hva er den absolut hurtigste maskine måde at forbrænde fedt På?


Testa2
 Share

Recommended Posts

Umm fedttab, hvad med styrke træning og at øge muskelmasse? = mere forbrænding. Hvad med protein som en var inden på, hvorfor kun løb og grønsager? Crosstrainern er da også go for sarte knæ, plus der er gang i overkroppen.

Har faktisk meget svært ved ikke at styrke træne, men jeg har læst mig til at det virker omvendt i forhold til at tabe fedt.

Protein hvad mener du?

Crosstrainer er det den "cykel" hvor man står op og holder i nogen stænger der bevæger sig med?

Link to comment
Share on other sites

Har faktisk meget svært ved ikke at styrke træne, men jeg har læst mig til at det virker omvendt i forhold til at tabe fedt.

Nu ved jeg ikke præcist hvad du mener med "virker omvendt", men det er kun en fordel at styrketræne under et vægttab. Det hjælper med at holde på muskelmassen og evt. muskeltilvækst vil give en forhøjet forbrænding generelt, som MaximusMaximus nævner. Men en kombination af kredsløbstræning og styrketræning vil være optimalt.

Protein hvad mener du?

Hvis du kun spiser grøntsager er det svært at få nok protein. Hvis du ikke indtager nok protein under et vægttab kan kroppen ikke dække sit behov for protein via kosten og vil derfor gøre det på en anden måde - ved at nedbryde din muskelmasse, hvilket giver en lavere forbrænding. Det er bl.a. et problem fordi du vil få et lavere ligevægtsindtag (den mængde energi, du skal bruge for at vedligeholde din vægt) og det vil gøre det nemmere for dig at tage på efter vægttabet.

Crosstrainer er det den "cykel" hvor man står op og holder i nogen stænger der bevæger sig med?

Nemlig. Kan i øvrigt anbefale romaskinen, hvor man bruger hele kroppen - det er hårdt og effektivt..

Link to comment
Share on other sites

Well. Når har jeg fulgt lidt med og det lyder til, at den generelle antagelse af forskellige maskiner er, at den subjektive holdning til hvorvidt det er 'hårdt' og 'bruger hele kroppen' har en større og mere positiv effekt på et vægttab.

Når kroppen forbrænder fedt, så gøres dette v.h.a. ilt. Jo mere ilt der kommer ind(og dermed er behov for), jo højere er pulsen(indirekte sammenhæng). Derfor er det bedre jo højere pulsen er. Men, med dette sagt, så bruger kroppen ikke fedt til hårdt fysisk arbejde. Her bruges kun kulhydrater(tilnærmelsesvis).

Derfor er det vigtigere at fokusere på den samlede mængde energi brugt, kontra hvad kroppen egentlig bruger af brændstof. Vi skal altså forbrænde mest energi muligt overhovedet. Dette er altså endnu et argument for, at pulsen skal op så meget som muligt, så lang tid som muligt.

Når musklerne bevæger sig, så bruger de kulhydrat, som primært er deponeret i musklen. Hvis vi kan få disse opbrugt, vil genopfyldningen af disse, såfremt et optimalt kostprogram er planlagt, ske på bekostningen af energien fra fedt(såkaldt 'efterbrænding').

Over en længere periode så vil det optimale vægttab altså ske ved at bruge kulhydratdepoterne og samtidig ligge i et generelt, moderat kalorieunderskud, som har en større bestanddel proteiner end normal, anbefalet kost. Er der mange kulhydrater til stede i kosten, så vil disse bruges til genopfyldning af kulhydratdepoterne i musklerne; men ikke på baggrund af energien fra det adipøse væv(fedtvæv).

Men, proteiner kan omdannes til kulhydrat(ved at fungere substrat) og energien til denne omdannelse kommer fra fedt, da leveren primært brænder fedt af(det har ikke brug fra den 'hurtige energi' fra kulhydrat) og leveren er det sted hvor gluconeogenesen(fx omdannelsen af protein til kulhydrat) finder sted. Endnu en god detalje ved en proteinholdig kost er, at det optimerer resitutionen af især muskler, som består primært af proteiner(ihvert fald den funktionelle del).

Det er derfor vigtigt at lave en overall forbrænding af kulhydratdepoterne i musklerne, hvilket kan ske ved styrketræning med henblik på mange gentagelser. For få gentagelser vil ikke have samme virkning, da den primære forbrændingsenhed da vil være ATP og kreatinfosfat.

