slik og kulhydrater.


unoder
 Share

Recommended Posts

Hej alle.

Jeg er blevet træt af at lave pasta og koge ris så for at dække mit kulhydratbehov både før og efter træning har jeg gennem længere tid spist slik (fra haribo, matadormix, skumgummi-fiduser m.m.) evt. sammen med min protein-drik.

Det indeholder næsten altid lige omkring de 80% kulhydrater, står der bagpå så det lyder da ok, eller hvad?

Hvad syntes i om det?

Er der noget med at blodsukkerniveauet svinger meget ud og hvad så hvis man evt. spiser sit slik, langsomt over 1-2 timer efter træning og drikker proteinpulveret med det samme?

Nogle erfaringer? Råd? Eller skal jeg bide i det sure æble og blive ved med at lave pasta og ris (jeg bor alene...)?

Mvh.

:chicken:

Link to comment
Share on other sites

Det er jo en minimal næring du får ved, at spise slik for at dække dit kulhydratbehov! Efter træning bør du tage din proteinshake, og spise noget frugt (rosiner, bananer æbler etc)

Når du så kommer hjem er du klar til - med stor glæde selvfølgelig - at tilberede din dejlige pasta og ris!

Hvis du tilmed er lidt opfindsom så du får lidt forskelligt at spise (også godt for optimal sunhedsværdi) er det hele lidt lettere!

Good luck!

Edited by DBM
Link to comment
Share on other sites

Frugt er ikke helt så hurtigt optagelig, så det er nok en bedre ide at få en lille mængde hurtigt optagelige kulhydrater lige efter træning sammen med dit protein. Den lille mængde, ca 30-40gr skal kun være nok til at man kan komme hjem og spise nogle komplekse kulhydrater. Der er ikke nogen øget gevinst ved at proppe sig med slik og andet slags sukker i store mængder, mm man er interesseret i nedsat insulinfølsomhed.

Link to comment
Share on other sites

Der er 3 afgørende faktorer når man skal vælge kulhydrat efter træning. Det første er det glykæmiske index kilden repræsenterer (altså hvor hurtigt man optager den pågældende kildes kulhydrat). Det andet er den samlede mængde (det gælder om at erstatte alt det forbrugte kulhydrat inden for 2-4 timer efter træning). Det sidste er timingen - jo hurtigere du får dine kulhydrater jo bedre.

Det sidste aspekt er specielt interessant. Umiddelbart efter træning er der mange sukkertransportører i muskelcelle membranerne (kontraktionsmedierede GLUT4) - og i kombination med en høj-GI kulhydrat kilde lige efter træning vil man få yderligere insulin-medieret GLUT4 til membranerne. Altså opnå en god synergieffekt.

Du kan altså sagtens spise lidt slik umiddelbart efter træning for at opfylde behovet for høj-GI kulhydrat (mener dog som flere andre at den modne banan er det allerbedste) - men når du kommer hjem skal du spise din pasta som er langsommere optageligt.

Men for at målrette dit kulhydratindtag 100% er det ret vigtigt at kende dit behov - hvor tit du træner, hvordan du træner, hvad du træner etc. For de fleste der træner 3-4 gange per uge har slet ingen problemer med at nå at genopbygge deres glycogenlagre. Og så er problemet jo slet ikke tilstede!!!

Link to comment
Share on other sites

Så er min skummetmælk nok ikke så fjollet - men en GI på 32. 35 gram protein, 48 gram kulhydrat og 1 gram fedt. Det er ikke helt ved siden af - er det.

-> DaDane: Cacaoskummetmælk har en GI på ca. 54 hvilket ikke er specielt højt - men hvis dit formål fortrinsvis er at få protein er det jo en ok drik (frem for alt er den billig).

Hvis du derimod ønsker hurtig resyntese af glycogendepoterne og et højt insulinsvar (som nogen mener medfører en øget proteinsyntese) - ja, så ville jeg finde et andet produkt med højere GI.

Link to comment
Share on other sites

Skal du spise slik - så er en smule efter træningen nok det bedste tidspunkt - her har du netop brug for nogle hurtige kulhydrater.

Men når du så kommer hjem - ja så må du hellere få gang i pastaen.

Når jeg er på en rimelig striks diæt, forkæler jeg mig selv efter træningen med lidt slik, cola eller lignende.

1 jeg får de hurtigt optagelige kulhydrater jeg har brug for.

2 Diæten bliver meget lettere at holde når jeg får lov at "slikke" lidt.

Men som Sir Charles skriver så er der faktisk ikke den store grund til at gøre det hele så pokkers teknisk mht. kulhydrater hvis man bare træner 3-4 gange i ugen.

Problemet kommer når restitutionshastigheden og hurtig opfyldning af glucogenlagrene er en begrænsende faktor - altså når du træner meget ofte.

Link to comment
Share on other sites

Nu er der ikke specielt mange kulhydrater pr dl i en cacaoskummemælk, og det er jo heller ikke specielt god næring.

