3. etape


Arne
 Share

Recommended Posts

Hatten af for Brian Holms drenge... Det der var helt bevist. Hele holdet i front på vej ind i et 90 graders svingmed bred forhindring i midten, hvor der venter sidevind efter svinget... Så rykker de igennem - og alle dem der sidder i den side af vejen hvor vinden kommer ind - de køre ind i en mur - BANG - feltet splliter...

Og selvfølgelig interessant med Armstrong...

Fabelagtig opmærksomhed Cancellera viste da han kørte op over modtertingen

Link to comment
Share on other sites

Ja :smile:

Riis efter etapen: "Mine drenge sov". Mon ikke det var ham selv, der sov, siden holdet ikke var sendt frem inden det højresving? Ingen ville vel have undret sig, hvis holdet med den gule trøje gik frem og trak.

En anden mulighed er, at det lange stykke med modvind har trættet Saxo-holdet så meget, at de ikke havde benene til at gå frem i feltet (igen). Det var også en hård dag i går, og rytterne havde måske lidt for meget holdløbet i tankerne og satsede på at tage bussen hjem midt i feltet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg lagde mærke til at de på et tidspunkt havde et klip inde fra Brian Holms bil hvor han talte med Zabel der var ude på ruten og chekke vinden.. så de havde helt styr på at den var vigtig.

og i TV2's tour magasin skrev Rolf netop op denne etappe at "Vinden om eftermiddagen kan være afgørende"

Det var den så..

Der ownede Brian lige bjarne 100% !!!

Link to comment
Share on other sites

Jeg så AftenTour på DR1 og Bjarne Riis' peptalk en time før dagens etape til hans ryttere. Og han siger sågar selv, at vinden bliver afgørende og hvis man bliver fanget nede midt i feltet, så sidder man med ryttere der ikke tænker pga. vinden og har nemmere ved at lave styrt, og så styrter man selv. Derfor sagde han de skulle være med oppe foran og være vågne. Alligevel gik den ikke. Pinligt. Det er sgu rytterne selv der sov i timen!

Men bevares, Brian Holm og Columbia gjorde det jo perfekt. Og fedt med Armstrongs kommentar efterfølgende; når man har vundet TdF syv gange, så ved man godt hvad der sker og hvor man skal placere sig i feltet. :devil: Han kunne lige så godt have sagt "pwn3d, fukken n00bz!" :laugh:

Edited by KongKent
Link to comment
Share on other sites

Det rigtigt spændende er at hvis Asterna rammer holdkørslen rigtigt i morgen (og med Contador, Lance, Kløden og levi som motorer så bør de køre godt) ..så kan Lance ende i gult i morgen :blink:

så bliver Andorra etappen med et ikke bare spændende men potentielt helt forrygende!!!

Link to comment
Share on other sites

Det rigtigt spændende er at hvis Asterna rammer holdkørslen rigtigt i morgen (og med Contador, Lance, Kløden og levi som motorer så bør de køre godt) ..så kan Lance ende i gult i morgen :blink:

så bliver Andorra etappen med et ikke bare spændende men potentielt helt forrygende!!!

Ja, Astana bliver spændende at følge i morgen. Ikke mindst fordi der helt sikkert også er helt elektrisk med intern forvikling og forvirring lige p.t. For Bruynell sagde jo, at Contador var og er ham holdet kører for. Se bl.a. her: http://politiken.dk/sport/cykling/touren/article747694.ece

Man mener åbenbart den interne krig er brudt ud. Spændende...

Link to comment
Share on other sites

En ting er vist sikket. Lance er ikke kommet for at rulle rundt, poste lidt twitter og snakke livestrong. han vil køre cykel. Det er tvivlsomt om han er god nok, men det sætter gang i lortet.

Og respekt for at han virkelig satser..

Link to comment
Share on other sites

En ting er vist sikket. Lance er ikke kommet for at rulle rundt, poste lidt twitter og snakke livestrong. han vil køre cykel. Det er tvivlsomt om han er god nok, men det sætter gang i lortet.