Denne styrketræning bør efterfølges af hårdt intensivt fysisk arbejde, med henblik på så høj puls som muligt.

Kosten er dog det mest vigtige og bør struktureres effektivt med henblik på højt proteinindhold, moderat kulhydratindhold og lavt fedtindhold, dog med fokus på et fornuftigt indtag af essentielle fede syrer som omega 3, 6 og 9(eller blot madvarer med høje mængder af polyumættet fedt).

10-15 % sundt fedt(mono- og polyumættet fedt)

40 % protein

45-50 % kulhydrat(primært fra komplekse kulhydrater som grønsager, etc, etc)

Link to comment
Share on other sites

Dysp.

Det lyder sørme til at du har helt styr på sagerne.

Den kost du skriver i procenter vil du være virkelig flink at skrive den i rugbrød og ægge madder på dansk? :) Så jeg lidt bedre kan se hvad jeg må spise. jeg tror det er min aftensmad det går galt med, jeg syntes bare det er svært da jeg bruger meget energi på arbejde som mekanikker skal der jo også lidt mad til.

Link to comment
Share on other sites

Dysp.

Det lyder sørme til at du har helt styr på sagerne.

Den kost du skriver i procenter vil du være virkelig flink at skrive den i rugbrød og ægge madder på dansk? :) Så jeg lidt bedre kan se hvad jeg må spise. jeg tror det er min aftensmad det går galt med, jeg syntes bare det er svært da jeg bruger meget energi på arbejde som mekanikker skal der jo også lidt mad til.

Smid en lille tekst om dig selv, dine mål og en normal dag for dig selv med fysisk aktivitet. Det ville også være rart, hvis du kunne tælle præcis hvad du spiser på en dag(eller bare hvad du spiser, det behøver ikke være præcist vejet).

Så kan du oprette en log og så skal jeg med glæde hjælpe dig med at nå dit mål.

Link to comment
Share on other sites

Har faktisk meget svært ved ikke at styrke træne, men jeg har læst mig til at det virker omvendt i forhold til at tabe fedt.

Protein hvad mener du?

Crosstrainer er det den "cykel" hvor man står op og holder i nogen stænger der bevæger sig med?

Protein er med til at opbygge dine muskler, ergo mere forbrænding.

Et misforstået rygte er at du kan ta på ved styrke træning, ja det kan man. Men da du smider lidt fedt vil dine bukser blive mere løse end før, med mindre det er "vildt" meget masse du pludselig får.

Kondi træning kommer også ind da det øger din forbrænding, men det ene eller det andet er sjællendt nok, det derfor man ofte kan se folk der "kun" spinner ikke har ændret deres krop form særlig meget.

Stryrke træning former din krop.

Kondi vil markere den mere.

I grove korte træk altså. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Protein er med til at opbygge dine muskler, ergo mere forbrænding.

Et misforstået rygte er at du kan ta på ved styrke træning, ja det kan man. Men da du smider lidt fedt vil dine bukser blive mere løse end før, med mindre det er "vildt" meget masse du pludselig får.

Kondi træning kommer også ind da det øger din forbrænding, men det ene eller det andet er sjællendt nok, det derfor man ofte kan se folk der "kun" spinner ikke har ændret deres krop form særlig meget.

Stryrke træning former din krop.

Kondi vil markere den mere.

I grove korte træk altså. :smile:

I grove og forkerte træk. Du kan ikke adskille styrketræning og konditionstræning så meget, da det i bund og grund 'er det samme' bare med forskellig intensitet og over forskellige tider.

Og uanset hvad man laver, så bliver ens krop hverken formet, markeret eller ændret uden en struktureret og velovervejet kost.

Period.

Link to comment
Share on other sites

Smid en lille tekst om dig selv, dine mål og en normal dag for dig selv med fysisk aktivitet. Det ville også være rart, hvis du kunne tælle præcis hvad du spiser på en dag(eller bare hvad du spiser, det behøver ikke være præcist vejet).

Så kan du oprette en log og så skal jeg med glæde hjælpe dig med at nå dit mål.

Jeg er 25år gammel

Vejer 82.1 kg pt.

Fedt procent 23 ifølge sådan en vægt med følere i.

Højde 173

Mit mål er at komme ned på en cirka 75kg ihvertfald vil jeg gerne have min fedt procent meget længere ned. Når jeg så har fået det vil jeg gerne give den gas med noget mere styrke træning igen.

