Reps i military


Ramius
 Share

Recommended Posts

Jeg har en sær oplevelse med military som jeg ikke rigtig har ved andre øvelser og det undre mig.

Fx. hvis jeg køre med 35kg og målet er at køre 3x10, så vil mine set blive 10, 8, 5-6 reps - første set til 10 er relativt let, men de efterfølgende kan jeg ikke tage et mere efter de 8, de gange jeg prøver failer jeg.

Hvis jeg så istedet bruger 40kg og prøver at ramme 4x8 så er det nogenlunde samme billede 8, 7/6, 4, 4

Ovenstående er næppe nok til at finde årsagen, men jeg er bare i tvivl om hvad jeg skal gøre, om det smarte er at gå ned og køre med 30kg og så 3x10 eller hvordan jeg skal gøre, og også lidt hvordan jeg skal planlægge min progression. Nogen der har idéer til hva jeg kan gøre?

Træner hovedsageligt for mere styrke, men sigter samtidig efter lidt mere masse.

Link to comment
Share on other sites

Fra igår

bænk 4x8x60kg

dødløft 5x5x110kg

military 4x8x40kg - udført 8, 6, 4, 4

chinups 4x7

skrå bænk dumbel, 3x10x18kg

mave 3x12x5kg

Tror bare du er startet for tungt i forhold til den ønskede rep-range..

Start med en vægt du kan løfte de 4x8 du har som mål, og øg langsomt derfra.

Link to comment
Share on other sites

Min normale måde at gøre det på er at køre

3x10 - når jeg kan det så øge intensiteten og køre 4x8, derefter 5x5 (og afhængig af øvelsen 8x3) for derefter at starte forfra med at køre 3x10 med den vægt jeg sidst kørte 4x8 med.

Eftersom jeg har kørt 3x10x30kg uden de store problemer, skal jeg så nøjes med at køre 4x8 m. 32,5 kg eller hvordan, det syntes jeg bare er en ret lille progression... :unhappy: Måske nogen der har en bedre ide?

Link to comment
Share on other sites

Godt så, nevermind jeg har bare være en klovn i 14dage fordi jeg ikke har checket op på min log.

Sjovt nok kan jeg ikke køre det jeg forventer da jeg er en "cyklus" for langt fremme... Det jeg burde gå efter er 4x8x35kg og ikke de 3x10x35kg. Så kan man lære at læse sin log når man skal øge vægten.

Edited by Ramius
Link to comment
Share on other sites

Kort opsumering af linked: han har taget en pavel ladder og blandet sammen med noget german volume training. Hvert set er opbygget af 4 miniset:

2reps, KORT pause

3reps, KORT pause

5reps, KORT pause

10reps, KORT pause

Og ovenstående gentages så 3-5 gange, fx. hvis man gør det 5 gange ender man med at have taget 100reps...

Link to comment
Share on other sites

Kort opsumering af linked: han har taget en pavel ladder og blandet sammen med noget german volume training. Hvert set er opbygget af 4 miniset:

2reps, KORT pause

3reps, KORT pause

5reps, KORT pause

10reps, KORT pause

Og ovenstående gentages så 3-5 gange, fx. hvis man gør det 5 gange ender man med at have taget 100reps...

Siden du allerede har fundet svaret på dit indlæg, håber det er i orden jeg lige spørger om noget mht. linket:

Har selv læst linket igennem, men fik den opfattelse at det skal prøves af i en uge imellem ens normale program, ligesom for at se om det har nogen effekt, jeg står med en uge hvor jeg allerede har kørt mit FB program ud og skal til at begynde på split program, kan dette så bruges ind imellem de to programmer? Altså inden jeg starter på mit splitprogram?

Edited by samsk
Link to comment
Share on other sites

Nu skal jeg ikke gøre mig alt for klog på det eftersom jeg lige har læst om det, men såvidt jeg forstod så foreslår han at man bruger det som variation i ens program. Hvis man står stille i en bestemt øvelse kan man bruge dette ladder/GVM program i en kort periode og så gå tilbage og fortsætte der hvor man slap.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har netop brugt det i perioder på ca. en 6ugers varighed. Udskiftede bare min normale 5x5 military med 2-3-5-10 metoden, og kører nu igen 5x5, og det har hjulpet mig gennem mit plateau

Det anbefales at man kun bruger metoden til skubbe øvelser, kunne også godt forestille mig at det ville være selvmord at køre det med f.eks dødløft

Edited by MortenSj
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share