Søvn - timer osv..


CKF1
 Share

Recommended Posts

Hej venner,

Jeg har lige læst en lille artikel om kortisol. I den artikel stod der at man skulle have minimum 8 timers søvn om natten for ike at udvikle for meget af stoffet.. Jeg får kun den mængde søvn i weekender og på andre fridage!

Som regel bliver det til 6-7 timers søvn..

Hvor meget søvn får i om natten?

Link to comment
Share on other sites

Jeg får normalt mellem 4 og 6 timers søvn på hverdage. I weekenderne kan den godt snige sig op på 8 timer, men så er jeg helt radbrækket efter at have sovet så meget... og totalt hyperaktiv resten af dagen.

Ved ikke om det er en arv/miljø ting, men mange i min familie sover ikke særlig meget. Min mor sover generelt 4 timer hver nat, og har gjort det lige så længe jeg kan huske...det samme gjorde min mormor.

Link to comment
Share on other sites

Tror også det er meget individuelt, hørte en læge sige i et eller andet tv program at det mest præcise svar han kunne give var at man skulle have så meget søvn at man er frisk hele dagen.

Jeg vil tro at det normale behov for en 20-30 årig vil ligge mellem 6 og 8 timer uden at have noget at basere dette på..

Link to comment
Share on other sites

En stor prospektiv undersøgelser blandt 71617 sygeplejersker fulgt i 10 år har vist at 8 timer er det mest optimale. Både mere og mindre end det øger risikoen for f.eks. hjertesygdom

Og husk at under søvnen udskilles en del væksthormon, og ligeledes stiger testosteron niveauet, så det er vigtigt for at kunne restituere ordentligt ! :cool:

Link to comment
Share on other sites

Omkring 8 timer, har jeg erfaret, at min krop har det bedst med. For lidt og jeg bliver en zombie efter noget tid, samt irritabel. For meget og jeg bliver ekstremt doven og gider intet.

8 timer er the key, men jeg har problemer med ikke at sove 10-12 stks, når jeg er i gang. Mangel på selvdisciplin er nøgleordet.

Link to comment
Share on other sites

En stor prospektiv undersøgelser blandt 71617 sygeplejersker fulgt i 10 år har vist at 8 timer er det mest optimale. Både mere og mindre end det øger risikoen for f.eks. hjertesygdom

Og husk at under søvnen udskilles en del væksthormon, og ligeledes stiger testosteron niveauet, så det er vigtigt for at kunne restituere ordentligt ! :cool:

Det er nu omkring de 7.

Jeg vil dog tro at hårdt trænende mennesker kan have godt af lidt ekstra.

Mht til cortisolen, så er det vist ikke helt sikkert at en enkelt nats dårlig søvn har den helt store effekt på cortisol. Totalt søvnmangel er en anden sag, og kronisk for lidt søvn er garanteret også skidt.

Link to comment
Share on other sites

Det er nu omkring de 7.

Jeg vil dog tro at hårdt trænende mennesker kan have godt af lidt ekstra.

Mht til cortisolen, så er det vist ikke helt sikkert at en enkelt nats dårlig søvn har den helt store effekt på cortisol. Totalt søvnmangel er en anden sag, og kronisk for lidt søvn er garanteret også skidt.

ja det er nu ikke de vilde forskelle der er på 7 og 8 timer, så 7-8 timer må nok anbefales som det mest optimale. Det begynder at være skidt når man kommer ned på 6 timer og op på 9 timer. Jeg har vedhæftet artiklen hvis det har interesse for nogle

Najib_2003_Sleep_CHD.pdf

Link to comment
Share on other sites

ja det er nu ikke de vilde forskelle der er på 7 og 8 timer, så 7-8 timer må nok anbefales som det mest optimale. Det begynder at være skidt når man kommer ned på 6 timer og op på 9 timer. Jeg har vedhæftet artiklen hvis det har interesse for nogle

Jeg gætter på jeg får en 6-8 timers søvn, men hvad er der skidt ved at sove mere end 9 timer?

Link to comment
Share on other sites

Lars: Men det er jo kun hjertesygdom. Jeg kan se at Ayas data også viser at 8 timer er 1% bedre end 7 også i total mortalitet, så lige for kvindelige sygeplejerske er den vist god nok. :bigsmile:

Kigger man på derimod på det kæmpe Cancer Prevention Study, er det ret vigtigt om det er 8 eller 7, faktisk 1.12-1.13 til 1. Prøv at tjekke Mortality Associated With Sleep Duration and Insomnia af Kripke fra 2002.

Jeg vil dog tro at man måske kan sove lidt ekstra hvis man træner nogenlunde hårdt i ny og næ.

Maximus: Det er bare usundt. For meget og for lidt søvn er associeret med øget dødelighed af flere grunde.

Link to comment
Share on other sites

Lars: Men det er jo kun hjertesygdom. Jeg kan se at Ayas data også viser at 8 timer er 1% bedre end 7 også i total mortalitet, så lige for kvindelige sygeplejerske er den vist god nok. :bigsmile:

cool, tak for referencen, jeg kendte den ikke :4thumbup: det glæder mig, jeg er nemlig en af dem der kun sover 7 timer :cool:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Faktisk er det sværre at afdække, hvad der er optimale søvnforhold, end man lige forstiller sig ... hvad etc GRUNDEN til at folk sover mere, hænger søvnen sammen med andre forhold (etc, er man mere doven hvis man sover mere, har man et mindre meningsfuldt job, har man mindre passion - hvis du sover mindre er du så mere stresset), osv osv .. der er sindsygt mange ubekendte.. + der er faktisk MANGE modstridende studier, har ikke lige nogle refferencer, på hånden, men jeg gik igennem det meste litteratur på området, og meget af det var MEGET modstridende ...

Mvh

Helio

Edited by heliotropen
Link to comment
Share on other sites

Faktisk er det sværre at afdække, hvad der er optimale søvnforhold, end man lige forstiller sig ... hvad etc GRUNDEN til at folk sover mere, hænger søvnen sammen med andre forhold (etc, er man mere doven hvis man sover mere, har man et mindre meningsfuldt job, har man mindre passion - hvis du sover mindre er du så mere stresset), osv osv .. der er sindsygt mange ubekendte.. + der er faktisk MANGE modstridende studier, har ikke lige nogle refferencer, på hånden, men jeg gik igennem det meste litteratur på området, og meget af det var MEGET modstridende ...

Mvh

Helio

WHAT..

Det korteste Helio indlæg ever :laugh:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share