Hjælpe til Box squat


RuneB
 Share

Recommended Posts

Hvad skal du bruge den til? For jeg har aldrig set nogle lave box squats WSB style i dk. Enten squtter folk i IPF og vælger derfor en lowbox squat i stedet, eller også er det fitness tossser der ikke fatter meget af det de laver.

Berthel virker rimeligt WSB fan agtig, så han gør det måske? Jeg ved det ikke har aldrig set ham arbejde med styrkeløftere så nogle af de andre styrkedrenge ved bedre om hans stil.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil brug den til at undgå at lave rebound i bunden af min squat...da det forværre min patella tenditis. Det er svært at styrer når jeg løfter tæt på maks... jeg opfatter øvelsen som rimelig advancede og hazarderet hvis man ikke har teknikken og vil gerne undgå at være en af de fitness tosser du refere til...:D

"Enten squtter folk i IPF og vælger derfor en lowbox squat i stedet, eller også er det fitness tossser der ikke fatter meget af det de laver". hvad er ipf?

Edited by RuneB
Link to comment
Share on other sites

Jeg vil brug den til at undgå at lave rebound i bunden af min squat...da det forværre min patella tenditis. Det er svært at styrer når jeg løfter tæt på maks... jeg opfatter øvelsen som rimelig advancede og hazarderet hvis man ikke har teknikken og vil gerne undgå at være en af de fitness tosser du refere til...:D

"Enten squtter folk i IPF og vælger derfor en lowbox squat i stedet, eller også er det fitness tossser der ikke fatter meget af det de laver". hvad er ipf?

Tag ud i Hvidovre styrkeløft klub der er mange herfra MOL der træner der og de er ganske kompetente... når de altså har drukket under 10 guldøl hver

Edited by TLunau
Link to comment
Share on other sites

Jeg vil brug den til at undgå at lave rebound i bunden af min squat...da det forværre min patella tenditis. Det er svært at styrer når jeg løfter tæt på maks... jeg opfatter øvelsen som rimelig advancede og hazarderet hvis man ikke har teknikken og vil gerne undgå at være en af de fitness tosser du refere til...:D

"Enten squtter folk i IPF og vælger derfor en lowbox squat i stedet, eller også er det fitness tossser der ikke fatter meget af det de laver". hvad er ipf?

Nu er der selvfølgelig andre en styrkeløftere (IPF) og fitness tosser til... Jeg har for eksempel brugt øvelsen en del i teknisk træning af squatten for folk, jeg har instrueret - hvor jeg mener den er berettiget for folk, der har en tendens til at starte den eccentriske fase i knæene, fordi de er bange og svage til at sætte sig ordentligt tilbage. Yderligere har jeg selv kørt den en del, da jeg havde ekstra fokus på bagkæden i et forsøg på at komme af med en tendens til skader her.

Min erfaring er, at den ikke er velegnet til max eller nær max løft (især uden en god spotter), da stabiliteten (placering) over hofte er svær at kontrollere ved vægtoverførslen til boksen...

En klar fordel ved box squat er, at man ikke kan bounce, som du selv er inde på, og man kan arbejde lidt mere eksplosivt, når teknikken sidder i skabet.

Link to comment
Share on other sites

Nu er der selvfølgelig andre en styrkeløftere (IPF) og fitness tosser til... Jeg har for eksempel brugt øvelsen en del i teknisk træning af squatten for folk, jeg har instrueret - hvor jeg mener den er berettiget for folk, der har en tendens til at starte den eccentriske fase i knæene, fordi de er bange og svage til at sætte sig ordentligt tilbage. Yderligere har jeg selv kørt den en del, da jeg havde ekstra fokus på bagkæden i et forsøg på at komme af med en tendens til skader her.

Min erfaring er, at den ikke er velegnet til max eller nær max løft (især uden en god spotter), da stabiliteten (placering) over hofte er svær at kontrollere ved vægtoverførslen til boksen...

En klar fordel ved box squat er, at man ikke kan bounce, som du selv er inde på, og man kan arbejde lidt mere eksplosivt, når teknikken sidder i skabet.

Meget enig.

Box Squat er en fantastisk øvelse som både kan optræne teknik og bundstyrke, og synes såmen også den fungere fint som ME øvelse.

Er man IPF løfter sørger man jo bare for en box hvor man lige nøjagtigt er under parrel. Også god til at få en fornemmelse af hvor langt man egentligt skal ned for at få den godkendt.

