Forkert squat??


Dines
 Share

Recommended Posts

Var lige oppe og træne en gang, og lagde igen idag mærke til noget. Det sidste ½-1 år er der mange flere der er begyndt at træne squat, der hvor jeg også træner. Men jeg tror ikke jeg har set en eneste der har været bare ned til parallel! Alle kører ned til omkring 45 grader fra parallel, og så op igen. Derudover forbliver ryggen næsten lodret under hele bevægelsen.

Er jeg den eneste der har lagt mærke til dette, eller er fænomenet udbredt over hele landet?? :retard:

Link to comment
Share on other sites

Ved træning med vægte er det mest optimalt med en komplet "range of motion" (ROM), dog uden at komme i yderstillinger, der kan give skader. Dette kan de fleste vel blive enige om.

Der er ingen tvivl om, at fyren som udfører "full squats", laver squat med størst mulig ROM, men er det umiddelbart en fordel?

Ved "ass to the grass" kan man selvklart ikke løfte nær så mange kilo, som hvis man kun kører til parallel, men giver den komplette udførelse i stedet et bedre muskelrespons? Altså mere muskelhypertrofi?

Personligt har jeg det fint med kun at køre til parallel, men hvis der er gode argumenter for at pine sig selv yderligere vil jeg da gerne lægge ører til - man er vel ingen kylling. :chicken:

Link to comment
Share on other sites

Jeg KAN IKKE komme ned til parallel - er det så ikke nogen nytte at træne squat ? Jeg svajer meget i ryggen men min træner siger det er ok hvis bare jeg kigger op - og så lægger jeg vægten på udersiden af fødderne - jeg har prøvet at forklare ham at jeg tror at jeg ødelægger mine knæ - men det mener han ikke.

Link to comment
Share on other sites

Korte squats er også meget udbredt hvor jeg træner, men jeg vil da ikke sige at det nødvendigvis er forkerte squats - fx træner der et kvinde håndbold hold hvor jeg træner, og de træner meget de korte squats - for selvom de ikke er under vandret opbygger de jo fint muskler aligevel, og samtidig mindskes risikoen for knæskader mm..

Link to comment
Share on other sites

Watts..

muligvis.., men det kommer jo an på belastningen selvfølgelig kan man squatte mere i halve squats end i hele så hvis man så bare læsser det mere på i halve er det måske det samme..

jeg har dog for et lille år siden døjet meget med det som man kalder "springer knæ" og det opstod ved at køre squat meget eksplosivt, og det var altid nede i bunden hvor jeg skulle vende den at jeg kunne mærke det mest- pga senen i knæet er i yderposition og belastes derfor meget!! - dette kunne jeg undgå ved bare at køre halve.., men det er jo selvfølgelig ikke så smart når de skal under vandret for at godkendes :D

Link to comment
Share on other sites

Man skal altid starte et squat ved at bøje knæene!!! således din ryg kan være så oprejst som muligt!

Det er faktisk ikke den filosofi WSB løfterne kører efter. Ifølge Louie Simmons skal man starte bevægelsen ved at skyde hoften bagud, og sætte sig tilbage i squatten. Iøvrigt drejer det sig ikke nødvendigvis om at være så oprejst som muligt, hvis det er på bekostning af en voldsom knævandring. Olympiske vægtløftere er meget oprejste, men deres knævandring er meget voldsom. Dette er IKKE eftertragteligt for en styrkeløfter. Jo tættere man kan komme på vertikale skinneben, jo bedre er det.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Jeg var vist ikke lige helt med på at det var låret, der skulle være parallelt. Det er jeg nu. :retard:

Jeg træner også squat med at gå så langt ned at undersiden af låret er parallelt med gulvet.

En gut fortalte mig, at man helst skulle have underbenet lodret under hele løftet, så man ikke overbelaster skinnebenet.

Det gør bare sqauttet en del hårdere, fordi man bliver nødt til at bøje i hoften - stadig med svajet ryg selvfølgelig.

Link to comment
Share on other sites

Thomas-->

Det kommer selvfølgelig an på hvordan man er bygget - jeg er bekendt med at mange af de større løftere er mere foroverbøjet end de små..

jeg er selv 1,70cm høj og vejer ca 71kg - og det optimale squat for mig et at være så oprejst som muligt, og det er oz den teknik man skal tilstræbe - for ikke at komme til at "hænge" med vægten.. Det optimale må nødvendigvis oz være at flytte vægten så kort så muligt - altså en ret-lodret linie (uden svinggerninger til hverken fremad eller bagud) Man skal være helt spændt i hele kroppen - især ryg/len og mave, og lade benene klare arbejdet!!

