ME bænk


Søren W
 Share

Recommended Posts

Det er nemt nok at finde en masse ME bænk-øvelser, der er lidt færre relevante når man løfter uden udstyr, men stadig rigeligt at tage af. Problemet med de fleste af dem er bare at man løfter mindre end i alm. bænk, og det ser jeg som et problem. Indtil videre er jeg kun kommet på decline bænk og bænk til en tynd klods som øvelser, der opfylder kravene om at være velegnede mod at øge en udstyrsfri bænkpres samt at kunne flytte flere kg. end ved alm. bænk. Er der nogen af jer der ligger inde med en øvelse eller to til? Pt skifter jeg mellem: Alm. bænk, Dimitry bænk (3s pause på brystet), low incl bænk, low decl. bænk samt alm. bænk med kæder. Hjælp mig til en større pat'kas'.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror at du ser lidt for sort/hvidt på hvorvidt at det styrker raw eller trøjebænk. Hvis du bliver stærkere, såå...

Variationer, jeg selv har kørt med fin overførsel til topstyrken, som du sikkert nok har udstyr til, er høje og lave pinpress, samt floorpress, varieret mellem smalt og bredt greb, evt med kæder/bands, hvis du har adgang til det. Det har fungeret ganske glimrende for mig.

Link to comment
Share on other sites

Hvor går du død i din raw bænk?

Det skal siges de fleste raw bænkere anbefaler board presses (lave boards) og lignende for en raw bænk, så mon ikke det virker at lave overloar selv hvis det ikke er fuld ROM?

Jeg går død umiddelbart over brystet, generelt vil jeg tro mit pattøj er det svage punkt. Lave boards kan nok godt gå, især når man tænker på mit sticking point, der ikke er helt på brystet.

Jeg tror at du ser lidt for sort/hvidt på hvorvidt at det styrker raw eller trøjebænk. Hvis du bliver stærkere, såå...

Variationer, jeg selv har kørt med fin overførsel til topstyrken, som du sikkert nok har udstyr til, er høje og lave pinpress, samt floorpress, varieret mellem smalt og bredt greb, evt med kæder/bands, hvis du har adgang til det. Det har fungeret ganske glimrende for mig.

Mit "problem" er at de fleste varianter betyder lavere vægte end min alm. bænk, og uden at have anden baggrund end spekulationer virker det forkert på mig kun at have "lette" vægte mellem hænderne. Jeg behøver ikke partout have fuld rom, men jeg vil gerne være tæt på for jeg kan have tiltro til det virker.

Link to comment
Share on other sites

Decline bænkpres som du selv nævner synes jeg er god, og har selv haft fremgang i den raw bænk på at presse citronen i noget tid i decline bænk.

Ellers har jeg også øget mit alm max ved at kører volumen med bands. Touch'n'go bænkpres med bands er noget der river pattøjsfiberne over, og velsigner dig med en stor patkas :4thumbup:

Dog ikke alt for barske bands da man så vil få for lidt kg på stangen i bunden. Evt. de lilla bands. Kan også hjælpe dig med at få acceleration fra bunden af.

Ved godt du efterspørger ME øvelser men synes at ting som frekvens, volumen, reprange, intensitet er vigtigere at gå i dybden med og så koncentere sig om den alm. bænkpres.

Link to comment
Share on other sites

Decline bænkpres som du selv nævner synes jeg er god, og har selv haft fremgang i den raw bænk på at presse citronen i noget tid i decline bænk.

Ellers har jeg også øget mit alm max ved at kører volumen med bands. Touch'n'go bænkpres med bands er noget der river pattøjsfiberne over, og velsigner dig med en stor patkas :4thumbup:

Dog ikke alt for barske bands da man så vil få for lidt kg på stangen i bunden. Evt. de lilla bands. Kan også hjælpe dig med at få acceleration fra bunden af.

Ved godt du efterspørger ME øvelser men synes at ting som frekvens, volumen, reprange, intensitet er vigtigere at gå i dybden med og så koncentere sig om den alm. bænkpres.

Helt sikkert vigtige faktorer, men jeg kører WS4SB style for tiden, og der bænker jeg alm. mindst én gang om ugen.

Link to comment
Share on other sites

Jim Wendler har en artikel om Raw Bench Press på elitefts.com hvor han bl.a. skriver følgende:

Max Effort Exercises

Max effort work is crucial for increasing strength. By lifting in the 90-100% range, you are going to get stronger. The trick is doing enough work in this range without overtraining. According to Prilipin, 3-10 lifts at or above 90% is optimal. But this is based on his findings with Olympic lifters. So you may have to tweak things a little, but use this as a guideline. Start with the minimum (3 total reps) and work from there. The bottom line is that you have to lift heavy weights to get stronger. Here is a list of great max effort exercises for the raw bencher:

- Floor Press

- 2 Board Press

- Incline Press

- Bench Press

- 1 Board Press

Stick with these five exercises during your max effort cycles.

Hele den glimrende artikel kan læses her: Raw Bench Pressing - 10 Things You Need To Know - By Jim Wendler

Edited by ctc
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share