To artikler som modsiger den kendte effekt af whey proteinpulver


ThomasNA
 Share

Recommended Posts

Første artikel er:

http://programmer.tv2.dk/go/article.php/id-2973926.html

Konklusion: Pulver er ikke pengene værd.

Anden artikel:

http://www.alun.dk/helse-whey-protein-test...tein-pulver.asp

Konklusion: Kvaliteten af whey er dårligt.

Debat:

Er mit dejlige wheypulver ikke pengene værd, og burde jeg i stedet bruge alle mine penge på kylling og mælk?

Link to comment
Share on other sites

Tja alun plejer at være relativt farvet, så den artikel kan nok godt tages med et gran salt eller to... Har dog ikke selv sat mig ind i problematikken, så der kan godt være noget om nogle af hans pointer.

Mht tv2 artiklen, så virker den ret fornuftig og det er jo basic math at se om dit proteinpulver er dyrere end protein fra f.eks. mælk. Reelt siger den artikel jo ikke at valle protein er dårligt, det er bare ofte overpriced.

Link to comment
Share on other sites

kildekritik plus egen googlesøgning er vejen frem.

Hovedargumentet er vel ikke at det ikke virker, men snarer at det er billigere.

Ifølge tv2 koster 750g protein 300kr. Jeg kan dog hurtigt finde 2kg for 320kr - man kan sikkert også finde noget der er billgere.

Link to comment
Share on other sites

kildekritik plus egen googlesøgning er vejen frem.

Hovedargumentet er vel ikke at det ikke virker, men snarer at det er billigere.

Ifølge tv2 koster 750g protein 300kr. Jeg kan dog hurtigt finde 2kg for 320kr - man kan sikkert også finde noget der er billgere.

Ja, men så taget den anden artikel i betragtning. Either way ville lige høre hvad I syntes om de to artikler. :smile:

Link to comment
Share on other sites

kildekritik plus egen googlesøgning er vejen frem.

Hovedargumentet er vel ikke at det ikke virker, men snarer at det er billigere.

Ifølge tv2 koster 750g protein 300kr. Jeg kan dog hurtigt finde 2kg for 320kr - man kan sikkert også finde noget der er billgere.

Giver dig ret i din opfattelse af artiklen og en hurtig søgning fandt jeg da protein med 80g protein pr 100g til under 100kr kiloet.

Link to comment
Share on other sites

Mange MOLboer kan bekræfte, at gode whey-produkter IKKE behøver koste 400 kr eller mere pr. kg, som den første artikel påstår. Ved køb over nettet er 100-150 kr. pr kilo vel en mere realistisk pris. Og der bliver trods alt en del shakes af et kilo.

På et konkurrennde board er Orla Zincks artikel blevet rakket ret så kraftigt ned, og man kom bl.a. frem til, at protpulver stadig var billigere , end hvis man drak cacaomælk efter træning.

Link to comment
Share on other sites

Der er intet specielt fantastisk over whey protein. Den eneste årsag til at det bliver hypet i en sådan grad, er at det er billigt at fremstille.

Der er flere studier der viser casein er en bedre kilde til protein.

Dem der læser flex kan se at producenterne nu begynder at pushe soyaprotein gennem artikler i bladene. Sandsynligvis fordi Soya er endnu billigere at fremstille, så skal der bare en røvfuld hype, fejltolkede studier, lidt reklamer med krudtede bb'ere og flotte grafer til. Så bliver Soya protein solgt som Whey blev det i sin tid.

Link to comment
Share on other sites

Der er intet specielt fantastisk over whey protein. Den eneste årsag til at det bliver hypet i en sådan grad, er at det er billigt at fremstille.

Der er flere studier der viser casein er en bedre kilde til protein.

Dem der læser flex kan se at producenterne nu begynder at pushe soyaprotein gennem artikler i bladene. Sandsynligvis fordi Soya er endnu billigere at fremstille, så skal der bare en røvfuld hype, fejltolkede studier, lidt reklamer med krudtede bb'ere og flotte grafer til. Så bliver Soya protein solgt som Whey blev det i sin tid.

Det er rigtigt ang. cassein - afhænigt af ens behov, men i forhold til soya skal de nok forbedre smagen noget før det bliver et hit...

Link to comment
Share on other sites

Vil også mene at hans prisberegninger ikke holder, det er vel også derfor han ikke laver nogen beregninger der gør at protein pulveret og de alm fødevarer kan sammenlignes.

Hvis man køber stort ind fra danske forhandlere kan man få omkring 5-6g protein pr kr

Man skal virkelig købe lav kvalitets kød produkter for at kunne få samme mængde protein for de penge (1kg kylling for 50kr. vil give ca 4g/kr)

Hvis man drikker ren skummetmælk vil man kunne få samme mængde protein lidt billigere hvis man køber den billigeste skummetmælk (5kr l. vil give 7g/kr). Men så indtager man samtidig en masse laktose, som måske ikke er den mest ønskede kulhydrat kilde?

Har ikke helt tjek på prisen på de populære vegetabilske protein kilder, men gætter på den er væsentlig dyrere.

Min konklusion er at man økonomisk ikke kan argumentere mod brugen af protein pulver.

Link to comment
Share on other sites

Moderne soyaprotein skulle være ganske smagsneutralt. Jeg kan så ikke se den store pointe i at spise soyaprotein som mand, med mindre man vil redde planeten ved at minimere sit indtag af animalske fødevarer

Eller har et ønske som at reducere størrelsen på sine testikler :) Alene grundet de phytoøstrogener der er i soya vil jeg holde mig fra det.

Thomasna>> Alun er notorisk kendt for at tage studier og undersøgelser der stort set intet har at gøre med hvad han skriver og få det til at ligne det understøtter ham. Han er imo ikke værd at spilde tid på.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share