Hver femte motionist tager doping!?


BoAnkerstjerne
 Share

Recommended Posts

Ud af 507 dopingprøver var 111 positive - primært med anabole steroider...

Dette lyder umiddelbart meget højt, men er der nogen der ved hvordan ADD udvælger personer til test? Er det helt tilfældigt eller udvælger man "mistænksomme" personer, og hvilke centre er prøverne taget i?

Der kommer en uddybende statistik fra ADD i løbet af ugen, hvilket bliver interessant at se. Desuden burde der komme nogle "ekspert" udsagn snarest - der har indtil videre været meget stille omkring nyheden, der trods alt havnede øverst på dr.dk's forside...

http://jp.dk/arkiv/?id=1596430&eceExpr...mp;eceArchive=o

eller

http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/2009/02/0...15.htm?rss=true

Link to comment
Share on other sites

Jeg blev udtaget til doping kontrol i forgårs og siden det tog lidt tid før jeg kunne "præstere" fik jeg mig en snak med ADD i mellemtiden. De er ret selektive når de udtager folk og på den baggrund så er 20% vel nærmere et ret lavt tal :smile:

Da jeg blev testet for et par år siden i LVK var de også rimeligt selektive. Ud af de 5 de testede (så vidt jeg husker) gav 4 mening. Kun en enkelt faldt helt uden for IMO.

Så konklusionen med at hvert femte motionist tager doping holder ikke.

Link to comment
Share on other sites

Jeg blev udtaget tilbage i 2004, og var nok den af de fem - seks stykker der blev udtaget som faldt udenfor. :laugh:

Dengang trænede jeg i et center hvor der var to etager. Øverste etage med maskiner og håndvægte op til 24 kilo. Nederste frivægte med håndvægte til 40+ osv. Nedgangen til nederste etage var en åben trappe, og så kom ADD ellers bare, gik direkte hen til trappen, blokerede denne for at folk kunne komme væk, gik så ned og udpegede dem de syntes der skulle kontrolleres. Ikke én motionist blev udpeget. Det var kun dem der kørte frie vægte.

Og det giver selvfølgelig nogle upræcise tal, hvorfor statistikken ikke kan bruges til noget som helst. Omvendt forstår jeg sagtens ADD's politik. Hvis jeg havde opgaven ville jeg da også forsøge at få så mange i nettet som muligt. Og så giver det ingen mening at teste 50-årige fru Jensen der sidder og kører 40+ reps med fem kilo i benpresmaskinen.

Link to comment
Share on other sites

Det en lidt urimelig sammenligning. Ca. 1 % af danske eliteidrætsfolk tager doping målt ud fra antallet af positive tests. Pointen er dog her, at samtlige eliteidrætsfolk testes med jævne mellemrum. Ca. 20 % af motionister - i motions- og fitnesscentre - tager doping målt ud fra antallet af positive tests. Men her er det jo kun en brøkdel, der overhovedet nogensinde udtages til test - så den reelle andel af dopere blandt motionister er jo langt lavere. Du kan jo selv sammenligne de 111 positive dopingtests på landsplan i 2008 med hvor mange medlemmer, du tror der samlet set er i landets motionscentre.

Edited by Scorpio
Link to comment
Share on other sites

Som regel er det to avdelinger!

Styrke avdelingen og motion avdelingen! Tager man styrke avdelingen kl20.00 på en hverdag er det ca 20-50% doping misbrukere på visse center. Men hvis du tar motion avdelingen er det toppen 2-5%. Her kommer de crazy resultatene ifra! Vi ser også det samme i Norge. Men der blir ikke tallene offsielle og mange center holdes udenfor styke forbundet!

Link to comment
Share on other sites

Har svært ved at se hvorfor de skal blande sig i om motionister tager doping.

Kan forstå det med eliteidræt - men det er jo et helt andet synspunkt (snyd).

Afhænger også helt af hvordan man definerer doping. Går man efter dopinglisten så kan man nok tage en ret stor del af danmarks befolkning - der er en hel del medicin som er på dopinglisten. Men så dumme er de vel heller ikke. Går de efter noget specielt?

Link to comment
Share on other sites

Jeg blev udtaget tilbage i 2004, og var nok den af de fem - seks stykker der blev udtaget som faldt udenfor. :laugh:

Dengang trænede jeg i et center hvor der var to etager. Øverste etage med maskiner og håndvægte op til 24 kilo. Nederste frivægte med håndvægte til 40+ osv. Nedgangen til nederste etage var en åben trappe, og så kom ADD ellers bare, gik direkte hen til trappen, blokerede denne for at folk kunne komme væk, gik så ned og udpegede dem de syntes der skulle kontrolleres. Ikke én motionist blev udpeget. Det var kun dem der kørte frie vægte.

Og det giver selvfølgelig nogle upræcise tal, hvorfor statistikken ikke kan bruges til noget som helst. Omvendt forstår jeg sagtens ADD's politik. Hvis jeg havde opgaven ville jeg da også forsøge at få så mange i nettet som muligt. Og så giver det ingen mening at teste 50-årige fru Jensen der sidder og kører 40+ reps med fem kilo i benpresmaskinen.

Fru Jensen har nok taget noget smertestillende, binyrebarkhormon eller andet på dopinglisten.

Så med mindre de sorterer i hvad de går efter så....

Link to comment
Share on other sites

JA, den overskrift har givet mig (flere) grå hår og accelereret hårtabet..

Hver femte UDTAGNE er positiv. Der er en voldsom bias i de tal, som ellerede nævnt. Og diverse overskrifter er bare endnu et eksempel på, at i hvert fald visse journalister ikke ligefrem er analytiske eller matematiske genier og går efter the quick fix (læs: dumme, dovne og biased) :nonono:

Man kunne også vende den på hovedet og spørge, om det betyder, at de udsendte for ADD er for ringe til at udvælge personer til dopingtest? Får jeg som skatteyder nok for mine surt tjente og med gråd og tænders gnidsel afleverede skattekroner?

Edited by jsc
Link to comment
Share on other sites

Fru Jensen har nok taget noget smertestillende, binyrebarkhormon eller andet på dopinglisten.

Så med mindre de sorterer i hvad de går efter så....

Der er forskel på out of competition on in competition test.

Dertil kommer hvis man er på medicin og efterfølgende kan fremvise dokumentation for at man er i behandling, så får man ikke en positivtest, hvis man testes i et motionscenter.

Det er kun idrætsudøvere, der skal have en TUE for ikke at få en dopingdom, ved brug af medicin udskrevet af læge.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Husk forskellen på i konkurrence og udenfor. For idrætsudøvere og motionister.

Er du ikke i konkurrence er det i princippet kun anabolske steroider, antøstrogener og HCG + Clenbuterol

Er du motionist behøver du ikke en TUE det gør du som idrætsudøver.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share