Og respekt for at han virkelig satser..

Jeg er enig, men han vinder ikke noget i år. Tvivler på han overhovedet får bare én etape sejr.

Link to comment
Share on other sites

Ja, Astana bliver spændende at følge i morgen. Ikke mindst fordi der helt sikkert også er helt elektrisk med intern forvikling og forvirring lige p.t. For Bruynell sagde jo, at Contador var og er ham holdet kører for. Se bl.a. her: http://politiken.dk/sport/cykling/touren/article747694.ece

Man mener åbenbart den interne krig er brudt ud. Spændende...

Tjaeh, der er vel ingen tvivl om, at Armstrong er den taktisk bedste rytter i felter, men på fredag ser vi, om han kan sidde med de bedste i de rigtig høje bjerge.

Link to comment
Share on other sites

Det var en euforisk smuk afslutning på en etape. Jeg havde lige konkluderet ud i stuen, at den fulgte det forudsigelige mønster med flad strækning, udbrud, udbrud hentet, sprinterafslutning og alt status quo. Og så sker det der. Og så tilmed i et løb der er så åbent og med så mange kandidater til den gule trøje.

Armstrong er ikke mødt op helt så stærk som tidligere, men det vi så her på 3. etape viser at han er 100 % tændt og topmotiveret. Når vi tager med at han formodentlig stadig har en medicinsk fordel og han kan blive bedre gennem løbet, så er han stadig en af favoritterne.

Link to comment
Share on other sites

Armstrong er ikke mødt op helt så stærk som tidligere, men det vi så her på 3. etape viser at han er 100 % tændt og topmotiveret. Når vi tager med at han formodentlig stadig har en medicinsk fordel og han kan blive bedre gennem løbet, så er han stadig en af favoritterne.

que?

Link to comment
Share on other sites

Manden har formentligt medicinsk pas til at tage tetosteron op til en maks grænse - pga at han er opereret for kræft i testiklerne...

Jeg tror det faktisk ikke. Jeg har aldrig hørt, at han skulle supplere med testosteron.. og jeg er sikker på at de franske presse nok skulle have gravet det frem, hvis det var tilfældet og brugt det som en anklage i en eller anden form :laugh:

Det er kun 20% af testikelkræft-patienter, der har brug for at få suppleret med testosteron, da den tilbageværende testikel i langt de fleste tilfælde vil skrue tilsvarende op for produktionen af T. Hvis man ligger indenfor normalområdet vil man som regel ikke supplere, medmindre der er åbenlyse symptomer, der viser at det er nødvendigt.

Men nu er jeg selv blevet lidt nysgerrig, så jeg prøver lige om jeg kan finde ud af det.. har nemlig lidt insider-kilder :ninja:

Link to comment
Share on other sites

"Ret sikker" er at stramme den - skygge af bevis har jeg ikke. Nå men Morten Z har været inde på noget af det samme her

Har læst artiklen - men det er stadig kun ren spekulation. Hvis læger i langt de fleste tilfælde ikke vil supplere med testosteron til testikelkræft-patienter - jeg har fx ikke brug for det - så tror jeg heller ikke det er aktuelt i Armstrongs tilfælde. Jeg venter stadig på at høre noget tilbage fra ham jeg kender, men han rejser rundt med Astana-holdet, så der er nok mere interessante ting at give sig til end at besvare mails fra en bekendt i Danmark :smile:

Her er i øvrigt en artikel om testosterons effekter for cyklister fra dengang Landis-sagen var aktuel:

Shalender Bhasin, a leading testosterone researcher at Boston University Medical Center, said he was puzzled by his and others' inability to determine if the hormone affects endurance. In several experiments, scientists treated men with testosterone or placebos and then asked them to do things like running on a treadmill until they were exhausted. The scientists saw no difference between the men who took testosterone and those who did not.

"No one has been able to show clearly that testosterone improves endurance," Bhasin said.