Det er pasta da heller ikke. Der er ikke meget næring i pasta. Jeg går udfra at du med næring mener indholdet af mikronæringsstoffer. Og pasta er reelt ikke andet end melklister.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

I kan da ikke mene at man skal spise slik eller for den sags skyld cacaomælk efter træningen. Kroppen er utrolig klar til at modtage det der ryger ned så sørg da netop for at det er noget næringsrigt. Gulerødder og rosiner har et højt GI er derfor meget fordelagtige at indtage lige efter træningen (selvfølgelig sammen med sin proteindrik - valleprotein). Hvorimod frugter som æbler og appelsiner har et lavt GI og er bedre som mellemmåltider. Men bedst af alt er netop de WG der har et protein/kulhydrat forholde på 1/2. F.eks Prolabs N-Large har 36% valleprotein og ca. 60% druesukker + maltodextrin. Dvs her er du dækket ind og kan holde den gående til du kommer hjem og får din aftensmad. :D

Edited by DSB Harry
Link to comment
Share on other sites

DSB Harry:

Hvor ligger problemet i at drikke cacaomælk efter træning?

Forholdet 1:2 mellem proteiner og kulhydrater er efter sigende, for at det skulle have en anabolsk effekt (har endnu ikke fundet studiet eller referencen)... det er ikke nødvendigvis afgørende efter træning. Efter træning er målet at få fyldt glykogen depoterne op, minimere proteindregrationen og optimere proteinsynthesen - om forholdet mellem protein og kulhydrat er 1:2 eller 1:4 kan for såvel være fløjtende ligemeget.

Link to comment
Share on other sites

GI siger kun noget om, hvor hurtigt fødevarens indhold af kulhydrat optages - ikke hvor meget kulhydrat der er tilstede i varen. Gulerødder har et lavt kulhydrat indhold, og er knapt nok værdige som en mellemmåltidssnack. Med mindre man spiser rigtig mange :)

Jeg ved ikke lige hvordan det ligger med rosiner.

1L cacao indeholder 100 g kulhydrater og 35 g protein (1/3). Begge dele findes i både hurtigt optageligt og langsommere optagelige typer - et næsten perfekt postworkoutmeal og så er det billigt (ca. 6 kr for Lille Lise og FDB's).

Link to comment
Share on other sites

Jamen kære små kakaomælkedrenge - drik da bare jeres kakaomælk. Men rent ernæringsmassigt er der stort set intet og hente der og kulhydraterne er kun (for alm sukker) moderat optagelige (moderat GI dvs 1-2 timers varighed) og laktose, ja den har altså aldrig været den bedste form for kulhydrat. Men som sagt hold da bare jeres "børnefødselsdage" efter træning og det næste bliver vel også at I skal have lagkage :D :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Jamen kære små kakaomælkedrenge - drik da bare jeres kakaomælk. Men rent ernæringsmassigt er der stort set intet og hente der og kulhydraterne er kun (for alm sukker) moderat optagelige (moderat GI dvs 1-2 timers varighed) og laktose, ja den har altså aldrig været den bedste form for kulhydrat. Men som sagt hold da bare jeres "børnefødselsdage" efter træning og det næste bliver vel også at I skal have lagkage :D  :bigsmile:

LOL om ikke andet, så er der underholdningsværdi i dine indlæg. Rent ernæringsmæssigt så er der massere at hente, men desværre så er du vist blevet offer for BB-supplement industriens fantastiske "græsset er grønnere på den anden side" budskab. Du er rimelig pjattet med GI, og det er også en glimrende indikator at have med i sine overvejelser... men så skal tallet heller ikke tillægges mere værdi. Det er et relativt tal målt som ændringen i blodsukkerkoncentrationen efter indtagelse af 50 gram (nogen gange 100) i forhold til indtagelse af den samme mængde hvidt brød (nogen gange sukker). Post workout er det mere interessant at se på et insulin index, for at se den forholdsmæssige størrelse på den forventede spike efter indtagelse af kulhydrater.

Link to comment
Share on other sites

Post workout er det mere interessant at se på et insulin index, for at se den forholdsmæssige størrelse på den forventede spike efter indtagelse af kulhydrater.

>>Cilius: Synes tilgengæld at du har god kvalitet i dine indlæg :) Men det er vel ikke helt så enkelt som du beskriver her. Dem der går op i GI er vel også dem der træner 1-2 gange per dag og dermed har brug for at få genopfyldt glycogenlagre (+ mange andre der tillægger det alt for stor betydning).

Derfor er insulinsvaret naturligvis vigtigt - men det følger i store træk blodglucosen. Og selvfølgelig er der en insulinmedieret GLUT4 translokation og deraffølgende glucoseoptag + en insulinmedieret GS aktivering så glucosen rent faktisk omdannes til glycogen. Men for dem som burde interessere sig for GI og insulinsvar vil det være essentielt at udnytte den gavnlige virkning af den kontraktionsmedierede GLUT4 translokation og den er netop uafhængig af insulinsvaret.

For dem der virkelig burde interessere sig for sammensætningen af post exc. meal mht. glucose- og insulinrespons, mener jeg således at GI er af højeste vigtighed, da glycogen resyntesehastigheden øges betragteligt - men igen... det er de færreste der virkelig har grund til at bekymre sig om, om deres glycogen depoter er genopfyldte inden for 8 eller 24 timer!!!

Link to comment
Share on other sites

TJ: delvist enig, men jeg foretrækker nu alligevel pasta til min millionbøf og en pose slik til søndagsfilmen istedet for den anden vej rundt

Hehe....det kan jeg så kun tilslutte mig. Jeg sagde det såmen også kun fordi folk fejlagtigt tror at pasta er kongen indenfor sportsernæring. Efter min mening findes der masser af fødevarer som er pasta langt overlegent.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share