Derfor er det bedste for mig (og mange andre) at starte squattet i knæene hvis man vil ha optimal teknik!

Link to comment
Share on other sites

Det kommer selvfølgelig også an på hvad du mener med at starte squatten med knæene. For mener du at skyde knæene fremaf, så vil jeg mene det ikke er optimalt/rigtigt. Hvis du mener at "åbne" i knæleddet hvorefter man sætter sig tilbage, så er det korrekt. For når jeg siger at man skal sætte sig tilbage, så mener jeg ikke at man skal stå med stive ben og skubbe hoften tilbage inden man begynder at gå ned, for så ryger man ud i en goodmornings position. Man skal åbne i knæleddet, mens man sætter sig tilbage i en bagudrettet bevægelse, SAMTIDIG med at man holder ryggen så ret som det er muligt. På den måde bevarer man vertikale skinneben, og man får den bedst mulige position hvorfra man kan udnytte styrken i den posteriore muskelkæde. Det er dog, som du selv nævner, kun små løftere som kan opretholde en 100 % oprejst holdning. De fleste høje løftere vil være mere foroverbøjet.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes også at man skal være opmærksom på at olympisk "squat" og styrkeløfter-"squat" jo faktisk er to forskellige øvelser..

Og derfor skal de jo også udføres forskelligt.. (bare så vi ikke snakker forbi hinanden mere end højst nødvendigt) :)

Edited by Francis
Link to comment
Share on other sites

Nu har Westside fyrene vist ikke været under vandret i mange år, sååå...

Vægtstangsprincippet gør at desto flere kilo man har på nakken, desto længere bagud skal kroppen være for at beholde balancen. Hvis man squatter på samme måde uden belastning som med 100kg. vil momentet fra stangen trække dig forover. Derfor skal man flytte vægten bagud ved tunge squats.

Hvilket princip man vælger (oprejst eller skubbe røven bagud) afhænger af hvor den individuelle styrke er.

Stærke lår fordrer en oprejst stil og stærk posterior kæde den anden.

Det vigtigste ved et squat er at man har jævnt tryk på hele foden i hele løftet.

Få din makker til at se på dine skosåler under squattet. Hvis du trykker jævnt hele løftet, er din teknik OK. Hvis trykket flytter sig, så skal det rettes. Den mest almindelige fejl er at trykket flyttes ind mod storetæerne.

Med jævnt tryk og stabil overkrop har du en dyb squat some er meget mere sund end de der halve squats man ser så ofte.

/Niels

Link to comment
Share on other sites

Nu har Westside fyrene vist ikke været under vandret i mange år, sååå...

Nej, og desuden er mange af løfternes squat efterhånden ved at ligne noget som næsten ikke kvalificerer sig som et squat. Chuck Vogelpohl´s squat er så grimt og mangler så meget dybde at det er til grin (ihvertilfælde det som ligger på nettet). Jeg synes grænsen for hvor bredt man bør stå, bør gå ved noget lignende den stand Brent Mikesell anvender (imponerende squat styrke iøvrigt). Men til trods for dette, så synes jeg alligevel Louie kommer med mange gode og anvendelige teknik råd i den første squat video han lavede.

Er iøvrigt enig i de resterende teknik betragtninger.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Gennem tiden har jeg bemærket, at dem der får dårlige knæ af at træne squats, faktisk er dem der træner halve spuats.

Jeg har en teori om, at dette skyldes ubalance i styrkeforholdet mellem quadtriceps(forside lår) og den postureale kæde (hamstring, gluteus og rectusmuskulaturen i ryggen).

Ved at studere kropsholdningen på "halve squattere" har jeg bemærket, at disse ofte har underudviklet og forkortet hamstringmuskulatur, ligesom mange af dem har "pelvis tilt"(skambenet tipper forover, så det ser ud som om de "suger" enden ind under sig og skyder hoften frem), hvilket igen giver en dårlig holdning generelt.

Er der nogen af jer gutter der har været med i nogen år der har bemærket det samme??

Selv træner jeg både styrkeløftersquat med stangen langt nede på ryggen, og siddende tilbage, og vægtløftersquat med mere ret overkrop og et større fremadvandring i knæene, og enda frontsquat indimellem, hvor overkroppen er helt lodret og knæene langt fremme.

Alle 3 former for squat kører jeg så langt ned jeg kan komme, og har gjort det i 25 år uden knæproblemer.

De sidste 7 år har jeg undervist nye squattere stort set hver dag, og de bliver alle lært at gå under vandret, med den fodstilling der nu passer bedst til deres kropsbygning.

Jeg har endnu ikke oplevet at nogen har fået knæskader af dybe squats.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share