Some athletes have said that the hormone helps in events like the Tour de France because it increases aggressiveness or allows them to train harder. But that, too, has not been demonstrated, Bhasin said.

"It's folklore," he added.

Link to comment
Share on other sites

Her er i øvrigt en artikel om testosterons effekter for cyklister fra dengang Landis-sagen var aktuel:

Jeg troede det var en anerkendt kendsgerning, at testosteron øger mængden af røde blodlegemer og den generelle resitutionsevne. Men det kunne da være fantastisk, hvis den serie af ryttere, der er blevet knaldet for testosteron lige fra Sinkewitz, Kessler og Landis tilbage til den gamle klatrer Gert-Jan Theunisse, har gjort det uden effekt :laugh:

--> RuneN: er ret spændt på din kilde, for jeg har nemlig heller aldrig hørt rygter om at Lance skulle benytte testosteron. Cortison, EPO, bloddoping, men ikke test.

Edited by Scorpio
Link to comment
Share on other sites

Det er sandt at der ikke er forsket så meget i sammenhængen mellem testosteron og udholdhedspræstation, men alligevel er jeg ikke i tvivl om at ekstra tilskud af testosteron kan være en markant fordel for en TdF rytter. De spekulationer jeg kommer med i artiklen er ikke kun mine egne, men udspringer også fra diskussioner med folk med stor indsigt og inside-viden fra dopingverdnen. Der er dog "ingen" der ved hvordan Armstrongs præcise medicinering er, og jeg tvivler stærkt på at RuneN's bekendte kan be- eller afkræfte noget som helst.

Link to comment
Share on other sites

Har læst artiklen - men det er stadig kun ren spekulation. Hvis læger i langt de fleste tilfælde ikke vil supplere med testosteron til testikelkræft-patienter - jeg har fx ikke brug for det - så tror jeg heller ikke det er aktuelt i Armstrongs tilfælde. Jeg venter stadig på at høre noget tilbage fra ham jeg kender, men han rejser rundt med Astana-holdet, så der er nok mere interessante ting at give sig til end at besvare mails fra en bekendt i Danmark :smile:

Her er i øvrigt en artikel om testosterons effekter for cyklister fra dengang Landis-sagen var aktuel:

i mine øjne er det ret usandsynligt at du kan bruge et akut studie på denne måde. Under stort stress vil de neuroendokrine akser skifte mod højere niveauer af corticosteroider og lavere niveauer af testosteron. Der er derfor rimelig ræson i at testosteron supplering vil forhindre en del af det stresssyndrom der i et vist omfang helt sikkert vil sætte ind under en TdF præstation. I sportsverdenen er der altså MANGE der bruger testosteron for at øge træningstolerance fremfor at opnå en anabolsk effekt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har selvfølgelig ikke de fjerneste forudsætninger for at sige noget om effekterne af test. supplering - hæftede mig bare ved udtalelsen om, at ingen havde kunnet påvise en fordel ift. udholdelse. Men så vidt jeg husker fra Landis-sagen skulle fordelen jo også mere være ift. hurtigere restitution efter etapen.

Mht. min bekendte, så er jeg sikker på han ved om Armstrong benytter TRT eller ej. Han er en af Armstrongs nærmeste venner og har også selv haft testikelkræft. Men det er selvfølgelig ikke ensbetydende med, at han vil svare på et spørgsmålet :smile:

Jeg vender tilbage, hvis jeg får et svar på det.

Noget andet er - hvis han har en dispensation til at supplere med test, så burde det vel også være offentligt tilgængelig information et eller andet sted? Synes det er totalt umuligt at finde noget om.

Link to comment
Share on other sites

I tråd med Incognitos indlæg er her lidt læsestof til at bakke det op:

Recovery after an Ironman triathlon: sustained inflammatory responses and muscular stress.Neubauer O, König D, Wagner KH.

Department of Nutritional Sciences, Faculty of Life Sciences, University of Vienna, Althanstrasse 14, 1090 Vienna, Austria.