Jeg har styrke trænet i 1 1/2år men stoppede for et år siden pga hus projekt og skule i milli.

Jeg arbejde som mekaniker hvor jeg går meget og står op hele dagen.

Efter arbejde er jeg hjemme og passer familien klokken cirka 19-20 tager jeg ned og dyrke motions træning på stepper eller cykel samt meget lidt styrke træning. i cirka 1 time nu.

Det gør jeg man tir tor fredag, og søndag aften tager jeg 1 time igen.

Jeg spiser cirka det samme hver dag. morgenmad 2 stk rugbrød. klokken 9 2 stk franskbrød (vil jeg stoppe med det er gratis morgenmad på arbejde ;) 4stk rugbød med lidt pålæg klokken 12 og aftensmad klokken 17 kan være alt muligt. steget kun i becel.

Er der andet jeg kan skrive?

Link to comment
Share on other sites

Har svært ved at se pointen i udelukkende at gå efter det mest effiktive. Oka, måske kan du forbrænde et par procent mere, men er det virkelig værd at pine sig selv for? Det er i øvrigt de færreste der har disciplinen til at piske sig selv til noget de ikke gider, i en længere periode. Find noget cardio trlning du synes er sjovt og drop bekymringerne om hvad der er det mest effiktive.

Link to comment
Share on other sites

I grove og forkerte træk. Du kan ikke adskille styrketræning og konditionstræning så meget, da det i bund og grund 'er det samme' bare med forskellig intensitet og over forskellige tider.

Og uanset hvad man laver, så bliver ens krop hverken formet, markeret eller ændret uden en struktureret og velovervejet kost.

Period.

Der findes et utal af træningsforsøg som dokumenterer ændringer i kropssammensætning efter 8-12ugers træningsperiode uden at involvere nogen form for kostintervention. Hermed ikke sagt det er optimalt, men at det er logisk hvis man går fra kost X og ikke træner til at forblive på kost X og men samtidig træne Y antal gange pr uge, vil kroppen adaptere til dette (og derved formentlig ændre udseende).

Det er derfor vigtigt at lave en overall forbrænding af kulhydratdepoterne i musklerne, hvilket kan ske ved styrketræning med henblik på mange gentagelser. For få gentagelser vil ikke have samme virkning, da den primære forbrændingsenhed da vil være ATP og kreatinfosfat.

Hvis man skal "styrketræne" ved så mange gentagelser at det ikke overvejende er anaerobt-alactacid arbejde, kan det vist ikke længere kaldes styrketræning, men konditionstræning :wink:

Noceo, enig.

Link to comment
Share on other sites

I grove og forkerte træk. Du kan ikke adskille styrketræning og konditionstræning så meget, da det i bund og grund 'er det samme' bare med forskellig intensitet og over forskellige tider.

Og uanset hvad man laver, så bliver ens krop hverken formet, markeret eller ændret uden en struktureret og velovervejet kost.

Period.

Nå ok, så en bb der aktiv træner fast men ik dyrker cardio særlig meget, former og evt markere nada? Lol :laugh:

Alene ved at tilføre cardio oveni hennes/hans træning vil da gi en øget forbrænding, ergo langsomt gøre fedt %'en mindre og der ved markere.

En go kost vil natruligvis gi en bedre gro bund for ens mål, men at sige man opnår intet med mindre ens kost er total ændret er komplet latterligt.

Man kan da sagtens få resultater ved hård træning og med en kost af pizza og øl, at det så ikke er særlig godt er noget helt andet.

Edited by MaximusMaximus
Link to comment
Share on other sites

Netop derfor jeg spurgte til hvad jeg kunne spise med de procenter han skrev tidligere. Fordi jeg er godt klar over jeg skal spise anderledes.

Det er ikke fordi jeg vil pine mig selv, men virker nogen maskiner meget bedre eandre så er det da dumt at vælge den mindst effektive.

Jeg tror måske cyklen er god da den kan holde pulsen højt oppe, kørte på mellem 150-165 i puls igår på cykel lagde jeg mæske til, det er da okay??h

Link to comment
Share on other sites

Der findes et utal af træningsforsøg som dokumenterer ændringer i kropssammensætning efter 8-12ugers træningsperiode uden at involvere nogen form for kostintervention. Hermed ikke sagt det er optimalt, men at det er logisk hvis man går fra kost X og ikke træner til at forblive på kost X og men samtidig træne Y antal gange pr uge, vil kroppen adaptere til dette (og derved formentlig ændre udseende).

