Jeg søger et program


Dysp
 Share

Recommended Posts

Det må efterhånden være tid til, at jeg skal finde mig et nyt program. Jeg har trænet i ~3 år, ca og det ser ganske fint ud. Kosten har jeg styr på, men jeg mangler nogle programmer, som folk synes godt om.

Jeg synes, at det er svært at finde videnskabeligt udtænkte programmer, hvorfor alle programmerne jeg finder er baserede på erfaring. Jeg ville blive glad, hvis der var et rent videnskabeligt dokumenteret program, men dette er nok urealistisk, så bare skyd løs!

Her er mit gamle program:

2split

Mandag; bryst etc.

Bryst:

Barbell bænkpres/DB bænkpres

Decline bænkpres i smith/DB bænkpres

Flyers(right? Strakte arme ud til siderne og så opad, uden at bevæge andet end skulderleddet) i supersæt med:

Dips

Skulder:

Military press med DB eller i smith(jeg har et pelvis, som giver mig problemer, hvis jeg tager det i fri stang)

Z-stang raise til hage(kan ikke lige huske øvelsens navn)

Triceps:

Skullcrushers

Cable/maskine

_____________

Tirsdag; Ryg etc.

Ryg:

Maskine til lænd

Bend over rows

Maskine med træk af hvad jeg nu lige føler for. Tager også nogle gange cable.

Biceps:

Z-stang curls

Preacher curls

Det var så mit program. Og hov, hov! Nu kommer I skrigende med død og helved og flammehav: HVOR ER BENTRÆNINGEN!?!!?!11

Faktum er, at jeg, efterhånden, må indse, at jeg ikke kan overholde bentræning. Jeg gider simpelthen ikke. Måske vil jeg begynde igen med noget squat etc, men faktum er, at jeg er meget begrænset af min nederen pelvis. Pt er jeg ikke interesseret i bentræning, men starter dog til fodbold 2 gange om ugen + kamp, hvilket forhåbelig giver en lille smule til ben, selvom det på ingen måde kan måle sig med styrketræning massemæssigt. I know, I know!

DØDLØFT?!?! Dødløft har jeg lavet meget og jeg elsker at hade den øvelse. Det er faktisk en fantastisk øvelse, hvor jeg også kom over de 100 kg. Problemet er bare, at jeg ikke er bygget til dødløft. Jeg er 1.94 høj og har meget lange lemmer. Jeg har set rigtig mange videoer og fået hjælp af rigtig mange, som dødløfter, men jeg kan ikke undgå at få ondt i ryggen/pelvis. Jeg skriver "pelvis", fordi jeg ikke helt ved hvad problemet er. Det er ét eller andet i min hofte, som giver mig problemer. Jeg vil helt sikkert komme til at dødløfte i fremtiden, men det kommer kun til at ske når jeg er helt smertefri og virkelig føler for det. Jeg kan derfor ikke inddrage det i mit program, da jeg helt sikkert ikke ville kunne overholde det.

En sidste ting er også, at mine skulderled er... fuckedup, sagt pænt. Fx kan jeg ikke tage dén øvelse, hvor man wide-grip trækker et cable til brystet oppefra. Min arm går simpelthen ud af skulderleddet, hvilket så betyder, at jeg ikke kan producere kraft, overhovedet. Derfor er der nogle få øvelser, som jeg simpelthen heller ikke kan tage.

Så! :D

Edited by Dysp
Link to comment
Share on other sites

jeg tror der er mange der vil få ondt i skulderen, hvis de kører superset med flyes-dips... 2 af de hårdeste øvelser for skulderleddet!

du kommer ikke videre uden at forbedre/udbedre de skavanker du har. så få styr på hoften først. og drop flyes og dips.

og sikke da en skidt beskrivelse af et program! intet info om set eller reps. og din ryg træning er da også noget rod. Og træner du kun mandag og tirsdag??

et split program kan også ændres, til det bedre, ved blot at ændre øvelser og set/struktur. selv om du fortsat træner hele kroppen på 2 dage (x2-3 /uge).

husk nu at lade være med at bede om hjælp, hvis du mener at vide det hele i forvejen! folk svarer jo kun fordi de prøver at hjælpe....

hvis en øvelse gør ondt, så få prøv at få hjælp til teknikken. OG start så med en periode at træne med meget lettere vægte! så du ikke oplever gener. og træn dig så op til tungere vægte - LANGSOMT. over måneder/år.

Link to comment
Share on other sites

Det at du kategorisk ikke vil træne hverken ben eller dødløft, vanskeliggører det at finde et program til dig. Det er jo ikke for sjov at DL og squat er med i "De 3 store".

Der er en pinned tråd på foraet med en masse gode programmer. Jeg har selv lige færdiggjort Sheiko 2 - med success. Du kan tage et kig på det, men der er ligeså meget bentræning som overkrop - som du mest af alt træner. . .