Ultra-endurance exercise, such as an Ironman triathlon, induces muscle damage and a systemic inflammatory response. As the resolution of recovery in these parameters is poorly documented, we investigated indices of muscle damage and systemic inflammation in response to an Ironman triathlon and monitored these parameters 19 days into recovery. Blood was sampled from 42 well-trained male triathletes 2 days before, immediately after, and 1, 5 and 19 days after an Ironman triathlon. Blood samples were analyzed for hematological profile, and plasma values of myeloperoxidase (MPO), polymorphonuclear (PMN) elastase, cortisol, testosterone, creatine kinase (CK) activity, myoglobin, interleukin (IL)-6, IL-10 and high-sensitive C-reactive protein (hs-CRP). Immediately post-race there were significant (P < 0.001) increases in total leukocyte counts, MPO, PMN elastase, cortisol, CK activity, myoglobin, IL-6, IL-10 and hs-CRP, while testosterone significantly (P < 0.001) decreased compared to prerace. With the exception of cortisol, which decreased below prerace values (P < 0.001), these alterations persisted 1 day post-race (P < 0.001; P < 0.01 for IL-10). Five days post-race CK activity, myoglobin, IL-6 and hs-CRP had decreased, but were still significantly (P < 0.001) elevated. Nineteen days post-race most parameters had returned to prerace values, except for MPO and PMN elastase, which had both significantly (P < 0.001) decreased below prerace concentrations, and myoglobin and hs-CRP, which were slightly, but significantly higher than prerace. Furthermore, significant relationships between leukocyte dynamics, cortisol, markers of muscle damage, cytokines and hs-CRP after the Ironman triathlon were noted. This study indicates that the pronounced initial systemic inflammatory response induced by an Ironman triathlon declines rapidly. However, a low-grade systemic inflammation persisted until at least 5 days post-race, possibly reflecting incomplete muscle recovery.

Hormone levels of world class cyclists during the Tour of Spain stage race.Lucía A, Díaz B, Hoyos J, Fernández C, Villa G, Bandrés F, Chicharro JL.

Departamento de Ciencias Morfológicas y Fisiología, Universidad Europea de Madrid, Spain. [email protected]

OBJECTIVES: To evaluate the hormonal response to strenuous endurance exercise performed by elite athletes. METHODS: Nine professional cyclists (mean (SD) age 28 (1) years; mean (SD) VO(2)MAX 75.3 (2.3) ml/kg/min) who participated in a three week tour race (Vuelta a España 1999) were selected as subjects. Morning urinary levels of 6-sulphatoxymelatonin (aMT6s) and morning serum levels of testosterone, follicle stimulating (FSH), luteinising hormone (LH), and cortisol were measured in each subject at t(0) (before the competition), t(1) (end of first week), t(2) (end of second week), and t(3) (end of third week). Urine samples of aMT6s were also evaluated in the evening at t(0), t(1), t(2), and t(3). RESULTS: Mean urinary aMT6s levels had increased significantly (p<0.01) during the day after each stage (1091 (33) v 683 (68) ng/ml at t(1); 955 (19) v 473 (53) ng/ml at t(2); 647 (61) v 337 (47) ng/ml at t(3)). Both morning and evening aMT6s levels decreased significantly during the study. A similar pattern was observed for morning serum levels of cortisol and testosterone. CONCLUSIONS: The results suggest that the basal activity of the pineal gland, adrenal glands, and testis may be decreased after consecutive days of intense, long term exercise.

Hvis man gider grave lidt, er der en del mere at finde i samme dur.

Edited by -Elvirus-
Link to comment
Share on other sites

Smukt Elvirus! Og ud fra de mekanismer er det rimeligt, at antage, at Armstrong specielt sidst på touren vil have bedre forudsætninger for at præstere maksimalt sammenlignet med ryttere, der er afhængige af deres naturlige testosteronproduktion.

Jeg siger stadig at han æder Mount Ventoux :cool:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share