Kreatin - virker det? Får man en lille pik?


cHeeZCaKe
 Share

Recommended Posts

Hej der

Jeg har trænet 3 gange om ugen et halvt år. Jeg har opnået en masse gode resultater såsom forøget muskelmasse og 9 kg vægttab. Det er efterhånden blevet lidt af en besættelse for mig, og jeg går langt for at få styrketræningen indpasset i min hverdag.

Mit problem er nu, at jeg føler, jeg har nået mit maksium, jeg stiger ikke i kg mere, som jeg gjorde i starten. Da jeg er blevet lidt forfængelig med hensyn til min træning, ville jeg høre om der var nogen, der havde nogle råd omkring optimering af ens træning og brugen af kreatin f.eks.

Øger det ens muskelmasse? er det sundt? Er der nogle mærker, der er bedre end andre?

På forhånd tak for alle råd :tongue:

"If I'm gonna get my balls shot of for a word, my word is poontang" AnimalMother, Full Metal Jacket.
Link to comment
Share on other sites

Heh kunne sgu ikke lade være med at grine lidt da jeg så overskriften på det her topic :D

Der har været meget diskussion om kreatin er skadeligt eller ej men der er aldrig blevet bevist noget. Jeg tror dog ikke det er skadelig!

De 2-3 gange jeg har brugt kreatin har jeg altid haft gode resultater både muskelmæssigt og styrkemæssigt

og NEJ man får ikke en lille pik! Desuden er det helt lovligt og kan købes overalt!

Link to comment
Share on other sites

Tak for dit hurtige svar!

Jeg har nok et meget bredt træningsprogram, men it breaks down like this:

1. dag

benpres - 3*12

baglår - 3*12

brystpres (bænkpres) - 3*12 (det er i en maskine, hvor man sidder op, da jeg træner alene og, det derfor er lettere/sikre at press sig selv)

skråpres (bænkpres) - 3*12

snoretræk - 3*12 (triceps)

Mave - 3*15 (bonusøvelse 1*10) (ligeledes i maskine)

2. dag

Træk til nakke - 3*12

Roøvelse - 3*12

Lændeøvelse -3*12

Skulderpres - 3*12 (også i maskine)

Biceps m. stang - 3*12 (siddende med det øverste af underarmen hvilende på en skråplade)

Mave (som 1.dag)

Begge dage med 25 min. opvarming på træningscykel.

Hvis du (I) har nogle kommentarer, så fyr dem af! :)

Link to comment
Share on other sites

Lige et par kommentarer..

benpres - 3*12
Istedet for benpres så vil jeg anbefale at du begynder at squatte i stedet, virkelig en kongeøvelse!
brystpres (bænkpres) - 3*12 (det er i en maskine, hvor man sidder op, da jeg træner alene og, det derfor er lettere/sikre at press sig selv)

Drop alt der hedder maskiner og lav bænkpres med frie vægte. Det er ikke nødvendigt altid at presse sig til failure da det bare belaster dit CNS. Ved at droppe maskinerne får du et mere naturligt bevægelsesmønster.

Træk til nakke - 3*12
Lav chin-ups istedet, de er meget ondere!! Hvis du ikke kan lave chin-ups så lav trækket til front istedet for bag nakke, da du nemt kan fucke dine skuldre op!
Lændeøvelse -3*12

Begynd at dødløfte i stedet! Den træner din lænd mere effektivt og desuden træner den også dine baglår (haser) og en masse andre stabiliserende muskler!

Skulderpres - 3*12 (også i maskine)

I starten trænede jeg også skulder i en maskine med det resultat at jeg fik en skulderskade! Derfor vil jeg råde dig til at træne skulder ved enten at køre "military-press" eller skulder-pres med håndvægte.

Du kan evt. også lave nogle laterals og side-laterals for det bagerste og yderste hoved.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan kun tilskrive mig Typens anbefalinger af spuat og dødløft.

Jeg vil bare anbefale dig at fortsætte dit nuværende træningsprogram, og samtidig inkludere et par sæt af squat og dødløft hvor du primært arbejder med teknikken.

Altså: Af med skiverne og så køre en masse rep. med en spotter som kan tilrette din teknik så den bliver korrekt fra starten.

Når du så synes at det begynder at køre godt, kan du stille og roligt øge vægten og samtidig skære ned på dine "gamle" øvelser.

I dødløft/squat er teknikken altså MEGET vigtigt, når først den er på plads kan du forholdsvis hurtigt få nogle kg. på stangen.

Link to comment
Share on other sites

quote cHeeZCaKe: Mit problem er nu, at jeg føler, jeg har nået mit maksium, jeg stiger ikke i kg mere, som jeg gjorde i starten.

cHeeZCaKe: Tillykke med dine resultater!! Jeg må indrømme at der skulle mere end et halvt års træning til før at jeg kunne se væsentlige ændringer på kroppen selvom håndvægtene blev tungere.. B)

Ingen kan med kun et halvt års træning være tæt på at yde det maksimale :D

Nu hvor du har trænet et halvt år, er det på tide at droppe maskinerne, idet du nu har lidt fundament til at gå igang med frivægtene. Specielt hvad angår maskiner til skulderpress og brystpress skal du for alt-i-verden undgå hvis du ikke på længere sigt, skal ende op med langvarig skulderskade....faren ved disse djævelske maskiner er at man i lang tid ikke kan mærke til at man er ved støbe fundamentet til en langvarig skulder-skade :retard:

(Iøvrigt har kosttilskud med kreatin ikke haft effekt på mig)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share