Protein pulver


royaltribal
 Share

Recommended Posts

Hej alle eksperter!

Jeg er lige startet med at træne lidt for at komme i form og få lidt muskelmasse.

Jeg er 22, vejer 65 og er en 185 høj, mion fedt procent ligger på 8.5 så den er jo fin nok :)

Men har fået afvide jeg skal bruge noget Protein pulver, som jeg skal spise efter træning og inden jeg går i seng, men hvilke skal jeg vælger?, er jo flere hundrede forskellige slag.

Mit spørgsmål er: hvilket produkt skal jeg vælge som osse smager godt som ikke virker for syntetisk? og om jeg skal bruge noget andet som kunne være godt for min træning?

PFT Royal :_)

Link to comment
Share on other sites

Men har fået afvide jeg skal bruge noget Protein pulver

Det er absolut ikke noget du skal!

En proteinshake er en cocktail tomme kalorier, så sundhedsmæssigt, er det en fordel at få dine proteiner gennem kosten, hvilket der også er rig mulighed for..

Edited by pioneer.
Link to comment
Share on other sites

Det er absolut ikke noget du skal!

En proteinshake er en cocktail tomme kalorier, så sundhedsmæssigt, er det en fordel at få dine proteiner gennem kosten, hvilket der også er rig mulighed for..

at kalde protein shake for tomme kalorier er nok at overdrive en kende, men ellers enig i at mad er klart at foretrække

Link to comment
Share on other sites

Det er absolut ikke noget du skal!

En proteinshake er en cocktail tomme kalorier, så sundhedsmæssigt, er det en fordel at få dine proteiner gennem kosten, hvilket der også er rig mulighed for..

Chill there, tiger... En proteinshake kan sagtens være positiv, selvom det stadigvæk kun skal være et kosttilskud! :)

Link to comment
Share on other sites

at kalde protein shake for tomme kalorier er nok at overdrive en kende, men ellers enig i at mad er klart at foretrække

Vi kan også kalde det en blanding: oprenset protein, raffineret sukker + lidt farve og aromastoffer -blottet for div. vitaminer og mineraler.

Chill there, tiger... En proteinshake kan sagtens være positiv, selvom det stadigvæk kun skal være et kosttilskud! :)

Der syntes jeg nok "tilskuds" begrebet er løbet lidt af sporet.

Hvis du indtager 1-2 proteinshakes om dagen, udgør det en temmelig betragtelig del af din kost..

Link to comment
Share on other sites

Vi kan også kalde det en blanding: oprenset protein, raffineret sukker + lidt farve og aromastoffer -blottet for div. vitaminer og mineraler.

Der syntes jeg nok "tilskuds" begrebet er løbet lidt af sporet.

Hvis du indtager 1-2 proteinshakes om dagen, udgør det en temmelig betragtelig del af din kost..

Ergo bør det være kosttilskud. 2 proteinshakes om dagen, hvis man vil det, kan sagtens anses som værende supplerende til den normale kost.

Link to comment
Share on other sites

mit forslag vil være, at drikke ½-1L cacao skummetmælk lige efter hver træning.

prøv evt. at sammenligne protein/kulhydrat mængden i cacao og med nedenstående...

eller

60-100g pulver af "weightgainer" typen. gerne med et proteinindhold på ca. 30g pr. 100g pulver.

blandet op med mælk.

men ellers slå koldt vand i blodet, spis normalt og gerne lidt mere og oftere!

Man behøver ikke at fylde sig med pulver og 17 forskellige olier, fordi man har meldt sig ind i et vægtcenter....

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor er der opstået sådan en hetz mod diverse kosttilskud???

Det er klart at kosttilskuds-markedet har undermineret sig selv ved at tillbyde en masse ubrugelige piller og kapsler, men hvis man træner bare en smule hårdere end disko-pump i det lokale glimmercenter, så kan en shake eller to da være en rigtig go idé.

Man kan så argumentere for at for man dækket sit protein og kulhydratbehov ved måltiderne, så er det ikke nødvendigt med en ekstra shake, men medmindre man spiser et måltid direkte efter træning, har man handicappet sig selv i forhold til maksimal restitution. Ydermere vil en shake af den rette kaliber modvirke den træthed der opstår umiddelbart efter et hårdt træningspas. Om det er styrketræning eller konditionstræning er faktisk ligemeget.

I en perfekt verden hvor alle spiser præcis det de skal i forhold til den sport de dyrker, vil der selvfølgelig ikke være behov for kosttilskud, men hvor mange spiser præcis det de skal i forhold til det de laver, vel at mærke på det rigtige tidspunkt...Jeg kender ikke ret mange!!!

Men det er selvfølgelig altid en go ide at sætte sig ind i hvad man har brug for, før man hovedkuls kaster sig ud i kosttilskudsmarkedet...

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor er der opstået sådan en hetz mod diverse kosttilskud???

Fra min side ikke en hetz mod kosttilskud som sådan.

