slik og kulhydrater.


unoder
 Share

Recommended Posts

LOL om ikke andet, så er der underholdningsværdi i dine indlæg. Rent ernæringsmæssigt så er der massere at hente, men desværre så er du vist blevet offer for BB-supplement industriens fantastiske "græsset er grønnere på den anden side" budskab.

DSB Harry har da en pointe. Der er ikke andet end sukker og laktose i kakaomælk udover proteinen. For det første er kasseinen i kakaomælk langsomt optageligt, og for det andet er sukkeret i den også. Et bedre alternativ vil til enhver tid være valleprotein med en eller anden form for kulhydrat i mængder betydeligt under 100gr sukker. Kartofelmos, dextrose eller rosiner er alle bedre kilder end sukker. Sammen vil denne slags protein hurtigere standse proteindegradation end kakaomælk.

100gr kulhydrat fra sukker er vist også en del over hvad der reelt er nødvendigt....

Link to comment
Share on other sites

For det første er kasseinen i kakaomælk langsomt optageligt

Langsomme proteiner er da klart bedre end hurtige. Det viser denne undersøgelse ihvertfald:

http://www.go-motion.dk/artikler/slowfastprotein.htm

Desuden tvivler jeg på at forskellen på alm. sukker og druesukker er særlig stor. GI-mæssigt er der en rimelig stor forskel, men jeg tvivler på at der i praksis er særlig stor forskel!

Link to comment
Share on other sites

Sjovt nok vil de fleste mene, at de hurtigt optagelige proteiner er vigtige lige efter træning. Men de få studier der er lavet viser, at det er en fordel at indtage kasein fremfor valle lige efter træning. Valle stimulerer godt nok proteinsyntesen mest, men kasein hæmmer til gengæld nedbrydningen mest. En større del af vallen forbrændes også. Alt i alt er der derfor en større nettosyntese med kasein.

Pointen med at indtage valle efter træning er netop at standse proteindegradation, ikke proteinsyntese. Den skal nok komme, når man indtager et rigtigt måltid 1 time efter træning. Uanset om det er sukker eller dextrose, så er 100gr en stor mængde simpelt sukker. Hvis man som nogle herinde indtager omkring 2000kcal/dag, så er det 1/5 af det daglige kalorieindtag. Hensigtsmæssigt?

Link to comment
Share on other sites

I snakker så meget om kulhydrater i slik!! ER I DA FULDSTÆNDIG LIGEGLADE MED ALLE DE FORBANDEDE TILSÆTNINGSSTOFFER DER ER TILSAT!??

Selvfølgelig er tilsætningsstoffer ikke ligegyldigt - men i forbindelse med post exc. meals er de jo uden betydning for hhv. protein nettobalance og glycogen resyntese! Og tilsætningsstoffer finder man vidst også i diverse proteintilskud mv. :)

Link to comment
Share on other sites

Cilius: Synes tilgengæld at du har god kvalitet i dine indlæg  :)  Men det er vel ikke helt så enkelt som du beskriver her. Dem der går op i GI er vel også dem der træner 1-2 gange per dag og dermed har brug for at få genopfyldt glycogenlagre (+ mange andre der tillægger det alt for stor betydning).

Derfor er insulinsvaret naturligvis vigtigt - men det følger i store træk blodglucosen. Og selvfølgelig er der en insulinmedieret GLUT4 translokation og deraffølgende glucoseoptag + en insulinmedieret GS aktivering så glucosen rent faktisk omdannes til glycogen. Men for dem som burde interessere sig for GI og insulinsvar vil det være essentielt at udnytte den gavnlige virkning af den kontraktionsmedierede GLUT4 translokation og den er netop uafhængig af insulinsvaret.

For dem der virkelig burde interessere sig for sammensætningen af post exc. meal mht. glucose- og insulinrespons, mener jeg således at GI er af højeste vigtighed, da glycogen resyntesehastigheden øges betragteligt - men igen... det er de færreste der virkelig har grund til at bekymre sig om, om deres glycogen depoter er genopfyldte inden for 8 eller 24 timer!!!

Tak :)

Mit indlæg var mest for at sætte GI på en spids. Det bliver af nogen tillagt samme værdi som koranen for muslimer, hvilket efter min mening er langt fra berettiget, hvis det daglige kostindtag ellers er skruet fornuftigt sammen. Desværre så har Lyle McDonald endnu ikke svaret tilbage, med undersøgelser på hvor stor udtømningen i glukogen depoterne skal være for at proteinsynthesen bliver hæmmet (antager sammenhængen er reel), men det kunne bestemt være med til at kaste lys på vigtigheden af indtag af fødevarer med højt GI post træning. En anden årsag til jeg nævnte insulin svar er, at et højt insulinniveau post træning har vist sig at nedsætte proteindegrationen.

Skal være sikker på jeg er helt med, GLUT 4 transporterer glukose uafhængigt af insulinniveauet (ligesom GLUT 1 og 3.. right?), men GLUT 4 koncentrationen bliver påvirket i positiv retning som følge af vægttræning. Hvis jeg er helt ude i skoven, gider du så ikke give en 8 liniers forklaring (der er frihed til at bruge mere eller mindre) på hvordan det hænger sammen overordnet set.

Om det skal være et hurtigt eller langsomt optageligt proteinprodukt post træning, afhænger alene af, hvor meget af proteinen i den hurtig optagelige personen har mulighed for rent faktisk at udnytte. Hvis en procentdel af det alligevel bliver brugt som energi, så kan kulhydratindtaget ligeså vel øges, samtidig med indtag af en langsommere proteinkilde.

Link to comment
Share on other sites

Skal være sikker på jeg er helt med, GLUT 4 transporterer glukose uafhængigt af insulinniveauet (ligesom GLUT 1 og 3.. right?), men GLUT 4 koncentrationen bliver påvirket i positiv retning som følge af vægttræning. Hvis jeg er helt ude i skoven, gider du så ikke give en 8 liniers forklaring (der er frihed til at bruge mere eller mindre) på hvordan det hænger sammen overordnet set.

GLUT4 er glucosetransportøren i muskler.

Denne transportør findes i intracellulære pools, hvorfra de skal translokeres til membranoverfladen, før glucosen kan transporteres ind i musklerne. Langt den største mediator af denne translokation er insulin, der via en lang caskade har omtalte virkning. Dette er naturligvis koordineret med at der rent faktisk er glucose tilstede i blodet, så der ikke opstår hypoglychemia (jvf. insulins afh. af blodglucose niveau). Og samtidig GS aktivering af insulin - altså er alt klar til at øge glycogenresyntesen.

GLUT4 har dog inden for de seneste 5 år vist sig at have en kontraktionsmedieret upregulerings pathway, som er uafhængig af insulin! Det er grunden til at mennesker med insulinresistens (ex. type 2 diabetes) kan optage glucose og omdanne det til glycogen, post træning, på trods af den nedsatte insulinfølsomhed.

Det er samtidig en af grundene til at man ser en hurtigere glycgenresyntese hastighed ved glucose indtagelse post excercise.

Og jo, det er rigtigt at poolen af GLUT4 øges som følge af træning - naturligvis mest af træning der stresser musklerne mest på denne enzymatiske caskade. Altså træning der depletere glycogendepoterne mest (udh. træning), men også af styrketræning.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share