Har iøvrigt også brugt den når jeg har coachet folk i alm. squat. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Min pointe er bare. At hvis man vil lave en Box squat som man ser på Louie Simmons video'er, Så er det ikke en øvelse der normalt udføres i Danmark i styrkeløft klubberne eller nogen andre steder.

Måden de laver video'en på er hvor man sætter sig ekstremt meget tilbage og står meget bredt. Det har jeg endnu ikke set udført nogen steder.

Det er en fin øvelse til mange formål, også når den ikke køres "Louie Simmons style" men det kommer an på hvad man er ude efter.

hvis det er at undgå patellar tenidintis, så er Louie Simmons' stil at foretrække.

Om den er vanskeligere at udføre korrekt med maxvægte end en alm squat, kommer i høj grad an på hvem man er. Jeg vil til enhver tid heller max squatte til en box.

Spørgsmålet er så em det er så smart at lave en 1rm særligt ofte. For mig fungerer det ikke særligt godt. :smile:

Edited by ptpoul
Link to comment
Share on other sites

Ok! så jeg kan ikke erstatte min low bar squats med boxsquat which jeg vil kører nære max...

Jeg skal lige revurdere mit program engang...det lykkes at kører en 5 RM low bar squat under parallele.

Jeg har det på video og det ser fint ud...så jeg må lige se hvordan knæene har det imorgen.

Regner med kigge forbi hvidovre styrkeløft klub i løbet af næste uge.

Regner med at poste programmet det når jeg har tænkt det igennem

Tak for responsen

Edited by RuneB
Link to comment
Share on other sites

Nu kom mit svar til at fremstå sådan, at jeg hellere ville lave max eller nær max løft i almindelig squat, hvilket ikke er tilfældet. Jeg opridsese såment bare en faldgruppe!

Arbejdskravene skulle være meget specielle, hvis jeg selv skulle køre under 5 RM eller vejlede nogle til det med så meget ydre belastning (især på ryggen).

Så det afhænger IMO meget af dine arbejdskrav og deraf målsætning!

Link to comment
Share on other sites

Mål

Rehab af: Patella tenditis, achilles tenditis, løberknæ, chondro malacie på den laterale side af patella på begge ben

Primære: Øget power ved hofteekstension, uden betydelig gains i vægt. Jeg vejer 74 og forsøger at komme ned på 68 til februar.

sekundære: Overkrops styrke uden betydelig gains i vægt

Deadline 1: Februar 2009, 60m DM indendørs.

Deadline 2: Maj 2009, kunne løbetræne og træne 400-800m løb igen.

Jeg har ikke knæ ekstension som målsætning da det er begrænset af min patella tenditis.

60m holder jeg fast ved... den holder mig motiveret men forværre selvfølgelig skaden...jeg regner ikke med at træne noget specifikt før... bare vægt og nogen hurtige løft, ingen tyndgepunkts løft... medmindre skaden pludseligt for det bedre...

Jeg har fulgt Mark Rippetoes novice program. Det er gået rigtigt fint i forhold skader og progession... Min squat teknik er blevet rimelig god.. kun mit højre knæ(laterale fibre af patella senen) driller ved lav vægt på dårlige dage.

Jeg er ved en vægt tæt nu hvor jeg ligger tæt på min 5RM hvergang.. og derfor fristes jeg til at bounce i bunden... derfor box squat...Det lykkes så at kører 5RM uden bounce og min knæ har der rigtigt godt idag... men jeg vil nu hellere undgå at tag nogen chancer her og start på box squat.

Jeg er stadig igang med at overvej mit ny program... vil gerne dødløft lidt mere, speed sets, box squats og kettelbell træning og jeg mangler stadig at få helt styr på rehab delen... og væk fra bulk delen af marks program... jeg regner med at poste et program snart med en periode plan indtil februar. HÅber i gider kommentere på det til den tid

Edited by RuneB
Link to comment
Share on other sites

2 off-topic cents:

Jeg har lidt bøvl med det ene knæ og det hjælper på det, hvis jeg går rundt med et neopren knæbind ("knæ kogere") hvis jeg skal gå/stå meget. Det er en god idé at give dem et skud talkum (babypudder) indeni, inden man tager dem på - det hæmmer udviklingen af ulæks.

Edited by tjr
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share