Hvis man skal "styrketræne" ved så mange gentagelser at det ikke overvejende er anaerobt-alactacid arbejde, kan det vist ikke længere kaldes styrketræning, men konditionstræning :wink:

Noceo, enig.

Du flueknepper rimelig meget. Der er ingen tvivl om, at træning har en mega effekt på alle punkter også uden struktureret kost, men for en nybegynder som ikke aner y, x eller å, så er det vigtigt at pointere, at kosten nærmest er det vigtigste element. Du har ret, men jeg holder fast på, at man på ingen måde kan optimere nogen af dele uden at have kosten med. Jeg snakker altid i henhold til det optimale, ikke mindre ændringer. Jeg håber du forstår hvad jeg mener.

Du har ret i, at man ikke bør kalde det styrketræning, men det bør heller ikke kaldes konditionstræning, da denne har noget med konditionen at gøre. Konditionen har overvejende noget med kredsløbet og ilt at gøre, og selv ved 15 gentagelser, vil der stadigt være overvejende meget anaerobt arbejde.

Det bedste ord havde været "udholdenhedstræning", men helt ærligt, så fattede herren nok godt pointen alligevel.

Link to comment
Share on other sites

Netop derfor jeg spurgte til hvad jeg kunne spise med de procenter han skrev tidligere. Fordi jeg er godt klar over jeg skal spise anderledes.

Det er ikke fordi jeg vil pine mig selv, men virker nogen maskiner meget bedre eandre så er det da dumt at vælge den mindst effektive.

Jeg tror måske cyklen er god da den kan holde pulsen højt oppe, kørte på mellem 150-165 i puls igår på cykel lagde jeg mæske til, det er da okay??h

Min pointe var ikke at man resolut sku hoppe over i den modsatte grøft og gå efter det mindst effiktive. Men man bliver bare nødt til også at se på om det er ngoet man kan holde ud og lave i længere tid, da det er det der skaber de langsigtede resultater.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er en pige på 24....har trænet regelmæssigt længe, sådan lidt on/off men har trænet 5 til 6 gange om ugen siden juni. Dvs løb 2 til 3 gange og styrke eller roning for resten.

Har godt forhørt mig tidligere om min puls ik var ret høj, men det fik jeg ikke indtrykket af at den var. Har målt en anden løber med samme pulsur, som løb sammen med mig, hans puls lå på ca 145....han er i bedre form end mig, men kan ikke presse sin puls derop i samme tidsramme....han er 27. Men syns ik selv jeg er i dårlig form. Den har altid været høj...

Min hvilepuls er 47.

Hvis vi for nemheds skyld antager at din maxpuls ligger på ca. 200, så løber du i 30/40min med en gennemsnitspuls på 92,5% af max? Tror sgu dit pulsur er defekt...

Link to comment
Share on other sites

Hvis vi for nemheds skyld antager at din maxpuls ligger på ca. 200, så løber du i 30/40min med en gennemsnitspuls på 92,5% af max? Tror sgu dit pulsur er defekt...

Har godt tænkt på det....men det ser nu ud til at virke ok. Ved forskellige pulsniveauer og på forskellige mennesker. Måske jeg skulle prøve at finde et andet jeg kunne låne for at sammenligne.

Jeg vil så sige at mit åndedræt er ret højt/forpustet.....sådan lyder det i hvert fald når jeg løber. Selvom jeg ikke syns det er umenneskeligt hårdt, så lyder det sådanne på min vejrtræning.....men sådan lyder det på hele løbeturen, selvom løbeoverskudet er fint fint. Så ved ik om pulsen måske stemmer meget godt overens.

Pas.....ved ik hvor man kan teste den slags....i et motionscenter måske?

Link to comment
Share on other sites

Har godt tænkt på det....men det ser nu ud til at virke ok. Ved forskellige pulsniveauer og på forskellige mennesker. Måske jeg skulle prøve at finde et andet jeg kunne låne for at sammenligne.

Jeg vil så sige at mit åndedræt er ret højt/forpustet.....sådan lyder det i hvert fald når jeg løber. Selvom jeg ikke syns det er umenneskeligt hårdt, så lyder det sådanne på min vejrtræning.....men sådan lyder det på hele løbeturen, selvom løbeoverskudet er fint fint. Så ved ik om pulsen måske stemmer meget godt overens.

Pas.....ved ik hvor man kan teste den slags....i et motionscenter måske?

