Z power bag


Achilles
 Share

Recommended Posts

Jeg har købt en Power bag, og er godt tilfreds med den. Rigtig fed træning med masser af muligheder. Og havde man nu nogle flere, så vil mulighederne jo nok være endnu større. Men træning med en traditionel sandsæk er ikke noget jeg har praktiseret, så er nok desværre ikke den store hjælp her.

Edited by Karate_Kid
Link to comment
Share on other sites

Hvad opfatter du som en traditionel sandsæk ift powerbag?

Jeg har set vi i hvert fald har én powerbag nede i kirken som jeg kan give en svingom. Har ellers kun haft en tur med en af deres andre sandsække, og så mit eget monstrum, da jeg havde en sandsæk hjemme. :wink:

Med andre ord ... I er ikke kærester længere? :unhappy:

:w00t:

Link to comment
Share on other sites

Nu har jeg ikke haft muligheden for at mærke en powerbag, men den virker meget robust og bastant.

Det som jeg mener med en traditionel sandsæk er meget ustabil hvor sandet hele tiden fordeler sig alt efter hvordan man løfter den. noget som jeg umiddelbart ikke tror power baggen gør!?

Grunden til min forspørgsel er at jeg skal have en sandsæk til funktionel træning.

Jeg skal løfte nogen op som gør modstand..

Link to comment
Share on other sites

Nu har jeg ikke haft muligheden for at mærke en powerbag, men den virker meget robust og bastant.

Det som jeg mener med en traditionel sandsæk er meget ustabil hvor sandet hele tiden fordeler sig alt efter hvordan man løfter den. noget som jeg umiddelbart ikke tror power baggen gør!?

Grunden til min forspørgsel er at jeg skal have en sandsæk til funktionel træning.

Jeg skal løfte nogen op som gør modstand..

Jeg synes det var nederen at træne med en sæk der var alt for stor til det sand jeg havde i, mener den vejede 45kg og der kunne nok nemt havde været 75kg i - sikkert mere. I mangel af håndtag måtte den også gribes i selve kanvasset eller jeg måtte tage fat under sækken. Det kan man selvfølgelig kalde god grebstræning, men det var i overkanten for at sige det mildt.

De problemer løser powerbag'en ret godt såvidt jeg kan vurdere, og eneste problem er at skal have flere størrelser hvis man vil være dækket.

BTW Morten, hvis du læser med: Hvor er det STORE link fra mol til shoppen? :bigsmile: Jeg måtte grave det frem fra Z-box-artiklen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er nu en smule nysgerrig og vil gerne prøve power baggen, men i første omgang tror jeg at jeg vil prøve at lave en sandsæk selv.

Der lå en instruktion til dette på forummet noget tid tilbage, men jeg har ikke kunnet finde det igen nu :/

Nogen der har den til at ligge som pdf fil eller måske har bedre net skillz end mig som kan linke til det?

Link to comment
Share on other sites

Jeg er nu en smule nysgerrig og vil gerne prøve power baggen, men i første omgang tror jeg at jeg vil prøve at lave en sandsæk selv.

Der lå en instruktion til dette på forummet noget tid tilbage, men jeg har ikke kunnet finde det igen nu :/

Nogen der har den til at ligge som pdf fil eller måske har bedre net skillz end mig som kan linke til det?

http://www.motion-online.dk/styrketraening...sarbejder!/

Link to comment
Share on other sites

Jeg har faktisk flere gange tænkt på at købe eller lave en god stor sandsæk til at lege lidt med. Om ikke andet kunne jeg slæbe den nogle gange frem og tilbage mellem stuen og 3 sal, hvor jeg nu engang bor. Men jeg synes ikke dem man selv kan bygge , virker snedige, netop fordi at der bliver alt for meget ubenyttet stof. Omvendt synes jeg at den man kan købe i z-shop (som ganske rigtigt er stort set umulig at finde) er for små. 25kg er næppe den store udfordring.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har faktisk flere gange tænkt på at købe eller lave en god stor sandsæk til at lege lidt med. Om ikke andet kunne jeg slæbe den nogle gange frem og tilbage mellem stuen og 3 sal, hvor jeg nu engang bor. Men jeg synes ikke dem man selv kan bygge , virker snedige, netop fordi at der bliver alt for meget ubenyttet stof. Omvendt synes jeg at den man kan købe i z-shop (som ganske rigtigt er stort set umulig at finde) er for små. 25kg er næppe den store udfordring.