Der findes helt sikkert mange produkter under denne kategori, som kan være både sundheds og præstations fremmende.

Proteinpulver hører bare ikke derunder.

Der er stor forskel på at suplere sin kost med mikronutrienter frem for makronutrienter.

Edited by pioneer.
Link to comment
Share on other sites

Fra min side ikke en hetz mod kosttilskud som sådan.

Der findes helt sikkert mange produkter under denne kategori, som kan være både sundheds og præstations fremmende.

Proteinpulver hører bare ikke derunder.

Der er stor forskel på at suplere sin kost med mikronutrienter frem for makronutrienter.

Jeg er dybt uenig mht proteinpulver.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har i perioder med hårde træningpas hvor jeg havde brug for hurtig restitustion samt en vægt forøgelse spist protein pulver, dette har hjulpet mig til at nå de mål jeg havde, jeg mener stadig at det er et KOSTTILSKUD og man skal huske en normal indtagelse af mad.

Hvis jeg skulle spise proteiner i de hårde trænings perioder skulle jeg have kylling i drops for at kroppen kunne få nok proteiner.

Jeg havde desuden også positive oplevelser med Kreatin ... MEN dette mener eg man kun skal tage i perioder, og husk det er kun vand man tager på. men det hjælper samtidgt mod syre i musklerne så man kan tage et par reps mere.

Jeg syntes du skal prøve de forskellige produkter det er en smags sag, men kig efter hvor mange amoni syre de indeholder og hvilke.

Den Store Dansker

Link to comment
Share on other sites

I henhold til en klar bedre optagelseshastighed ved proteinpulver blandet op i vand kontra 'fast føde'.

igen har du ikke læst det link du fik postet den anden dag, hvori der bla stod at kcal overskud var vigtigere end optagelseshastighed osv osv...

hvis du skal argumentere må du sgu tage og læse hva der bliver postet til dig

Link to comment
Share on other sites

igen har du ikke læst det link du fik postet den anden dag, hvori der bla stod at kcal overskud var vigtigere end optagelseshastighed osv osv...

hvis du skal argumentere må du sgu tage og læse hva der bliver postet til dig

Jeg har læst både summary og konklusionen, men fordi det står at "det tilsyneladende er energifordelingen og ikke optagelseshastigheden som er vigtig", så gør det ikke det til den endegyldige sandhed. Jeg skal nok nærlæse rapporten når jeg får tid, men jeg holder stadigvæk på, at det må have en effekt i henhold til forsøgene udført mht at proteiner efter træningen forbedrer muskelvæksten. Jeg er overbevist om, at optagelseshastigheden har noget at sige.

Link to comment
Share on other sites

Nu har jeg så læst at der er mange meninger :)

Jeg tror selv på at jeg har brug for protein kuren, da jeg forbrænder alt jeg spiser.

Min mad består altid af fisk,vildt, kylling og oksekød, og har aldrig rigtig kunne tage på.

Har osse valgt at spørge nogle personer i vireligheden, en tidligere verdenmester i fitness og en pro bokser.

Der har jeg fået afvide at jeg skal tage noget protein, da jeg ellers ikke har noget at opbygge min muskler.

har derfor fået en henvisning til : METABOLIC WHEY da det indeholder over 5 gram B.C.C.A og over 4 gram L-Glutamin pr. servering.

har ossse kigget lidt her : http://www.meraadet.dk/cms2kuser/uploads/8...tivitet_web.pdf

Siger mange tak for alle svarende og har osse læst lidt på under forummet kost

Edited by royaltribal
Link to comment
Share on other sites

I henhold til en klar bedre optagelseshastighed ved proteinpulver blandet op i vand kontra 'fast føde'.

Der er 2 kriterer man kan tage denne diskussion ud fra:

1. Den sundhedsmæssige

2. Kortsigtet maksimal muskelvækst

Snakker vi sundhedsmæssigt kan der ikke være tvivl om at proteinpulver, som erstatning for en del af kosten (om dette så end måtte dreje sig om så lidt som 15-20%) ikke er optimalt.

Har man kun maksimal muskelvækst for øje er det endda tvivlsomt om der er nogen ekstra effekt ved pulver frem for fast føde.

Dertil kommer diverse aroma og farvestoffer som findes i det meste pulver, samt indholdet af raffineret sukker i en shake.

Sammenholder man disse to kriterier burde der ikke være nogen tvivl omkring det mest optimale valg.

Link to comment
Share on other sites

Nu skal jeg ikke kunne sige det store pro/kontra pulver, men en anden interessant pointe fra den nævnte rapport fra Motions- og Ernæringsrådet er, at det er bedre at indtage protein før træningspasset end efter. Desuden nævnes det at det tyder på, at mens man som utrænet begynder-styrketræner har et øget proteinbehov, så er det ikke nødvendigt for trænede at indtage mere protein end der ellers anbefales for den generelle befolkning (ca. 0,8 g protein pr. kg kropsvægt):

Imidlertid forekommer der ved regelmæssig træning en tilpasning i organismens proteinomsætning, så det øgede proteinbehov, der opstår, når man som utrænet begynder på et regelmæssigt træningsprogram, eller hvis man intensiverer træningen, blot er forbigående og med tiden vender tilbage til det oprindelige proteinbehov.