De fleste motionscentre har pulsure til låns. Hvad er det for et pulsur du har nu?

Link to comment
Share on other sites

De fleste motionscentre har pulsure til låns. Hvad er det for et pulsur du har nu?

Det er et SIGMA.....har ik råd til Polar eller nogle af de dyre der....det kostede 250kr.....og skal bare have pulsfunktionen :smile:

Så kan godt være det var for billigt.....

Link to comment
Share on other sites

Det er et SIGMA.....har ik råd til Polar eller nogle af de dyre der....det kostede 250kr.....og skal bare have pulsfunktionen :smile:

Så kan godt være det var for billigt.....

Skal ikke sige hvor godt et sigma ur er - har ingen erfaring med det. Men det er ikke umuligt at det viser korrekt. Jeg har også en "for høj" maxpuls for min alder (hvis man bruger den klassiske teoretiske formel for hvordan men beregner det). Og flere af de kunder jeg har lavet max puls test på, har landet betydeligt højere op end hvad man forventede. Man skal jo også huske på at formlen er en generalisering, så afvigelser kan naturligvis forekomme.

Hvis du virkelig vil gå op i det, kan du jo prøve at se om der er en PT i dit center med erfaring af at lave max puls test. Så kan du nemmere vide hvor du skal ligge henne når du arbejder.

Link to comment
Share on other sites

Vil virkelig anbefale trådstarter at læse artiklerne omkring vægtab på MOLs forside... jeg linkede til en af dem på første side af denne dikussion. Erhverv dig viden fra gode kilder!

Som andre har været inde på - motivation er så vigitgt - så lav noget du kan li!

Link to comment
Share on other sites

Skal ikke sige hvor godt et sigma ur er - har ingen erfaring med det. Men det er ikke umuligt at det viser korrekt. Jeg har også en "for høj" maxpuls for min alder (hvis man bruger den klassiske teoretiske formel for hvordan men beregner det). Og flere af de kunder jeg har lavet max puls test på, har landet betydeligt højere op end hvad man forventede. Man skal jo også huske på at formlen er en generalisering, så afvigelser kan naturligvis forekomme.

Hvis du virkelig vil gå op i det, kan du jo prøve at se om der er en PT i dit center med erfaring af at lave max puls test. Så kan du nemmere vide hvor du skal ligge henne når du arbejder.

Har heller ingen erfaring m sigma. Selv hvis maxpulsen er en del over "normalen", så virker det stadig som en høj gennemsnitspuls. Men lad nu det ligge...

Mht. hvor høj intensiteten skal være, så lader det jo til at du kan styre det fint, så kan ikke se pointen i at bruge penge på at få en Pt til at fortælle dig hvad du allerede lader til at kunne mærke på din egen krop..

Link to comment
Share on other sites

Skal ikke sige hvor godt et sigma ur er - har ingen erfaring med det. Men det er ikke umuligt at det viser korrekt. Jeg har også en "for høj" maxpuls for min alder (hvis man bruger den klassiske teoretiske formel for hvordan men beregner det). Og flere af de kunder jeg har lavet max puls test på, har landet betydeligt højere op end hvad man forventede. Man skal jo også huske på at formlen er en generalisering, så afvigelser kan naturligvis forekomme.

Hvis du virkelig vil gå op i det, kan du jo prøve at se om der er en PT i dit center med erfaring af at lave max puls test. Så kan du nemmere vide hvor du skal ligge henne når du arbejder.

Vil prøve næste gang jeg er nede og træne styrke, at låne motionscentrets pulsur, og så se om min puls havner på det som mit notmalt viser. Bliver godt nok på løbebånd, men ved jo hvordan tempoet føles når pulsen er deroppe af.

Gav den max gas på det sidste af løbeturn igår...lige til jeg var ved at skvatte sammen (av) og der nåede den op på 203....

Fik engang i forbindelse med et skoleprjekt målt maxpuls og iltoptagelse inde i nærheden af H.C. Ørstedsinstitutet....kan ikke huske hva stedet hed. Kan ikke huske resultaterne, og det har heller ikke meget relevans her :smile: menvar nu meget sjovt at prøve. Løb med en slange i munden, var ik helt nemt....til gengæld super hårdt. Men mindes at min maxpuls der, også var højere end hva den teoretisk set, burde være.

Men så igen....bare det virker, så må pulsen næsten være hva den vil være...næsten. Hvis jeg giver mit bedste når jeg løber, så må jeg vel se resultater...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share