Myo-gentagelser


-Anders-
 Share

Recommended Posts

Myo-reps drejer sig om en traeningsmetode, hvor man, efter at have k0rt et saakaldt aktiverings set (set med let vaegt til naer failure), k0rer en masse set med meget kort pause imellem (10-20 sekunder) og faa gentagelser med samme vaegt som aktiverings settet. Formaalet skulle vaere at faa maksimal muskel fiber aktivering og derefter hamre en masse gentagelser afsted imens denne aktivering er bibeholdt.

Det er beskrevet af Boerge Fageri (ham som var meget aktiv i HST forummet nogle aar tilbage) i denne artikel

Er der nogle der har erfaringer med det? nogle kommentarer til hans artikel ellers? Hvad siger MZ? :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke læst artiklen, men ud fra din beskrivelse, kan jeg godt sige, at det ikke holder. For at aktivere alle dine muskelfibre skal du op og løfte forholdsvist tungt. Alt det med aktiveringssæt og tidsperioder er også noget hø.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke læst artiklen, men ud fra din beskrivelse, kan jeg godt sige, at det ikke holder. For at aktivere alle dine muskelfibre skal du op og løfte forholdsvist tungt. Alt det med aktiveringssæt og tidsperioder er også noget hø.

Moos lad være med at afskrive noget, når du INTET har læst om det. :wink:

Manden bag er temmelig kendt, og der er altså lagt temmelig meget tid og energi i dette program.

Jeg har selv trænet efter Rest/Pause principperne og har bl.a. lavet programmer til en del som har fået fremragende resultater med det.

Har man 2-3 års træning med i kufferten og ikke alverdens tid, er det her program noget af det bedste der findes, hvis du spørger mig.

Ja selv til folk der har tid, vil jeg anbefale det, hvis man vil prøve noget nyt.

Jeg har ihvertfald testet og afprøvet det og er glad for det. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke læst artiklen, men ud fra din beskrivelse, kan jeg godt sige, at det ikke holder. For at aktivere alle dine muskelfibre skal du op og løfte forholdsvist tungt. Alt det med aktiveringssæt og tidsperioder er også noget hø.

Njae, det er da så vidt jeg husker almen lærebogsviden at når type1 fibre udtrættes tager typeII gradvist over (jævnfør en dårligere bevægelsesøkonomi (slow component)). Om det lige gør sig gældende i dette tilfælde skal jeg ikke kunne sige noget om.

Link to comment
Share on other sites

Moos lad være med at afskrive noget, når du INTET har læst om det. :wink:

Manden bag er temmelig kendt, og der er altså lagt temmelig meget tid og energi i dette program.

Jeg har selv trænet efter Rest/Pause principperne og har bl.a. lavet programmer til en del som har fået fremragende resultater med det.

Har man 2-3 års træning med i kufferten og ikke alverdens tid, er det her program noget af det bedste der findes, hvis du spørger mig.

Ja selv til folk der har tid, vil jeg anbefale det, hvis man vil prøve noget nyt.

Jeg har ihvertfald testet og afprøvet det og er glad for det. :smile:

Nu er der stor forskel på rest/pause og det beskrevne :wink:

Men skal da glædeligt læse det i morgen, for nu at hjælpe på dit humør kiss.gif

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruger rest-pause med mange PT kunder med godt resultat og det er ekstremt tidseffektivt.

Typisk noget 5-6RM + 2 ekstra set efter 7-10 sekunders pause. Et opvarmningssæt, 1 worksæt og videre i teksten. KABOOM baby.

DC training der også er baseret på Rest Pause træning virker også rigtigt godt og pisse sjovt.

Den store forskel er vel at man i DC kører ALL out! Dermed får man de positive virkninger af total udtrætning, til gengæld skulle man kunne opretholde højere grad af kvalitet i reps med myo gøgl. Med kvalitet mener jeg kraftfulde muskelkontraktioner relativt godhastighed på reps og god neural fyring.