Denne tilpasning skyldes givetvis, at en større andel af de aminosyrer, der frigives ved nedbrydning af kropsproteiner i forbindelse med fysisk aktivitet, genanvendes i syntesen af nye proteiner i stedet for at blive nedbrudt. Dette underbygges af studier, som viser, at helkropsproteinomsætning reduceres ved regelmæssig træning, hvilket indikerer, at proteinkravet vil blive mindre ved regelmæssig træning.

(side 37 i rapporten)

Synes det lyder noget mystisk i forhold til hvad man ellers læser både på MOL og andre steder. Hvis det virkelig er tilfældet, så behøver man jo ikke just gøre den store indsats som trænet for at dække sit proteinbehov.

Link to comment
Share on other sites

Der er 2 kriterer man kan tage denne diskussion ud fra:

1. Den sundhedsmæssige

2. Kortsigtet maksimal muskelvækst

Snakker vi sundhedsmæssigt kan der ikke være tvivl om at proteinpulver, som erstatning for en del af kosten (om dette så end måtte dreje sig om så lidt som 15-20%) ikke er optimalt.

Har man kun maksimal muskelvækst for øje er det endda tvivlsomt om der er nogen ekstra effekt ved pulver frem for fast føde.

Dertil kommer diverse aroma og farvestoffer som findes i det meste pulver, samt indholdet af raffineret sukker i en shake.

Sammenholder man disse to kriterier burde der ikke være nogen tvivl omkring det mest optimale valg.

Hvad er det for noget fis?!?

Der er ingen her der har sagt det er erstatning for almindelig føde - det er et supplement. Et supplement i energi, herunder mest protein til den normale kost fordi man brænder en god mængde ekstra kalorier af under træningen. Udover de mere eller mindre kontroversielle effekter i forbindelse med muskelvækst, så bevirker et dagligt supplement at man opnår en bred vifte og god mængde af forskellige aminosyrer som man måske på enkelte dage ellers kan være i underskud af, afhængig af hvor meget skod-/fast-food man indtager.

Da min kost ikke er optimal tror jeg på der er dage hvor jeg får mindre god mad, hvor proteinpulveret fungerer som et godt supplement i den forbindelse at jeg opnår et fornuftigt indtag af en repræsentatative aminosyrer - jeg erstatter ikke noget almindelig mad med proteinpulver - jeg supplerer min almindelige kost med et kostTILSKUD - det kalder du så tomme kalorier - denne betegnelse vil jeg nok bruge på andre ting, som chips, alkohol chokolade og is (uanset om de indeholder nok så mange forskellige nutrienter) - fremfor et kosttilskud der er vist at have en lang række positive effekter på mere eller mindre malnutrierede.

Link to comment
Share on other sites

Nu skal jeg ikke kunne sige det store pro/kontra pulver, men en anden interessant pointe fra den nævnte rapport fra Motions- og Ernæringsrådet er, at det er bedre at indtage protein før træningspasset end efter. Desuden nævnes det at det tyder på, at mens man som utrænet begynder-styrketræner har et øget proteinbehov, så er det ikke nødvendigt for trænede at indtage mere protein end der ellers anbefales for den generelle befolkning (ca. 0,8 g protein pr. kg kropsvægt):

Synes det lyder noget mystisk i forhold til hvad man ellers læser både på MOL og andre steder. Hvis det virkelig er tilfældet, så behøver man jo ikke just gøre den store indsats som trænet for at dække sit proteinbehov.

Rapport eller ej, så er det stadig meget kontroversielt hvorvidt det er smartest at indtage proteinpulver før eller efter træning.

Link to comment
Share on other sites

Endelig Sortarius, rart at høre noget fornuftigt i denne diskussion.

Som skrevet ovenfor er der ingen der snakker om at erstatte almindelig kost med kosttilskud, men om det det er, nemlig et kosttilskud. Hvis man vil erstatte reelle måltider med proteinshakes, kan man melde sig ind i Herbalife.

Derudover er visse folk åbenbart sure over at der ikke er vitaminer og mineraler i proteinpulver!!! Hvis I vil have vitaminer og mineraler i et kosttilskud, så skal I jo vælge en vitaminpille og ikke en proteinshake. Det der er i en proteinshake er sjovt nok mest protein - deraf navnet!!

Man er selvfølgelig bedst tjent med at få dækket sit behov med almindelig mad, men hvis det er vitaminer og mineraler man er ude efter skal man nok finde noget andet end kylling og kalkun at spise efter træning. Muligvis noget frugt og nogle grøntsager, men sådan en omgang grøntsager kan jo være svært at slæbe med ned i centret.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share