Share on other sites

Jeg har slået dine tre cykeltråde sammen til én. Lidt lettere at bevare overblikket. :smile:

Jeg har ikke selv haft erfaring med SRAM, men Rival gruppen svarer til Shimano Ultegra og Campa Centaur. Så det virker da som en okay pris udfra nyprisen. Eneste ting er at du altså kan få helt nye cykler til samme penge med både Centaur og Ultegra.

Kender intet til de mærker der sidder på den cykel så ved ikke om det er kram. Men her er nogle eksempler:

Battaglin carbon med komplet ultegra: 12.500 kr.

Wilier Team Alu Carbon med komplet dura-ace(minus bremser):

Jeg kender ikke mærket Romaro, men du kan få helt nye cykler til samme brugte pris.. Endda med bedre grupper.. Wilier cyklen er sat ned fra 30.000. Det er godt nok sidste års modeller(måske forrige års), men det er den brugte jo også.

Jeg er lige nødt til at fortælle, at jeg måtte vente forgæves i en måned på en Battaglin Stealth bestilt hos BikeBuster, så dem vil jeg selsagt ikke anbefale.

Derudover virker det da helt tosset at smide Dura-ace på en alu-ramme som den Wilier. Pengene bruges væsentligt bedre på fuld carbon ramme + ultegra eller tilsvarende.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har slået dine tre cykeltråde sammen til én. Lidt lettere at bevare overblikket. :smile:

Jeg er lige nødt til at fortælle, at jeg måtte vente forgæves i en måned på en Battaglin Stealth bestilt hos BikeBuster, så dem vil jeg selsagt ikke anbefale.

Derudover virker det da helt tosset at smide Dura-ace på en alu-ramme som den Wilier. Pengene bruges væsentligt bedre på fuld carbon ramme + ultegra eller tilsvarende.

Enig. Havde ikke læst hele opslaget igennem og gik udfra at det var en carbon ramme. Pointen var nu også mere at han kunne få en ny cykel til den pris.

Link to comment
Share on other sites

Nu har jeg endelig fundet frem til 2 cykler jeg syntes er værd at investere i.

Den ene er en Scott CR 1 team 08 til 14.199. http://www.heino-cykler.dk/Cykler/Scott/Ra...R1+Team+08.html

Den anden er en Trek Madone 4.7 til prisen 17.999 sat ned til 13.000 kr. http://www.trekbikes.com/dk/da/bikes/2008/...adone/madone47/

Jeg kunne godt tænke mig nogle bud fra jer cykelkyndige om, hvilken der er det bedste køb. Har læst meget rosende på forskellige forum og i magasiner om Scott's stel, men er det så godt at det overtrumfer Madone og det tilbud jeg har fået der?? Udstyret er jo ret forskellig ud over rammen da der bla sidder ultegra på Madone men 105 på Scott. Jeg har skam også læst udmærkede ting om Madone på nettet, men vil gerne have nogle flere meninger.

En sidste ting: Kan se at Scott CR1 pro 08 har samme ramme som team men bedre udstyr. Det smider den så også op i en prisklasse som er 17.599 som er lidt dyrt syntes jeg. Kan godt ser der er en forskel på udstyret såsom gear, hjul, kranksæt med mere, men er det ekstraprisen værd?? Hvor meget vil en motionsrytter som jeg få ud af den ekstrainvest?? Eller få jeg mere ud af at købe den billige model og så opdatere den lidt hen ad vejen??

Kører selv på en Madone og den er jeg rigtig glad for. Dog er det en 5.9. Hvis det var mig ville jeg vælge Trek'en.. Så får du også Ultrega med.. Jeg har 105 på min vinter cykel og kan klart mærke forskel på 105 og Dura Ace. Og der skulle ikke være den store forskel på Dura Ace og Ultegra udover vægten.

Link to comment
Share on other sites

Men er stellet på en scott cr1 team så god og stift at det kan svare sig at købe det og så opgradere til ultegra?? Vil gerne have en cykel der kan bygges op til en super god racer over tid. Eller er Madones stel så fornuftigt at det sagtens kan konkurrere med Scott?

Edited by jesv
Link to comment
Share on other sites

Og her er enden så på en lang intro til cykelkøb. Jeg har i dag købt en Focus Cayo Expert hos Heino cykler. Efter at have prøvet en tur var jeg solgt, fed fed cykel med rigtig meget godt udstyr for pengene! Nu skal jeg bare få dagene til at gå indtil på torsdag hvor dyret er klar, og så skal der rulles! Tak for alle de input i kære mennesker er kommet med, det har været en stor hjælp! Måske vi mødes på vejene....

Edited by jesv
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share