Han er tydeligvis inspireret af Mike Tuscherers RTS system, som jeg også finder fremragende.

Jeg synes dog samlet set den kære nordmand gør det mere kompliceret end det behøver at være.

Sjov læsning og helt sikkert noget jeg skal prøve når jeg har nået mit nuværende mål.

Edited by ptpoul
Link to comment
Share on other sites

netto sørger denne form for træning vel for at man træner rimeligt hårdt og derfor giver det mening.

Til gengæld er Blade dog i mine øjne en klovn. Han forsøger at underbygge mange af sine ting med alt for techno/sci-fi forklaringer, og brug af litteratur som han ikke selv forstår. Den slags hader jeg bare mere end strippere uden plasticpatter

Link to comment
Share on other sites

netto sørger denne form for træning vel for at man træner rimeligt hårdt og derfor giver det mening.

Til gengæld er Blade dog i mine øjne en klovn. Han forsøger at underbygge mange af sine ting med alt for techno/sci-fi forklaringer, og brug af litteratur som han ikke selv forstår. Den slags hader jeg bare mere end strippere uden plasticpatter

Jeg kan nu bedre lide strippere med rigtige patter. Men you do it your way

Link to comment
Share on other sites

Myo-reps drejer sig om en traeningsmetode, hvor man, efter at have k0rt et saakaldt aktiverings set (set med let vaegt til naer failure), k0rer en masse set med meget kort pause imellem (10-20 sekunder) og faa gentagelser med samme vaegt som aktiverings settet. Formaalet skulle vaere at faa maksimal muskel fiber aktivering og derefter hamre en masse gentagelser afsted imens denne aktivering er bibeholdt.

Det er beskrevet af Boerge Fageri (ham som var meget aktiv i HST forummet nogle aar tilbage) i denne artikel

Er der nogle der har erfaringer med det? nogle kommentarer til hans artikel ellers? Hvad siger MZ? :)

Man har nogle indirekte metoder til at validere dette. Bl.a. kan man med overflade elektromyografi (EMG) se et øget udslag med udtrætning ved forholdsvis høje belastninger (og lave for den sags skyld), hvilket indikerer at man rekrutterer flere muskelfibre for at opretholde kraften.

Endvidere skal man huske at den store volumen der kommer ud af denne træningsform alt andet lige vil give et pænt endokrint respons i form af væksthormon og testosteron, hvilket kan bidrage markant til effekten.

Link to comment
Share on other sites

Jeg sidder og lurer på om Myo-reps ikke kan kombineres med HST?

Fx 15 reps i første sæt og så 15 igen som myoreps.

Eller hur?

Og hvordan med progressionen? Det er vel bare som sædvanligt?

Hr. K

Forstår ikke helt dit spørgsmål. Hvad mener du med kombinering af myo og HST. Der køres jo kun 1 sæt i myo og flere i HST. Kan du uddybe? :smile:

Link to comment
Share on other sites

Forstår ikke helt dit spørgsmål. Hvad mener du med kombinering af myo og HST. Der køres jo kun 1 sæt i myo og flere i HST. Kan du uddybe? :smile:

Jeg tænkte på om begge principper kunne kombineres.

Fx

I HST kører jeg 2 x 15 reps

kombineret med myoreps kunne det blive til

1 x 15 reps + 15 myoreps.

Nu har jeg så ikke lige fanget, hvordan antallet af repsene efter aktiveringssættet udregnes.

Hr. K

Link to comment
Share on other sites

Jeg tænkte på om begge principper kunne kombineres.

Fx

I HST kører jeg 2 x 15 reps

kombineret med myoreps kunne det blive til

1 x 15 reps + 15 myoreps.

Nu har jeg så ikke lige fanget, hvordan antallet af repsene efter aktiveringssættet udregnes.

Hr. K

Har du læst artiklen jeg linker til på norsk? Der står det hele nemlig forklaret. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share