Link to comment
Share on other sites

jeg tror der er mange der vil få ondt i skulderen, hvis de kører superset med flyes-dips... 2 af de hårdeste øvelser for skulderleddet!

du kommer ikke videre uden at forbedre/udbedre de skavanker du har. så få styr på hoften først. og drop flyes og dips.

og sikke da en skidt beskrivelse af et program! intet info om set eller reps. og din ryg træning er da også noget rod. Og træner du kun mandag og tirsdag??

et split program kan også ændres, til det bedre, ved blot at ændre øvelser og set/struktur. selv om du fortsat træner hele kroppen på 2 dage (x2-3 /uge).

husk nu at lade være med at bede om hjælp, hvis du mener at vide det hele i forvejen! folk svarer jo kun fordi de prøver at hjælpe....

hvis en øvelse gør ondt, så få prøv at få hjælp til teknikken. OG start så med en periode at træne med meget lettere vægte! så du ikke oplever gener. og træn dig så op til tungere vægte - LANGSOMT. over måneder/år.

Fordi man ved en del, så kan man jo sagtens få mere at vide. Jeg gider bare ikke have alle begynderråddene igen, forstår du? :)

Jeg får ikke ondt i skulderen, når jeg kører flyes-dips. Det er ikke dét, som er problemet. Jeg har ingen smerter i skulderen. Jeg kan bare ikke producere kraft i en bestemt vinkel, fordi min arm hopper ud af leddet.

Jeg behøver ikke oplyse min rep-range, da det er irrelevant. Jeg har både kørt med progression fra 3x15->5x5 som i HST, men pt kører jeg 3x8 med maksimum vægt. Det har jeg gjort i 2 måneder, som variation til den høje rep-range i HST. Nu vil jeg så have noget nyt.

Hvorfor er min rygtræning noget rod? Dødløft er primært røven/lænden og jeg kompenserer for lænden med en maskine, som er uduelig, da jeg løfter langt mere end maskinen kan tilbyde. Derfor den høje rep-range. Men det er det eneste alternativ, som jeg kender til.

Jeg glemte også at skrive, at jeg somregel træner pull ups efter bend over rows.

Så, jeg kan da ikke se hvordan min rygtræning er noget rod, udover at jeg mangler dødløft?

Link to comment
Share on other sites

Jeg får ikke ondt i skulderen, når jeg kører flyes-dips. Det er ikke dét, som er problemet. Jeg har ingen smerter i skulderen. Jeg kan bare ikke producere kraft i en bestemt vinkel, fordi min arm hopper ud af leddet.

Jeg behøver ikke oplyse min rep-range, da det er irrelevant. Jeg har både kørt med progression fra 3x15->5x5 som i HST, men pt kører jeg 3x8 med maksimum vægt. Det har jeg gjort i 2 måneder, som variation til den høje rep-range i HST. Nu vil jeg så have noget nyt.

Hvorfor er min rygtræning noget rod? Dødløft er primært røven/lænden og jeg kompenserer for lænden med en maskine, som er uduelig, da jeg løfter langt mere end maskinen kan tilbyde. Derfor den høje rep-range. Men det er det eneste alternativ, som jeg kender til.

Jeg glemte også at skrive, at jeg somregel træner pull ups efter bend over rows.

Så, jeg -kan da ikke se hvordan min rygtræning er noget rod, udover at jeg mangler dødløft?

Tvivler stærkt på at din skulder bogstaveligt hoppe ud af dit led, pga. "træk til bryst", da du så bør skulle på skadestuen efter denne øvelse...

Prøv som beskrevet, at træne, øvelsen langsomt, og træne flere skulder øvelser.( teamdanmark.dk der er både noget om skuldre, og noget om genoptræning). undgå tunge ryg øvelser med "brede albuer". og træn generelt dine rygøvelser i langsomme rolige bevægelser.

eks. flere øvelser til bagskulderen og trapezius, og serratus antorius.

-

se evt. tråden om "daily undulating peri.." som jeg lige har postet. ide til næste program. men ellers prøv at kigge i "styrkeprogrammer" forumet. der ligger en del programmer, eller på getbig.dk bodybuilding.dk

Men hvad vil du gerne træne efter? Det vil jo hjælpe til at foreslå noget som kan være interessant.

evt. kunne du træne et sekundært skema, og så vælge at køre 3 ugers "smolov" i en eller 2 øvelser, som et "fokus" område. men vær opmærksom på at et stærkt bryst og svagt bagskulder/ryg giver til sammen en grim ubalance i skulderleddet.

mht. hoften, så kontakt evt. en kiropraktor. når du bliver 70 år, sidder du måske i en kørestol! pga. de "små" problemer du har nu, med hoften.

-

citat:

"Maskine til lænd

Bend over rows

Maskine med træk af hvad jeg nu lige føler for. Tager også nogle gange cable.

"

aner intet hvad dette ovenstående skal være... ud over "Bor". resten er da volapyk og ustruktureret.

Med venlig hilsen

Link to comment
Share on other sites

Videnskabelige programmer kan du vel bare finde ved at kigge i styrketræningslitteratur og se hvilke programmer de bygger deres resultater op omkring. Nu kan jeg ikke se du skriver hvad formål med dit program er, men formoder det er muskelvækst. Dog vil jeg ikke være afvisende overfor folks forslag om at kigge på programmer fra BB.dk og getbig, programmer brugt i træningsartikler er ofte meget "skematiske" grundet behov for reproducerbarhed og sammenlignelighed med relateret forskning.

