Samme muskel to dage i træk


BLACKICE
 Share

Recommended Posts

I forbindelse med at jeg er begyndt at træne vægtløftning er det blevet svært for mig at få trænet ordentligt ben og ryg, fordi jeg ofte er for træt til at udføre en helhjertet træning af de to muskel grupper efter.

I min dialog med Incognito , sagde han at det intet problem var at træne så store muskel grupper to dage i træk.

Jeg er lidt nysgerrig efter om der generelt er sket et holdnings skift her. Jeg synes stadig de fleste programmer og anbefalinger jeg finder, ligger op til at man ikke træner samme muskel gruppe , på to efter hinanden følgende dage.

Men det er så åbenbart ikke helt rigtigt. Er der nogen der kan opdatere mig lidt her?

Jeg påtænker at gøre det en enkelt gang eller to om ugen hvis muligt. Og sandsynligvis ikke efter et fast program, men blot når muligheden er der.

Link to comment
Share on other sites

Tager man udgangspunkt i Chad Waterbury's BB Next Frontier, så er der gode argumenter i at træne med høj frekvens når man snakker hypertrofi. Dog skal øvelserne være forskellige og sæt/rep skal være en kontrast.

F.eks. kan man køre på:

Dag 1: Squat 4x6

Dag 2: Dumbbell front squat 2x12

eller:

Morgen: Squat 4x6

Aften: Dumbbell front squat 2x12

Eller f.eks. en variation med stang den ene dag og håndvægte den næste. Der er næsten uendelige kombinationer, og det er rigtig fed træning. Prøvede selv den første måned i programmet, og fik gode resultater. Dog skal man, når man snakker høj frekvens træning, huske ekstra meget på restitutionen for netop ikke at brænde ud. Men hop et smut ind på T-Nation og søg lidt. Der er masser af eksempler og programmer + en guide til at lave sit eget høj frekvens trænings program.

Edited by Densk
Link to comment
Share on other sites

Ok.

Det kan naturligvis være at Incognito har sagt det i den kontekst som jeg spurgte. Nemlig som beskrevet her, at det typisk er svært at træne ben efter VL træning. Volumen er ikke særligt stor på VL træningen, men enormt mange eksplosive sæt, hvilket dræner voldsomt.

Link to comment
Share on other sites

Ok.

Det kan naturligvis være at Incognito har sagt det i den kontekst som jeg spurgte. Nemlig som beskrevet her, at det typisk er svært at træne ben efter VL træning. Volumen er ikke særligt stor på VL træningen, men enormt mange eksplosive sæt, hvilket dræner voldsomt.

Jeg afslutter 4 ud af 5 træninger om ugen med at køre ben, og den 5. dag ender det tit med at jeg laver hop osv. som jo også går i benene.

Du kan også godt træne ben efter VL Blackie, du skal bare tvinge dig selv :devil:

Ham der laver mit program kører ihvertfald efter devisen ben hver dag!

Link to comment
Share on other sites

Jeg afslutter 4 ud af 5 træninger om ugen med at køre ben, og den 5. dag ender det tit med at jeg laver hop osv. som jo også går i benene.

Du kan også godt træne ben efter VL Blackie, du skal bare tvinge dig selv :devil:

Ham der laver mit program kører ihvertfald efter devisen ben hver dag!

Ja. Men det bliver bare ikke særlig tungt. Det er så vanvittigt pinligt. Men feks nu kan jeg cirka køre 3 x 5 x 95 ass to the grass squat , efter endt VL program. Der er ikke til ret meget mere end det

Link to comment
Share on other sites

Ja. Men det bliver bare ikke særlig tungt. Det er så vanvittigt pinligt. Men feks nu kan jeg cirka køre 3 x 5 x 95 ass to the grass squat , efter endt VL program. Der er ikke til ret meget mere end det

Du kan bare smutte forbi LVK en søndag formiddag/eftermiddag. Så skal jeg nok komme ned og sætte en gammel ital dance skive på, og råbe af dig.

For mon ikke du kunne køre hårdere og tungere, hvis du virkelig ville?

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror bare du lige skal igang med vægtløftningen, jeg havde også en "nedgang" i ben lige da jeg startede.

Og nu er der ikke en SÅ skide stor forskel på mine ben før og efter træning!

Nej det kan godt ske du har ret. Kunsten er at nå det hele. Det kan være svært når jeg ikke har indsat flere trænings pas.

Link to comment
Share on other sites

vil blot anbefale at træne mht. dagsformen! altså noget med at man kan have forskellige 1rm hen over ugen.

mandag træner man måske med 100 x 5 rep ( og her er 120kg 5 rm) - men tirsdag er 5 rm måske blot 105 eller 110kg. og så ergo - vil 100x5 x 5 være umuligt at gennemføre men måske 90x5 x 5 el.l.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share