Undersøgelse


cilius
 Share

Recommended Posts

Endogenous anabolic hormonal and growth factor responses to heavy resistance exercise in males and females.

Kraemer WJ, Gordon SE, Fleck SJ, Marchitelli LJ, Mello R, Dziados JE, Friedl K, Harman E, Maresh C, Fry AC.

Exercise Physiology Division, U.S. Army Research Institute of Environmental Medicine, Natick, MA 01760-5007.

To examine endogenous anabolic hormonal responses to two different types of heavy resistance exercise protocols (HREPs), eight male and eight female subjects performed two randomly assigned protocols (i.e. P-1 and P-2) on separate days. Each protocol consisted of eight identically ordered exercises carefully designed to control for load, rest period length, and total work (J) effects. P-1 utilized a 5 RM load, 3-min rest periods and had lower total work than P-2. P-2 utilized a 10 RM load, 1-min rest periods and had a higher total work than P-1. Whole blood lactate and serum glucose, human growth hormone (hGH), testosterone (T), and somatomedin-C [sM-C](i.e. insulin-like growth factor 1, IGF-1) were determined pre-exercise, mid-exercise (i.e. after 4 of the 8 exercises), and at 0, 5, 15, 30, and 60 min post-exercise. Males demonstrated significant (p less than 0.05) increases above rest in serum T values, and all serum concentrations were greater than corresponding female values. Growth hormone increases in both males and females following the P-2 HREP were significantly greater at all time points than corresponding P-1 values. Females exhibited significantly higher pre-exercise hGH levels compared to males. The P-1 exercise protocol did not result in any hGH increases in females. SM-C demonstrated random significant increases above rest in both males and females in response to both HREPs.(ABSTRACT TRUNCATED AT 250 WORDS)

Spændende undersøgelse som jeg stødte på da jeg læste over på John Berardis hjemmeside. Han har åbenlyst haft fuld adgang til undersøgelsen, og han fremhæver følgende:

It appears that total T levels were increased for 15 minutes following exercise and that the bodybuilding workout (67% increase) is superior to the powerlifting workout (32% increase) for increasing total T levels.

Spændende undersøgelse jeg fik en ustyrlig trang til at dele med jer andre :) En simpel konklusion at drage fra den, er at selvom det absolut er muligt at vokse på styrkerelateret træning, så er det langt fra optimalt kontra træning med højere reps.

Link to comment
Share on other sites

En simpel konklusion at drage fra den, er at selvom det absolut er muligt at vokse på styrkerelateret træning, så er det langt fra optimalt kontra træning med højere reps.

Ja, HVIS de ekstra 30 % har nogen reel praktisk betydning. Træning er uheldigvis så kompleks, at der skal inddrages ufatteligt mange faktore, for at kunne vurdere hvad der er optimalt.

Men spændende resultater ikke desto mindre......

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Vi kan vist godt blive enige om det ikke er alfa omega for effektiviteten af træningen, men hvis jeg kan nappe et forhøjet testniveau i et kvarters tid, så napper jeg det sku. Proteinsynthesen lige efter træning er alligevel negativ, så opbygning af muskler vil alligevel være tæt på umuligt. Havde det højere niveau holdt et par timer eller 4 - så var det straks meget mere interessant. Men stadig en spændende undersøgelse.

Link to comment
Share on other sites

Når den målte stigning kun vedvarer i 15 minutter ??

Jeg ved godt at det er peditesser når nu forløbet kun varer 15 min. - men mange bække små !

Og jeg siger heller ikke resultatet vil være synligt over så relativt korte perioder som de fleste af os afprøver nye programmer i, men over længere tid - fx 10-20 år vil der måske ses en forskel (stadig alt andet lige vel at mærke). Summesumarum mener jeg da heller ikke, at det praktisk er sig ladesiggørligt (!) at se en fremgang på baggrund i de øgede hormon-niveauer - netop fordi der er så mange andre faktorer som er nemmere at justere på og se resultatet af.

/Bellini

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share