Link to comment
Share on other sites

Det er nok det mest ubruglige indlæg, som jeg nogensinde har set. Hvis jeg havde søgt en ny cykel, fordi jeg ikke kan køre bil, havde du så alligevel linket til en bilforhandler?

Rolig nu, folk prøver bare på at hjælpe dig. Hvis det er det mest ubrulige indlæg du nogensinde har set, så har du set ikke særlig meget herinde :tongue:

Du skriver selv at du ikke er bygget til dødløft pga. din højde - og du får et link der til dels redegør for at højde ikke er en undskyldning for at dødløfte.

Edited by zetter
Link to comment
Share on other sites

Rolig nu, folk prøver bare på at hjælpe dig. Hvis det er det mest ubrulige indlæg du nogensinde har set, så har du set ikke særlig meget herinde :tongue:

Du skriver selv at du ikke er bygget til dødløft pga. din højde - og du får et link der til dels redegør for at højde ikke er en undskyldning for at dødløfte.

Hvorfor er det, at I gentagende gange skal skrige dødløft, når jeg ikke er interesseret i øvelsen? Jeg laver øvelsen korrekt. Jeg løfter tungt. Men, uanset hvad, så får jeg ondt i min ryg, fordi jeg har en skade, om man vil, i hoften.

Derfor er det ubrugligt at linke til dødløft, når udemærket ved hvordan det udføres og alt det pis.

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor er det, at I gentagende gange skal skrige dødløft, når jeg ikke er interesseret i øvelsen? Jeg laver øvelsen korrekt. Jeg løfter tungt. Men, uanset hvad, så får jeg ondt i min ryg, fordi jeg har en skade, om man vil, i hoften.

Derfor er det ubrugligt at linke til dødløft, når udemærket ved hvordan det udføres og alt det pis.

Fair nok. Men nu gjorde du jo selv en del ud af at forklare at du er 1,94 m.

Link to comment
Share on other sites

Så træn du bare overkrop og skriv en bog.

Du da egentlig en idiot. Er det hvad jeg siger? Er du en MOL-prædikant eller hva?

Nej, jeg gør opmærksom på at dødløft og benbøj ikke er vitale i et træningsprogram - med undtagelse af styrkeløfterens / vægtløfterens.

Dysp:

Har du forsøgt dig med back raises til at styrke baller, baglår og lænd? Utrolig effektiv og noget mere skånsom end dødløft.

Link to comment
Share on other sites

Du da egentlig en idiot. Er det hvad jeg siger? Er du en MOL-prædikant eller hva?

Nej, jeg gør opmærksom på at dødløft og benbøj ikke er vitale i et træningsprogram - med undtagelse af styrkeløfterens / vægtløfterens.

Dysp:

Har du forsøgt dig med back raises til at styrke baller, baglår og lænd? Utrolig effektiv og noget mere skånsom end dødløft.

Hold nu tonen herinde.

Selvfølgelig har du ret i det, men jeg havde sgu da ikke forventet at man lige skulle ned på det niveau og sige - men hov! ingen siger, at man skal træne det, det eller det.

Dét Dysp spurgte efter var et godt program - dertil kom jeg med en kommentar. Undersøg selv hvor mange programmer der indeholder bentræning.

Edited by Kristoffer88
Link to comment
Share on other sites

Hold nu tonen herinde.

Selvfølgelig har du ret i det, men jeg havde sgu da ikke forventet at man lige skulle ned på det niveau og sige - men hov! ingen siger, at man skal træne det, det eller det.

Dét Dysp spurgte efter var et godt program - dertil kom jeg med en kommentar. Undersøg selv hvor mange programmer der indeholder bentræning.

Hvem startede ud og kaldte hvem, for nicknames?

Det er jo ikke for sjov at DL og squat er med i "De 3 store".

Her er hvad jeg kommenterede på. Undskyld mig, men kan ikke lade være med at kaste lidt op i munden hver gang, der siges "De 3 store".

Dysp igen:

Dette kunne måske findes interessant?

http://dc-training.blogspot.com/2005/11/do...d-training.html

Link to comment
Share on other sites

Hold nu tonen herinde.

Selvfølgelig har du ret i det, men jeg havde sgu da ikke forventet at man lige skulle ned på det niveau og sige - men hov! ingen siger, at man skal træne det, det eller det.

Dét Dysp spurgte efter var et godt program - dertil kom jeg med en kommentar. Undersøg selv hvor mange programmer der indeholder bentræning.

"Hold nu tonen"; gider du smutte, MOL-politi? Faktum er, at du kommer og opfører dig som en sinke, hvormed, jeg synes, at han var i sin gode ret til at påpege din idioti.

Lad mig sige det på en anden måde, med "ordenlig tone":

Fordi han skriver noget aggressivt, helliggør det ikke det faktum, at du bidrog med noget totalt idiotisk, såfremt du påpeger hans valg af tone. Det er stadigvæk dig der er idioten.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share