Det kommer da vist helt an på hvad du har tænkt dig at gøre med bag'en og hvor længe. :wink:

I crossfit "metcon"-workouts* virker belastningen i øvelser med vægtstang ofte meget lavt sat, indtil man har lavet de første 2 minutter. Og så skal man huske at kg'erne rammer dig på en helt anden måde med sandsæk ift en OL-stang.

X-Large udgaven af Powerbag står til at kunne være 30-40kg.

* En typisk metcon er max runder på 20 min af 2-3 øvelser, f.eks. pullups, pushups, thrusters, burpees, powerclean osv.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har leget en del med Powerbags... både den jeg selv har - og i Mortens have... Det at sandet er helt jævnt fordelt og ikke flytter rundt - samt formen og håndtagene gør dem til et helt andet redskab end en sandsæk. De er meget sikre... der er 2 poser inde i hinanden og så yderlaget i kraftig plastic.

Jeg kan kun anbefale dem!

Link to comment
Share on other sites

Blackice

Der er forskel på en traditionel sandsæk "a la stærk som stilladsarbejder artikel sandsækken" og en powerbag.

Med udgangspunkt i dit dødløft, skal du have en powerbag på mindst 50-60 kg, eller en normal sandsæk på mellem 40-50 kg.

Ellers bliver det rent metabolic, hvilket jeg ikke går ud fra er formålet?

Link to comment
Share on other sites

Blackice

Der er forskel på en traditionel sandsæk "a la stærk som stilladsarbejder artikel sandsækken" og en powerbag.

Med udgangspunkt i dit dødløft, skal du have en powerbag på mindst 50-60 kg, eller en normal sandsæk på mellem 40-50 kg.

Ellers bliver det rent metabolic, hvilket jeg ikke går ud fra er formålet?

Nej, præcis. Der af mine tanker om emnet. Men en 50-60kg sæk bliver en ordentlig bamse. :4thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Da jeg startede med Powerbags troede jeg også at jeg bare skulle have dem så tunge så muligt, men efterhånden fandt jeg ud at det ikke handler så meget om kg, som når vi ellers snakker vægttræning. Som Guarden siger, så kan man selvfølgelig rette træningen meget mod "metabolic", men i høj grad også mod power. Vi skal huske på gode gamle Newton - og især F=mxa.

F.eks. en øvelse som reverse lunges med spring på den koncentriske del. Her behøver sækken ikke at være supertung, selvom man er stærk.

Anyway, XL kan fyldes til ca 40 kg, men jeg anbefaler at man højst fylder den til 35 kg, da den ellers bliver stenhård.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Da jeg startede med Powerbags troede jeg også at jeg bare skulle have dem så tunge så muligt, men efterhånden fandt jeg ud at det ikke handler så meget om kg, som når vi ellers snakker vægttræning. Som Guarden siger, så kan man selvfølgelig rette træningen meget mod "metabolic", men i høj grad også mod power. Vi skal huske på gode gamle Newton - og især F=mxa.

F.eks. en øvelse som reverse lunges med spring på den koncentriske del. Her behøver sækken ikke at være supertung, selvom man er stærk.

Anyway, XL kan fyldes til ca 40 kg, men jeg anbefaler at man højst fylder den til 35 kg, da den ellers bliver stenhård.

Hvor finde rman sådan en XL, eftersom at Z-shop tilsyneladende ikke fører dem mere

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share