Sved og kondition, nogen sveder og nogen er knastør ?


Nille
 Share

Recommended Posts

Ved ikke lige om den her tråd har været oppe før.. Men der er noget jeg har gået og undret mig lidt over ang. sved.. :tongue:

Har læst lidt op på det og man skulle svede mere jo bedre konditon man er i, på grund af svedkirtlerne skulle blive mere følsomme osv....

Men f.eks til spinning i dag sidder jeg ved siden af en som jeg VED er i MEGET bedre kondition end mig, hun fik næsten ikke en sved perle på panden. Hvorimod jeg havde lavet en lille ande dam på gulvet..? Og det samme gælder når vi løber, hun skal næsten ligge på sin max puls for at svede!

- jeg under mig bare, for så holder det jo ikke stik med at jo bedre kondition man er i, jo mere sveder man.. eller har jeg bare bedre konditon end jeg bilder mig selv ind? :innocent:

Kan større muskelmasse også have noget med mere svedprodution at gøre.

Kan det være genetisk anlagt?

Edited by Nillepige25
Link to comment
Share on other sites

Det er at sammenligne æbler og pærer at sige at fordi du sveder mere end jeg er du i bedre form. Udgangspunktet skal være ens, altså genetisk, skal vi være ens for at det ville give mening og det er vi som bekendt ikke. Derudover, uden at jeg rent faktisk ved det, må ens fedtprocent sikkert også spille ind da sveden er en måde kroppen regulere temperatur på så polstring vil sikkert også betyde noget for svedproduktion og som nævnt muskelmassen der producerer varmen. Der kunne sikkert også være noget med hvor stor en overflade man har, altså om man er høj og kraftig eller lille og kraftig eller høj og tynd eller en anden kombination.

Link to comment
Share on other sites

Ved fysisk arbejde er der aldrig en nyttevirkning på 100%! Den er ca 50% for løb og ca 25% for cykling og noget helt tredje for svømmning osv med roning og andre aktivitetsformer. Den del af energien der ikke går til selve bevægelsen bliver til varme! Nyttevirkningen ved den samme aktivitet varierer ikke så meget mellem forskellige mennesker! Men der er stor forskel på menneskers evne til at afgive varme til omgivelserne og til vores arbejsevne og dermed den totale mængde varme vi kan producere. Store mennesker har mindre overflade i forhold til deres masse end små mennesker og har derfor relativt sværere ved at slippe af med overskudsvarmen. Alle ting som øger størrelsen på et individ virker negativt i denne sammenhæg! DVS at øget muskulatur og fedtvæv også giver en en mindre overflade i forhold til ens masse! Ens kropsproportioner spiller også ind og her er det især længden af arme og ben der påvirker ens overfladeareal! Så ved ens overordnet størrelse vil den med længst arme og ben typisk også være den med størst overflade. Alt dette være sagt så gælder dog at alt andet lige så sveder man mere jo bedre form man er i af den simple grund at man er i stand til at producere et større arbejde og dermed en større varmemængde! Mængden af sved ved aktivitet er et udtryk for hvor meget varme der skal fjernes fra systemet ud over det obligatoriske varmetab til omgivelserne.

Håber det hjalp en smule!

Link to comment
Share on other sites

Tror nok at vi her på MOL er blevet enige om at det er genetisk bestemt langt hen ad vejen.

Okay, det det viste jeg ikke at mol var blevet enige om.. Ville være nemmere hvis du smed det link ind til jeres diskution, ellers sidder man stadig lidt infomationstom..

AndreasH

Tak for dit svar, det hjalp da lidt :bigsmile:

Edited by Nillepige25
Link to comment
Share on other sites

Hey Nille :bigsmile:

Nu hører jeg ikke til dem der forlanger at folk skal bruge tre timer i søgemaskinen inden de stiller spørgsmål - at jeg brugte formuleringen var mere et spørgsmål om at jeg kunne huske konkusionen men ikke helt argumenterne men jeg ville gerne svare alligevel :blush:

Nå, men lidt links skal du få - der mangler sikkert nogen, der er bare lige hvad jeg kunne genkende i farten.

1

2

3

(men kan bedre lide Mollerups forklaring - jeg sveder nemlig også helt vanvittigt)

Edited by Gregers TF
Link to comment
Share on other sites

Har læst lidt op på det og man skulle svede mere jo bedre konditon man er i, på grund af svedkirtlerne skulle blive mere følsomme osv....

Men f.eks til spinning i dag sidder jeg ved siden af en som jeg VED er i MEGET bedre kondition end mig, hun fik næsten ikke en sved perle på panden. Hvorimod jeg havde lavet en lille ande dam på gulvet..? Og det samme gælder når vi løber, hun skal næsten ligge på sin max puls for at svede!

Kan større muskelmasse også have noget med mere svedprodution at gøre.

Pigen ved siden af dig har sikkert bare siddet og lavet ingenting - hvorfor hun ikke sveder.

Der er et helt klart sammenhæng imellem sved og kondition. Men du skal nok mest finde forklaringen i at jo bedre kondition du er i, jo hårdere kan/ vil du også træne og yder derved mere effekt (watt). Jo mere effekt man yder jo mere varme skal man også af med - hvorfor man også sveder mere.

Dette underbygger også at jo større muskelmasse jo mere kan man yde - og så sveder man også mere. Stor muskelmasse har jo også en forbrænding selv i hvile - hvorfor man teoretisk skulle have større svedproduktion, når der ikke ydes arbejdes. Måske også derfor at mænd generelt sveder mere end kvinder....

Endvidere tror jeg også, som der tidligere har været oppe, at svedproduktionen øges når man træner meget, fordi kroppen "lærer" at komme af med varmen. Jeg har ihvertfald erfaret, at min svedproduktion er blevet væsentlig øget, efter jeg er begyndt at træne mere.

Link to comment
Share on other sites

Hej Gregers TF og Maxpuls

Og tak for dine links, og de gode forklaringer det gav lidt læse stof og er vist også blevet lidt klogere ..

Er sikker på at det er en blanding af genetisk, og det at jeg har en (del) større muskelmasse end hende.. Hmm, så gir det lidt mere mening på den store sved forskel, og hvorfor jeg altid er den svedig bitch :blush::tongue:

Med fare for at det bliver lige enkelt nok uden videnskablige forklaringer: - Nogle mennesker har flere svedkirtler end andre!! :laugh:

Nasmus - Det er vel der det genetisk kommer ind i billede..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share